Min første MC er på plass :D

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av jolan »

En Honda Shadow kan jeg absolutt anbefale! Kjenner en som har jobbet med Honda i flere tiår og han sier de er veldig pålitelige, bare går og går, lite servicebehov. Og så er dem så fiine atte... :-)

En som denne, da?:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36282461" onclick="window.open(this.href);return false;
eller denne:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36143864" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg tror de er litt lengre enn Viragoer, hvis du er bekymret for plass til bena...

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av pelsen »

Chevy1974 skrev:Når det gjeld type sykkel, så blir eg meir og meir overbevist om at det må bli ein "halv-chopper" eller "cruiser". Har spurt eit par kollegaer også, og ein av dei ristar oppgitt på hodet og seier at eg bør ha ein høg "rett-opp-og-ned-sykkel". Men eg klarar ikkje heilt å sjå meg sjølv på ein slik sykkel, og når eg ser "den riktige typen" parkert rundt omkring er eg umiddelbart borte og kikkar. :yeyeye Trur rett og slett eg berre må følge drømmen og gå for det som eg synest er finast å sjå på. :D
finest å se på, jeg er nok ikke helt av samme oppfatning, men smak er ikke noe poeng å diskutere.
Men motorsykkelen skal jo også kjøres - ikke bare sees på. Kjøring på svingete veier når det er førerens- og ikke sykkelens kjøreegenskaper som begrenser kjøringen er faktisk å foretrekke. En cruiser kommer fort til kort på svingete vei, en litt mer rett-opp-og ned sykkel gir mer spillerom mhp sporvalg og svinghastighet. Og det er jo på svingete vei det er fint å kjøre motorsykkel, når man kan kjøre som man ønsker uten å skrape fotbrett /fothvilere/potter/etc i hver sving

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

@pelsen: Eg er veldig glad for å få slike kommentarar også, for det er nettopp dette som gjer at eg vil prøve ut mange ulike typar syklar. Godt mulig at eg pga dette ombestemmer meg etterkvart, men cruiser vil nok vere det største ønsket inntil det motsatte er bevist :)

@jolan: Var eit par fine her ja. Den første er uansett for langt unna, men den andre har eg lest annonsen for mange gangar. Er litt usikker når den har stått så lenge, men er ikkje sikkert det bør ha noko å seie?

Det står også ein i Krokstadelva.
Dersom dei har den enno er det mulig eg stikker innom for å prøvesitte om ikkje anna. Då får eg ein viss peiling på om sittestillinga er noko for meg. Eg må uansett få meg tak i køyreutstyr før eg kan begynne å prøvekøyre.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av mekkern »

En ting en ikke må glemme ved "prøvesitting" er at du må huske på at du skal kunne sitte slik i flere timer av gangen hvis det skal bli no greie på det... :-k

Hvis du vil kan du få komme innom og prøvesitte et par varianter her også.. i Lier
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ingar
Innlegg: 12
Registrert: 13 aug 2012, 14:31
Motorsykkelen din: 1996 Yamaha XV750 Virago

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ingar »

Er det noen som har noen formening om hva som er det lureste valget mellom en 1986 Shadow 700 og en 1996 VIrago 750?

Shadowen har effektanlegg og helt nye dekk.
Viragoen har helt ok dekk, men defekt speedometer. Også har den et "gel"sete som virket veldig komfortabelt.

Utseendemessig så tror jeg ikke jeg har noen sterke preferanser, men jeg aner ikke hvor store forskjeller det er rent teknisk på de to syklene. De har begge kardang og ellers ser det ut for meg til å være små detaljer som skiller dem. Pluss ti år da :-k

Shadowen har gått 65K km og Viragoen 47K km.

Edit: Prisen er under 25 tusen på begge syklene.
Sist redigert av ingar den 01 sep 2012, 20:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av fikse »

Det var da en sinnsyk pris på den Shadowen? 65K for en ´86? Nei, styr unna. Om ikke den er noe helt spesielt med. På 10 år har det skjedd litt på teknologifronten vil jeg tro, så sjansen er stor for at bremsene bremser bedre (ser det er doble skiver framme på Viragoen, det er bra), lysene lyser mer, og så videre.
Viragoen kan jo høres grei ut, men slett ikke gratis den heller. Den bør være i god stand. Kan du få med deg en teknisk kyndig? Prisene er jo slik at du pruter på alt som ikke er i god stand, så f.eks speedometer bør gi en 2-3.000 i reduksjon (alt etter hva det er som er defekt).
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

@mekkern: Ja, det er det som er vanskeleg, å tenke seg korleis det blir i lengda. Jobbar du på MC-butikk, eller har du ein bra samling sjølv? Prøvesitting er eg med på veit du :)

I dag har eg altså vore ute og kikka litt. Sjekka først Shadow'en i Krokstadelva. Trudde at dette var ein butikk som hadde ein del syklar, men det er ein rein bilbutikk som har fått denne i innbytte, så det var ikkje mulig å få tak i utstyr der :P

Men sykkelen var fin den. Såg riktignok ikkje så veldig grundig på alt teknisk, for no er eg mest nyskjerrig på sittestilling og egenskapar. Prøvde den så vidt inne på parkeringsområdet, og det var dramatisk forskjell på balansen i forhold til BMW'en på køyreskulen ja. Det er nok ein del av gjengen her inne som har heilt rett når dei omtalar egenskapane til ulike sykkeltypar :D

Det eg la best merke til var at framhjulet pressa seg ut til sida i staden for å rette seg opp til midtstilling i lav fart. Det var altså vanskeleg (les: uvant) å halde riktig balanse i lav fart. Når eg kom litt over gangfart retta den seg opp og oppførte seg meir normalt. Eg hadde uansett veldig lav fart sidan eg ikkje hadde noko utstyr, så det var langt i frå nok til å få noko skikkeleg inntrykk av den, men likevel veldig greitt å få bittelitt intrykk av korleis denne typen sykkel er.
Sittestillinga synest eg var behageleg, men igjen var det altfor kort tid til å få eit godt inntrykk.

Etter dette reiste eg over elva til Drammen MC & Fritidssenter i Mjøndalen (kvifor heiter det "Drammen ..." då? :P )
Her var det køyreutstyr tilgjengeleg, og dei hadde ein del syklar utstilt også. Selgaren i butikken var veldig behjelpeleg med å svare på spørsmål, og det vart fort meir fokus på sykkeltype enn køyreutstyr. Han hadde ein Shadow inne som vil komme for salg ganske snart, pluss eit par heilt nye Intruder, og mange syklar av andre typar. Eg klarar ikkje å gjenta alt han sa, men som aktiv MC-førar hadde han god erfaring med alle sykkeltypar, så eg fekk mykje bra informasjon. Han meinte at egenskapane til ein ny Intruder var 5 gangar bedre enn den gamle Shadow'en, mens ein sports-tourer har 10 gangar bedre egenskapar. Ha sa også at for ein heilt fersk førar ville det vere vesentlig vanskeligare å takle ein cruiser. Det er nok ein vanesak eg skal klare med litt øving, men sjølvsagt greitt å vurdere.

Brukte opp all tida på MC-prat, så eg er framleis utan utstyr :P men har i alle fall fått litt nyttig info og har litt å gruble på :)

Bør nok finne fleire butikkar og planlegge neste laurdag litt bedre slik at eg rekker over litt meir før dei stenger :D
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

Kan forresten også oppsummere litt av praten rundt køyreutstyr også. Når det gjeld slitestyrke og sikkerhet var det ifølge selgaren berre eitt alternativ. Lær er det einaste som fungerer dersom du blir bortover asfalten etter ein velt. No er han riktignok konkurranse-køyrar, men asfalt-skrubbing kan skje i vanleg trafikk også.

Det aller beste av stoff-klær har langt igjen for å bli like bra som lær. Når det gjeld vanntetthet er det ikkje så veldig store forskjellar. Du må uansett ha regn-klær ytterst for å unngå fuktige klær.

Fordelen med skinnklær er at dei sitter tettare på kroppen, så du får mindre blafring i vinden. Når han fortalte om dette ser eg at det er akkurat denne typen blafring eg opplevde på motovegen. Mulig opplevelsen hadde blitt ein del annleis med skinnklær.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Kawasaki »

Chevy1974 skrev: Fordelen med skinnklær er at dei sitter tettare på kroppen, så du får mindre blafring i vinden.
Men det er en stor ulempe med skinnklær,og det er at de krymper så steikjaness når du henger dem i skapet over vinteren :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av bjornen »

hvis du er interessert i en gammel shadow (midt 80 tall) har jeg en slik du kan få prøve... VT750
ta kontakt så kan vi få til noe.. :D
Mvh bjørn

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av JohnnyTh »

Hmm ser ut som svaret mitt forsvant. For forsøke igjen...

Blafring er et problem når du kjører nedover europa i +140 km/t her i norge gjør det ingenting med litt med vindfang, spesielt hvis man har litt fremoverbøyd stilling. Tar vekten av skuldrene.

Jeg synes stort sett tekstilklær holder meg tørr lengre en skinn. Veldig skjeldent jeg tar ut regndressen. Ikke engang på en 40 mils tur i regn i sommer ble jeg våt. Og skin tar forever å tørke.
Skinn gir nok bedre beskyttelse ved velt. Det har jeg prøvd i 90km/t og skinnklærne var nesten uskadet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ingar
Innlegg: 12
Registrert: 13 aug 2012, 14:31
Motorsykkelen din: 1996 Yamaha XV750 Virago

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ingar »

fikse skrev:Det var da en sinnsyk pris på den Shadowen? 65K for en ´86? Nei, styr unna. Om ikke den er noe helt spesielt med. På 10 år har det skjedd litt på teknologifronten vil jeg tro, så sjansen er stor for at bremsene bremser bedre (ser det er doble skiver framme på Viragoen, det er bra), lysene lyser mer, og så videre.
Viragoen kan jo høres grei ut, men slett ikke gratis den heller. Den bør være i god stand. Kan du få med deg en teknisk kyndig? Prisene er jo slik at du pruter på alt som ikke er i god stand, så f.eks speedometer bør gi en 2-3.000 i reduksjon (alt etter hva det er som er defekt).
Det hadde vært en sinnsyk pris uansett :-)å

Min feil, jeg tenkte kilometer. :redface Endret nå.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Rottenikken »

Chevy1974 skrev:Etter dette reiste eg over elva til Drammen MC & Fritidssenter i Mjøndalen (kvifor heiter det "Drammen ..." då? :P )Her var det køyreutstyr tilgjengeleg, og dei hadde ein del syklar utstilt også. Selgaren i butikken var veldig behjelpeleg med å svare på spørsmål, og det vart fort meir fokus på sykkeltype enn køyreutstyr. Han hadde ein Shadow inne som vil komme for salg ganske snart, pluss eit par heilt nye Intruder, og mange syklar av andre typar. Eg klarar ikkje å gjenta alt han sa, men som aktiv MC-førar hadde han god erfaring med alle sykkeltypar, så eg fekk mykje bra informasjon. Han meinte at egenskapane til ein ny Intruder var 5 gangar bedre enn den gamle Shadow'en, mens ein sports-tourer har 10 gangar bedre egenskapar. Ha sa også at for ein heilt fersk førar ville det vere vesentlig vanskeligare å takle ein cruiser. Det er nok ein vanesak eg skal klare med litt øving, men sjølvsagt greitt å vurdere.
Mulig du pratet med Bjørn Arnegård som kan mye om mc spesielt RR.

Navnet har de fra den tiden de holdt til på havna i Drammen, som var inntil for to år siden tror jeg.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av fikse »

ingar skrev:
Min feil, jeg tenkte kilometer. :redface Endret nå.
Hehe! KM istedet for Kr ja.. Ga plutselig litt mer mening :-k :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av GSF »

Chevy1974 skrev:Kan forresten også oppsummere litt av praten rundt køyreutstyr også. Når det gjeld slitestyrke og sikkerhet var det ifølge selgaren berre eitt alternativ. Lær er det einaste som fungerer dersom du blir bortover asfalten etter ein velt. No er han riktignok konkurranse-køyrar, men asfalt-skrubbing kan skje i vanleg trafikk også.

Det aller beste av stoff-klær har langt igjen for å bli like bra som lær. Når det gjeld vanntetthet er det ikkje så veldig store forskjellar. Du må uansett ha regn-klær ytterst for å unngå fuktige klær.

Fordelen med skinnklær er at dei sitter tettare på kroppen, så du får mindre blafring i vinden. Når han fortalte om dette ser eg at det er akkurat denne typen blafring eg opplevde på motovegen. Mulig opplevelsen hadde blitt ein del annleis med skinnklær.
Er nok delte meninger om noen av utsagnene til denne selgeren :sk?. At skinn er det eneste som fungerer når man sklir bortover asfalten bør nok modifiseres. Dyre tøyklær som f.eks fra Rukka kan være bedre enn billige skinnklær når det gjelder holdbarhet ved en velt. Gode tøydresser som sitter godt tåler fint en velt i 100 km/t men har du veldig høy hastighet vil en god skinndress være veldig mye bedre. Uansett er det ikke skrubbsårene som dreper deg men bråstoppen i autovernet eller stolpen :D .

Når det gjelder vanntetthet er det også slik at skinn ikke er i nærheten av å kunne måle seg med godt Gore-tex. Kjøper du en billig tekstildress vil nok ikke forskjellen være stor men med en kvalitetsdress av Gore-tex er forskjellen milevis. Jeg har kjørt i timevis med Rukka dressen i øs pøs regn uten å bli våt mens skinndressen tåler knapt en halvtime. Og med regntøy DA kan man snakke om blafring :-). Blafring er noe jeg forøvrig aldri har opplevd med Rukka dressen. Her er det snakk om å kjøpe en dress som passer uansett om det er skinn eller tekstil. En annen faktor er at skinndresser bruker laaaang tid på å tørke noe en textildress ikke gjør.

Det ovenstående er grunnen til at jeg har både skinn og tekstil. Tekstil til lange koseturer og skinn når jeg skal "leke" meg litt :roll

Svar