Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:Før ble japanske sykler kalt riskokere, vi kan jo krangle om hva slags sykler som kan kalles pølsekokere ?
Suzuki GT 750, var vel den første :-) :knegg

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Jompa »

Tysnes skrev: Suzuki GT 750, var vel den første :-) :knegg
Jo, Gt 750 var første japse med vannkjøling, blir også kalt vannbøffeln.
Men såvidt æ huske blei alle japsan kalt riskokere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:
Tysnes skrev: Suzuki GT 750, var vel den første :-) :knegg
Jo, Gt 750 var første japse med vannkjøling, blir også kalt vannbøffeln.
Men såvidt æ huske blei alle japsan kalt riskokere.
Stemmer nok det, husker en video med en som kokte pølser på gt en sin. Det var då eg tenkte på pølsekoker.
Ellers liker jo tyskerene pølser.. BMW, pølsekoker??

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Jompa »

Tysnes skrev: Stemmer nok det, husker en video med en som kokte pølser på gt en sin. Det var då eg tenkte på pølsekoker.
Ellers liker jo tyskerene pølser.. BMW, pølsekoker??
Oj,oj,oj.
Nå er det like før det tar løs her.
Snart blir det så varmt at man kan steike pølser på nettbrettet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

Tysnes skrev: Ellers liker jo tyskerene pølser.. BMW, pølsekoker??
Først av alt; nordmenna er de som spiser mest pølser i Europa, og Finnmarkingan er verst. Sier bevisst "verst" siden det meste vi får av pølser her på berget er rein junkfood.

Og når du vil ha pølser på menyen i Tyskland får du noe mer avansert enn de melpluggan du finner på Statoiln hos oss. Der lager dem god mat, ikke bedritne mel-produkter. Og så kan du fråtse i lokale og gode øl-varianter så billig at Dagfinn Høybråten sikkert hadde fått hjerteinfarkt om han skulle bli nødt til å bo der!
Han hadde slitt litt med å se at store familier går ut og koser seg med god mat, kuknoke og wurst og øl attåt uten at det skal rølpes og slåss som her på berget. Tenk at små barn skal se at de voksne drikker øl???

Så nei, BMW (luftkjølte de fleste også...) er neppe pølsekokere.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

Og skal man teste burgere skal visstnok "Bjerkvikingen" være god :-k
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

Så BMV er mer pølsegrill?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

Nei, mer Weissbier...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

joo skrev:Nei, mer Weissbier...
Altså, som dette da: Bitte Mehr Weissbier!! :scratch

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av knutk »

ArcticTiger skrev:
joo skrev:Nei, mer Weissbier...
Altså, som dette da: Bitte Mehr Weissbier!! :scratch
"Jaa, aber Plötzisch."

Og siden tråden handler om kubikk får man vel legge til at 500cc blir stusselig. Brunhilde gidder ikke å bære mindre enn 1000cc, ellers blir det for mye trakking. :cheers

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

knutk skrev: "Jaa, aber Plötzisch."
Noch ein dunkels Weiss.
Sånn sett er det deilig i BRD AT :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Kwak »

ZZR-Erling skrev:
ArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
JAHHH!!! :D
Tenkte jeg kunne bidra litt til at tråden holder seg i alle fall litt til utgangspunktet så det ikke bare er en pølsetråd. Dessuten behøver ZZR gutta litt support etter at horder av medlemmer med Land Rover type sykler har banket løs på dem. Dessuten har de en sykkel jeg mer enn gjerne kunne tenkt meg selv (ZZR altså ikke Land Rover sykkel)
Følgende stod i siste utgaven av Superbike:
"Ah yes the ZZR1400, insanity personified by a motorcycle. If you needed to be somewhere yesterday, short of a Delorean and a flux capasitor this would be the vehicle of choice. Tuck down behind the engulfing fairings and just open the throttle. Occasionally you may feel the need to change gear, but on most roads you can be as lazy as you like, letting the torque from the incredible hulk you're sitting do the hard work. It may not be as comfortable as the BMW 1600 or as fun as the GSXR1000 but bugger me its fast"

Muskler blir aldri feil
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Kwak skrev:
ZZR-Erling skrev:
ArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
JAHHH!!! :D
Tenkte jeg kunne bidra litt til at tråden holder seg i alle fall litt til utgangspunktet så det ikke bare er en pølsetråd. Dessuten behøver ZZR gutta litt support etter at horder av medlemmer med Land Rover type sykler har banket løs på dem. Dessuten har de en sykkel jeg mer enn gjerne kunne tenkt meg selv (ZZR altså ikke Land Rover sykkel)
Følgende stod i siste utgaven av Superbike:
"Ah yes the ZZR1400, insanity personified by a motorcycle. If you needed to be somewhere yesterday, short of a Delorean and a flux capasitor this would be the vehicle of choice. Tuck down behind the engulfing fairings and just open the throttle. Occasionally you may feel the need to change gear, but on most roads you can be as lazy as you like, letting the torque from the incredible hulk you're sitting do the hard work. It may not be as comfortable as the BMW 1600 or as fun as the GSXR1000 but bugger me its fast"

Muskler blir aldri feil
Nope, muskler blir aldri feil! Kjører en god del med bagasje og noe med passasjer, og det er bare en fryd å kjenne at uansett, er det mye power tilgjengelig, og den er så og si umerket av last..dvs den drar lettere på bakhjulet :D

Også er jeg ikke blitt slik at jeg vil "begrave" meg bak et kåpeglass og "bare sitte der"..må ha en bike som "lever", men trenger ikke en hysterisk ZX10R heller, bare en "al mighty ZZR" som bare uanstrengt kverner ut power power power..! Det gir for meg flyt å ha 154Nm på 7500rpm...altså har jeg 100Nm ganske så tidlig.. :twisted ...og en bike som er såpass lett og sporty at jeg føler meg integrert i biken og kjøringen..litt "svingom" er en fryd!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

ZZR-Erling skrev:Det gir for meg flyt å ha 154Nm på 7500rpm...altså har jeg 100Nm ganske så tidlig.. :twisted ...og en bike som er såpass lett og sporty at jeg føler meg integrert i biken og kjøringen..litt "svingom" er en fryd!
Flyt og fryd er jo det vi liker så godt :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:
ZZR-Erling skrev:Det gir for meg flyt å ha 154Nm på 7500rpm...altså har jeg 100Nm ganske så tidlig.. :twisted ...og en bike som er såpass lett og sporty at jeg føler meg integrert i biken og kjøringen..litt "svingom" er en fryd!
Flyt og fryd er jo det vi liker så godt :prf
:prf

Svar