Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Lappen i boks!

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Takk for kaffen :prf
Det var da så lite :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Lappen i boks!

Legg inn av SuperMorten »

Det var trivelig å skravle litt. Si i fra neste gang du er på "vestkanten" :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Lappen i boks!

Legg inn av Kawagutten »

Så takk for en hyggelig tut/prat :)[/quote]

Hyggelig ja og du får bare sende melding når du tar deg en tur igjen :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Lappen i boks!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg gir beskjed jeg seru :)

Mulig det blir en vestfoldtur på meg igjen førstkommende helg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Lappen i boks!

Legg inn av Bjerknez »

Tiden er inne for å "mimre" litt og jeg har prøvd å gjort meg opp et intrykk av de siste dagene med motorsykkelkjøring etter at lappen var i boks.

- Var det som forventet?
- Begynner "lykkerusen" av å eie et A-sertfikat å legge seg?
- Svarer sykkelen til forventningene?
- Noen spesielle situasjoner i trafikken jeg kunne klart meg uten i form av nestenulykker og eller andre ting?

- For det første så synes jeg det har vert langt hyggeligere enn forventet så langt. Jeg trodde ikke at jeg skulle treffe så mange hyggelige mennesker på så kort tid og det er langt morsommere og kjøre enn jeg trodde. Spesielt nå som jeg har fått kjørt meg "inn" litt og er litt "tøffere" i trafikken. men noen rebel vil jeg uansett aldri bli. Føler meg trygg i trafikken og at jeg mestrer sykkelen i de hastighetene jeg kjører. Så alt i alt har opplevelsen blitt bare bedre og bedre frem til nå :prop:

- "Lykkerusen" over å eie et sertfikat man har jobbet (og betalt) mye for å få vil vel desverre alltid legge seg litt, men man blir jo fort vant til at sykkelen er tilgjengeleig og man kan kjøre når som helst, bare man har lyst. Så ja, naturlig nok faller lykkerusen LITT og det er nok helt naturlig. Men lykkerusen går mer over fra det å eie dette sertfikatet til å faktisk glede seg over alle turene og at man faktisk kan kjøre sykkelen. Jeg har ikke like stort behov lenger for å vise førerkortet mitt til noen :lol

- Enten er jeg bare genial, eller så hadde jeg utrolig flaks. Jeg kjøpte sykkelen helt uten å å kjørt den (kun prøvesittet den) og sannheten er at den passer meg helt perfekt. jeg kjører lett 30 mil i strekk uten å bli sliten/støl av noe slag. Dette er en vaskeekte cruiser som jeg komemr til å ha enormt mye glede av. Så langt har den også gått helt uten feilslag. (skulle jo også bare mangle så klart...). Det eneste jeg har gjort er å "slakke" litt på clutchen. Så sykkelen er rett og slett spot on! :prop:

- Så langt har jeg ikke vert borti noe spesielt skremmende, men det tar tid og venne seg til hvor mye sykkelen faktisk tåler i svingene før gummi'en glipper taket. Føler jeg er mer nervøs rundt dette enn jeg kanskje bør være, men jeg er så absolutt ikke redd av noe slag. Bare litt forsiktig kan man vel si. Noen ganger skaraper fothvileren nedi bakken og selv om det ikke er et mål at denne skal treffe bakken hele tiden så føler jeg at jeg allikevel er LITT tilbakeholden. Det verste jeg kan oppleve er at det plutselig dukker opp småstein/sand/grus midt i sporet når jeg er i full driv gjennom en sving. Da får jeg gåsehud på ryggen og jeg skal inrømme at jeg stivner litt. Grunnen er at jeg ikke aner hvor fort og hvor mye nedlegg jeg kan ha over slikt før sykkelen mister taket.

Men så langt har jeg ikke opplevd noen nevneverdig mer skremmend situasjoner enn problematikken rundt grus og småstein i svinger.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Lappen i boks!

Legg inn av spidair »

Bjerknez skrev:Men så langt har jeg ikke opplevd noen nevneverdig mer skremmend situasjoner enn problematikken rundt grus og småstein i svinger.
Heldig du! :)

Har vel følelsen av det motsatte, at jeg tror jeg har møtt hver eneste idiot på hele østlandet som har satt seg bak et ratt på mine turer rundt om de siste ukene... Har overlevd et møte (var så nærme det går an å komme en kollisjon uten å faktisk kollidere!!) med en flott og sikkert svinedyr mercedes cabriolet med en idiot av en blond pappagutt rundt en sving i åtti.... Bare det faktum at jeg kjørte aktivt sporvalg gjorde at jeg overlevde det møtet... og jeg passerte idioten kjørende på hvitstripa med en dyr merce på den ene siden og hard fjellvegg på den andre siden og med centimerers klaring fra speilet hans og styret mitt.... Og som om ikke dette var nok gikk det ikke tre minutter engang før jeg møter nok en premie idiot av en pappagutt, denne gangen i en gul chevy corvette cabriolet, som i all sin visdom kom kjørende på min side av veien i en forbi kjøring rundt en sving han ikke kunne se rundt... (hva faan er det sånne tenker med? Lommeboka??) Rakk pokker ikke å tenke engang, jeg bare slang sykkelen min ut på sykkelveien og unngikk kollisjonen med et nødskrik og det var bare ren skær flaks og lynhurtig reaksjon som rededet meg der... Pluss at jeg holdt fartsgrensen, som er seksti på stedet...

Som sagt så er aktivt sporvalg noe jeg igjen og igjen får bevist at virker, bare det at jeg sitter her og skriver nå beviser det. Alt for mange, og da mener jeg ALT for mange, bilførere "kapper" svinger, selv i svinger der de ikke kan se igjennom svingen, og hadde jeg kjørt midt i veibanen og ikke nærme hvitstripa i høyre svinger ville jeg sagt takk og forvel for lenge siden er jeg redd... Har også erfart at løs grus/sand som oftest ligger til venstre i venstre svinger, noe som gjør det tryggere å ligge til høyre i høyre svinger..

Pluss blikk da såklart... I begynnelsen merket jeg ofte at blikket ble dratt mot det/de jeg møtte i en sving, med det resultat at jeg var nære på å treffe det jeg så på også. Har jo lært at jeg ikke skal gjøre det, men det ligger så og si automatisk i oss å gjøre det, (spesielt når man er usikker på om man klarer svingen i den farten pga liten rutine/erfaring...) men i det siste har det gått bedre. Nå bryr jeg meg KUN om hvor jeg skal og driter i dem jeg møter. Fokuserer på veien der jeg kommer til å være om et sekund eller så, eller så langt rundt svingen jeg klarer å se om det er en uoversiktelig sving, og blikket går ikke lenger mot det jeg møter og det er bra. Har også erfart at sykkelen kan brekkes langt hardere ned enn det jeg trodde var mulig også, helt ned til stilling "sinnsykt", der jeg er redd styret vil ta nedi, men jeg har ingen lyst til å gjøre det for ofte, for da har jeg jo ingen retrett mulighet hvis det virkelig kniper, men det har utvilsomt reddet meg noen ganger...

Bærum/Oslo har jeg erfart er det desidert farligste stedene å ferdes på motor sykkel. Folk SER deg der, men de gir faan ser det ut til å kjører ut i veien allikevel og driter i at du må bråbremse for å ikke treffe dem, de har vikeplikt men benytter den ikke liksom... Så der inne kjører jeg bestandig som om samtelige bilister er idioter og drivende fulle... Det har spart meg mer enn en gang... Men du verden hvor glad jeg er for erfaringene jeg har høstet fra bilkjøring... Det har også reddet meg ved flere anledninger... Og det jeg kaller "mage følelsen", føles det ikke greit så lar jeg være å gjøre det... Vet at dette er en høyst alëgorisk følelse (intuisjon) og ikke til å stoles blindt på, men med erfaring i bunn er det utrolig hvor mye man kan stole på den følelsen allikevel...

Så har du alle de bilene som enda ikke har funnet den hemmelige hendelen på rattstammen da, den som heter blinklys hendelen.. (Er forøvrig en del MC førere også som føler seg for gode til å bruke blinklys har jeg lagt merke til... Bortsett fra at man ikke blir bedre av å ikke bruke blinklys da...) Her kunne faktisk politiet gjort en aktiv innsats for å fått opp blinklys bruken, men det er kanskje mer å tjene på de som kjører noen kilometer for fort på motorveien... Har ihvertfall aldri hørt om noen som har fått tilsnakk eller bot fordi de ikke bruker blinklys, enda det utgjør en langt større fare i trafikken enn noen kilometer for fort på motorvei utgjør... Er selv kjempeflink til å bruke blinklys, både i bil og på sykkel, etter at jeg tok meg selv i nakkeskinnet for noen år siden og aktivt gikk inn for å bli flinkere.. :)

Har også begynt å endre vektfordelingen på sykkelen i svinger, ved å bare slakke ørlite på gassen rett før jeg legger sykkelen ned i sving og på den måten flytte vekten ørlite grann til forhulet og dytte fra med hånden dit jeg skal svinge til (styrekommando) og dytte fra med benet på motsatt side og merkelig nok forblir vekten på forhjulet selv om jeg gir jevn gass igjennom hele svingen, for jeg kjenner hjulet sitter skikkelig i hele svingen imellom. Nå er motarden utrolig svingevillig, men det hender at jeg kjenner jeg må "tukte" den ekstra i noen svinger, kjempe litt med den får å få den til å svinge det lille ekstra jeg trenger og "pushe" den litt liksom, men det er utrolig gøy da.

Har prøvd på et par skikkelige nedbremsninger i sving bare for å øve og syntes faktisk ikke motarden gir noen tendens til å rette seg opp i sving, hverken når jeg gir gass eller bremser hardt, noe jeg fant beroligende å erfare. :)

Men jeg lærer stadig noe og kjøregleden blir bare større til mer jeg kjører har ihvertfall jeg erfart :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Du har sikkert kjørt mye mer enn meg, men tiden tatt i betraktning så har jeg kjørt veldig mye. Har tilbakelagt over 200 mil på en uke og jeg har kjørt på alt fra landeveier, grusveier, E6, Oslo/Drammen etc. og har faktisk til gode å kunen skilte med noen nær døden opplevelser med andre. Det er mest mine egne egenskaper og evt. mangel av dette som frykter meg mest.

Joda, en og annen gang så er det jo bilister som ikek ser meg og kjører rett ut forran meg, men disse er jeg forberedt på og jeg har alltid en eller to fingre på bremsehendelen (mer eller mindre).

Det du sier om aktiv sporvalg høres veldig logisk ut og jeg trener på dette hele tiden når jeg er ute å kjører. Men det hjelper jo lite hvor riktig sporvalg man har når man får grus/stein etc. under julene. men med tanke på motgående trafikk og pappagutter som kapper svinger så er det jo åpenbart at aktivt sporvalg er det rette.

Mulig jeg er mer "forsiktig" enn deg. jeg er ikke en såkalt "aktiv" kjører med horn i panna. Flere jeg har kjørt sammens med har nettopp en slik kjørestil og gang på gang er det nettopp dem som kommer opp i alt fra småskumle til direkte farlige situasjoner.

jeg blir nok "tøffere" på sikt jeg også, men jeg føler 20 år i trafikken med bil har gitt meg såpass erfaring med tanke på ferdsel i generell trafikk at jeg behersker det greit. Det JEG må lære meg er å stole på sykkelen og kjenne LITT på grensene, bare slik at jeg vet hvor dem er hen så jeg vet hvor mye jeg kan hente ved en evt. nødsituasjon.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av spidair »

Bjerknez skrev: Mulig jeg er mer "forsiktig" enn deg. jeg er ikke en såkalt "aktiv" kjører med horn i panna. Flere jeg har kjørt sammens med har nettopp en slik kjørestil og gang på gang er det nettopp dem som kommer opp i alt fra småskumle til direkte farlige situasjoner.
Må nok innrømme at jeg nok er aktiv når jeg kjører ja, og fra tid til annen har "horn i panna", men jeg har heller ikke hatt helt flaks med de jeg har møtt heller, slik jeg ser det... :) For jeg er ikke uvøren eller tar sjanser jeg ikke vet om jeg kommer ut av, og jeg kjører skjeldent for fort, da fart i seg selv ikke gir meg noen kick, det er flyten i svinger og slikt jeg er ute etter, og jeg unngår stort sett motorvei der jeg kan til fordel for deilig svingete vei :)

Men sykkelen er kjapp, meget kjapp, så noen ganger hender det vel at jeg pusher grenser der jeg ikke burde pushet grenser, men det har enda ikke vært tilfelle i de tilfellene jeg har hatt nesten ulykker... Du regner liksom ikke helt med at folk kjører forbi rett før eller i sving, men når det først skjedde tar jeg det med som god erfaring jeg :) Har ingen planer om å kjøre meg ihjel, var liksom ikke derfor jeg kjøpte sykkel...

Jeg har kjørt alene til nå, men det hender jo fra tid til annen at jeg havner sammen med noen og da blir jeg der som regel til våre veier skilles ad eller jeg ikke gidder mer og kjører fra de og det er vel derfor jeg vet at jeg kjører en del mer aktivt også, da jeg som oftest har langt høyere fart rundt svinger enn de fleste jeg har tatt igjen på MC... De tar meg igjen på rett strekkene helt klart, men er det svingete og dårlig vei blir de fleste som regel borte bak meg... Ikke fordi jeg prøver på det eller noe slikt, men rett og slett fordi jeg nok tørr endel mer enn de jeg til nå har møtt ser det ut til... Jeg liker å pushe i svinger jeg, kjenne at hjula sitter med fullt nedlegg og bare koser meg igjennom hele svingen og gleder meg til neste sving, og neste sving og neste.... Bare herlig å gi på litt ut av svinger og kjenne sykkelen lever under meg og gjør nøyaktig som jeg vil ha den til å gjøre før jeg posisjonerer meg til neste sving, gir en utrolig deilig følelse når alt "stemmer", noe det gjør hele tiden så langt. Har enda ikke opplevd en kjøretur der følelsen av at ting ikke stemmer har meldt seg, som jeg har hørt andre fortelle om... Men har alltid full kontroll i svingene på hva jeg gjør, underlag, grus/sand og er ekstra forsiktig etter regnvær, da jeg vet at vannet kan ha ført grus/sand ut i veibenen og tar høyde for det.

Så det er sving som er kjøreglede for meg, ikke fart på rett strekker.. :) For det er definitivt i sving motarden kommer til sin rett, helt sykt hvor godt den sitter i svingene... På rett strekkene i hastighet er den, vel, nesten kjedelig... Litt vinglete i sidevind og bak store kjøretøy faktisk, så du har nok helt rett i at din sykkel er bedre i hastigheter enn min... :) Men jeg har til dags dato ikke opplevd å ha skrapet nedi med fothvilerne, enda jeg har kjørt noen sinnsykt heftige svinger med sykkelen med det jeg vil betegne som noe bortimot sinnsykt nedlegg... Men nå er motarden både høy og smal også da... Så det skal litt til...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Ut fra det du skriver (hvis jeg forstår deg rett) så ser det jo ut til at du tar en betydelig høyere risiko enn meg io trafikken og da er det vel naturlig at du også havner opp i situasjoner du kunne spart deg for. Så da er det nok nettopp min kjørestil som holder meg borte fra slike farlige situasjoner og ikke flaksen.

Ei heller har jeg en sykkel som er egnet for veldig aktiv kjøring så det stopper seg egentlig litt selv også :thumleft

Vi bestemmer jo vår egen skjebne ut fra hvordan man kjører, og selv om man aldri kan være 100% sikker (da det er mange faktorer som spiller inn) så tror jeg nok at jeg holder meg på den litt mer defensive siden.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av spidair »

Mulig du har rett... Selv om jeg ikke helt kan se hva pappagutter i dyrebiler og dårlige kjøre forbi kjørings egenskaper har å si i relasjon til min kjørestil, de ville jo vært der om jeg hadde kjørt aldri så forsiktig... :) Holdt til og med fartsgrensa og alt i orden der... Vil faktisk heller si at de bommet på meg på grunn av min kjørestil, der jeg konsekvent velger aktivt sporvalg og innersving, hadde jeg ikke gjort det ville jeg nok i beste fall ha fått med en saftig luftetur når jeg møtte den første bilen, i verste fall vært død...

Samme med biler som kapper svinger... Her også er jo mitt aktive sporvalg avgjørende for at de ikke treffer meg med villmanns kjøringen sin, for det spørs om de ville ha klart å styre unna hvis jeg hadde kommet midt i veibanen... Så vi ser dette litt forskjellig tror jeg... Jeg ser på det som at jeg overlevde fordi jeg kjørte aktivt og har en aktiv kjørestil mens du ser på det som at det var min aktive kjørestil som brakte meg inn i situasjonene... :) Men jeg kjørte ikke gris, eller for fort eller hadde noen sinnsvake moves, jeg kjørte langs en helt vanlig vei på en helt vanlig lørdag i vanlig hastighet når disse klovenene fant det for godt å gamble med sitt eget og andres liv og kun fordi jeg kjører aktivt så klarte jeg å komme videre i den situasjonen... Slik jeg ser det :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

spidair skrev:Mulig du har rett... Selv om jeg ikke helt kan se hva pappagutter i dyrebiler og dårlige kjøre forbi kjørings egenskaper har å si i relasjon til min kjørestil, de ville jo vært der om jeg hadde kjørt aldri så forsiktig... :) Holdt til og med fartsgrensa og alt i orden der... Vil faktisk heller si at de bommet på meg på grunn av min kjørestil, der jeg konsekvent velger aktivt sporvalg og innersving, hadde jeg ikke gjort det ville jeg nok i beste fall ha fått med en saftig luftetur når jeg møtte den første bilen, i verste fall vært død...

Samme med biler som kapper svinger... Her også er jo mitt aktive sporvalg avgjørende for at de ikke treffer meg med villmanns kjøringen sin, for det spørs om de ville ha klart å styre unna hvis jeg hadde kommet midt i veibanen... Så vi ser dette litt forskjellig tror jeg... Jeg ser på det som at jeg overlevde fordi jeg kjørte aktivt og har en aktiv kjørestil mens du ser på det som at det var min aktive kjørestil som brakte meg inn i situasjonene... :) Men jeg kjørte ikke gris, eller for fort eller hadde noen sinnsvake moves, jeg kjørte langs en helt vanlig vei på en helt vanlig lørdag i vanlig hastighet når disse klovenene fant det for godt å gamble med sitt eget og andres liv og kun fordi jeg kjører aktivt så klarte jeg å komme videre i den situasjonen... Slik jeg ser det :)
Hvem som evt. har rett er ikke så viktig egentlig. jeg synes alle og enhver får bestemme sin ferdsel i trafikken selv. Min oppgave er å passe på meg selv, og stort mer får jeg ikke gjort :-)å

Jeg ser bare gang på gang at de som havner ut for ulykker er de som kjører med hornene ute. En kompis døde momentant i mc ulykke for noen år siden og her var høy fart samt elg påkjørsel skylden. han kjørte en slik traik (trehjuling) og han ble regelrett spiddet på styrestangen og døde vist momentant. En annen kompis av meg satt på og han reiste seg opp, børstet av seg for så og finne kompisen sin i et makabert syn. Han sliter den dag i dag...

jeg håper ikke jeg blir sett på som en bedreviter her, for jeg er så fersk som jeg kan få blitt selv når det gjelder det å kjøre motorsykkel. Jeg sier bare at jeg forstår godt dem som liker å kjøre litt aktivt og jeg ser ikke ned på eller dømmer dem som gjør det. Det jeg prøver å få frem er at JEG ikek er en person som er slik og det er vel kanskje nettopp det som har holdt meg borte (så langt vertfall) fra ubehagelige opplevelser i trafikken.

Det at en kompis har kjørt seg ihjel ligger også bak i hodet og skurrer og man føler seg brått litt mer dødelig når man tenker på dette. litt sundt å ha slike tanker inni mellom mener jeg, bare man ikek blir helt pudding. Ikke bra det heller... :D

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av spidair »

Har faktisk flere jeg kjente som har kjørt seg ihjel på sykkel... Uten at det ligger i bakhodet på meg i det hele tatt... Hovedgrunnen til at de strøk med kan vel oppsummeres i fart... Og der er ikke jeg, som sagt skjeldent over fartsgrensen... :)

Det var også en grunn til at jeg valgte supermotard, det er ingen farts maskin... Selv om den er sprek nok i massevis for meg... :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

spidair skrev:Har faktisk flere jeg kjente som har kjørt seg ihjel på sykkel... Uten at det ligger i bakhodet på meg i det hele tatt... Hovedgrunnen til at de strøk med kan vel oppsummeres i fart... Og der er ikke jeg, som sagt skjeldent over fartsgrensen... :)

Det var også en grunn til at jeg valgte supermotard, det er ingen farts maskin... Selv om den er sprek nok i massevis for meg... :)
Okay, jeg tror vi lar det ligge der før diskusjonen tar av, hehe.

Jeg tenker vertfall veldig konsekvenser når jeg er ute å kjører, å selv om jeg ikke kan forhindre 100% av evt. ulykker av den grunn så mener jeg vertfall at jeg minsker sjansen for å ende opp som grønnsak. Det er noe med det å våkne på sykehuset som grønnsak og kunne tenke på at grunnen for at man ligger der er ene og alene idiotkjøring. At man ved et uhell blir meid ned av en godt beruset billist er lettere å svelge i ettertid enn at man ligger der KUN for idiotkjøringens skyld.

Har ikke vert i slike situasjoner så klart, men jeg tenker litt sån hele tiden. Mulig det har med alder å gjøre, ikke vet jeg, men jeg var vertfall langt "tøffere" før.

Jeg kommer helt sikkert (statistsisk sett) til å havne i ubehagelige situasjoner jeg også, men jeg skal gjøre mitt for at dem kun blir "ubehagelige" og at jeg ikek skader meg alvorlig eller evt. blir drept.

Uff.. svært så negativ og "fornuftig" denne tråden ble da!! :-# :x

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av spidair »

Bjerknez skrev:
Uff.. svært så negativ og "fornuftig" denne tråden ble da!! :-# :x
Neida, ingen skade skjedd også kan vi bare håpe, samt kjøre som folk og bruke riktig sikkerhets utstyr, at det går veldig så bra med oss alle :)

MC har jo en større risk enn bil, det skjønner de fleste, men det er faktisk mulig, som du sier, å redusere den risikoen til et akseptabelt nivå ved nettopp å kjøre så fornuftig man bare kan. Fart er derfor greit å ha kontroll på føler jeg, så jeg kjører skjeldent over farsgrensen eller fortere enn det vei og fører forhold tilsier... Er også et greit utgangspunkt for å redusere skaxer og ulykker..

Så å kjøre forsiktig og ikke minst ha hodet med seg er ikke noen dårlig ting å gjøre. Den som ikke har hodet med seg i trafikken som MC fører har det skjeldent med seg hjem også har det vist seg... :)

Uansett Bjerknez, lykke til i trafikken. Så sees vi sikkert et eller annet sted vettu.. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

spidair skrev: Uansett Bjerknez, lykke til i trafikken. Så sees vi sikkert et eller annet sted vettu.. :)
Om ikke annet så treffes vi på den andre siden :lol :twisted

Neida... aller helst så går det jo bra, og godt er det :-)å

Svar