Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/custom

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

Kawasaki skrev:jonnyjonny rir igjen :knegg

Til trådstarter: Lag deg en ny tråd,denne er med all sansynlighet fucked :-)å
Jeg håper folket ser hvem som er mer opptatt av person enn sak her og hvem som gjør dette personrettet. For er det det nivået folk her ønsker, så er jeg rette mannen.

Men jeg vil HELST slippe.
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

Hansi skrev:Aktivt forum for aktive MC-folk. Reklamen løy i hvert fall ikk. :roll Diskutere MC er vel litt som fotball, det er noe fornuft og fakta, og mye følelser.

Har sett på en del av syklene som er foreslått, og GoldWing frister jo litt. Flere av de andre ser for meg som får en litt for fremoverlent sitestilling for meg. Guzziene ser jo ganske OK ut, da. Merker nå at jeg absolutt burde hatt 10-12 sykler å prøve før jeg velger. Syntes jo at Viragoen så OK ut, men den passet som sagt ikke meg. Er 180 høy og veier 100 kg(snart 99 forhåpentligvis), men den føltes litt liten for meg. Dragstar har jeg ikke prøvd, men har hørt at det er en ganske "stille" sykkel. Det passer meg bra siden jeg bor iet boligfelt.

Som sagt blir det for det meste småkjøring til/fra jobb og lignende, men bor på et lite sted, så jeg slipper å bry meg med rush-trafikk. Grunnen til at jeg vil ha en litt stor sykkel, er at jeg vil reise på noen langturer, så da er det vel greit med litt kubikk. Men vil ikke ha et monster som skremmer meg vekk fra kjøringen etter første tur heller. Derfor har jeg begynt tittinga og spørringen tidlig, for å få mest mulig innspill før jeg gjør min egen totalt ukvalifiserte og fordomsfulle beslutning til våres en gang.
Det er veldig lurt det du sier om å prøve flere forskjellige typer sykkler :thumleft Og kjør deg en liten tur på¨litt varierte veier, ikke bare en 5 min sving rundt kvartalet. Det er den eneste måten å finne en sykkel som passer deg, som er "best" for deg. Kjenn etter at sittestillingen er behagelig, at sykkern passer til din kropp.
Jeg er helt enig med deg i å velge litt kubikk, det gjør kjøringen avslappende og uanstrengt, på korte eller lengre turer.
Vi er endel her inne som liker våre 1000 ccm sport/touring sykkler godt, og finner de anvendelige og hendige til den type kjøring du nevner. Feks Honda cbf1000, Kawasaki 1000sx, Triumph Tiger 1050, Yamaha TDM 900, Suzuki Dl1000 mfl.
Dette er jo nyere sykkler som er dyrere enn den grense du har satt deg, men se etter en pent brukt sykkel med forholdvis lav kmstand men med noen år på nakken, og det er mulig å få seg en flott doning i din prisklasse :thumleft

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Relax »

Hansi skrev:Jepp, enda en nybegynner som maser om hjelp. ](*,) Til mitt forsvar har jeg trålet forumet litt, men når jeg fikk 557 treff da jeg søkte etter Shadow, mistet jeg litt motet til å lese alle. :P :p
.
Har i 20 år nå utsatt MC-kjøp, alltid sagt at neste år, da... Og nå er man plutselig 45 og man kan skylde på 40-års-krisen om ikke annet. I tillegg slutta jeg å røyke for 10 måneder siden, så nå, nå, skal det bli sykkel.

Jeg har for det meste bestemt meg for enten en Shadow eller en Dragstar, 1100 ccm. Har prøvd Virago, men likte ikke helt sittestillingen der. Shadow har jeg så vidt prøvd, den var bedre. Budsjettet er ca 70 000,-, men dette skal også inkludere klær og alt annet. Bruken blir for det meste småkjøring til jobb, og en og annen langtur.

Det jeg da ser, er at jeg enten kan få en Shadow fra tidlig/midten av 90-tallet, eller en Dragstar fra tidlig 2000-tall. Så hva bør jeg gå for da? Er det bedre med en 5-6 år nyere sykkel, eller er Shadow'er bare så bra at man bør gå for det. Når man er i dette segmentet, er det kilometer eller alder som betyr mest? Kan det lønne seg å kjøpe en eldre sykkel, og heller bruke 10-20 000 på å fikse opp sykkelen? Jeg er ingen mekaniker, så det må i så fall skje via verksted.

Mange spørsmål dette. Får håpe det ikke ble litt overkill som første innlegg. :banansplit
Trivelig at noen tenker på "årntli" sykkel også ,, nemlig Cruisere ;) :D :prf
Det er sånn en sykkel skal se ut!!
Jeg har hatt Dragstar 1100 selv og likte det godt, og jeg er sikker på Shadow er like god!
Dette er driftsikre sykler med svært lite plunder og ypperlige for cruising / Touring ,,og også fine om man vil ha noen bakpå!!!! Jeg ville satset på hvert fall 1100 cc ;)
Ta den av dem du liker når du ser den, eller får best kjøp på!

Syklene tåler mange km , men det er selvsagt fint om det er gjort olje + filter skift osv. regelmessig. Mekaniker eller ei, du skal ikke ha så mye peiling før du kan gjøre det meste av slikt selv ;) Det er kanskje enklere på "åpne" cruisere enn mer plastbelagte andre sykler ;)

Hold oss oppdatert! :))
"Do the right thing"

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av guzziman »

cruisere er flotte sykler syntes jeg.. enten det er harley eller motoguzzi :D
Triumph Daytona 955i 2003

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av mekkern »

"litt" foroverlent som på en naken/adv/standard/eldre engelsk/mindre pendlersyler er veldig gode for en sliten rygg kontra en "cruiser/cusom"..prøv flere en kjøretur før du bestemmer deg og kjøp det DU trives med, ikke kompiser eller andre som skal kjøre den... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Relax »

Merkelig dette,,,Trådstarter spør om Dragstar og Shadow,,
mens "alle" snakker om alt annet :sk?

:D
"Do the right thing"

Nanne
Innlegg: 34
Registrert: 22 aug 2012, 19:00
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2009
Sted: Øvre Telemark

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Nanne »

Guzzi er jo vakrest i verden - men jammen ville jeg vært forsiktig med å kjøpe en gammel en... Min Nevada var mer på tilhengeren enn på veien...
Men - kanskje jeg var uheldig?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jhn »

Nanne skrev:Guzzi er jo vakrest i verden - men jammen ville jeg vært forsiktig med å kjøpe en gammel en... Min Nevada var mer på tilhengeren enn på veien...
Men - kanskje jeg var uheldig?
Hvis du snakker om denne type Guzzi ... http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38927587" onclick="window.open(this.href);return false;
... så må jeg si at jeg er rivende uenig ... det ser nærmest ut som ei tjukk kjærring ... om det skulle finnes noen lubne damer her inne, så ber jeg om unnskyldning ... det finnes jo mange sjarmerende lubne damer, men det er en vesentlig forskjell på tjukke kjærringer og lubne damer :-)å

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Relax »

[quote="Relax"]Merkelig dette,,,Trådstarter spør om Dragstar og Shadow,,
mens "alle" snakker om alt annet :sk?

:-#
"Do the right thing"

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

jhn skrev:
Nanne skrev:Guzzi er jo vakrest i verden - men jammen ville jeg vært forsiktig med å kjøpe en gammel en... Min Nevada var mer på tilhengeren enn på veien...
Men - kanskje jeg var uheldig?
Hvis du snakker om denne type Guzzi ... http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38927587" onclick="window.open(this.href);return false;
... så må jeg si at jeg er rivende uenig ... det ser nærmest ut som ei tjukk kjærring ... om det skulle finnes noen lubne damer her inne, så ber jeg om unnskyldning ... det finnes jo mange sjarmerende lubne damer, men det er en vesentlig forskjell på tjukke kjærringer og lubne damer :-)å
Moto Guzzi Stone, det er en "avkledd" California det. En litt rimeligere utgave, men i bunn og grunn samma sykkern. Tjukk kjærring :-k Joa, kanskje det, hun veier jo sine 247 kg, men i forhold til feks Harly Davidsen er jo det for en Sylfide å regne :knegg

Edit: Og en 1100 Shaddow er faktisk ennå litt mer Tjukk Kjærring, den er 11 kilo tyngre en Guzzin :D

Og med det samme vi er inne på vekt og andre specs: Etter mitt syn er det en fordel jo mindre (dau)vekt en drasser på. En tyngre sykkel er tregere enn enn lettere. Guzzin over og 1100 Shaddowen har begge 75-78 hk.
En 1000 ccm sportstourer har gjerne 30-40 hk mer, og veier typisk 50 kg mindre. Altså sprekere, mer lett håndterlig og lettkjørt og "leiken" når veien svinger seg litt. Som den ofte gjør her til lands.
Sist redigert av ArcticTiger den 08 mar 2013, 20:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jhn »

Jeg tenkte ikke på vekta, men utseende ... det er et eller annet med den tanken som blir litt feil ... den ser litt "pløsen" ut på en måte ... litt lite elegant. Men smak og behag vettu ....

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ejs »

jhn skrev:Jeg tenkte ikke på vekta, men utseende ... det er et eller annet med den tanken som blir litt feil ... den ser litt "pløsen" ut på en måte ... litt lite elegant. Men smak og behag vettu ....

Den har jo motoren gal vei også. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Sted: Ålesund

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Hansi »

Til dere som har/hatt Dragstar, blir det ikke upraktisk med speedometeret på tanken?

Når det gjelder Shadow, se på disse to
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38487118" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40016504" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil det lønne seg her å legge på 25000,- og få en 8 år nyere sykkel? Sånn rent hypotetisk.

Ellers skjønner jeg at det blir vanskelig å finne drømmesykkelen bare ved å se på annonser og lese på nettet. :-J

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av hakhap »

Hansi skrev:Til dere som har/hatt Dragstar, blir det ikke upraktisk med speedometeret på tanken?

Når det gjelder Shadow, se på disse to
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38487118" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40016504" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil det lønne seg her å legge på 25000,- og få en 8 år nyere sykkel? Sånn rent hypotetisk.

Ellers skjønner jeg at det blir vanskelig å finne drømmesykkelen bare ved å se på annonser og lese på nettet. :-J

8 år og 18k miles mindre, kan helt klart vare en god poeng det.

Hvet ikke hvor opptat du er av forhandler mot provat kjøp, personlig foretrekker jeg nok forhandler, mest med tanke på bristende teknisk kjenskap på mc (en så lenge)
Begge virker vare USA import da så speedometer er trolig i MPH og ikke KMT er trolig ikke av stor betydelse.

Ser pene ut men jeg , hvis jeg har pengen , lener mot den med yngre modellen
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

Husk at begge disse er US sykkler med tellerstanden i Miles. For å få Km ganger du Miles med 1,6.

Svar