Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jeg må si disse gamle konene er meget oppmerksomhetssyke. Etter en overhaling av eksosrør, vedlikehold av forgassere og manifold, samt oljeskift, er sykkelen nærmest som ny.
Har imidlertid oppdaget lekk fra V-ringene i spjeldarmene... så må man berike amerikanerne igjen...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Erman skrev:Jeg må si disse gamle konene er meget oppmerksomhetssyke. Etter en overhaling av eksosrør, vedlikehold av forgassere og manifold, samt oljeskift, er sykkelen nærmest som ny.
Har imidlertid oppdaget lekk fra V-ringene i spjeldarmene... så må man berike amerikanerne igjen...
Er det årsaken til at det er vanskelig å finne perfekt innstilling ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:
Erman skrev:Jeg må si disse gamle konene er meget oppmerksomhetssyke. Etter en overhaling av eksosrør, vedlikehold av forgassere og manifold, samt oljeskift, er sykkelen nærmest som ny.
Har imidlertid oppdaget lekk fra V-ringene i spjeldarmene... så må man berike amerikanerne igjen...
Er det årsaken til at det er vanskelig å finne perfekt innstilling ?
Perfekt tror jeg nok ikke det kommer til å bli. Men lekkasjen gjør jo at det er noen få dråper bensin i underkant av forgasserne. Kan også tenkes at de slipper til litt mer bensin (evt. struper noe) enn det som skal gjøre blandingen 9:1
I verste fall er mistanken at pakninger og o-ringer i motoren er slitte og slipper gjennom bensin, slik at oljen tynnes ut - noe som utvilsomt vil føre til dårlig ytelse etter tid.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Perfekt tror jeg nok ikke det kommer til å bli. Men lekkasjen gjør jo at det er noen få dråper bensin i underkant av forgasserne. Kan også tenkes at de slipper til litt mer bensin (evt. struper noe) enn det som skal gjøre blandingen 9:1
I verste fall er mistanken at pakninger og o-ringer i motoren er slitte og slipper gjennom bensin, slik at oljen tynnes ut - noe som utvilsomt vil føre til dårlig ytelse etter tid.
Hvis det henger bensindråper under forgasserne er det lekkasje en annen plass enn runt spjeldene. er det dråper på alle forgasserne ?
Lekkasje rundt spjeldene fører til at motoren trekker falsk luft, det renner ikke bensin ut der uansett.
Du får ikke bensinlekkasje inne i motoren, men den kan som du sier være utett, enten stempelringer, eller ventiler.
Kjør motorn varm og ta en kompresjonstest, vet ikke hva kompresjonen skal være på din sykkel, men hvis du får like målinger på alle 4
cylindrene, kan du regne med at stemperingene og ventilene er ganske ok.

Og luft/bensinblandingen skal være 14 kg luft/ 1 kg bensin, men det får du allikevel ikke målt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:
Perfekt tror jeg nok ikke det kommer til å bli. Men lekkasjen gjør jo at det er noen få dråper bensin i underkant av forgasserne. Kan også tenkes at de slipper til litt mer bensin (evt. struper noe) enn det som skal gjøre blandingen 9:1
I verste fall er mistanken at pakninger og o-ringer i motoren er slitte og slipper gjennom bensin, slik at oljen tynnes ut - noe som utvilsomt vil føre til dårlig ytelse etter tid.
Hvis det henger bensindråper under forgasserne er det lekkasje en annen plass enn runt spjeldene. er det dråper på alle forgasserne ?
Lekkasje rundt spjeldene fører til at motoren trekker falsk luft, det renner ikke bensin ut der uansett.
Du får ikke bensinlekkasje inne i motoren, men den kan som du sier være utett, enten stempelringer, eller ventiler.
Kjør motorn varm og ta en kompresjonstest, vet ikke hva kompresjonen skal være på din sykkel, men hvis du får like målinger på alle 4
cylindrene, kan du regne med at stemperingene og ventilene er ganske ok.

Og luft/bensinblandingen skal være 14 kg luft/ 1 kg bensin, men det får du allikevel ikke målt.
Tok en kald komresjonssjekk i vinter, der alle sylinderne kom innenfor 10% avvik.
Godt mulig jeg husker feil på forholder mellom bensin og luft. Men en ca måling får man utført ved å bruke Colortune, som angir når man har riktig forhold mellom luft og bensin ved antenningspunktet. Evt. finnes det jo lambdasonder man kan putte i eksosrørene fra motor, og måle mengden avgasser...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jeg har nå kjørt nesten hver dag siden slutten av mars, er rimelig fersk fører å regne og gjør nok noen småfeil her og der, men gremmes over oppførselen til enkelte førere (uavhengig av fartøy)...

Eksempler:

Ca. tre uker siden, Akersgata retning nordover; bilist står stille på vei inn til rundkjøringa, det er ingen andre fartøy i sikte; med andre ord ingen grunn til å ikke kjøre videre.
Fyren sitter og prater i den jævla mobilen sin... Kjente det kokte i hodet på meg da jeg opplevde dette, og kunne ikke annet enn å følge etter bilen til vi stoppet på rødt litt lenger oppi gata. Etter litt veiving med armene dro han ned ruta, hvorpå jeg utbryter "legg fra deg den jævla mobilen og kjør ordentlig"... Den tydelige bergenseren sier tørt "må ikkje vææææære så aggressiv da"...

Ca. to uker siden, krysset Ullevålsveien og Dalsbergstien, retning: mot Bislett; etter å ha fått grønt lys og møtende trafikk har kjørt forbi står fremdeles bilisten foran meg midt i veibanen til møtende trafikk sørover og skriver tekstmelding. Jeg kjører forbi han på høyresiden (ja, det er vel strengt tatt ikke lov det heller) og får en tut bak, hvorpå venstre langfinger strekker seg høyt opp i været. Da kjører selvsagt fyren bak meg med hodet stikkende ut av ruta med noen ord som dopplereffekten svelget...

Igår, krysset Suhms Gate og Kirkeveien, retning: mot Ullevål Sykehus; venter på at forgjengere skal komme seg over veien slik at jeg kan kjøre. Så kjenner jeg noe som sakte sneier kroppen min på venstre side... jaggu er det ikke et fossilt avrunk av en bilist i en blå dildobil som skal forbi! I ettertid ville jeg bare kjøre etter fyren og mørbanke han, men jeg tror Fight Or Flight ble til Flight der og da, og man dro heller hjem for å roe nervene....
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Den 13. juni la man ut på en ensom reise fra "Norje" til Norje, rettere sagt Sweden Rock Festival.
Ca. 650 km. hver vei inkl. omkjøringer - 7,5 time hver vei inkl. shopping og pit-stops. Kan med trygghet si at det har satt preg på meg som motorsykkelfører, ikke minst under lange turer.
På vei inn til Göteborg-tunnellen holdt jeg på å bli skvisa ut til høyre midtdeler av en svenske som ikke forstod at en motorsykkel og bobil ikke kan dele fil når sistnevnte kommer bakfra. Det hjalp å stå på hornet og sparke til plasthuset...
Ellers gikk turen ned rimelig greit, med bare unntaksvise talentløse førere på svenske veier.

Turen tilbake var noe mer spennende. Tre dager med regn hadde satt sitt preg på beistet, og hun hørtes litt tørr ut på veien hjemover. Tenkte det var olja, som jeg uansett skal bytte i løpet av juli, så jeg brukte ikke mer energi på den saken.
RV24 og 21 fra Norje til Skåneporten etter Hässleholm er merkelig nok fritatt bensinstasjoner. Ca. 10 kilometer unna nærmeste Statoil på Skåneporten fikk jeg advarsel om lavt bensinnivå.
Besparende tiltak ble gjort - høyest mulig gir og lavest mulig turtall samtidig som at jeg skrudde av motoren i de få nedoverbakkene som fantes. Klarte akkurat å åle meg frem til Statoil da sykkelen drakk sine siste dråper :knegg

Deretter var det bare å peise på videre. Turen videre til Göteborg gikk smertefritt. Møtte noen venner fra festivalen på veien, spiste på en rasteplass i Göteborg og kjørte videre.
Helt til oljelampa begynte å blinke. Tydeligvis hadde sykkelen drukket olje i løpet av de siste 1100 kilometrene... Tipper det er grunnet forbrenning (og svetting) av olje ved høy fart - korrigér meg om jeg tar feil.
Kjapt inn på nærmeste stasjon igjen, og vi kjørte videre med en liter mer olje i motoren. Siden har jeg merket at giret er mye hardere...


Lovte meg at kona måtte erstattes med en sprekere og nyere sykkel til neste år, men det kan tenkes hun presterer bedre etter den plalagte totaloverhalingen til vinteren...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Idag var tiden kommet for å bestille nye dekk, grunnet slitasje og sprekkdannelser i de gamle.
Valget falt til Dekk1 på Ensjø, da de kunne skaffe BT45f fra Bridgestone på bare en times tid, bytte, og balansere - for bare 2700,- totalt. 150 spenn per dekk altså.
Seriøst hyggelige og servicevennlige folk som jobber der altså.
De nye dekkene er slangeløse, men teknikeren valgte å beholde slangene inne, da det viser seg at ingen ventiler passet til ventilåpningen.
Tok en seiersrunde utenfor verkstedet før jeg dro tilbake på jobb. Tryna merkelig nok ikke grunnet vokslaget (som jeg antar er den grønne (og gule) stripen på ca. midten av dekket) :prf

Men solskinnshistorien har en bakside. Dessverre kniper nå bremsekalipperne - mer enn de gjorde før. Dermed må sykkelen inn i garasjen igjen for remontering av forhjulet..
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Ermans verksted

Legg inn av Geir »

Alltid godt å få på nye dekk! :janikk Har byttet dekk noen ganger etterhvert og har aldri trynet eller vært i nærheten av å tryne pga. det. Å være obs på problmet på vått føre - joda, men på tørt føre spiller ikke belegget noen rolle fra eller til etter det jeg har erfart. Lykke til med bremseprosjektet - er nok bare en rengjøring og oppmoving som skal til. :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ermans verksted

Legg inn av Kjellrf »

Siden jeg har solgt mc-dekk i 14 år, kan jeg fortelle at det er flere som har gått på trynet pga nye dekk, enn pga utslitte dekk...
Det er min erfaring. Typisk er lav fart på parkeringsplasser og slikt, der man legger sykkelen ned rundt en 90 graders sving.
Eller favorittsvingen...

](*,)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av AJ »

Rart med det, men det har alltid vært en rundkjøring i kort avstand til de verkstedene hvor jeg har byttet dekk. Noe sier meg at jeg skal ta det rolig i disse rundkjøringene med nye dekk...
Har gått bra så langt :janikk Selv i regn som var tilfelle siste gang jeg byttet til Mich. PR3 på Gjøvik.

Noe av det mest ergerlige som klan skje er å sklie sidelengs ut i geografien med klæss nye dekk...
Like greit å ta det rimelig med ro de første 100 kilometerne i hvert...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Snikkeren »

Tok en bremsetest da jeg byttet dekk på TDM'en. Holdt vel ikke mer enn 20 km/t, og ABS'en koblet inn. Dette var ca 30 m fra garasjen vår. Så jeg tar det litt med ro når jeg har splitter nye dekk på.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Dekkene skal være innkjørt nå. Rundt 200 km kjørt og langsgående striper (som jeg antar var markering for belegget) er borte.
Bremsene er fikset. Det viste seg at en enkelt skive montert feil gjorde at bremseskivene subbet... :bandana
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Ermans verksted

Legg inn av fikse »

Så nå funker baiken rimelig bra? :thumleft
Veldig flott logg du har laget her. Imponerende arbeid med de gasserne!

Ut å nyte finaværet :vs
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Ermans verksted

Legg inn av Intruder »

Erman skrev:Jeg har nå kjørt nesten hver dag siden slutten av mars, er rimelig fersk fører å regne og gjør nok noen småfeil her og der, men gremmes over oppførselen til enkelte førere (uavhengig av fartøy)...

Eksempler:

Ca. tre uker siden, Akersgata retning nordover; bilist står stille på vei inn til rundkjøringa, det er ingen andre fartøy i sikte; med andre ord ingen grunn til å ikke kjøre videre.
Fyren sitter og prater i den jævla mobilen sin... Kjente det kokte i hodet på meg da jeg opplevde dette, og kunne ikke annet enn å følge etter bilen til vi stoppet på rødt litt lenger oppi gata. Etter litt veiving med armene dro han ned ruta, hvorpå jeg utbryter "legg fra deg den jævla mobilen og kjør ordentlig"... Den tydelige bergenseren sier tørt "må ikkje vææææære så aggressiv da"...

Ca. to uker siden, krysset Ullevålsveien og Dalsbergstien, retning: mot Bislett; etter å ha fått grønt lys og møtende trafikk har kjørt forbi står fremdeles bilisten foran meg midt i veibanen til møtende trafikk sørover og skriver tekstmelding. Jeg kjører forbi han på høyresiden (ja, det er vel strengt tatt ikke lov det heller) og får en tut bak, hvorpå venstre langfinger strekker seg høyt opp i været. Da kjører selvsagt fyren bak meg med hodet stikkende ut av ruta med noen ord som dopplereffekten svelget...

Igår, krysset Suhms Gate og Kirkeveien, retning: mot Ullevål Sykehus; venter på at forgjengere skal komme seg over veien slik at jeg kan kjøre. Så kjenner jeg noe som sakte sneier kroppen min på venstre side... jaggu er det ikke et fossilt avrunk av en bilist i en blå dildobil som skal forbi! I ettertid ville jeg bare kjøre etter fyren og mørbanke han, men jeg tror Fight Or Flight ble til Flight der og da, og man dro heller hjem for å roe nervene....
Egentlig selvfølgelig enig med deg,vil bare tilføye at det er vel så farlig med ballekattene som kjører mens de preiker eller sender meldinger... :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar