Snart helg, folkens!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Gammelgutt

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av Gammelgutt »

Sove mest mulig. Har gått i hi.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av Kawasaki »

Mens enkelte her har sittet og tyllet i seg øl og vin ikveld,så har jeg kappa og kløvd ei halv favn ved som jeg henta i skauen tidligere idag. Og fikset et krangelaktig toalett i ei utleieleilighet jeg har.

Tenkte å ta meg ei kald ei nå,men kjøleskapet var tomt for øl!! :sk?

Blir visst nødt å strekke opp kjærringa. Igjen. ;e
ikkebike.norwegianforum.net

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av Svein2 »

Jeg har gått og hatt vondt i halsen og bihulene ei uke nå. :~| Så da blandet jeg meg en med Lærums solbærsaft, varmt vann og noe hjembrygget jeg fant att inne i ett skap her. Like deler av alt.
Jeg skulle ikke langt nedi koppen før jeg fikk en mye bedre virkning av dette enn av hostesafta og pencillinen jeg fikk av legen.
Jeg har fulgt legens råd ei uke og min egen medisin en halvtime, ingen tvil om hva som har best virkning.

Konklusjonen skulle man tro var enkel, men jeg tror jeg venter med å konkludere til i morgen tidlig. :cheers

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av AJ »

Svein2 skrev: Konklusjonen skulle man tro var enkel, men jeg tror jeg venter med å konkludere til i morgen tidlig. :cheers
... i tilfelle feildosering... :-k

:8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av Dimzum »

Heldige dere som har fritt i helga...her er man fornøyd hvis man karrer seg under 14 timer pr dag!

Og- uten at jeg har lest alle innlegg om snø.......hvorfor er det at bygninger som kollapser av snømengde ALLTID gjør det mens det er mildvær? Våt snø er tunge greier....
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av ArcticTiger »

Svein2 skrev:Jeg har gått og hatt vondt i halsen og bihulene ei uke nå. :~| Så da blandet jeg meg en med Lærums solbærsaft, varmt vann og noe hjembrygget jeg fant att inne i ett skap her. Like deler av alt.
Jeg skulle ikke langt nedi koppen før jeg fikk en mye bedre virkning av dette enn av hostesafta og pencillinen jeg fikk av legen.
Jeg har fulgt legens råd ei uke og min egen medisin en halvtime, ingen tvil om hva som har best virkning.

Konklusjonen skulle man tro var enkel, men jeg tror jeg venter med å konkludere til i morgen tidlig. :cheers
:thumleft Ja, og av alle råd og all slags medusin som ikke virker mot forkjølelse, så er nok din den som er den beste :cheers God bedring! :D

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av pelsen »

Dimzum skrev:Heldige dere som har fritt i helga...her er man fornøyd hvis man karrer seg under 14 timer pr dag!

Og- uten at jeg har lest alle innlegg om snø.......hvorfor er det at bygninger som kollapser av snømengde ALLTID gjør det mens det er mildvær? Våt snø er tunge greier....
problemet er vel når det kommer mye og tung snø, og det skjer jo når det er mildvær.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av Dimzum »

Oi.... :doh

Direktør Anton Eliassen svarer:
Krystallene avgjør byggingen
La oss først se på forskjellen mellom snøkrystallene som faller ved -10 °C i forhold til dem som faller når temperaturen ligger rundt 0 °C: Snøkrystaller som faller i kaldt vær har veldig skarpe kanter. Dette fører til at snøen legger seg med mye luft mellom hver krystall. I slike situasjoner bygger snøen mye og ligger høyt oppover stolper og postkasser, men den inneholder mye luft og veier derfor lite. Vi sier at snøen har lav egenvekt.

Faller den samme mengden snø ved 0 °C vil den ikke på langt nær bygge så mye. Snøkrystallene er rundere i kantene, og snøen pakker seg tettere sammen. Faller det 10 mm nedbør i form av snø ved disse to temperaturene, vil de to snømengdene med andre ord veie like mye, men de vil ta ulik plass.

Plassen avgjør
Det som er interessant, er snømengden i forhold til volumenheten; plassen. Sett at det var mulig å la det snø kald tørr snø i én balje, og "varm" våt snø i en annen balje på samme tid. Når begge baljene var fulle, ville man oppdage at balja med den snøen som falt ved en temperatur på rundt 0 °C var den tyngste. Ganske enkelt fordi det er plass til langt mer "varm" snø i balja. Den "varme snøen" bygger ikke på samme måte som den "kalde" snøen. Men: Det vil også være slik at når du smelter innholdet i de to baljene, vil du oppdage at balja med tørr kald snø inneholdt en mindre mengde enn den andre balja.

Snø som har falt, har falt
Når snøen først har falt, spiller det ingen rolle for hytte- og garasjetak hvorvidt det var kaldt eller mildt da det snødde. Det spiller heller ingen rolle om det blir midlere i løpet av perioden snøen ligger på taket. Faller det 15 cm snø på et tak ved -10 °C, og temperaturen siden stiger, vil følgende skje: Mengden snø vil synke sammen (bygge mindre), men den vil ikke endre vekt - med mindre det regner på den.

Fuktig luft ingen betydning
Mild og fuktig luft øker ikke snøens vekt. Ved fuktig vær vil luftfuktigheten være oppunder 100 %. Det betyr at vanndampen i luften ikke vil tas opp av snøen (vanndamp er vann i gassform) .Snøen vil heller ikke fordampe. Endringene av snømengden på taket som skyldes at vanndampen kan gå over til snø (eller snøen gå over til vanndamp) vil være helt uvesentlige ved fuktig vær. Ved tørt varmt vær vil noe av snøen gå direkte over til vanndamp og fordampe ut i luften. Snømengden på taket vil da minske både gjennom smeltevann og direkte forampning. Noen ganger er dette ganske tydelig, snø kan forsvinne ganske fort
selv om det ikke produseres så mye smeltevann.

Det er med andre ord ikke slik at snøens kvalitet i seg selv får taket til å rase. Problemet er at den fuktige tunge snøen er enklere å pakke, slik at det blir plass til mer av den pr. volumenhet. Derfor blir det også flere ryggproblemer når folk skal ut og måke våt snø: Det er plass til langt mer snø på skuffa.
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av rogg »

Helga er snart over, men en tur over kjølen rekker jeg. Blir nok litt ribbe og and i posen i år og..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av Svein2 »

God helg. :bananas

Av drikke skal visst dette være bra:
PMS tea.jpg
Bare det ikke blir for mye:
God helg.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av Intruder »

8) Dumt......Idiotisk............Høl i hue....... :oh men klarer ikke dy meg:

Kara over dro jeg kjensel på...!! :orefk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av ArcticTiger »

Ja den tanngarden (eller mangel på sådan) virket Veldig kjennt :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av AJ »

Ja...? Hva skjer i helgen da, folkens?
Henge ute med folk her på MCsiden.no eller er det andre store planer på gang? :skriver
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av MaxTron »

Personlig blir æ nok å sjå en del innpå her ja, men no bynne foten å bli så bra at det er overhengende fare for at det blir en tur uti garasjen for å hilse på mine forsømte venner uti der :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Snart helg, folkens!

Legg inn av Onsløv »

Ingen store planer her...
Skulle egentlig jobbe i helgen, men jobben ble avlyst.

Så da sitter jeg her, med mcsiden.no, tv'en på i bakgrunnen med sambizen plassert hos en venninne.

sånn går nu dagan...
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Svar