Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av MaxTron »

Erman skrev:Det har man. Har selv hatt lyst til å prøve et par fra Hoodjeans i Storbritannia. Ser nå at de har fått onlinebestilling...

http://www.hoodjeans.co.uk/
Jøss!! Såg jo ut som helt vanlig dongeribukser jo!! Som regel ser jo sånne MC-jeans litt spesiell ut, men det er forsåvidt greit det og..

Her er jo også ett alternativ: http://www.dragginjeans.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Hvor får man tak i den Colortune-dingsen, og hva koster den ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:Hvor får man tak i den Colortune-dingsen, og hva koster den ?
Jeg kjøpte direkte fra produsent, men du kan kanskje søke på Ebay og finne en som er brukt? Pass på størrelse!
http://www.carbtune.co.uk/colortune.html
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av MaxTron »

Erman skrev:
Jompa skrev:Hvor får man tak i den Colortune-dingsen, og hva koster den ?
Jeg kjøpte direkte fra produsent, men du kan kanskje søke på Ebay og finne en som er brukt? Pass på størrelse!
http://www.carbtune.co.uk/colortune.html
Vist du først skal handle der, så er det verdt å sjekke ut forgassersynkronisereren også vist du ikke har..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

MaxTron skrev:
Erman skrev:
Jompa skrev:Hvor får man tak i den Colortune-dingsen, og hva koster den ?
Jeg kjøpte direkte fra produsent, men du kan kanskje søke på Ebay og finne en som er brukt? Pass på størrelse!
http://www.carbtune.co.uk/colortune.html
Vist du først skal handle der, så er det verdt å sjekke ut forgassersynkronisereren også vist du ikke har..
Se side 1
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av MaxTron »

Erman skrev:
MaxTron skrev:
Erman skrev:
Jompa skrev:Hvor får man tak i den Colortune-dingsen, og hva koster den ?
Jeg kjøpte direkte fra produsent, men du kan kanskje søke på Ebay og finne en som er brukt? Pass på størrelse!
http://www.carbtune.co.uk/colortune.html
Vist du først skal handle der, så er det verdt å sjekke ut forgassersynkronisereren også vist du ikke har..
Se side 1
Innlegget var tiltenkt Jompa visste at du har :thumleft
Sist redigert av MaxTron den 17 feb 2011, 11:44, redigert 1 gang totalt.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Aha! :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Endelig er den stygge snøen på vei bort og våren er i anmarsj.
Siste uken har jeg gjort en del forberedelser på sykkelen; renset forgasserne og "nullet" ut instillingene. Sjekket oljenivå (til tross for at jeg vet det ikke er noen lekkasje). Sjekket at det elektriske virker (etter å ha pensjonert den gamle sikringsboksen og erstatten den, og sikringene, med en ny type).

Igår var det duket for å se om sykkelen starter - har tross alt satt inn nye coiler.

Brukte Biltemas trakt for å fylle forgasserne med bensin filtrert gjennom et papirfilter før jeg skrudde på tenningen og trykket på den magiske elektroniske tenneren. Ingenting!

(Hadde fått sykkelen i 1. gir uten at jeg merket det :lol , men det verste er at Atarien - dashbordet - har et veldig fiffig, grønt lys som skal varsle meg om at sykkelen ikke står i nøytral. Denne hadde man glatt oversett :=D> )

Tilbake til nøytral med giret, og der starta ho gitt!

Litt spytting mens ellers tomme forgassere puster inn luft og bensin... deretter var man oppi respektable 500 RPM på 50% åpne choker.
Tenning på 3 av 4 sylindre først. "Merkelig", tenkte jeg. Tok ut tennpluggen, som forøvrig var svart tvers gjennom.
Denne ble renset med forgasserrens og slipt litt for å få fram elektrodene, og deretter satt tilbake i sylinder #4.
Fortsatt ingen tenning. Tok ut tenningskabelen og byttet om denne med #1, hvilket så ut til å hjelpe.
Tenning på alle 4. Hurra!

Det gjenstår fremdeles en omgang med Colortune og synkronisering av forgasserne, men jeg antar at dette blir lekende lett nå som alle 4 sylindere tenner...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Hepp!

I 2010 ble sykkelen kjøpt inn for å ha privare øvingstimer, og i september 2010 fikk man lappen. Imidlertid var ikke sykkelen kjørbar gjennom halve sesongen...
Lørdag 26. mars hadde man første aleneturen på egen sykkel :thumleft
Tok en liten tur rundt Kvadraturen i Oslo Sentrum før jeg bega meg mot Statoil på Alexander Kjellands Plass for bensinpåfyll. Hadde så lite bensin i tanken på dette tidspunktet at jeg fikk en aldri så liten motorstopp på toppen av Egertorget, selvsagt med en tutende Taxi bak.
Etter mye om og men fikk man bensin og turen gikk videre opp til Sinsen, for en kjapp tur innom jobben. Her parkerte jeg sykkelen en liten stund og fant en aldri så liten bensinlekkasje fra bånnskruen på forgasserne - akkurat der tverrstanda skrur inn mot forgasserne... jJævlig rart! Sannsynligvis er pakningene blitt skrudd av og på så mye at de er blitt slitt. Nye er bestilt og vil bli satt inn...
Tørket opp sølet og veien bar nedover mot garasjen i sentrum igjen, hvor jeg fikk justert forgasserne til samme nivå. 1&2 var en god del under 3&4, mens 4 var et lite hakk over 3. Alle fire er nå innenfor en toleranse på 5-10%, noe som ikke bør utgjøre store forsjellen på de gamle og herja spjeldene... Har evt. et reservesett med forgassere som kan freshes opp til bruksstand om nødvendig...

Søndag 25. mars var en totalt annerledes affære. Tenkte jeg skulle varme opp sykkelen for så å justere tenningen da jeg kom tilbake. Dette var en kortlevd idé, ettersom starter solenoiden hang seg opp under tenning, med +1000 RPM som resultat. Alt jeg rakk var en runde rundt kvartalet før man panisk måtte skru fra sidedeksler, sete, og koble ut batteriet.
Forsøkte meg på en jallafiks av solenoiden, men til ingen nytte. Etter nærmere undersøkelse av starterdelene fant jeg ut at startreleet ikke var innenfor spesifikasjonene på 100 Ohm, at startermotoren måtte renses (klarte til og med å knekke C-klipset på enden av tannhjulet), og at man selvfølgelig trengte en ny solenoid. Disse bør ankomme sent neste uke.

Har forøvrig funnet ut at jeg passer perfekt inn i lesergruppen til bladet Classic Motorcycle Mechanics - nemlig de som mekker mer enn de kjører :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Yes!
Da er nye deler installert og et branbilrødt rullende beist er på veiene.
I mangel på justering av blandingsskruene på forgasserne er det litt høyt turtall, men planen er å fikse på dette ikveld.

Ses der ute!
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Funka heller dårlig å fikle med mixen etter å skrudd de til standardinnstillinger (3,5 dreininger ut)...
Klarte på en magisk vis å stille inn sylinder #3 og 4 riktig, men 1, 2 er helt ute på jordet.
Ser liksom ingen gulfarge i siktglasset til Colortune når jeg skrur fra 0 til helt ut. Merkelig :-k
Tok også en synkronisering av forgasserne på slutten. Vet ikke hva jeg gjorde feil, men jeg kom meg så vidt hjem fra Shell'en med en hostende motor...
Må se mer på den ikveld med mixen satt til standard...

En annen ting:
På mandagen tok jeg meg en langtur til Strömstad over motorveien - hastighetstest osv.
Merket at sykkelen vibrerte en del da jeg nærmet meg 100, og ga seg når jeg overskred 110.
Leste her at det kan skyldes at styrekrona er slakk, eller at forhjulet ikke er 100% balansert.
Men hvorfor oppstår dette kun på et visst hastighetsområde?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: Ermans verksted

Legg inn av Svein »

Artig lesestoff.Holder selv på med samme type sykkel.Har overlatt mine forgassere til fagfolk.Er utrolig vanskelig å få til.Skal prøve å skifte dyser for å se om det blir bedre.Ellers er Starter clutch byttet som er verdt å nevne.Måtte klyve motoren.Ramme har vært inne til sandblåsing og pulverlakkering.Venter på Dekor til tanken og dekslene.Er blitt lakket i en Fiat farge som heter Rosso metallic 853,eller noe tilsvarende.Måtte endre litt på resepten,men er veldig lik på farge.Har kostet litt vel mye,men det er jo vanskelig å stoppe når man først har begynt.Har tatt ganske mange bilder,men vet ikke hvordan man legger dem ut her på forumet.Skal ta noen flere bilder når sykkelen er helt ferdig.Har i tillegg montert Xenon og Diodelys som kjørelys.Har et sterkt ønske om å bli sett da jeg sist sommer holdt på å få en bil i fronten som tok en stygg forbikjøring.
Målet mitt er å være klar til Motorsykkelens dag her i Tromsø 27. Mai.Blir spennende å se hvordan det går med deg og forgasserne.Lykke til!!

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Ermans verksted

Legg inn av XRing »

Erman skrev:En annen ting:
På mandagen tok jeg meg en langtur til Strömstad over motorveien - hastighetstest osv.
Merket at sykkelen vibrerte en del da jeg nærmet meg 100, og ga seg når jeg overskred 110.
Leste her at det kan skyldes at styrekrona er slakk, eller at forhjulet ikke er 100% balansert.
Men hvorfor oppstår dette kun på et visst hastighetsområde?
Egenfrekvenser / resonans i ramme, motor/oppheng og fjæring.
Hvis du ikke har styrevibrasjoner sideveis (relativt lavfrekvente) er styrekrone/lager ikke problemet, men heller ubalanse i hjul eller dårlig balanserte gassere som gir motorvibrasjoner. Disse forplanter seg til ramme, fotpinner og styre, og blir forsterket når du treffer (i nærheten av) egenfrekvenser i nevnte deler. Så snart du er godt forbi egenfrekvensen forsvinner resonansen og dermed de følbare vibrasjonene.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Svein skrev:Artig lesestoff.Holder selv på med samme type sykkel.Har overlatt mine forgassere til fagfolk.Er utrolig vanskelig å få til.Skal prøve å skifte dyser for å se om det blir bedre.Ellers er Starter clutch byttet som er verdt å nevne.Måtte klyve motoren.Ramme har vært inne til sandblåsing og pulverlakkering.Venter på Dekor til tanken og dekslene.Er blitt lakket i en Fiat farge som heter Rosso metallic 853,eller noe tilsvarende.Måtte endre litt på resepten,men er veldig lik på farge.Har kostet litt vel mye,men det er jo vanskelig å stoppe når man først har begynt.Har tatt ganske mange bilder,men vet ikke hvordan man legger dem ut her på forumet.Skal ta noen flere bilder når sykkelen er helt ferdig.Har i tillegg montert Xenon og Diodelys som kjørelys.Har et sterkt ønske om å bli sett da jeg sist sommer holdt på å få en bil i fronten som tok en stygg forbikjøring.
Målet mitt er å være klar til Motorsykkelens dag her i Tromsø 27. Mai.Blir spennende å se hvordan det går med deg og forgasserne.Lykke til!!
Planen var på gjøre det samme når sykkelen runder 30 i 2014, men så mye som jeg trippet i vinter med å gjøre ting, kan føre til at jeg forskyver det til kommende vinter. Har en oversikt over alle originalfargene som Yamaha har brukt. Den kan jeg godt legge ut om interressen er der...

Forøvrig takk for forklaring om resonans, Xring
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Erman skrev:Funka heller dårlig å fikle med mixen etter å skrudd de til standardinnstillinger (3,5 dreininger ut)...
Klarte på en magisk vis å stille inn sylinder #3 og 4 riktig, men 1, 2 er helt ute på jordet.
Ser liksom ingen gulfarge i siktglasset til Colortune når jeg skrur fra 0 til helt ut. Merkelig :-k
Tok også en synkronisering av forgasserne på slutten. Vet ikke hva jeg gjorde feil, men jeg kom meg så vidt hjem fra Shell'en med en hostende motor...
Må se mer på den ikveld med mixen satt til standard...
Igår, da jeg kom hjem fra jobb, dreit jeg like så godt i Colortune og satte alle fire mixskruene til 2,5 omdreininger ut, og gjorde en ny synkronisering. Merkelig nok ter sykkelen seg mye bedre nå. På langt nær ikke like høye RPMs på tomgang - faktisk måtte jeg skru til tomgangsskruen for å få den til å gå på tomgang i det hele tatt!

Jeg kaller det en midlertidig seier og gjør ikke mer med mixen foreløpig.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar