Har noen erfaring med hjelm-kamera?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Bringisen »

Jeg solgte mitt GoPro Hero 2 på grunn av at når jeg festet det på veltebøylen var det ikke sjelden jeg ikke visste om jeg filmet eller ikke. Ofte trodde jeg at jeg filmet men skuffelsen var stor da kameraet ikke hadde filmet noe som helst.
En annen ulempe etter min mening er at det var knotete å gjøre innstillinger med de to knappene. En tredje ting var savnet av å kunne se hva jeg filmet eller kjøre en rask playback på hva jeg hadde filmet.

I går fikk jeg i hus GoPro Hero 4 med innebygget touch-skjerm i en størrelse som er mindre enn GoPro Hero 2.
På dette nye har man som sagt en skjerm der man kan gjøre innstillinger enkelt, man kan se hva man filmer og man kan kjøre en playback på det man har fimlet. Fikk det jeg savnet på det forrige kameraet.

På GoPro Hero 4 har man også både Wifi og Bluetooth som gjør det enkelt å ha for eksempel telefonen på styret for å se innstillinger og hvordan kameraet filmer. Dette selv om kameraet er plassert et sted på sykkelen der man ikke kommer til så lett.

Protune er også en ting jeg tror kan bli kjekt, oppløsningen er også tatt et hakk videre fra mitt gamle GoPro Hero 2.

Synes også det er gunstig å kunne ta kamerat ut av det vanntett huset. Dette gjør kameraet genialt lite og lett. Man kan da betjene kameraet letter og fly det lettere med droner etc.

Det som taler for GoPro kameraer er at jeg kjenner dem relativt godt siden dette blir mitt tredje kamera. De har et eneormt tilbehørsprogram. De har mange innstilllinger for fimmoduser og har en meget god bildekvalitet tatt størrelsen i betraktning. Finnes kanskje bedre modeller med hensyn til betjening og batterikapasitet, men det er greit at det finnes flere valg for oss.
Jeg kjøper nok et ekstra batteri eller to og lademulighet fra sykkelen. Betjeningen ble mye bedre med LCD skjermen på Hero 4

Gleder meg til å sjekke ut hvordan dette funker i praksis.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Elruts84 »

Heisann

Du har kanskje funnet et greit kamera allerede, men kommer med et innspill uansett.

Jeg har Gopro Hero 3 standard Silver Edition.

Har lite å sammenligne med selv, men er utrolig fornøyd. Det gir meg soleklare filmsnutter. 2 timer film og enormt mye utstyr.
Har også kjøpt fjernkontroll modulen. Så når jeg kjører tur og vil stoppe filmen trykker jeg bare på knappen. Samme gjelder når jeg vil starte. La oss si at etapper er kjedelige er det bare å stoppe og starte når etapper blir interessante. Vet en at etappene blir kjedelige på forhånd er det bare å legge kamera på lading eller pakke det ned. Powerbank er det også noen som foretrekker.

Nå høres jeg ut som en GoPro tilhenger delux, men har fått kamera i gave og prøvd det ut og ble rett og slett sjokket og fornøyd.

Personlig har jeg hjelmfester på topp og siden, sugepropp og feste til tanken på sykkelen. Har også feste til gaffelen. Synes hjelm festet er best for filmingen. Da "danser" sykkelen under deg nederst i bildet mens utsikten og opplevelsen følger blikket fint og stabilt fremover.

Jeg har 3-4 64 GB Hi Speed ultra minnekort og 3 battarier. Når et begynner å bli dårlig har jeg det neste klart. Er i gang med 12V lade utakt prosjekt på sykkelen så battari kan lade mens en kjører (Om man ikke finner en plass å "campe" med vanlig strøm) Når en parkerer er det å finne fram IPAD, nettbrett, miniPC, Hardisk eller hva en nå har med seg. :roll

Det er nok med slike kamera at alt til sitt bruk. Er det bare for lek og morro er kanskje et billig og greit kamera et godt alternativ. Skal en ha filmer og minner for "viktige" turer er kanskje et mer "utprøvd" kamera å anbefale. Det er jo gode billig kameraer og dårlige dyre kameraer.

Lykke til

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Busa Trond »

Noen som har prøvd seg på Gimbal på sykkelen?
Ser litt fifi ut :-k

Toven

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Toven »

Busa Trond skrev:Noen som har prøvd seg på Gimbal på sykkelen?
Ser litt fifi ut :-k
Kule bilder man fikk, lo litt da jeg så oppsettet på en hjelm :P :p

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Flanker »

Busa Trond skrev:Noen som har prøvd seg på Gimbal på sykkelen?
Ser litt fifi ut :-k
«Bare» 3000,- for en sånn innretning... Takk som byr, det har jeg vanskelig fort å tro at den er verd.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Snikendeugle »

Busa Trond skrev:Noen som har prøvd seg på Gimbal på sykkelen?
Ser litt fifi ut :-k
Resultatet er smooooth

[video]https://www.youtube.com/watch?v=WWxM6WBD_5M[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Orion »

Har håndholdt gimball liggende hjemme. Tror jeg betalte 2100,- inkl frakt. fra Kina. Funka bra i hånda, så kan ikke skjønne annet enn at det skulle fungere bra på sykkelen og. Blir å teste det på MSXen så snart snøen er gått. Kan kombinere med ekstern lydopptaker og legge ut en snutt.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Toven

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Toven »

Elolz skrev:Var ikke dette veldig billig? Contour Roam 2 til 999kr. Er dette et greit hjelmkamera? :-k
http://www.jaktfall.no/produkt/contour- ... r-roam-2-1

Kunne egentlig tenkt meg et rimelig kamera til maks 1500kr. For meg ser GoPro Hero til 1090kr også helt greit ut bildekvalitetsmessig. Er det virkelig bare 12mnd garanti på GoPro? Hvis noe ryker etter dette, får en det da dekket på reklamasjon? :-k

En bekjent skal selge et halvt år gammelt GoPro Hero3+ silver til 1500kr som jeg vurderer, men skeptisk til brukt hvis en ikke har noen rettigheter til nytt/reperasjon om noe ryker etter 12mnd (6mnd i dette tilfellet). Men hvis en kan bruke reklamasjon i 2-3år og få nytt/reparert, så er det jo noe annet.

Noen som har peiling på reglene med garanti vs reklamasjon på sånt som dette? Det er jo produkter som er ment til å vare mer enn 12mnd.
Selger vel unna ettersom Roam 3 nylig ble lansert. Jeg har Roam 2, helt greit - kvalitetsmessig må du søke opp youtube på sammenligning. Selv om det ikke gir riktig grunnlag, ettersom youtube komprimerer som bare det når man laster opp. Fornøy jeg ihvertfall, kjøpt Dead Cat Dot til mic'en så man slipper vindsus :prf
Rart at dem lanserer Roam 3 uten noe bedre record muligheter, når GoPro o.l klarer 120fps @ 1080p så kjører Roam 2/3 med 30fps @ 1080p

Youtube klipp jeg har laget, med roam 2:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=DKPEemBBGAU[/video]

Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ojda »

Sammenligning her :thumleft



https://www.youtube.com/watch?v=-qwdJlJ_bRA" onclick="window.open(this.href);return false;


https://www.youtube.com/watch?v=UFeK-7FHnRU" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ojda »

Jeg ga 1600 for Contour Roam3 på XXL (sportsbutikken), som dekker det du etterspør.
Vanntett til 10 m, ca 3 t drift, sitter tett og er greit å operere :thumleft
Uten tvil beste formfaktor, resten er "bra" :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ojda »

Elolz skrev:
ojda skrev:Jeg ga 1600 for Contour Roam3 på XXL (sportsbutikken), som dekker det du etterspør.
Vanntett til 10 m, ca 3 t drift, sitter tett og er greit å operere :thumleft
Uten tvil beste formfaktor, resten er "bra" :P :p
Ja har kikket på det og, men jeg finner bare til 1.800kr inkl frakt. Nesten doble prisen av Roam2. :-k Men skal se litt på klipp av deg og, så får jeg vurdere om det er verdt det.
Ingenting av det jeg har lagt ut er med Roam3.
Jeg har hittil brukt første utgave av Roam, så jeg får jo håpe det blir bedre en det med ny-cammen :thumleft
Det var tilbud på de hos XXL forrige uke, kan kansje være lurt å ta en telefon. Behøver ikke være tidsbegrenset :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Toven

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Toven »

Elolz skrev:Da har jeg kjøpt dette Contour Roam 3 for 1.300kr inkl frakt, skulle sende det i morgen :thumleft : http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=55431896

Så litt på Dead Cat Dot, men de er utsolgt og jeg har ærlig talt ikke lyst å kjøre rundt med en svær pelsdott på siden av hjelmen. :-)å Heller ikke noe spesielt fan av den festeløsningen. Får søke litt og se om jeg finner noe materiale jeg kan lage en grei løsning av selv. ;-) Kanskje noe sånn "skum" som er utenpå mikrofoner + med noe hårete falsk pels-greier inni. :-k
Dott blir det jo uansett, ettersom du har et camera der :P :p Men fordelen med DeadCatDot er jo at man kan ta den av, når man skal f.eks bruke kamera under vann osv. Dumt med en pålimt skumsak da.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Haymaker »

Jeg skal erstatte mitt eksisterende kamera med et Drift Ghost-S.
Hvor kan dette bestilles? Er det ingen norske butikker som tar det inn?

Ser at CDon har hatt det på lager men ikke nå lengre. :scratch

Edit: http://fahallenjakt.se/checkout/
Det her ser ut som et mulig alternativ. Men aner jo ingenting om forhandleren. De tilbyr å betale varen uten moms slik at påslaget kommer i Norge. Da blir momspåslaget på litt over kr 500,- og totalen blir ca 2882. Kamera skal også være tollfritt. Noen tanker, erfaringer?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Bjerknez »

Haymaker skrev:Jeg skal erstatte mitt eksisterende kamera med et Drift Ghost-S.
Hvor kan dette bestilles? Er det ingen norske butikker som tar det inn?

Ser at CDon har hatt det på lager men ikke nå lengre. :scratch

Edit: http://fahallenjakt.se/checkout/
Det her ser ut som et mulig alternativ. Men aner jo ingenting om forhandleren. De tilbyr å betale varen uten moms slik at påslaget kommer i Norge. Da blir momspåslaget på litt over kr 500,- og totalen blir ca 2882. Kamera skal også være tollfritt. Noen tanker, erfaringer?
Du kan jo høre med cdon.com:
http://cdon.no/elektronikk/drift/drift- ... -p26529921" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis ikke må du bestille her:
http://store.driftinnovation.com/cameras/drift-ghost-s" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Zadnez »

ser at elkjøp har Gopro 4 Black for 3499,-. Det må da være billig?

vurderer sterkt å bestille ett, men er også litt skeptisk til formfaktoren på kamaraet
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar