Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkeltips

Forum for fulleffekt tung-MC
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Banditmannen »

KawaJens skrev:
Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:Det skal sies at jeg ikke har noe som helst peiling på hvilken sykkel du fakeisk kan kjøpe og regge som A2.
A2 sykler kan nedtrimmes, men ikke mer en halvparten av orginal effekt
MT09 Tracer går alså ikke an å registrere som A2, da den har mer en 70 kW orginalt.
Men det er vel ikke aktuelt for trådstarter siden han er ferdig med A2 i september og har alerede en A2 klasse sykkel?
Nei, det er jeg klar over, men jeg fikk inntrykk av at Bjernez lurte på reglene rundt A2 førerkort... :-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:Det er godt å lese at vi alle er forskjellig...
Jeg kan ikke i mine villeste fantasier forstå hvordan folk kan anbefale cruisere eller traktorer til ferske sjåfører.
En R sykkel er ikke noe verre å starte på enn noe annet. Der er mye krefter og hissig aks i det meste av 2 hjulinger i dag. En R sykkel ser best ut (i mine øyner) det er sportsbiler på 2 hjul. De er utrolig lettstyrt og har ekstreme egenskaper.

Når det kommer til første sykkel er mitt råd å følge hjertet og lysten. En har lite erfaring, og det meste på sykkel markedet i dag er bra. Lære seg å kjenne og forstå sine egne behov å hva som er mer eller mindre behov for.

Så bytter en sykkel etter noen år, eller kanskje allerede etter 1 år og finner noe som passer enda bedre...
Den beste sykkelen er din neste :thumleft

Note 4
Jeg har aldri skjønt hvorfor folk tror 1000cc som f.eks. første sykkel = automatisk selvmord. så lenge det finnes et snev av "common sense", så skal det godt gjøres å havne i ulykke på en slik som ikke ville skjedd på f.eks. en 500cc... Jeg lurer ofte på hva folk har mellom ørene når jeg ser videoer av folk som drar alt de har i gassrulla på en 1000cc i første gir for å så bli overrasket over at den tipper over.

Det er ikke noe som tilsier at det ikke er mulig å kjøre pent og kontrollert på en 1000cc sett opp mot mindre sykler med mindre krutt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Fjeldern »

KawaJens skrev:
Fjeldern skrev:jeg har sett på CBF1000F før også, som også full ut er en mulighet enda.
FZ1,GSXF1250 og CBF1000F er tre sykkler som er i utganskpunktet like og konkurerer direkte med ver andre.
Eg las en plass en oppsumering av dei tre og veldig enkelt forklart så er CBF den mildaste og mest komfortable mens FZ1 er den sportligaste ,GSXF er midt i mellom.
Har tenkt til å lese opp/se opp dem også, bare ikke kommet så langt enda. Hadde det vært opp til meg hadde jeg vel sett på motorsykler hele dagen sånn som kjørelysta er akkurat nå.

Snikendeugle skrev:Sikker på at du vil ha så TUNG (kg) sykkel, da?
Lette og lekne er mer gøy 8)
Kunne godt tenkt meg det også, men føler ikke helt jeg er på de traktene akkurat nå. Selv om det fort kan bli en motard eller noe ved en senere anledning.
LordShaft skrev:Nå har jeg eid vfr 800 selv, en 98 modell.... Å det skal sies, den var det perioder jeg ble veldig sliten i rygg og skuldre. Men dette har aldri vært tema på en R sykkel. De som har dårlig rygg, har de prøvd R sykkel, eller bare antar de at det er vondt for at du sitter foroverlent? :scratch

Håndledd og knær derimot... De blir fort sliten om du ikke har kjørt R sykkel og har vent deg til kjørestillingen

Note 4
Han er da en kar i 60 åra som har 40 års erfaring med bil og motorsykkel, så jeg vil tro han vet best hva som funker for han. Men som sagt, kan fort hende han har glemt hvordan VFR faktisk er, siden er noen år siden han har kjørt en sist, og det med sitte stilling på CBR500R kommenterte han jo tross alt i fjor. Skal ikke se bort fra at han ikke vil utsette håndledd og knær heller, som er en av tinga han ofte nenver til meg angående rsykkler.
tor2502 skrev: Jeg fatter bare ikke hvorfor r-sykkel er noe man tørster etter, men vi er alle forskjellige på mange måter, jeg derimot ville ikke hatt det om jeg hadde fått den gratis, MEN jeg skal inrømme at bmw s1000r er en sykkel jeg synes ser morsom ut det er sykkel jeg ikke definerer som en direkte r-sykkel.
Men skulle jeg hatt en slik så måtte jeg ha 2 sykler(bmw for moro og roadking for kose/tur kjøring)
Når det er sagt tror jeg at den bmw'n bare nok hadde blitt stående.

Jeg har bare andre prioriteringer og bruksvaner og kjøper derfor sykkel etter det behovet og ikke hva andre synes.

Så mitt hovedråd vil bli å definere hva man vil ha , gjerne få prøvd litt forskjellige sykler , så kjøpe sykkel etter det.

Men spør man her inne om et slikt type råd vil det nok komme mange forskjellige svar kan jeg tenke meg.

n.
Nå bruker jeg sykkel til litt pendling om sommeren, men er mer enn fornøyd med å bruke bil hvis det heller skal være nødvendig, men jeg ser hva du mener med to sykler.
Sånn sett er jo en sporttourer sånn som jeg ser på nå relativt ideelt. Kan jo hende at det blir min hovedpreferanse istedet for rsykkel, man vet jo aldri.

Ellers er det jo fint å få informasjon om sykler og forslag fra folk som har andre meninger enn det man har selv. Man lærer jo aldri noe nytt, eller forandrer seg, hvis man bare følger helt bestemt en vei, eller hvis alle hele tiden er enige.

Så mange forskjellige svar var akkurat det jeg var ute etter!
LordShaft skrev:Det er godt å lese at vi alle er forskjellig...
Jeg kan ikke i mine villeste fantasier forstå hvordan folk kan anbefale cruisere eller traktorer til ferske sjåfører.
En R sykkel er ikke noe verre å starte på enn noe annet. Der er mye krefter og hissig aks i det meste av 2 hjulinger i dag. En R sykkel ser best ut (i mine øyner) det er sportsbiler på 2 hjul. De er utrolig lettstyrt og har ekstreme egenskaper.

Når det kommer til første sykkel er mitt råd å følge hjertet og lysten. En har lite erfaring, og det meste på sykkel markedet i dag er bra. Lære seg å kjenne og forstå sine egne behov å hva som er mer eller mindre behov for.

Så bytter en sykkel etter noen år, eller kanskje allerede etter 1 år og finner noe som passer enda bedre...
Den beste sykkelen er din neste :thumleft

Note 4
Han jeg kjøpte CBR500Ren hadde hatt den under en sesong for å gå videre til større, for han brukte nemlig den som starttrinn før han gikk over til rsykkel. Nå tredoblet jeg neste kilometeren på sykkelen han hadde hatt sida mai iløpet av september.

Men hvor lenge man har litt erfaring med sykkel, og ikke er på det stadiet at man er "redd" på sykkelen, så ser jeg ikke problemet med rsykkel iforhold til andre ting. Mange av de jeg kjenner kunne nok hatt godt av en annen sykkel, siden dem ikke kan holde følge med side rsykkler mot min mellomtung hvis det er litt svinger.

Men grunenn til at mange har så lyst på rsykler blir jo akkurat det sportbil preget. Dem ser tøffe ut, og du vet det går fort og låter tøft. Og så er det vel det alle gutter drømmer om å ha sida dem var små?

Hvis man ser sånn på det kan man jo sammenligne en sportstourer med en RS6 stajsonsvogn eller M5 stasjonsvogn.

Og man vet jo aldri nei hvor lenge jeg faktisk beholder sykkelen. Neste år igjen så er jeg da endelig tilbake i arbeid, som gjør at jeg faktisk vil ha mye bedre råd til å kunne kjøpe meg en annen maskin!
KawaJens skrev:
tor2502 skrev:Tja hva skal man si bortsett fra at jeg er enig med Bjerknez på mange måter, selv om han har 2 års erfaring så er det på lettsykkel , det er står forskjell fra tung r-sykkel spør du meg
Nja når han oppgraderer til tung i september så har han hatt 2år på mellom klassen A2 ikke lett, lett sykkel er i tillegg. Kjøreteknikk og gass kontroll har han like store forutsetninger for å ha mestrert som en som har hatt bere tung lappen i 2 år.
Er du vetig og har respekt for va en sitter på så ser eg ingen problemer med å oppgradere til 1000rr. En 1000rr er faktisk veldig sivilisert og lett kjørt med normal gass bruk.
Du er mer aktiv her enn det jeg er. Rekker ikke svare på missforståelser før du er på banen.
Bra det (Y)


Moro at folk engasjerer seg litt. Mange innspill er alltid bra

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

Fjeldern skrev: Du er mer aktiv her enn det jeg er. Rekker ikke svare på missforståelser før du er på banen.
Bra det (Y)


Moro at folk engasjerer seg litt. Mange innspill er alltid bra
Hehe sitter med beina på "kontor"bordet og venter på å kunne gå heim fra jobb. Sur i magan av all kaffien og sjokolade som en idiot her har hamstret inn på grunn av halvpris på julegodt. Han vet at slikt ikke får stå i fred :redface

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Fjeldern »

Snikendeugle skrev:
Jeg har aldri skjønt hvorfor folk tror 1000cc som f.eks. første sykkel = automatisk selvmord. så lenge det finnes et snev av "common sense", så skal det godt gjøres å havne i ulykke på en slik som ikke ville skjedd på f.eks. en 500cc... Jeg lurer ofte på hva folk har mellom ørene når jeg ser videoer av folk som drar alt de har i gassrulla på en 1000cc i første gir for å så bli overrasket over at den tipper over.

Det er ikke noe som tilsier at det ikke er mulig å kjøre pent og kontrollert på en 1000cc sett opp mot mindre sykler med mindre krutt.

Mange idioter som tipper over. Om dem så har kjørt noe mindre og muligens tyngre før, og mener dem har "mestret" sykkelen dem hadde, så tror dem at dem kan kjøre neste sykkel på akkurat samme måte.

Samme som at man ikke tar å gir full gass med en bil med en gang man har satt seg i den.
KawaJens skrev: Hehe sitter med beina på "kontor"bordet og venter på å kunne gå heim fra jobb. Sur i magan av all kaffien og sjokolade som en idiot her har hamstret inn på grunn av halvpris på julegodt. Han vet at slikt ikke får stå i fred :redface
Ser den. Da må en tross alt ha noe å forbruke tida på. Og drømme om motorsykkel og vår er vel et bra tidsfordriv!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:
Fjeldern skrev: Du er mer aktiv her enn det jeg er. Rekker ikke svare på missforståelser før du er på banen.
Bra det (Y)


Moro at folk engasjerer seg litt. Mange innspill er alltid bra
Hehe sitter med beina på "kontor"bordet og venter på å kunne gå heim fra jobb. Sur i magan av all kaffien og sjokolade som en idiot her har hamstret inn på grunn av halvpris på julegodt. Han vet at slikt ikke får stå i fred :redface
Bare å si ifra hvis det blir en stilling ledig hos dere :lol

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

Bei fanden og, har en Harley fanatiker her og det er nok bråk uten om at det skal kome en Triumph fanatiker i mixen =; :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:
LordShaft skrev:Det er godt å lese at vi alle er forskjellig...
Jeg kan ikke i mine villeste fantasier forstå hvordan folk kan anbefale cruisere eller traktorer til ferske sjåfører.
En R sykkel er ikke noe verre å starte på enn noe annet. Der er mye krefter og hissig aks i det meste av 2 hjulinger i dag. En R sykkel ser best ut (i mine øyner) det er sportsbiler på 2 hjul. De er utrolig lettstyrt og har ekstreme egenskaper.

Når det kommer til første sykkel er mitt råd å følge hjertet og lysten. En har lite erfaring, og det meste på sykkel markedet i dag er bra. Lære seg å kjenne og forstå sine egne behov å hva som er mer eller mindre behov for.

Så bytter en sykkel etter noen år, eller kanskje allerede etter 1 år og finner noe som passer enda bedre...
Den beste sykkelen er din neste :thumleft

Note 4
Jeg har aldri skjønt hvorfor folk tror 1000cc som f.eks. første sykkel = automatisk selvmord. så lenge det finnes et snev av "common sense", så skal det godt gjøres å havne i ulykke på en slik som ikke ville skjedd på f.eks. en 500cc... Jeg lurer ofte på hva folk har mellom ørene når jeg ser videoer av folk som drar alt de har i gassrulla på en 1000cc i første gir for å så bli overrasket over at den tipper over.

Det er ikke noe som tilsier at det ikke er mulig å kjøre pent og kontrollert på en 1000cc sett opp mot mindre sykler med mindre krutt.
Hvis det er meg du sikter til, så anbefaler ikke jeg cruiser som førstesykkel til alle. Det føltes derimot som et riktig valg for MEG ut fra de drømmene jeg hadde til å begynne med vedrørende å "cruise inn i solnedgangen". Cruisere er stort sett vanskeligere å håndtere enn "vanlige" sykler da dem er tyngre og fysisk større etc. Bremser er ofte dårligere og dempere er det vel heller ikke lagt så voldsomt med kronasjer i, selv om sikkert unntak finnes.

Jeg har heller ikke sagt at ved kjøp av 1000cc som førstesykkel er "automatisk selvmord". Men listen ligger høyere for at man blir litt for ivrig med rulla. Man setter seg på en sykkel for første gang som har like mye eller mer krefter enn en Bugatti Veyron og da er det vel ganske naturlig at man har lyst til å teste kreftene litt. Når man prøvekjører en Ferarri så vil man jo faktisk se hvordan denne bilen går når man først har sjansen. Kombinerer man dette med en uerfaren sjafør så er sjansen stor for at det kan gå galt. Men automatisk selvmord er det så klart ikke.

Bortsett fra det så er jeg hjertens enig i at man bør følge hjertet og lysten ved valg av sykkel. Det er som det blir sagt din neste sykkel som din beste :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Bei fanden og, har en Harley fanatiker her og det er nok bråk uten om at det skal kome en Triumph fanatiker i mixen =; :lol
Du trenger ikke han HD fanatiker'n vetu! Med meg på laget kan det bli noen heftige diskusjoner på godt og vondt og slikt får dagene/tiden til å fly. Selv om man bare sitter på rævva og spiser smogodt og drikker kaffe. :lol

ZZR-Erling

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av ZZR-Erling »

Min kone har hatt en slik:
Bilde

Jeg likte den meget godt.
Betydelig friskere enn en VFR800, og svinger bedre...alt er bedre.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av mortenolb »

En vi har glemt hittil, som kommer i år; Suzuki GSX-S1000F. Samme gate som Z1000-ish. Virker grei på tur, tror jeg.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Bjerknez »

Ser ut til at man sitter ganske oppreist på denne ja. Her har jeg lagt inn min høyde på 182cm.
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av LordShaft »

mortenolb skrev:En vi har glemt hittil, som kommer i år; Suzuki GSX-S1000F. Samme gate som Z1000-ish. Virker grei på tur, tror jeg.
Bilde
Utifra hva jeg kan se på bildene så kommer denne med ABS...
Å en ting skal være sikkert... Designet på denne er meget pent i mine øyner. Lurer på hva startpris blir

Note 4

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Banditmannen »

mortenolb skrev:En vi har glemt hittil, som kommer i år; Suzuki GSX-S1000F. Samme gate som Z1000-ish. Virker grei på tur, tror jeg.
Bilde
Mulig vi har glemt den, men KawaJens husket den allerede i post 4 i denne tråden...;-) Men han hadde ikke dette fine bildet. Ser ut som en kul sykkel!

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av gorbys »

Den der burde suzuki ha kommet med mye tidligere for å konkurrere med kawa z1000sx, kan det være for sent nå?
Og skal den klare å konkurrere med sx må vi i alle fall få se en bra bagasjeløsning og kanskje bedre forhold for passasjer? Har hittil ikke sett noe hardbags til denne og ser ikke noe håndtak for passasjer heller... :(
startpris på nett over 150-160 tusen mener jeg, ligger et par på finn.

Kawa z1000sx har samme ergonomi som yamaha fz8s, den har eg prøvd og syntes den var veldig behagelig. Litt oppreist men ikke helt adventure-bjarne heller... :roll

Svar