SuperMortens eventyr, våryr..

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

Hei å takk for det.

MC-Oslo vet nok hvem jeg er, dvs de kjenner nok igjen trynet mitt når jeg kommer innom (Å nei, ikke han der nå igjen...) :knegg

Jeg har vært innom de fleste sykler, typer og modeller, men heldigvis bare i hodet mitt. Det blir ikke så dyrt da :-k Det begynte med HD. Det var det kompiser hadde. Så kjøpte jeg Maxim'en. Hadde ikke råd til HD. I tiden etter, har jeg tenkt, bestemt meg, og ombestemt meg mange ganger. Har vært innom store og tunge touring sykler som Electra glide, GW, BMW LT, RT og GTL (som er alt for dyr). Jeg endte opp med at jeg hadde bestemt meg for GS, siden jeg skal pendle, men samtidig ha noe som ikke er for stort og tungt til å "leke" litt med. Men så var jeg oppe hos AMD og fikk høre om Triumph 1200 Explorer. Foreløpig så er det den jeg vil ha. Kan ikke si hvorfor, den bare tiltaler meg. Det er akkurat som når du møter ei jente. Både motorsykkelen og jenta har nok feil, og ting som kunne vært bedre....

Uansett. Så lenge jeg bor i leid leilighet, og jeg sitter med en sølvgrå 2002 BMW X5 3,0d som er umulig å selge, må jeg bare vente. Tror jeg kanskje har sagt det før, men skal om litt overta eneboligen til svigers i Vestfold, og da blir det en mulighet (Feil. Ikke mulighet, men 100% sikkert). Så frem til da, skal jeg fortsette å besøke MC-Oslo, AMD og flere.. Gleder meg forøvrig til at alt skal prøvekjøres... :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av gbruaset »

Men tigern er fin den også. Var lenge tiger 1050 som var min definitive favoritt, men så fikk jeg tilbud om 30 års utgaven Bmw gs (rød, hvit og blå) og den klarte jeg virkelig å si nei til. Men Tigeren er griselekker, så skjønner deg godt. Har alltid likt offroadere, både innen bil og mc verdenen. Det er noe eget robust, maskulint og robust over de.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av ojda »

Har bare lyst til å legge inn to Explorerinnlegg fra den første Hollanske menigmann som også har forhåndsbestilt sykkelen.
Han fikk sjansen til å prøvekjøre den idag.
Han virker ikke veldig misfornøyd \:D/
Jeg kjenner dette bygger opp forventningene mine, og beroliger meg samtidig :thumleft

Well i have been riding the X12 today.

At first i must say i am impressed, i was sceduled at 13,30 but dit not ride before 15.00 because of the guy before me did not come back, we where thinking that he was taking the bike home 

The weather was a little rainy and i can say the TC and ABS works perfect. The brakes are good but there is room for improvement. They could have a little more bite to them.
The engine is impressive, lots of torque from way down the rpm's and just keeps pulling. You can feel a little vibrations around 5000 rpm's but this is minor and does not bother at all. The engine feels less sporty than the 1050 in the tiger but it is a different kind of engine. The 1050 rev's quicker but does not have elastic feel as the 1200.
The seat is also very comfortable and it feld like i could sit on in all day. Winshield is a big improvement from the 1050 and does not need a aftermarket in my opinion. Seat was in high position and i am 1.92cm's.
The bike feels (and is) heavier than the 1050 at crawling speed but once on the roll it dissapears completely. The handling of the bike is almost perfect. I think it corneres easier than the 1050 and is very steady in highspeed bends goes easy in short hairpins.
Once out of a hairpin you can thrash the throttle and the TC kickes in and the bike accelerates undisturbed. You hardly feel the TC kicking in and that is a compliment.
Also did a couple of high speed emergency braking riding 140km/h and fully pulled the brakeleaver. The bike starts to wobble a little but as sayed the ABS is superb better than the one from BMW.
The suspention is pretty good but there is also room for improvement, espesially going offroad. But onroad is very nice and gives the bike a comfortable sporty ride. As i sayed a little to stiff for offroading.
The cruise control needs a little getting used to but ones you get the hang of it is a nice feature. If you set the cruise and take your hands of the bars be carefull once you get the grips again. Only a little touch to the grips makes the cruise go off.

Al in all i can say it is a very good bike and i like it. Is it better than a GS? In my opinion and what i want from a bike i can say yes.
Engine is better
Suspention is almost as good
Handling is close
Looks are better

Everybody intiteled to his own opinion but i cant wait to get my bleu one 

Questions feel free to ask and i am sorry for my poor english
Hello Hollandhanzie,

We met today, i must have been the guy who wasn't returning  The dealer told me, that the next person would arrive at 15:00, so i used the time well.

Your description is pretty accurate (i have about the same experience). 6th gear seems more like an overdrive (than he sixth gear) of the 1050. At higher speeds in sixth gear the 1050 seems quicker, but i am not sure because the 1050 makes more noise and gives more vibrations, so to be sure, we must measure it. I did not experience inbalance (did drive without panniers or tankbag), only some turbulence from the windscreen in the higer position (180 kmh with 4bft wind). In the lower position it is better (drove with touringscreen). I ordered one without the touringscreen and see what happens (i am 1.88).

On the side of the brake, the frontside of my underleg rests against the engine (where you fill with oil) when you brake hard. Is not a problem to me, when you give your foot a slightly other position, than your leg stays free.. When braking hard, the moter dives but also not a big problem (you feel what it is doing).
Overall impression is, that the bike gives you a secure feeling (everything under control) and is an easy companion for long trips. Didn't go offroad. Throtthle (?) respons is very light. It takes some time to get adjusted, but  there is no problem. Cardan is grat, didn't notice it, that is good i guess. It is easy to drive with low speeds (with slow traffic etc.), no problem with the  throttle here. Only with getting off the throttle, sometimes the bike seems to sprint a little before it is slowing. Guess that is my own fault and takes a bit of practice.
As i said, it seems that the bike is nog going so fast but i guess Hollandhanzie is right, it is an other sort of bike than the tiger 1050.  It would not wonder me, that if you would compare both machines, the 1200 is much faster than it feels. The motormagazines wil undoubtly test that.
Also excuses for my English, it's a very lng time ago that i went to skool.

greetings,
EdNeth

   i just made my own take a big parking with pavement and make some very sharp corners and then i thrashed the throttle.  Works great and gives you the feel............

And yes now i am even more exited, it is a great bike and it suits me perfect. Is the bike perfect...? No, but there is none in the world and there is always room for impovement and those are mostly personal bits.

I tried to look at the bike with a critical eye and found some issues, but i had to look hard 

Everyone who has a order placed wont be dissapointed in my opinion and for those who did'nt just take a testride and i am confinced you will love it 

As of now i am a happy 'almost' explorer owner 


ps. Edned welcome here and i am sorry for lying to you but i had already ordered one months ago. (different motorshop)


 
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

Fikk ikke mindre lyst nå.. :thumleft Gøy å lese førstehånds-opplevelser på den måten. Selv om jeg tror ikke jeg noensinne kommer til å passere 180 km/t.. ikke på hjul ihvertfall :knegg

Det skal være veldig galt om jeg ikke blir fornøyd etter prøvekjøring. Er vant til min gamle 1985 Yamaha, og innbiller meg at ALT må være bedre enn den. Noe må da ha skjedd på 27 år.

Min eneste lille tvil ligger i prisen. Kan jeg få noe som er (nesten) like bra, men 100.000 billigere? Den tvilen er ikke så stor. Når vi kommer i orden i ny bolig, og forholdene ligger til rette for kjøp, betyr ikke prisen all verdens.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av gbruaset »

Hva med en brukt Tiger 1050? De ser bra ut, særlig de med ordentlig tiger farger, altså den gule!
f.eks denne, ikke gul, men: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33244078" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

gbruaset skrev:Hva med en brukt Tiger 1050? De ser bra ut, særlig de med ordentlig tiger farger, altså den gule!
f.eks denne, ikke gul, men: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33244078" onclick="window.open(this.href);return false;
Joda. Har sett på denne også (kan vel finn.no omtrent utenat..) Det er disse som gir meg den lille tvilen jeg måtte ha. Men som sagt, når jeg først får råd til å kjøpe ny, tror jeg at det er like greit å ta'n helt ut.. :bananas

Etter flytting er jeg gjeldfri og fin.. :lol Hva er vel 100k til eller fra da..? Kan jo kjøpe begge to.. :jada:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av gbruaset »

Digg når det er helt nytt, altså. Men, desto mer kjipt når det skjer noe. Vekteren på jobben min kom og hentet på meg på kontoret i fjor og sa at sykkelen min hadde veltet- Da var den en drøy måned gammel. Heldigvis hadde jeg sideveskene på den dagen, som tok mesteparten av støyten. Men superkjipt når den er så ny. Begynner virkelig å glede meg til å kjøre igjen nå, skal bli superdigg!!

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av Northman »

Vurdert R1? De er gode kjøremaskiner, gir mye glede for penga :)
It is better to exist unknown to the law.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av ArcticTiger »

SuperMorten skrev:
gbruaset skrev:Hva med en brukt Tiger 1050? De ser bra ut, særlig de med ordentlig tiger farger, altså den gule!
f.eks denne, ikke gul, men: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33244078" onclick="window.open(this.href);return false;
Joda. Har sett på denne også (kan vel finn.no omtrent utenat..) Det er disse som gir meg den lille tvilen jeg måtte ha. Men som sagt, når jeg først får råd til å kjøpe ny, tror jeg at det er like greit å ta'n helt ut.. :bananas

Etter flytting er jeg gjeldfri og fin.. :lol Hva er vel 100k til eller fra da..? Kan jo kjøpe begge to.. :jada:
Du trenger ikke dra SÅ langt for å få deg en fin 1050 Tiger, denna står tilsalgs for "kunde" i lokalene hos Løvaas Motor i Holmestrand:
Bilde
Den er litt møkkete her på disse 2 bildene, jeg hadde vært en tur på Åland i regnvær.
Bilde

Bilde

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33015099" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommer med orig sidevesker, ABS, orig tankveske, handtaksbeskyttere, senkefothvilere, bagasjebrett (ikke mont), carbon hugger/forskjermforlenger og Arrow effektanlegg. Den ga 123 hk på dynobenken. Bruker 0,5l/mil ved "vanlig" kjøring. Fin for oss Langbeinte :thumleft .

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

Nettopp ja.. Skal du få meg til å tvile enda mer nå..?? :-k :prf

Absolutt finfin den der også. Kommer til å bruke tiden frem til flytting på å vurdere hva jeg vil ha.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av gbruaset »

Eller hva med denne? http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33284014" onclick="window.open(this.href);return false;

riktig nok hverken gul eller Tiger, men no enda bedre :knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

gbruaset skrev:Eller hva med denne? http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33284014" onclick="window.open(this.href);return false;

riktig nok hverken gul eller Tiger, men no enda bedre :knegg
Har vært seriøst vurdert. Har til og med lagt inn adressen på gps'en for å se om jeg kanskje skulle ta meg en tur.. :D
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av gbruaset »

Gjør det , gjør det, gjør det! Jeg har "lilebroren" ! Den er superfin.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

gbruaset skrev:Gjør det , gjør det, gjør det! Jeg har "lilebroren" ! Den er superfin.

:bananas :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av gbruaset »

SuperMorten skrev:
gbruaset skrev:Gjør det , gjør det, gjør det! Jeg har "lilebroren" ! Den er superfin.

:bananas :prop:
Men, klart, den er dyr, veldig dyr. F 800 gs er nok bedre :thumleft

Svar