Hvorfor bare ett nærlys?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Hvorfor bare ett nærlys?

Legg inn av mfajf »

Her er en installasjonsforklaring, men, først av alt: SKRU AV LEDNINGEN PÅ PLUSSPOLEN PÅ BATTERIET..
Først en liten oversikt over hva som følger med i pakken:
Bilde



Så en forklaring på selve styre-enheten:
Bilde
1- Abblendlicht+: Går til plussledningen til nærlyset
2- Minus ( Masse) : Går til minus-polen på nærlyset, eller event. en annen minus (jord) tilkobling.
3- Fernl. (Schalter): Plussledningen til fjernlyset klippes og denne ledningen kobles på den enden som går FRA pæren.
4- Ferl. (Lampe): Denne ledningen kobles på fjernlysets ledning på den enden som går MOT pæren.

Her kan intensiteten på fjernlyset reguleres (jeg så ingen forskjell, men det var sol og lyst når jeg prøvde)
Bilde

Så over til demontering av skjermene. Her er kåpeglasset fjernet, og skrujernet står i en av skruene som må fjernes for å få fjernet innerdekselet. Det er kun nødvendig å fjerne disse to dekslene.
Bilde

Her et bilde uten disse to dekslene
Bilde
Så kobles nr1 og nr.2 til nærlysets to ledninger med de medfølgende røde koblingsplinter. Jeg målte med et multimeter etterpå for å være sikker på at det var god kontakt. Dette gjøres som bildet viser (Den røde og svarte testpinnen står i nærlyspærens kobling og i koblingsboksens respektive plass)
Bilde

Multimeteret stilles som på bildet og bør måle 0.00 Ohm eller tilnærmet 0.00 Ohm i motstand.
Mål både ledning nr1 og nr2.
Bilde
Her er ledningene til nærlyset koblet, og vulkaniseringstape montert.
På høyre side er ledning nr. 3 og 4 koblet på plussledningen til fjernlyset.
Bilde
Et lite nærbilde av fjernlyskoblingene før vulkaniseringstapen blir montert.
Bilde
Og her er monteringen ferdig.
Bilde
Her er sykkelen med vanlig fjernlys-
Bilde
Og her er resultatet. Normalt nærlys og redusert fjernlys. Helt ok.
Bilde
Jeg har med vilje forklart dette veldig inngående, og sikkert alt for elementært for mange, men jeg synes det er greit å prøve å få flest mulig med på et slikt prosjekt.
Det er et uttall av sykler der ute som kjører med kun et nærlys, og denne forklaringen kan sikkert brukes på de fleste merker.
Det hele tok under en time å montere, og det er heller ikke ulovlig :)
Med hilsen
Jan

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Hvorfor bare ett nærlys?

Legg inn av mfajf »

Bildet av multimeteret forsvant i innleget over, men her kommer det :)
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor bare ett nærlys?

Legg inn av AJ »

Flott forklaring og bilder! :thumleft
Skal kikke litt nærmere på denne og kommer kanskje til å ende opp med å kjøpe samme enheten selv :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar