Video/redigering-hjørnet

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Hmmm :-k Dette har ikke skjedd meg enda, men greit å vite om. Jeg har ikke fått noe advarsel annet enn når jeg laster opp filmen så kommer den uten lyd, for at den skal gjennom bla bla bla.... Da tar du bare et par knappetrykk også er den godkjent. Men ikke fått noe advarsel utenom det :-k

Uansett, så er det ikke verdens undergang om de stenger kontoen.... Er litt surt, men ingen katastrofe :redface

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:
Orion skrev:
Bjerknez skrev:Hvis jeg trenger spesifikk musikk til en video så søker jeg opp musikken jeg vil ha på SPotify, og når jeg finner den jeg vil ha så kjøper jeg musikken via itunes. Koster 9,- pr. låt og det kan jeg leve med :thumleft
Men stort sett foretrekker jeg video uten musikk, men unntak finnes så klart.
Og denne er det lov å legge ut på youtube? Gjøres det på en spesiell måte, eller gjenkjenner de automatisk at du har kjøpt sangen når videoen lastes opp?
Det gjennkjennes automatisk og det er fullt lovlig. Youtube styrer dette. Så lenge det ikke er til komersielt bruk. Det er vertfall slik jeg har forstått reglene.

Problemet kommer først hvis du vil fjerne reklamen du får i videoen ved å si at musikken er din egen og at Youtube har tatt feil. Youtube vil da fjerne reklamen men da står du selv ansvarlig med tanke på ulovlig bruk. Det er vertfall slik jeg har forstått det. Da får de som produserte sangen sitt honorar fra Youtube gjennom anonseplasseringen i videoene dine.

Jeg har selv slått på anonnseplassering i videoene mine for inntektsgenerering. jeg har faktisk tjent 89 kroner på min Youtube kanal så langt. Desverre får man ikke utbetalt noe beløp før man overstiger minstegrensen som er 600,-. Kanskje en vakker dag så ender jeg på det beløpet (selv om det er lite sannsynlig) og da er det jo gode penger å få med seg :thumleft

Hvis dette er målet ditt, så prøv og hold en engelsk tone på kanalen din. Det er mange som søker på feks. "Street Triple" GoPro" etc. på youtube og hvis videoene dine er på engelsk så blir dem hyppigere sett av flere. Husk også å beskriv videoene dine skikkelig samt legge inn tagger etc. Hold også kanalen din ryddig og oversiktlig. Det er også viktig at du legger ut videoer jevnlig slik at evt. abonnenter får oppdateringer. På den måten er sjansen mindre for at du vil bli fjernet fra en abonementsliste. :thumleft
Dette er ikke riktig - selv om du har kjøpt en sang på itunes har du kun rettighet til å høre på den selv. Du har ikke lov til å distribuere den på noen som helst måte. Frisøren og taxisjåføren har ikke engang lov til å ha på radioen når det spilles musikk.

Vanligvis for du bare en advarsel i youtube om at det er opphavsrettigheter knyttet til lydsporet. Etter en tid blir lydsporet eller hele videoen fjernet. Ved gjentatte "forbrytelser" blir YT kontoen stengt. Noen ganger kommer det trusler om søksmål på direkten (dette har jeg opplevd - en sang av Faust ga trusler om søksmål fra intet mindre enn 8 advokatfirmaer).

Musikk industrien har definitivt ikke "skjønt det" og de lider fortsatt av CD plate abstinenser.

Eneste utveien er Creative Commons lisenser eller musikk uten opphavsrett.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Når du ser så mye hjemmelagede filmer på youtube med diverse kjente sanger, tviler jeg på at dette er et problem. Da det FLORERER av slikt. :-k

Toven

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Toven »

Som sagt tror jeg ikke det er noe problem sålenge man erkjenner at man har Third Party Content. Ei får man lov til å tjene penger på views,

Matched third-party content
What it means:
Your video is still up and running, but a rightsholder has claimed copyrighted content in it using Content ID. This might include background music or clips that appear in your video.

This means a copyright owner can choose to run ads on the video or track viewership statistics. You won't be able to monetize a video while it has a Content ID claim. This claim has no effect on your account standing.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av mortenolb »

Har den advarselen som Toven poster her på nesten samtlige av mine gitar-videoer, så det i seg selv gjør ikke noe med kontoen din. Den blir utilgjengelig i noen land, og det kan havne reklame på den som ikke du kan styre selv. Men litt mer innsikt(eller ikke) i hvordan det funker på YouTube:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=hG_FCQiKUws[/video]

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av mortenolb »

Eventuelt litt mer inngående om du kjeder deg, og litt mindre stressende monolog.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ZM9Z9us-urI[/video]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Topp, likte den siste best Morten :thumleft :redface

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:Topp, likte den siste best Morten :thumleft :redface
Jepp, den er lettere å forstå og ikke så rask :P Greia er vel litt at på Vlogbrothers-kanalen(den hvor den første ligger) så skal dem ikke ha videoer på over 4 minutter så da må de gjerne prate litt fort :-)å

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Orion »

Test av actionkamera hos VG Nett i dag:

http://www.vg.no/forbruker/teknologi/ly ... /23423267/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Bjerknez »

Hey! Jeg har både testvinneren og den som kom på andreplass. :thumleft

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Busa Trond »

Kameramann på boks. Artig sak denne soloshoten


[video]https://www.youtube.com/watch?v=jjqlAgj ... detailpage[/video]

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Elruts84 »

Har Gopro Hero 3 Silver.

Har egentlig ikke filmet noe særlig da jeg kun sitter med en data som ikke er Intel 3 en gang og bærbar PC.

Men prøvde meg å lage en film på 30 min filmet med 960/60

Er det virkelig tilfelle at denne ender på nesten 4,5 GB? Det virket så enormt mye...

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Jeg husker ikke hva filene mine ble på i størrelse, men ja de er rimelig stor. Dobbeltsjekk at protune er av. Det er som å filme i Raw. filene dine blir hvertfall dobbelt så stor av dette.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Elruts84 »

LordShaft skrev:Jeg husker ikke hva filene mine ble på i størrelse, men ja de er rimelig stor. Dobbeltsjekk at protune er av. Det er som å filme i Raw. filene dine blir hvertfall dobbelt så stor av dette.
Ah. Okej. Ja da må jeg sikkert få meg en krafigere PC også Med litt bedre plass kanskje :lol Lefdal Next hehe.

Jeg har bare brukt Gopro Studio 2.0 til nå. Der ser jeg ikke noe Protune knapp. Og der kan jeg velge etterpå om jeg vil ha filmen til Youtube, 720p 1080p osv. (Vet ikke om dette er noe bra men) :-k

Er det noen andre enkle programmer til PC (Ikke Mac) som man ikke trenger å være ekstremt flink til for å forstå? Som en start.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Nei det er inne i settings i selve kamera. Der kan du skru noe som heter protune av eller på.

Selv sitter jeg på mac, men tror Pc har noe gratis som heter movie maker, som skal være relativt lett å bruke :-k Hvis ikke kan jo du prøve Adobe sin Premiere Pro :thumleft

Svar