MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Staven »

spiritofwinter skrev:Bestemte meg til slutt for å kjøpe, kom i posten i dag, har montert det i min Shark hjelm, men har ikke testet på kjøretur. Skal komme med tilbakemelding når jeg har testet :-)

Bilde

Jeg har den vanlige Sena smh10 å er super fornøyd :) du kommer ikke til å bli skuffet
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Hjartarson
Innlegg: 1
Registrert: 04 aug 2014, 12:16
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675 -08

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Hjartarson »

Har hatt sena smh10r nå i noen måneder og synes dette e heilt topp. enkelt og montere , god lyd og handsfree funksjonen funker bra.
kjørt i 140+ og snakket i telefon uten at andre part har merka at eg har kjørt.
Får også kjøpt adapter så du kan bruke egne ørepropper til dette noe som øker lydkvaliteten enda mer.
Må bruke litt tid og sette seg inn i menyene men ikke noe avanserte greier.
Har ikkje fått testet rekkevidden på dette enda da eg har bestillt nytt dobbelt sett (1800kr på ebay) nå nettop og skal montere når eg komme hjem fra arbeid i gulfen.

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av spiritofwinter »

Har fått testet litt selv nå, og er overrasket over den gode lyden når jeg snakker i telefon. Når jeg hører musikk synest jeg volum blir for dårlig i det jeg passerer 80-90kmt, men har flere ting jeg vil teste for å forbedre lyden litt.

Vet at det er mulig å få overgang til vanlige øreplugger, men det var for å slippe øreplugger jeg kjøpte dette settet.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av gorbys »

Ganske vanlig mod å kappe av de originale høyttalerene og lodde på noen fra et bra headsett som koss porta pro eller lignende for de av oss som liker bra lyd av musikk :-)

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av spiritofwinter »

Har tenkt tanken, men skal sjekke om kvaliteten på musikken jeg spiller av utgjør noe, spiller av fra spotify på mobilen nå. Og så vet jeg at der er litt mye turbulens støy inne i hjelmen, burde muligens gjøre noe med det også etter hvert...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av LordShaft »

Bare husk at hørselen er noe du vil ha resten av livet! Selv kjører jeg med ørepropper uansett, uten musikk eller noe annet som skaper støy for ørene... Du kan prøve å sitte i et stille rom med hjelmen på hodet å kjøre opp maks på volum.... Dette, kombinert med motorstøy og turbulens, vindstøy osv er veldig uheldig for hørselen!

Sony Z2

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av norse900 »

Enig med LordShaft, men for (noen av) oss som allerede har "driti på draget" er kamuflasjestøy en grei ting. Det beste er tross alt å ha ørene (og "hard-disc'en") i tipp-topp stand :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av spiritofwinter »

Kjører altid med ørepropper for å dempe støy, men da kun med propper som demper ca 20db for å få bort det verste av støyen. Prøvde med noen sov i ro propper(tror jeg det var), ble veldig stille å rolig inne i hjelmen, men hørte fint lite av hverken musikk eller telefon fra intercomen, heller ikke så mye av trafikken rundt. Kjørte tidligere med musikk øreplugger som tettet godt, men synest det ble for mye styr med ledninger i alle retninger, samt at det fungerte dårlig å snakke i telefon med de. Med Sena intercomen kan jeg koble opp både privat telefonen og jeg kan koble opp jobb telefonen når jeg har vakt på jobben å må være tilgjengelig, å dette uten en eneste ledning fra hode og ned i lomme, tankveske eller lignende :thumleft

Tror nok sånn sett etter å ha tatt en liten innendørs test at det er rikelig med lyd i Sena intercomen, men at muligens kombinasjonen mellom hjelmen og sykkelen gir en del turbulens som reduserer lydbildet en del. Kjøpte hjelmen fordi det var den som var litt over de rimeligste hjelmene, men som likevel ikke var oppe på Schubert pris, samt at den hadde innvendig solskjerm(mye tunneler på vestlandet). Ser i ettertid at spesifikasjonene på hjelmen sier at den er laget for naken sykler, trodde den da skulle passe greit på min R-sykkel, men det er mulig at vindretningen fra den såkalte vindskjermen skaper en del turbulens.

For de som lurer så er det en Shark Speed-R hjelm som jeg ellers er veldig fornøyd med, og som Sena intercomen passer perfekt inn på.

Ble mye om hjelm nå, men den er jo faktisk medvirkende til intercomen som er kjøpt...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Snikendeugle »

Spirit: Så de funker ok med ørepropper?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av spiritofwinter »

Snikendeugle skrev:Spirit: Så de funker ok med ørepropper?

Jepp, bruker desse øreproppene til vanlig: http://orepropper.no/butikk/clear-ear-20/
Det er propper som sitter godt inn i øret, og knappest viser at du har de på.
Om noen vet om andre lignende propper som fungerer bra så tar jeg gjerne i mot anbefalinger.

Her er for sovit de jeg brukte når jeg ikke hørte noe serlig: http://www.apotek1.no/produkter/a1-orep ... ar-850615p
Har liggende i tankveske når jeg er ute å kjører, men det er mest viss jeg skulle glemme de andre på jobb eller hjemme.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Snikendeugle »

Hmm, jeg får stikke innom apoteket eller annet sted og handle. Jeg kjører somregel med musikkpropper inni øret som funker veldig bra, men hører nada av omverdenen. Rekker ikke kjøpe noen andre enn slike engangspropper i mellomtiden.

På alpeturen til helgen skal vi bruke Sena SMH20S (nye modellene) og jeg ble litt usikker på om jeg kom til å høre noe av de med propper, så det er bra å vite at det funker... :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av spiritofwinter »

Fungerer som sagt veldig dårlig med de fra apoteket, men hører bra av både ene og andre med de fra ørepropper.no ettersom de demper ca 20db og lar deg høre det nødvendige fra trafikken og intercom.

De leverer for sovit ganske raskt, så om du bestiller i dag så har du de i morgen eller Torsdag, kom ivertfal dagen etterpå når jeg bestilte, og jeg bor litt utenfor allfarvei på Sunnmøre.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Snikendeugle »

spiritofwinter skrev:Fungerer som sagt veldig dårlig med de fra apoteket, men hører bra av både ene og andre med de fra ørepropper.no ettersom de demper ca 20db og lar deg høre det nødvendige fra trafikken og intercom.

De leverer for sovit ganske raskt, så om du bestiller i dag så har du de i morgen eller Torsdag, kom ivertfal dagen etterpå når jeg bestilte, og jeg bor litt utenfor allfarvei på Sunnmøre.
Da forsøker jeg å bestille og håper på det beste :)

Takk!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av LordShaft »

Finnes på de fleste arbeidsbutikker, som selger verktøy, arbeidsklær osv...
Billig, fantastisk god og ingen krise å miste da jeg har store mengder av de
Bilde

Sony Z2

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Finnes på de fleste arbeidsbutikker, som selger verktøy, arbeidsklær osv...
Billig, fantastisk god og ingen krise å miste da jeg har store mengder av de
Bilde

Sony Z2
Begynner å klø sånn i øret av disse. Sånn "tresmak-i-rumpa-i-øret-følelse" :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar