Kosthold og Treningstråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av SuperMorten »

ega16 skrev:
SuperMorten skrev:
LordShaft skrev:
SuperMorten skrev:
ega16 skrev:

lol. sorry men du har prøvd bodybuilding?? :P Nå ble jeg nysgjerrig, hvordan prøver man bodybuilding?
"Prøvd" som i treningsopplegg sammen med riktig kosthold. Når dette etter 6-8 mnd hadde null effekt, ga jeg opp. Ikke interessant. Hva trodde du? At Swartzenegger var født sånn..?


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Nå er det et velkjent faktum at de fleste bodybuildere bruker alvorlige store doser med anbole steroider (som arnold også gjorde) Så det blir ikke helt riktig sammenligningsgrunnlag :-)
Neida, det er vel en kjent sak at Arnold har hatt problemer med leveren.. :lol: men det går da an å bygge muskler uten å ta dop.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
tydeligvis ikke for deg :)
Stemmer. Men alt jeg gjorde var i samråd med leger.. Derfor blir det litt merkelig å høre på alle de vanlige mytene. Har hørt det samme i 25 år, at bare man får i seg riktig kosthold og riktig fysisk trening så går man opp, men dette er feil. Sånn er det bare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:
Carpa skrev:
ega16 skrev:
Carpa skrev:
LordShaft skrev: Karbohydrater binder en del vann i kroppen. Så spiser du sunt og holder deg lavt på karbohydrater er det fort å gå opp bare i vann hvis du skulle bryte dette mønsteret.
Har du lagt 7000 kcal i overskudd på en uke, kan det være sannsynlig at du er gått opp 1 kilo i fett. (1kg fett = 7000kcal ca)

For å vite helt nøyaktig hva du er gått opp i vekt, må en ta målinger, en må på vekten, og en må måle opp måltidene sine.

Det er veldig fort gjort å få et sykelig forhold til mat, vekt og trening. Men jeg har heller denne sykdommen en hva det motsatte kan gi meg. Selv om det er viktig å kose seg. Leve livet og ha det bra med en selv.
Likevell, skal en få resultater. MÅ en måle og gjøre forandringer. Noen store, noen små :-)
Jeg kjenner kroppen min, jeg vet om det er muskler eller fett, jeg er bevist på hva jeg spiser og jeg vet hvor mye eller lite jeg har trent. Etter mange års erfaring med både trening og kosthold så er det for meg unødvendig å sjekke dette ved å bruke disse metodene du prater om. Har jeg trent for lite så ser jeg at kroppen er slapp og jeg kjenner at den har for lite energi og blir mindre bevegelig og spenstig og får lettere belastningsskader. Spiser jeg usunt merker jeg det både psykisk og fysisk. Jeg har ikke lenger behov for å veie all maten jeg spiser hver eneste dag og jeg har ikke behov for å veie meg hver uke for å ha stålkontroll på vekten. Når buksa blir for trang og energinivået for lavt så vet jeg hva jeg må gjøre. Jeg orker ikke å leve et Grete Roede liv og jeg ønsker ikke at barna mine skal ha en mor som lever på denne måten.
Sorry men du klarer ikke se om du har lagt på deg 1kg fett eller muskler med mindre ihvertfall ligger på rundt 15% eller under i fettprosent. Så igjen du vet ikke hva du snakker om. "Jeg har lagt på meg 1-2kg i jula" er også en av standard kommentarene.
Åj åj åj, problemene kommer ikke pga den ene kiloen vann eller fett, dette blir bare flisespikkeri. Problemene kommer når man er helsefarlig overvektig og jeg er langt unna å være det.

Dere får trene på gutter, veie maten deres og måle fettprosenten og ta en pille som reduserer fettopptaket i kroppen om dere skulle skeie ut med litt ekstra potetgull en lørdagskveld. Jeg velger den mindre fanatiske veien
Gjør det og hold liv i mytene og unnskyldningene :)
Nok en gang må jeg spørre hvilke unnskyldninger det er snakk om, og hvilke myter prater vi om?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

SuperMorten skrev: Stemmer. Men alt jeg gjorde var i samråd med leger.. Derfor blir det litt merkelig å høre på alle de vanlige mytene. Har hørt det samme i 25 år, at bare man får i seg riktig kosthold og riktig fysisk trening så går man opp, men dette er feil. Sånn er det bare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Det er heldigvis fullt mulig å legge på seg muskler uten bruk av kunstige hjelpemidler.

Å si at du har gjort noe i samråd med lege får det automatisk til å ringe en liten bjelle for meg. Hadde jeg hørt på min lege, hadde jeg ikke kommet noen vei. En annen lege diagnoserte meg med mulig kreft (viste seg å være brokk) jada kjempe digresjon. Dette behover selvfølgelig ikke være tilfelle i din sak. missforstå meg rett!

Jeg tok imot råd og veiledning på en selvutnevnt verdensmester og helsestudio-moteløve og fikk kjemperesultater. Jeg stoler mer på en med flere 10år i treningsfaget enn på en lege når det kommer til trening.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

jeg legger på meg bare jeg ser på en kake

jeg har lavt stoffskifte

jeg har høyt stoffskifte

alt jeg spiser legger seg på magen

det ligger i familien vår

jeg har kraftig beinbyggning

jeg har dårlig hjerte

jeg har ikke tid

jeg klarer ikke legge på meg enda jeg spiser alt

jeg ser ikke resultater uansett hva jeg gjør

kameraten min kan spise alt uten å legge på seg

jeg er tjukk, det er en sykdom som jeg ikke kan gjøre noe med

en som mange jenter bruker: Jeg kan ikke trene styrke for da for jeg får mye muskler vil ikke se ut som en kroppsbygger

for å få six pack må man ta situps

osv osv.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:
SuperMorten skrev: Stemmer. Men alt jeg gjorde var i samråd med leger.. Derfor blir det litt merkelig å høre på alle de vanlige mytene. Har hørt det samme i 25 år, at bare man får i seg riktig kosthold og riktig fysisk trening så går man opp, men dette er feil. Sånn er det bare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Det er heldigvis fullt mulig å legge på seg muskler uten bruk av kunstige hjelpemidler.

Å si at du har gjort noe i samråd med lege får det automatisk til å ringe en liten bjelle for meg. Hadde jeg hørt på min lege, hadde jeg ikke kommet noen vei. En annen lege diagnoserte meg med mulig kreft (viste seg å være brokk) jada kjempe digresjon. Dette behover selvfølgelig ikke være tilfelle i din sak. missforstå meg rett!

Jeg tok imot råd og veiledning på en selvutnevnt verdensmester og helsestudio-moteløve og fikk kjemperesultater. Jeg stoler mer på en med flere 10år i treningsfaget enn på en lege når det kommer til trening.
Vet litt om brokk. Har trent på meg lyskebrokk et par ganger (operert begge sider). Jeg ville også vært skeptisk til leger sånn i utgangspunktet, men når dette var spesialister på idrettsmedisin, velger jeg å tro på de. De var betalt av jobben for å få meg opp i vekt. Poenget med vektøkningsforsøket var rett og slett at som yrkesmilitær overlever jeg lenger i bushen hvis jeg har noen kg ekstra. Drit i det, jeg lever fortsatt, og har lagt den karrieren bak meg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:jeg legger på meg bare jeg ser på en kake

jeg har lavt stoffskifte
jeg har høyt stoffskifte
alt jeg spiser legger seg på magen
det ligger i familien vår
jeg har kraftig beinbyggning
jeg har dårlig hjerte
jeg har ikke tid
jeg klarer ikke legge på meg enda jeg spiser alt
jeg ser ikke resultater uansett hva jeg gjør
kameraten min kan spise alt uten å legge på seg
jeg er tjukk, det er en sykdom som jeg ikke kan gjøre noe med
en som mange jenter bruker: Jeg kan ikke trene styrke for da for jeg får mye muskler vil ikke se ut som en kroppsbygger
for å få six pack må man ta situps

osv osv.
Jeg har vel vært i nærheten av en av disse unnskyldningene du dikter opp når jeg sa at nå legger jeg på meg bare jeg ser en cola.
Vel, jeg skal ærlig innrømme at jeg faktisk må drikke den først

Det er helt utrolig at dere kan mene at det ikke er forskjell på forbrenningen på folk fra naturens side. Det blir jo like dumt som å si at alle som røyker får kreft og alle som spiser fisk og grønne grønnsaker hver dag lever til de blir 100 år osv......
Sist redigert av Carpa den 15 apr 2013, 00:20, redigert 1 gang totalt.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

SuperMorten skrev:
ega16 skrev:
SuperMorten skrev:
LordShaft skrev:
SuperMorten skrev:
ega16 skrev:

lol. sorry men du har prøvd bodybuilding?? :P Nå ble jeg nysgjerrig, hvordan prøver man bodybuilding?
"Prøvd" som i treningsopplegg sammen med riktig kosthold. Når dette etter 6-8 mnd hadde null effekt, ga jeg opp. Ikke interessant. Hva trodde du? At Swartzenegger var født sånn..?


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Nå er det et velkjent faktum at de fleste bodybuildere bruker alvorlige store doser med anbole steroider (som arnold også gjorde) Så det blir ikke helt riktig sammenligningsgrunnlag :-)
Neida, det er vel en kjent sak at Arnold har hatt problemer med leveren.. :lol: men det går da an å bygge muskler uten å ta dop.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
tydeligvis ikke for deg :)
Stemmer. Men alt jeg gjorde var i samråd med leger.. Derfor blir det litt merkelig å høre på alle de vanlige mytene. Har hørt det samme i 25 år, at bare man får i seg riktig kosthold og riktig fysisk trening så går man opp, men dette er feil. Sånn er det bare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Det var en fleip :) jeg tror du absolutt kan legge på deg muskler med mindre du skulle lide av en eller annen muskelsydkom.

Desto mindre man har trent desto lettere legger man på seg muskler i starten, etter 1-2 år begynner det å stoppe opp og ting tar lenger tid og krever at man presser seg enda hardere.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av SuperMorten »

ega16 skrev:
Det var en fleip :) jeg tror du absolutt kan legge på deg muskler med mindre du skulle lide av en eller annen muskelsydkom.

Desto mindre man har trent desto lettere legger man på seg muskler i starten, etter 1-2 år begynner det å stoppe opp og ting tar lenger tid og krever at man presser seg enda hardere.
Du som legger på deg bare du ser en kake, hvor gammel er du, og hvor lenge har du trent?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sist redigert av SuperMorten den 15 apr 2013, 00:20, redigert 1 gang totalt.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

SuperMorten skrev:Du som legger på deg bare du ser en kake, hvor gammel er du, og hvor lenge har du trent?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
32, mellom 4-5 ganger i uken i snart 5 år.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev: Javisst får du det.
Først og fremst spiste jeg så mye jeg klarte ... omtrent.
Så prøvde jeg å trene en del men pga en del smerter rundt omkring i kroppen, og noen delvis lammelser i en arm og en fot, var det vanskelig å finne rette treningen.
Disse plagene er blitt mye bedre de siste par åra ..merkelig nok :prf
Jeg var annenhvert år 4 uker på et helsesport/opptreningsenter hvor de har stor kompetanse på kosthold mtp både på slanking og vektøkning, og opptrening av folk med div handikap. Men vekta var fortvilende stabil.
Det siste året har jeg vært mere passiv ... og vektøkninga kom, men med ei litt dårlig fordeling kan vi si :knegg
Det har kanskje også sammenheng med alder ... jeg er jo etterhvert kommet i en alder hvor slike ting har en tendens til å skje.
Men jeg har (selvfølgelig) en plan om å begynne å trimme litt igjen, ta fram den utskjelte sykkelen og kanskje padle litt også
Så mye du klarte? hadde du da noe oppsett du fulgte? i forhold til mengde proteiner, karbohydrater og fett. Og hvor mange kcal du skulle ligge på om dagen? Eller var det bare kjør i gapet, her skal det gaines :knegg
Jeg har enda ikke fått gleden av å jobbe eller trene med noen som har eller hatt redusert mobilitet i form av lammelser eller lignende, men jeg ser utfordringen dette gir. Men ingen ting er umulig. Det tar bare litt lengre tid.
Hva gjorde du mellom disse oppholdene du hadde på opptreningssenteret? Holdt du igang med trening? fortsatte du opplegget de hadde satt opp til deg?
jeg gidder ikke å ta det så detaljert, men vi kan si jeg i utgangspunktet hadde et sundt kosthold som var planlagt i samråd med ekspertisen, og så øket jeg mengden ... uten at det hadde noen nevneverdig virkning ... bortsett fra at jeg ble veldig mett.
Og ja, jeg holdt i gang treningen når jeg reiste hjem ... noen mnd. Det hadde heller ikke noen virkning at jeg stoppet treningen ... bortsett fra at jeg ble i litt dårligere form ... vekta var stabilt lav.

Forøvrig vil jeg påstå at du fremstår som ganske ... hva skal vi kalle det ... ignorant kanskje, og lite åpen for at det finnes en annen virkelighet utenfor din velfungerende kropp.
Nå er det flere stk her inne som forteller om reelle problemer med lav vekt, og ikke klarer og løse dette ... heller ikke i samarbeid med engasjerte og dedikerte mennesker som har dette som yrke.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av JohnnyTh »

mener dere at det ikke er forskjell på normal og tung beinbygning ?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

JohnnyTh skrev:mener dere at det ikke er forskjell på normal og tung beinbygning ?
Skjelettet veier hos de fleste mellom 2,5 og 4,5 kilo.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av SuperMorten »

ega16 skrev:
SuperMorten skrev:Du som legger på deg bare du ser en kake, hvor gammel er du, og hvor lenge har du trent?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
32, mellom 4-5 ganger i uken i snart 5 år.
Da er du ikke kvitt valpefettet enda.. :lol kom tilbake om 10 år.
Det jeg ikke har nevnt enda, er at jeg, sannsyligvis pga alder, har lagt på meg ca 5 kg bare etter nyttår. Jeg har ikke endret på noe. Allikevel går vekten opp.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Måten vi bruker lav og høy forbrenning er feil (dette var grunnen til hele diskusjonen)

Joda det er forskjell i forbrenningen til folk. Jeg har nok mye høyere forbrenning enn du har.
Men jeg er ikke født med høy forbrenning. Jeg er heller ikke født med lav forbrenning.

Jeg trener MYE, spiser enda mer og holder derfor forbrenningen min jevnt over høyt.

Å si at en tynn person, som knapt nok spiser, knapt nok er i aktivitet (nei jeg mener ikke noen her, men generelt) har høy forbrenning, for at vedkommende kan spise hva han/hun vil uten å legge på seg er feil. (som også denne diskusjonen startet med) men vedkommende har forbrenning.

Ja jeg er også klar over at der finnes sjukdommer og lidelser som taler imot disse uttalelsene :-)

Det er på ingen måte meningen å virke ignorant eller framstå som verdensmester. Da må jeg virkelig beklage. Jeg syns dette er et kjempe interessangt tema og jeg liker å diskutere.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Måten vi bruker lav og høy forbrenning er feil (dette var grunnen til hele diskusjonen)

Joda det er forskjell i forbrenningen til folk. Jeg har nok mye høyere forbrenning enn du har.
Men jeg er ikke født med høy forbrenning. Jeg er heller ikke født med lav forbrenning.

Jeg trener MYE, spiser enda mer og holder derfor forbrenningen min jevnt over høyt.

Å si at en tynn person, som knapt nok spiser, knapt nok er i aktivitet (nei jeg mener ikke noen her, men generelt) har høy forbrenning, for at vedkommende kan spise hva han/hun vil uten å legge på seg er feil. (som også denne diskusjonen startet med) men vedkommende har forbrenning.

Ja jeg er også klar over at der finnes sjukdommer og lidelser som taler imot disse uttalelsene :-)

Det er på ingen måte meningen å virke ignorant eller framstå som verdensmester. Da må jeg virkelig beklage. Jeg syns dette er et kjempe interessangt tema og jeg liker å diskutere.
Bare for å rydde opp litt da, så er jeg typen som alltid har med seg en 12-15 brødskiver til lunsj. Slutter ikke spise fordi jeg er mett, men fordi det ikke er tid til mere.. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar