Bruker du vindskjerm?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Intruder »

Kjellrf skrev:En ting som ikke er så bra med stor vindskjerm, er at sykkelen kan virke "tregere" å kjøre, pga høyere luftmotstand.
Så det jeg har årøvd med/uten vindskjerm, har sykkelen alltid vært morsommere å kjøre uten.

Og jeg kjører mc for moro skyld :thumleft
Som om jeg skulle sagt det sjøl......noen liker mora og noen liker dattera... :yeyeye
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av LoneRider »

Hvis man unngår turbulens, og kjører raskere enn 80 km/t, er det etter min mening langt mer behagelig å kjøre med vindskjerm. Synes også sykkelen blir mer stabil når det blåser.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
jhn skrev:Jeg tror du skal vente med å bestemme deg til du har kjørt en lengere tur ... etter noen timer i 100 km/h +, så kan det hende du ønsker deg en vindskjerm.
På Shadowen brukte jeg skjermen på lengere turer, og fjernet den for daglig bruk i nærområdet. Et par minutters arbeid er ikke så ille
Jeg kjørte ferieturer et par tre år på en Hornet 900 ... jeg var ganske lei den evige vindsusen 8-10-12 timer i døgnet i to tre uker, men som flere har sagt ... smak og behag
Kan forestille meg at man blir sliten av vindstøy etc. med 8-10-12timer pr. dag i flere uker.

Men jeg skriver i posten over at jeg kommer til å bevege meg maks 40mil. pr. dag over kun noen få dager og da blir muligens behovet for vindskjerm litt annerledes...
Det ser ut som jeg kjører 8-10-12 timer pr dag i mitt forrige innlegg, det gjør jeg selvfølgelig ikke ... det blir vel egentlig bare halvparten elns. effektiv kjøring, 8-10-12 timer er nok fra start om morgenen til parkering om kvelden. Jeg var nok litt upresis, beklager ... men slitsomt er det like fullt.

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:
Kan forestille meg at man blir sliten av vindstøy etc. med 8-10-12timer pr. dag i flere uker.
SuperMorten skrev: Men vindstøy og turbulens er to forskjellige ting. Dersom jeg senker vindskjermen på RT'n får jeg ren vind midt i visiret. Det er ikke så ille. Det som er ille, er den turbulensen du får bak en vindskjerm som er feil. Når luften slår og kaster hodet dit frem og tilbake og rundt omkring.. Men som andre har sagt, vil det variere fra person til person og fra sykkel til sykkel.
Det har du rett i, jeg var nok litt upresis ... her også :knegg , jeg mente nok både turbulens og rein vindsus.
Men likevel, jeg synes vindsus også er godt å slippe, men det er litt vanskelig på V-stromen ... det blir liksom enten sus eller turbulens. Jeg har prøvd med den originale skjermen, den litt mindre sportskjermen og MRA Vario screen, og Madstad (hvis det heter det?) justerbar festebrakett ... men blir ikke fornøyd.

:-k Det e mulig æ har ekstra god gjennomtrekk mellom øra :scratch

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Voodoodoo »

Trur Hayabusa'n hadde blitt ubrukelig til det den er bygget for uten vindskjerm.. Lange strekk i 150-250 hadde blitt i overkant anstrengende uten.

Fikk testa ut mra db skjermen på autobahn i vår men slet litt med vindpresset over 250, kom ikke helt unna og da blir det vel anstrengende for nakkemuskulatur.

Har handla meg et litt høyere kåpeglass nå og håper det tar unna litt bedre.
Er så kjedelig på autobahn om en må begrense seg til "norske" hastigheter...

Forøvrig er Haya'n helt genial mht. turbulens fra 80-180, helt stabil hjelm og lite støy.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Zadnez »

ulempen med vindskjermene til store cruisere er nettopp størrelsen... de dekker hele utsikten og tvinger deg til å se gjennom vindskjermen, ... noe ihvertfall jeg synes er ubehagelig når den blir støvete og skitten... i tillegg til turbulensen

slike sykler takler godt å kjøres uten vindskjerm fordi du i større grad sitter inni sykkelen enn oppå som på vanlige motrorsykler
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Relax »

Zadnez skrev:ulempen med vindskjermene til store cruisere er nettopp størrelsen... de dekker hele utsikten og tvinger deg til å se gjennom vindskjermen, ... noe ihvertfall jeg synes er ubehagelig når den blir støvete og skitten... i tillegg til turbulensen

slike sykler takler godt å kjøres uten vindskjerm fordi du i større grad sitter inni sykkelen enn oppå som på vanlige motrorsykler

Det er forskjell på de skjermene på de også. ... store og små ...pluss vinkel osv..
"Do the right thing"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av SuperMorten »

Relax skrev:
Zadnez skrev:ulempen med vindskjermene til store cruisere er nettopp størrelsen... de dekker hele utsikten og tvinger deg til å se gjennom vindskjermen, ... noe ihvertfall jeg synes er ubehagelig når den blir støvete og skitten... i tillegg til turbulensen

slike sykler takler godt å kjøres uten vindskjerm fordi du i større grad sitter inni sykkelen enn oppå som på vanlige motrorsykler

Det er forskjell på de skjermene på de også. ... store og små ...pluss vinkel osv..
Det er ikke størrelsen det kommer an på. Det er fasongen :knegg

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Relax »

SuperMorten skrev:
Relax skrev:
Zadnez skrev:ulempen med vindskjermene til store cruisere er nettopp størrelsen... de dekker hele utsikten og tvinger deg til å se gjennom vindskjermen, ... noe ihvertfall jeg synes er ubehagelig når den blir støvete og skitten... i tillegg til turbulensen

slike sykler takler godt å kjøres uten vindskjerm fordi du i større grad sitter inni sykkelen enn oppå som på vanlige motrorsykler

Det er forskjell på de skjermene på de også. ... store og små ...pluss vinkel osv..
Det er ikke størrelsen det kommer an på. Det er fasongen :kn

Sent from my GT-I9300
;-) :D
så når han skrev om størrelsen , så mente han kanskje ikke høy, men brei? :lol 2-3 meter eller noe!!? :D

Fra spøk til revolver, ja, jeg er enig..det er fasong og vinkel som gjør den god/ dårlig.
Men på kommentaren jeg kommenterte hørtes det ut som all som har cruisere har stor skjerm og ser gjennom den.... sånn er det jo ikke.. Jeg ser over min.
"Do the right thing"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av SuperMorten »

Relax skrev: ;-) :D
så når han skrev om størrelsen , så mente han kanskje ikke høy, men brei? :lol 2-3 meter eller noe!!? :D

Fra spøk til revolver, ja, jeg er enig..det er fasong og vinkel som gjør den god/ dårlig.
Men på kommentaren jeg kommenterte hørtes det ut som all som har cruisere har stor skjerm og ser gjennom den.... sånn er det jo ikke.. Jeg ser over min.
Jeg synes vindskjermen på RT'n er perfekt. Den er akkurat så stor at jeg ser over den, men samtidig går all fartsvind over hodet. Vindskjermen kan senkes i fart og tilpasses forskjellige sjåførstørrelser :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Intruder »

Ville stukket innom Reperbahn på en eventuell Europatur,ville garantert vært ei sinke både der og på Autobahn... :-)å :sorry
Og jeg ville ikke skjerpet meg....
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Zadnez »

enig i at det er forskjell på vindskjermer, jeg kommenterte på bildet av hans sykkel som viste en stor vindskjerm (8-10 meter :sk? )
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar