Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

En kollega har forøvrig R1200RS(R betyr boxer), han vil så fort som mulig over på R1200GS, jeg synes R1200RS er typisk boxer-sykkel, men en ordentlig milsluker, det er det! Jeg liker K-modellenes motorer, lyd og drag over hele registeret. Ser man på effekt og momentkurve på en K1300GT sammenlignet med R1200GS, så kan man få seg en overraskelse..!

At S1000 er BMW store satsning har nok mye med standardisering å gjøre, K-modellene er tross alt skrekkelig dyre. Når BMW kan utvikle S1000RR og adoptere motor og drivlinje nedover så senker man kostnadene betraktelig og kjededrift er selvfølgelig mye billigere å designe og produsere.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Esveen »

Imponerende Fredrik. Nerdestoff deluxe! Jeg har en forkjærlighet for K12/1300R men må ha kåpesykkel.
Lander på K1300s når jeg grubler på ny sykkel, spørsmålet er om den har mer effekt enn det jeg trenger. Litt derfor R1200rs er ett alternativ. Har ikke kjørt boxer enda, så det kan bli interessant etter K i noen år.

Ingen tvil at K modellene har ett utseende man må venne seg litt på.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

R er GS noe annet i den serien blir bare halvveis. Grubler litt på et veteranobjekt etterhvert, fryktelig lyst på K1, men en avkledd K75 hadde feks vært litt mer spennende. R1100/1150R er også litt spennende!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 03 jul 2017, 23:45 R1100/1150R er også litt spennende!
Enig! Evt en R1200R. Blir litt som GS, men godt nedpå, uten stylter :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Stian87 »

Fy søren Fredrik, dette har du skikkelig peiling på :thumleft Utrolig morsomt å lese, mye fine sykler der! Jeg mener å ha hørt at man mister noe av effekten ved kardang i stedet for kjede, stemmer det?

Takk for det Esveen :D tror jeg blir veldig fornøyd, da jeg fikk testen den hos Bjerknez sa det helt klaff, sitte og kjørestilling, og måten sykkelen responderer på, utrolig kult. Og den motoren da, Fy f... :yeyeye
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Esveen skrev: 03 jul 2017, 23:38 Imponerende Fredrik. Nerdestoff deluxe! Jeg har en forkjærlighet for K12/1300R men må ha kåpesykkel.
Lander på K1300s når jeg grubler på ny sykkel, spørsmålet er om den har mer effekt enn det jeg trenger. Litt derfor R1200rs er ett alternativ. Har ikke kjørt boxer enda, så det kan bli interessant etter K i noen år.

Ingen tvil at K modellene har ett utseende man må venne seg litt på.
R1200RS er jo noe helt annet enn S1000R. Et helt annet segment og ikke sammelignbar i det hele tatt med tanke på motor. S1000R har en langt råere motor enn denne. Har selv kjørt R1200RS og den er fin å kjøre, men motoren i S1000R stiller i en helt annen liga. :thumleft

Litt fra prøvekjøringen min her:
https://bjerknez.no/provekjort-bmw-r1200rs-4436/

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Esveen »

Bjerknez: sammenligningen var med K1200rs ikke s1000r :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Esveen skrev: 04 jul 2017, 08:33 Bjerknez: sammenligningen var med K1200rs ikke s1000r :)
Men du nevnte da R1200RS også?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Esveen »

Stian87 skrev: 03 jul 2017, 21:47
FredrikE24 skrev: 03 jul 2017, 20:34 K1200RS er en ypperlig tursykkel egentlig. Man sitter i den og ikke på den og den er svært så artig på svinga. I tillegg kan man lesse den ned med bagasje og til og med passasjer uten at man merker stort til det :P

Ble en direktetur fra Bø i Telemark og hjem igår, ikke mange milene, men veldig mye trafikk. Typisk transportetappe fra Notodden og hele veien hjem på E 134 til Drammen, så Oslofjordtunnelen. Kjedelig, men kroppen klarer seg bra.
Kan jeg tenke meg! Foretrekker personlig mindre sykler, men synes din er veldig fin. Er det noen tilsvarende modell blant dagens modeller?
Der var en komentar til denne posten :) R1200rs er kanskje det nærmeste man kommer K1200rs idag da det mangler en 4'er K med kardang.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Flattop »

Nydelig presentasjon Fredrik.

Bare en liten filleting.

K1200LT 199-2003 har 98 HK, etter face-og motorlift fikk den 125 HK.
Revers er på alle modellene.
Og korrekt at elektrisk midstøtte kom i 2004 ved faceliften.
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Flattop skrev: 04 jul 2017, 10:08 Nydelig presentasjon Fredrik.

Bare en liten filleting.

K1200LT 199-2003 har 98 HK, etter face-og motorlift fikk den 125 HK.
Revers er på alle modellene.
Og korrekt at elektrisk midstøtte kom i 2004 ved faceliften.
Bra, da vet jeg det! Jeg har generelt lite erfaring med LT, hadde vært moro å prøvd en dog! Jeg begynner faktisk å like den litt, og det er veldig skummelt :crazy: Jeg har bare lagt merke til at amerikanerne er veldig glad i K1200LT og særlig Kirk fra BMW Motorrad Club Northern Illnois. Han har en del gode videoer som også kan gjelde K1200RS.

Jeg skal skifte paralever "pivot" lagringen til vintern. Disse er som kjent litt feilkonstruert, det er brukt koniske lagre på noe som faktisk ikke ruller. Han har funnet en som har laget en forbedret versjon med bronselager og smørenippel ;) Må jo være perfekt og holder mye lenger enn original BMW. Original BMW er koniske og krever derfor pre-load hensyn etc. I tillegg koster det fort 2000 kr for noen usle lagere.

Bilde

Hele cluet med paralever er at kardangklokka ikke skal "rotere" når svingarmen svinger. Ved maks pådrag skal fremdeles kardangklokka stå i samme posisjon, men fjæringen komprimeres. K75 og K100 har mono-lever, følgelig hever bakenden seg ved full gass. Litt spesielt.
Bilde

Appropos K75, K100, K1 og K1100
Samme som boxer-utgavene, motoren er en del av rammekonstruksjonen.
En kan derfor simpelthen skille hele sykkelen fra motor og bakstilling og få tilgang til hele motoren og drivverk på en ganske grei måte.
Ulempen er at man rett og slett sitter på motoren. K1200RS var derfor den første K-modellen med egen ramme og motor festet i foringer.
Bilde

Vurderer også å ta ut svingarmen, girkasse og clutch for å skifte akseltetning på motor og girkasse. Rett og slett fordi dette kommer på et tidspunkt til å skje en lekkasje der. Sykkelen har nå gått 82 000km og jeg går og venter på at lekkasjen skal bli et faktum. Samtidig blir det clutchbytte. Har sett K1200RSer tilsalgs med ny clutch og tetninger på halvparten av kilometerne. Clutch må man gjerne skifte da det har kommet olje på den når lekkasjen har oppstått med sluring som resultat.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Flattop »

FredrikE24 skrev: 04 jul 2017, 10:59 Bra, da vet jeg det! Jeg har generelt lite erfaring med LT, hadde vært moro å prøvd en dog!
Skulle våre veier krysses en dag så skal du få forsøke min.
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Egentlig ganske lite som skjer annet enn at jeg kjører en god del. Har passert 10 000km hittil i år og må derfor skifte olje asap :)
Bestilte derfor ymse skruer, olje, filter, nye bensinslanger etc. Her i forrige uke, så det er på vei. Reiser på ferie nedover Europa på Torsdag kommende uke, så da får motorsykkelen nesten 3 ukers ferie fra meg :P

Sist Onsdag var jeg på Tyrigrava. Uvasket og ganske fæl sto den der blant allskens blank chrome og rene motorsykler. Fikk faktisk ganske mange sånne:"Han der tar ikke vare på sykkelen sin *blikk*" da jeg kjørte inn og parkerte stasen i beste sendetid.
Senere en tur til drøbak via Nesodden, Måna og en runde om Årungen etter å ha fortært en grava-vaffel og tatt en kopp kaffe. I drøbak ble nok en vaffel OG en is fortært samt enda en kopp kaffe :)

Onsdagene for meg, er å ta høyde for at det ikke blir hverken actionfylt eller langdrygelig ute på veien. Det handler om å treffe folk, lunke rundt i nærområdet, enten Oslo eller Drøbak.

Så føler jeg at jeg etterhvert trenger et prosjekt? Jeg kjenner på meg at en slags vintersykkel kunne vært noe? En K75RT kanskje? I Oslo og omegn er det tross alt minimalt med dager hvor en ikke kan kjøre motorsykkel. Kjørte tross alt på sommerdekk i vinteren som var på bilen. Bare bomregningen hver måned om vinteren er på drøye 2000kr. Så har vi bensinforbruk på minst 1000kr uka. Da er faktisk bilbruk i det daglige en vesentlig del av månedlig utbetalt lønn :P

Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Esveen »

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=92278339

Denne da? Litt for fin for å bruke på vinteren?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Den har jeg sett på i månedsvis, går stadig ned i pris. Er i tillegg ca. 20 minutters kjøring herfra.
K1100RS, det er like før man selger K1200RS og kjøper K1100RS istedefor.. Det er et eller annen veldig pent med K1100RS.

Svar