Hehe, felgene er nok av stål (eller aluminium?) (whatever...)
Jeg har gjennom de siste 15 årene hentet meg ut syv splitter nye biler fra forhandler. Ikke demokjørte, men HELT nye. Jeg må si jeg får vondt i magen når jeg går rundt en bil som nærmest kommer rett fra samlebåndet er så stygg i lakken. Den ser blank ut på avstand, men bare gå den nærmere i sømmene så ser du fort skavanker. Ikke dype riper, men ofte er det kjørespor fra en dårlig gjennomført "klargjøring" hos forhandler. Dem freser kjapt over bilen med en poleringspute eller lignende for å klargjøre den og ofte tar dem ekstra betalt for en ekstra "polering". Bare fjas. Står noen ungfoler i bakgården og smører på noe som det står "polish" på. Jeg får vondt i magen av slikt.
Så en helt ny bil, eller motorsykkel er i mine øyne langt fra perfekt. Jeg fikk beskjed om fra forhandler at dem faktisk hadde polert sykkelen min. Ja det kunne jeg jo lett se. Små kjørespor eller poleringsriper over alt. Altsåp ikke noe krise da det bare er bittesmå spor i klarlakken som kun synes i sollys men dog.
Dem har altså "rubbet" tanken for meg. Det man gjør når man rubber er å klargjøre overflaten for beskyttelse. Men beskyttelse legger dem ikke på. Det ser man når man spyler av sykkelen noen dager etterpå. Vannet legger seg som svære flate dråper på overflaten og "preller" ikke av.
Så alt som er nylakkert blir ikke perfekt før man har polert/rubbet gjenstanden SKIKKELIG samt påført en god sealer. Bare se på slike bilprogrammer som Overhaulin etc. Bilene kommer helt nylakkerte inn på verkstedet, men allikevel går flere mann rundt bilen med poleringsmaskin...
Så konklusjonen min blir at sykkelen er ikke "ny" før jeg har fått kloa i den noen dager