KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Sur og kald dag i går, lite oppdateringer og bilder fra siste del av turen. Men vi kom til Namsentunet i Grong kl 22:30 i går og har overnattet her. Stedet anbefales!
Fra Mosjøen kjørte vi i regnvær hele turen. Kort stopp ved Majavatn for å justere påkledning. Var ellers en grei transportetappe.
Nå er vi snart klare for avreise igjen, velger å kjøre helt hjem i dag. Regn er meldt hele dagen.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av Bjerknez »

Uff... dere var ikke VELDIG heldig med været nei...
Hvis det er noe trøst, så er dte fint her i Fredrikstad fremover... Kanskje dere heller skulle dratt hitover? :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Uff... dere var ikke VELDIG heldig med været nei...
Hvis det er noe trøst, så er dte fint her i Fredrikstad fremover... Kanskje dere heller skulle dratt hitover? :knegg
Værmessig..? Tja, men jeg tviler på at Østfold kan tilby noe i nærheten av hva vi har opplevd i Nordland disse dagene :-) Er litt sør for Steinkjer nå, og har nesten ikke vært regn så langt i dag.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av Bjerknez »

Nå synes jeg du var ufin kjellv. Sitter du her og gjør narr av sandkassa mi altså? :knegg

Neida, dere får fortsatt ha en flott (og fuktig) tur. Jeg finnes ikke misunnelig i det hele tatt. Noen av oss må jo jobbe slik at de som kjører sykkel får skikkelige veier å kjøre på... :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Så er vi på Klett like søt for Trondheim. Går unna dette. Fikk et trivelig møte med Josteinschei i Verdal også. Noen skikkelige regnbyger har vi hatt. Men ikke så ille som vi fryktet.skal visst være langt mer på Vestlandet har vi fått melding om hjemmefra
Men regntøy er på og humøret bra hos alle mann :-) Bilde

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Melder bare fra at vi er hjemme igjen alle mann etter en meget begivenhetsrik og fin tur. Neste gang jeg besøker Nord Norge skal jeg ha bedre tid..

Det ble en sur og kald dag i dag. Turen fra Namsentunet i Grong til Verdal var egentlig grei, med lite regn og grei temperatur. Men i Verdal startet det å regne. Ole og jeg dro på regndress før vi kjørte videre. Jeg kjørte hele kvelden i går uten regndressen, og goretex dressen min holdt vannet ute hele kvelden. Kun lommene og innhold i lommene var våte, men hele dressen var våt utvendig. Dressen var i nærheten av tørr i dag tidlig, men var da fuktig både utenpå og inni etter å ha hengt til tørk ei natt. Slik er bare goretex.
Morten hadde ikke med regndress, gikk "all in" for at Rukkadressen gjorde jobben. Det tror jeg også den gjorde, men Morten er ikke akkurat typen som syter og klager for slike småting.. Han er like blid uansett.
Men regnværet ble verre og verre jo lenger sør-vest vi kom. Fra nedstigninga i "gråura" (mellom Oppdal og Sunndal) regnet det mye og hele tida. I tillegg var det mye vind, og hele Sunndalen var det kraftige vindkast i alle retninger, ingenting forutsigbart. Det er 13 mil fra Oppdal og hjem, og vi tok da en pause på en nødstopp inne i den lengste tunellen etter Sunndalsøra. Der var det tørt og trivelig :crazy:
Hjemme ca kl 19:00..
Litt artig å sammenligne vær og temperatur hjemme i dag med Saltfjellet i går :scratch
polarsirkelen.jpg
hjemme igjen.jpg
Takk for turen OleDahle og MortenK36 Jeg ser fram til neste ekspedisjon sammen med dere, fantastiske reisekamerater!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av Jompa »

Og nå det uunngåelige spørsmålet:
Hvordan virker kåpa på FJRen i forhold til vær og vind ?
Tenker da på regn og vannsprut fra veien.
Nå vet jeg selvsagt at du ikke er upartisk, men spør nå allikevel
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Og nå det uunngåelige spørsmålet:
Hvordan virker kåpa på FJRen i forhold til vær og vind ?
Tenker da på regn og vannsprut fra veien.
Nå vet jeg selvsagt at du ikke er upartisk, men spør nå allikevel
Jeg skal være så objektiv jeg kan, men jeg har et litt for dårlig sammenligningsgrunnlag til å fremheve denne sykkelens egenskaper framfor andre. Jeg er tross alt ganske fersk motorsyklist, kun 4 år og noe over 20 000 km er min fartstid.

Det er ingen tvil om at jeg har hatt stor nytte av kåpa disse dagene. Morten med sin KTM1190 ADV og Ole med FZ1N har hatt lite å gjemme seg bak sammenlignet med meg.
Jeg har montert noen snertne handguards jeg kom over på ebay:
handleguards.JPG
Disse kommer i tillegg til det som er originalt på denne. Vindskjermen er også original. Dette er en 1. generasjon FJR, en 2001 modell.
Selve kåpa fungerer godt. Den styrer vinden og det meste av regnet utenfor kroppen. Kun på utsiden av lår og legg, samt utsiden av armene blir våte. Mine ettermonterte handguards hjelper også utrolig godt til for å holde hanskene noenlunde tørre. På kortere turer holder de, men ikke i dag! Men vi kjørte tross alt 30 mil i regnvær i dag, og de siste 15 av dem var det til dels store nedbørsmengder. Hanskene var søkkvåte. Begge parene jeg hadde med. Men jeg var ikke kald på hendene. Oppvarmede hendler i tillegg til handguards sørget for det på en bra måte.
Vindskjermen er jeg ikke veldig fornøyd med. Den er justerbar elektrisk med en vippebryter betjent med venstre tommel. Jeg kjører stort sett med denne i nedre stilling, og får da vindpresset på brystkassa rett under hjelmen. Straks jeg begynner å kjøre denne opp kommer turbulens og støy i hjelmen. Men i dag har jeg justert mye på denne for å få det til å fungere så godt som mulig. Jeg fant ut at i hastigheter på 70+ og skjermen nesten i høyeste posisjon treffer luftstrømmen meg i nakken, og jeg kjenner at hodet får et svakt vindpress forover. Når det regner skikkelig holder visiret seg helt tørt. Jeg prøvde til og med å åpne visiret i 90 km/t. Visiret blafrer litt, og vil selv klappe ned igjen etter få sekunder, men ansiktet er helt tørt. Ikke en dråpe på brillene. I dag har jeg kjørt mye med vindskjermen i denne stilling, med balaklava og ørepropper for å bøte på turbulensstøy. Da renner en og annen dråpe raskt nedover visiret og blir borte. Jeg er ganske sikker på at min sikt framover har vært langt bedre enn i biler med vindusviskere!
Ingen tvil om at det er jeg som har hatt minst plager med været i dag!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av Jompa »

30 mil i regn kvalifiserer utvilsomt til objektiv vurdering.
Takk, jeg fikk svar på det jeg lurte på
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Da har jeg lagt inn bilder fra det lille motorsykkelmuseet oppunder Saltfjellet. Vel verdt et besøk om man passerer der :thumleft Se noe lenger opp for de som er interessert..

Jeg kjøpte et billig actionkamera på ebay i vinter, dette hadde jeg med på turen. Det har fungert ganske greit, selv om bildekvaliteten ikke er all verden. Innsekter på kamerahuset var også et problem, og noen artige svingkombinasjoner ble mindre interessante på film enn jeg håpet på grunn av dette. Men jeg driver i ledige stunder å klipper sammen en reportasje fra turen. Kommer nok til å legge den ut etter hvert. Noe finpuss og musikk gjenstår ennå.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av Jompa »

Dit skal jeg en gang :thumleft
Artig å se at BMW til forveksling er lik de på museet den dag i dag :P
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Dit skal jeg en gang :thumleft
Artig å se at BMW til forveksling er lik de på museet den dag i dag :P
Ja, de holder på sitt særpreg..

...vi får vel anta at en viss utvikling likevel har skjedd på 80 år :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Da har også jeg debutert på youtube..
Foreløpig ser det ikke ut som mobilversjon fungerer, men på pc skal det fungere nå.
Her en reportasje fra vår tur til Nordland:
https://www.youtube.com/watch?v=HNTh5pW0ye0

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av AJ »

Etter å ha hygget meg med det første kvarteret av videoen må jeg si at dette absolutt må være en godkjent Youtube debut :twothumbs: !
Øker absoutt lysten til å legge ut på en lengre tur. Får se hva jeg får til å så måte til uka... :-k
Da tar jeg likesågodt ut et par uker ferie igjen :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Nå er ikke jeg spesielt interessert i trøsykkel og Arctic Race. Men TV2 sender nå direkte fra dagens etappe fra Mo i Rana til Sandnessjøen, og dette skal jeg få med meg, nettopp fordi vi kjørte disse veiene for få dager siden.
Jeg er forresten veldig glad for at de ventet med Arctic Race til vi hadde kjørt ferdig.. :crazy:

Svar