Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:Jeg har en nabo med HD og raka rør. Man hører den ikke bare i sekunder, hver gang han starter opp på gårdsplassen for å skru litt. Når ungen våkner pga dette sent på kvelden, er det like før jeg tar både skilt og mann.
Hva er det du er som tror du kan ta skiltet hans?
Nei, prøv å snakk med mannen i stedet for å leke sheriff.
Kanskje du hadde fått litt forståelse.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
simpson skrev:
ATWindsor skrev:Må innrømme jeg synes det skulle vært mer kontroll på slik, jeg ser ikke poenget med at det skal bråke så mye, det er til plage for folk, og gjør folk mindre positivt innstillt til MCer.I tillegg er det "Nesten ikke mulig" å få en brukt MC med orginalt annlegg.
Det er veldig begrenset hvor høy lyd det kommer fra en sykkel.
En plastrakett på 12.000 omdr. hører du riktig nok, men hvor mange sekunder da?

Hvis folk er negative til mc, så er de det uansett.
Nei folk er veldig hårsåre når det gjelder ting de ikke er interessert i selv.

Jeg hater hundegaul, men er ikke negativ til hund for det.
En hund kan stå å bjeffe i timevis ute, mens en sykkel bare passerer forbi og er borte på sekunder.
Har folk problemer med lyden på min sykkel? Vel, det er noe jeg rett ut driter i.
Med effektanlegg? Nei, det er ikke veldig begrenset. Mange MCer lager svært mye lyd, og det er sant at det ikke er mange sekunder, akkurat som enhver bil ikke varer mange sekunder, men det betyr ikke at det er koselig å bo ved motorveien.

Du burde ikke drite i det, set dør ganske mange folk hvert eneste år pga støy fra vegtrafikk.
Er støy dødelig? Det var nytt for meg. Jeg har ikke tatt livet av noe pga støy i hvert fall.
Men om du fjerner motorsykler totalt, hadde det ikke blitt noe koseligere å bo ved en motorvei uansett.
Men så vidt jeg vet, er det også helt frivillig å bosette seg ved motorveier.

Toven

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Toven »

Om folk dør pga støy fra mc som suser forbi i <10 sekunder, vanligvis ved 5-6000 rpm og kanskje 100db, ja da ryker det rett på topp 5 lista over dummeste måter folk kan dø på.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Cutless »

"In the EU and Norway, traffic noise is the second biggest environmental problem affecting health after air pollution, says a report published today by the World Health Organization (WHO) (1)."

http://www.transportenvironment.org/pre ... eport-says" onclick="window.open(this.href);return false;


"Noise from rail and road transport is linked to 50,000 fatal heart attacks every year and 200,000 cases of cardio-vascular disease in the EU according to the new research published today by T&E."

http://www.transportenvironment.org/pre ... ffic-noise" onclick="window.open(this.href);return false;


"Noise is dangerous and excessive noise is potentially deadly, according to a new report on the health effects of noise by the World Health Organization and the European Commission’s Joint Research Center."

http://www.forbes.com/sites/williampent ... ion-kills/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev:
SuperMorten skrev:Jeg har en nabo med HD og raka rør. Man hører den ikke bare i sekunder, hver gang han starter opp på gårdsplassen for å skru litt. Når ungen våkner pga dette sent på kvelden, er det like før jeg tar både skilt og mann.
Hva er det du er som tror du kan ta skiltet hans?
Nei, prøv å snakk med mannen i stedet for å leke sheriff.
Kanskje du hadde fått litt forståelse.
Har prøvd å snakke, men du vet, det er ikke alle som tar kritikk :knegg
Er vel ikke vanskelig å ta skiltet. Er bare et klips. Tar 10 sekunder. Tror det glir lett nedi avløpet uti gata her.. Leker ikke sheriff, leker bare pappa..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:
simpson skrev:
SuperMorten skrev:Jeg har en nabo med HD og raka rør. Man hører den ikke bare i sekunder, hver gang han starter opp på gårdsplassen for å skru litt. Når ungen våkner pga dette sent på kvelden, er det like før jeg tar både skilt og mann.
Hva er det du er som tror du kan ta skiltet hans?
Nei, prøv å snakk med mannen i stedet for å leke sheriff.
Kanskje du hadde fått litt forståelse.
Har prøvd å snakke, men du vet, det er ikke alle som tar kritikk :knegg
Er vel ikke vanskelig å ta skiltet. Er bare et klips. Tar 10 sekunder. Tror det glir lett nedi avløpet uti gata her.. Leker ikke sheriff, leker bare pappa..
Men da er jo egentlig mannen og ikke sykkelen som er problemet mener jeg.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av mortenolb »

Er det ikke bare frem med fugemasse? :D

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev: Er støy dødelig? Det var nytt for meg. Jeg har ikke tatt livet av noe pga støy i hvert fall.
Men om du fjerner motorsykler totalt, hadde det ikke blitt noe koseligere å bo ved en motorvei uansett.
Men så vidt jeg vet, er det også helt frivillig å bosette seg ved motorveier.
Alltid hyggelig å kunne lære folk noe nytt, omlag 100 folk dør vært år her til lands av støy, hovedsaklig pga trafikk. Om du spesifikt har vært en årsak er umulig å vite for noen av oss.

Motorveier var et eksempel, bråkte kjøretøy er et problem på ikke-motorveier også, man kan jo si det er frivillig å eie en motorsykkel også (og det er ihvertfall frivillig å ha et ulovlig eksosanlegg).

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:Er det ikke bare frem med fugemasse? :D
Fugeskum.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
simpson skrev: Er støy dødelig? Det var nytt for meg. Jeg har ikke tatt livet av noe pga støy i hvert fall.
Men om du fjerner motorsykler totalt, hadde det ikke blitt noe koseligere å bo ved en motorvei uansett.
Men så vidt jeg vet, er det også helt frivillig å bosette seg ved motorveier.
Alltid hyggelig å kunne lære folk noe nytt, omlag 100 folk dør vært år her til lands av støy, hovedsaklig pga trafikk. Om du spesifikt har vært en årsak er umulig å vite for noen av oss.

Motorveier var et eksempel, bråkte kjøretøy er et problem på ikke-motorveier også, man kan jo si det er frivillig å eie en motorsykkel også (og det er ihvertfall frivillig å ha et ulovlig eksosanlegg).
Ja det er frivillig å eie motorsykkel og å velge å bryte loven.
Men kommer uansett til å fortsette med å bryte loven når det gjelder både støy og fart.
Og de eneste som skal bry seg om det er Politi og Biltilsynet.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:
simpson skrev: Er støy dødelig? Det var nytt for meg. Jeg har ikke tatt livet av noe pga støy i hvert fall.
Men om du fjerner motorsykler totalt, hadde det ikke blitt noe koseligere å bo ved en motorvei uansett.
Men så vidt jeg vet, er det også helt frivillig å bosette seg ved motorveier.
Alltid hyggelig å kunne lære folk noe nytt, omlag 100 folk dør vært år her til lands av støy, hovedsaklig pga trafikk. Om du spesifikt har vært en årsak er umulig å vite for noen av oss.

Motorveier var et eksempel, bråkte kjøretøy er et problem på ikke-motorveier også, man kan jo si det er frivillig å eie en motorsykkel også (og det er ihvertfall frivillig å ha et ulovlig eksosanlegg).
Ja det er frivillig å eie motorsykkel og å velge å bryte loven.
Men kommer uansett til å fortsette med å bryte loven når det gjelder både støy og fart.
Og de eneste som skal bry seg om det er Politi og Biltilsynet.
Det synes jeg ikke du skal forvente, når du påvirker andre mennesker, så må du forvente at de bryr seg om det. Folk kan såklart vurdere ting annerledes når de kommer til sin endelig avgjørelse, men å forfekte at folk ikke skal bry seg noe om du gjør noe som er negativt for de virker urealistisk, og helt ærlig, også egoistisk. Alle er seg selv nærmest, men det er lov å sjenke andre mennesker en liten tanke en gang i blant.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av RuneMC »

Var på ferie i Hellas ifjor sommer og der er det høy lyd på alt fra mopper og oppover - ikke spesielt "musikk" akkurat, så synes det er greit at det er litt mer regulert i Norge.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

Jammen godt vi er forskjellige.
Jeg mener oppriktig at folk bør passe på seg selv før de bryr seg over hva andre gjør.
Hvis noen hadde snakket til meg om lyden på sykkelen min hadde de i beste fall fått bakoversveis. :evil

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av RuneMC »

Kommer seff an på tid og sted.

Er jeg på Daytona Beach eller Rudskogen eller Tyrigrava eller MC-treff er det bare kult med mye fullvoksen MC-lyd.

Sitter jeg ute en sommerkveld og slapper av og typen til naboens datteren kommer på sin trimmede moped med altfor høy knatrelyd, er jeg mindre positiv. Har vært 2 millimeter fra å tipse SVV et par ggr, men har latt nåde gå for rett. De som kjører med høy lyd i boligstrøk på kveldstid viser egentlig litt mangel på hensyn... om de er klar over det eller ei...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av LordShaft »

simpson skrev:Jammen godt vi er forskjellige.
Jeg mener oppriktig at folk bør passe på seg selv før de bryr seg over hva andre gjør.
Hvis noen hadde snakket til meg om lyden på sykkelen min hadde de i beste fall fått bakoversveis. :evil
Dette skal jeg jaggu prøve om jeg er heldig å treffe deg på veien en gang :lol Siden jeg er helt glattbarbert på hodet, skal du jaggu kjæfte høyt.... mulig barten får seg et løft hahaha :prf

Svar