Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23244
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Om noen ytterst få strakser (videoen er på vei opp på Youtube i skrivende stund) så blir videoen fra Strømstadturen publisert her i tråden :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23244
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Da var den klar :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=XxI3ObIFdFg[/video]

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kvase »

Bjerknez hva er den litt uklare saken ved sidna turtelleren :mc_p:
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23244
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

kvase. skrev:Bjerknez hva er den litt uklare saken ved sidna turtelleren :mc_p:
Haha, aner ikke. Har aldri forstått meg på denne :lol

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kvase »

Bjerknez skrev:
kvase. skrev:Bjerknez hva er den litt uklare saken ved sidna turtelleren :mc_p:
Haha, aner ikke. Har aldri forstått meg på denne :lol
Tror det er sånn fra mc fabrikken sandblåst glass lager slik effekt på filmrullene he he
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av EasyRider »

@herr Bjerknez! :)


Du, dette må ha vært en meget sterkt sensurert utgave du presenterte her.
Ikke en gang over 6k rpm.. Er det sperre på sykkelen din? :erte

Når jeg satt å så på denne filmen så tenkte jeg jøss han har jo sånt stor fin "hvit blinklys indikator" på dash´n sin. Men ble jo skuffet når jeg forstår at den ikke virker. Men BMW er vel litt kjent med å ha rare blinklys brytere osv. Så er nok noe der. :-J

Eneste action i filmen er jo når gutta drar på i 60 sona der ved kroa.. hehe ikke lett å holde igjen der av erfaring :P

Men fint vær da. Det er jo pluss :)
Og en ting til Ikke for å si noe galt med S1000R eller RR.. men de motorene høres jo ut som takras til du får 6k rpm eller mer på de DA er det go lyd!!! :twothumbs:

Sånn da har jeg fått ut litt gørr. Jeg har jo ikke fått startet sesongen enda.. og blir jo ikke bedre humør av å se bilder og filmene dine. :crazy:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23244
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

EasyRider skrev:@herr Bjerknez! :)


Du, dette må ha vært en meget sterkt sensurert utgave du presenterte her.
Ikke en gang over 6k rpm.. Er det sperre på sykkelen din? :erte

Når jeg satt å så på denne filmen så tenkte jeg jøss han har jo sånt stor fin "hvit blinklys indikator" på dash´n sin. Men ble jo skuffet når jeg forstår at den ikke virker. Men BMW er vel litt kjent med å ha rare blinklys brytere osv. Så er nok noe der. :-J

Eneste action i filmen er jo når gutta drar på i 60 sona der ved kroa.. hehe ikke lett å holde igjen der av erfaring :P

Men fint vær da. Det er jo pluss :)
Og en ting til Ikke for å si noe galt med S1000R eller RR.. men de motorene høres jo ut som takras til du får 6k rpm eller mer på de DA er det go lyd!!! :twothumbs:

Sånn da har jeg fått ut litt gørr. Jeg har jo ikke fått startet sesongen enda.. og blir jo ikke bedre humør av å se bilder og filmene dine. :crazy:
Haha, jepp, dette er en meget sensurert utgave. AKtpågivende og varsom kjøring hele veien. Var stort sett de andre som sto for grisekjøringen her :knegg

Jeg regner med du tenker på Turtalls varsel lyset i dashen der? Denne er satt til å begynne å blinke når turtallet passerer 11.000rpm. og da begynner det å gå sykt fort, selv i førstegir, så det er nok den naturlige forklaringen :thumleft

Ja, det finnes sykler med heftigere lyd enn dette, men husk nå uansett på at lyden kommer fra en mikrofon på størrelse med et knappenålshode, som samtidig befinner seg inne i et forseglet vanntett hus. Slikt gjør ikke akkurat saken bedre heller :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23244
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

I dag var planen og kjøre en tur til Vinterbro for å besøke tor2502 og slå av en prat. Alltid hyggelig å besøke Tor og slå av en prat i solveggen mens konemor fikser kaffe :thumleft

Skulle treffe Xyvind på Tusenfryd som også skulel slå seg med på en kaffekopp hos Tor, men når jeg ankom Tusenfryd litt tidligere enn ventet så så jeg en "bølle" som drev og øvde seg på bakhjulskjøring på parkeringsplassen ved Tusenfryd, akkurat der jeg skulle vente på xyvind.

Han kom etter hvert bort til meg og slo av en prat og da spurte han etter noen minutter småprat: "Er du Bjerknez"? Ja, sa jeg overrasket, hvem er så du? Joda...det var selveste Blaamand :thumleft

Kalleklovn kom også en tur men bestemte seg for å kjøre hjemover igjen en annen vei.

Men så til det EGENTLIGE poenget:
I dag prøvekjørte jeg sykkelen til Blaamand som var en KTM 690SMC(?)
Jeg trodde ikke jeg skulle bli så positivt overrasket som jeg ble, men denne sykkelen var bare så fantastisk lettkjørt. Var nesten som å kjøre moped! (altså ikke motormessig) En artig sykkel med heftig lyd som overrasket stort i forhold til forventningene jeg hadde. Artig bøllesykkel dette :twothumbs: Jeg merket jo fort at denne var mer egnet samt nok hadde føltes tryggere på grusveier etc. Jeg likte også den noe høye setehøyden. Alt i alt en spennende sykkel :twothumbs:

En annen ting som skremte litt vannet av meg i dag var at Blaamand fant oljeflekker under sykkelen min. Vi kikket litt ekstra og fant ut at denne oljen nok kom fra kjedet. Jeg renset og smurte kjedet med rikelige mengder med WD40 for to dager siden samt smurte det med en Biltema kjedeolje som jeg hadde for hånden (har gått tom for Motul Road) Etter 45 minutter på E6 så var det nok en del oljeklin som hadde samlet seg rundt der framdrevet er og når det ble varmt nok så dryppet det nok derfra. Vertfall det jeg tror.

Kjørte også E6 hjemover og når jeg parkerte i garasjen hjemme så kom det bare en bitteliten dråpe. Jeg sjekket igjen etter 10 minutter og intet mer enn denne lile dråpen var kommet så jeg antar at det kommer fra kjedet/fremdrevet etc. Sikkert pakket seg mye dritt der. Er vel det eneste stedet jeg ikke har vasket da jeg ikke kommer til skikkelig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: En annen ting som skremte litt vannet av meg i dag var at Blaamand fant oljeflekker under sykkelen min. Vi kikket litt ekstra og fant ut at denne oljen nok kom fra kjedet. Jeg renset og smurte kjedet med rikelige mengder med WD40 for to dager siden samt smurte det med en Biltema kjedeolje som jeg hadde for hånden (har gått tom for Motul Road) Etter 45 minutter på E6 så var det nok en del oljeklin som hadde samlet seg rundt der framdrevet er og når det ble varmt nok så dryppet det nok derfra. Vertfall det jeg tror.

Kjørte også E6 hjemover og når jeg parkerte i garasjen hjemme så kom det bare en bitteliten dråpe. Jeg sjekket igjen etter 10 minutter og intet mer enn denne lile dråpen var kommet så jeg antar at det kommer fra kjedet/fremdrevet etc. Sikkert pakket seg mye dritt der. Er vel det eneste stedet jeg ikke har vasket da jeg ikke kommer til skikkelig.
:knegg
Gikk i samme fella på en Pre-Høst tur for noen år siden hvor noen påpekte oljeflekken på bakken under Triumph Tiger'n som jeg hadde da.
Du vet, Triumph og oljelekkasjer har sin historie...

Men ingen lekkasje fra motor, selvfølgelig.
Var kjedet som var "kjeltringen", ja... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23244
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, grunnen til at vi stusset litt var at denne oljen var ganske sort og tykk. Men det kan nok være at det har vert en del størknet olje der som ble varm og flytende etter 45 minutter på E6. Jeg er ikke 100% sikker, men føler meg ganske trygg på at det ikke kommer fra motoren. Spesielt var støtta ganske tilsmusset og den ligger jo lke under kjedet. Hadde det lekt såpass med olja at støtta hadde blitt så tilsmusset så hadde jeg nok muligens fått en feilmelding med tanke på oljetrykket etc. Oljenivået var også perfekt i følge blaamand. Så jeg er nok ganske trygg....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Hehe, grunnen til at vi stusset litt var at denne oljen var ganske sort og tykk.
Typisk for olje fra kjedet, gjerne sauset inn med veistøvskitt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23244
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Ja, vi får håpe på at det er det, hehe. Merker at jeg ikke kommer til å ligge søvnløs av dette :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: Hadde det lekt såpass med olja at støtta hadde blitt så tilsmusset så hadde jeg nok muligens fått en feilmelding med tanke på oljetrykket etc. Oljenivået var også perfekt i følge blaamand. Så jeg er nok ganske trygg....
Når du får feilmelding om manglende oljetrykk er det i grunnen for seint allerede. Hold øye med dette, både oljenivået og lekkasjen. Legg litt tørkepapir under sykkelen når du parkerer så ser du hva som skjer til neste gang du er der.
Lekkasje fra utgående aksel på girkassa kan skje, dette vil da gjerne legge seg på kjedet. Svart vil det også bli ettersom det blander seg med det gørret som ligger rundt framdrevet.
Hvis BT sin kjedeolje oppfører seg slik... :-k Tja, hvorfor bruke den da?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23244
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev: Hadde det lekt såpass med olja at støtta hadde blitt så tilsmusset så hadde jeg nok muligens fått en feilmelding med tanke på oljetrykket etc. Oljenivået var også perfekt i følge blaamand. Så jeg er nok ganske trygg....
Når du får feilmelding om manglende oljetrykk er det i grunnen for seint allerede. Hold øye med dette, både oljenivået og lekkasjen. Legg litt tørkepapir under sykkelen når du parkerer så ser du hva som skjer til neste gang du er der.
Lekkasje fra utgående aksel på girkassa kan skje, dette vil da gjerne legge seg på kjedet. Svart vil det også bli ettersom det blander seg med det gørret som ligger rundt framdrevet.
Hvis BT sin kjedeolje oppfører seg slik... :-k Tja, hvorfor bruke den da?
Har søkt litt rundt på nett og finner ikke så mye informasjon rundt oljelekkasje på S1000r av det slaget jeg har. Men jeg fant en som hadde lignende problem med olje på sidestøtten og der var det olje og smuss rundt fremdrevet som var problemet. Skal ta en nærmere kikk på dette i morgen (i dag) :redface

Oljen var ganske tykk og helt sort. Jeg har for meg at fersk olje som lekker er brunere og mer tyntflytende? Så jeg tror jeg kan konkludere med at dette ikke er noen big deal...

Den biltemaoljen fikk jeg av en bekjent da jeg hadde fått tom for Motul Road. Siden har den stått i garasjen. Jeg gikk tom for Motulen forrige gang jeg smurte og når jeg skulle smøre nå sist så hadde jeg bare denne Biltema sprayen stående, så da brukte jeg den. Bedre enn ingenting osv...

Men jeg har aldri likt den. Den er alt for tyntflytende og det er nok noe av grunnen til oljeproblemet mitt. Ved siden av heftig bruk av WD 40 vedrørende kjederens. Man lærer jo aldri. Biltema har sikkert noe som er bra, men desverre har jeg erfart at det meste derfra er billig søppel. :redface

Men som sagt. Jeg skal se om jeg får brukt mine ti tommeltotter til å løsne evt. deksler etc. for å komme til fremdrevet i morgen og få vasket litt rundt der og oljesmusset generelt. Motul Road skal definitivt også kjøpes :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Olav K »

Du kan sikkert få en boks med Ipone kjedesmørning av meg. Jeg fikk så det klarer seg, etter at jeg vant fotokonkurransen på MCforumet i fjor høst.
og min ringe erfaring sålangt er at den sitter meget godt sålenge den påføres et varm kjede.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar