politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Crinos »

jhn skrev:
Crinos skrev:Så lenge de er UNDER øvelse, så er jo slikt OK. Men i dette tilfellet var jo øvelsen avsluttet.
Det at de frifinnes fordi bilene de bruker er tilpasset forholdet, og sjåførene er trente..

Vell.. Jeg tør å påstå at begge BMW'nene mine er bedre egnet for den slags kjøring enn de crappy bilene UP farter rundt med.
Sjåførtrening.. vell... R lisens burde vell holde som bevis på at man kan kjøre teknisk og fort ?

Med andre ord, setter man opp en kvass bil, burde man få fri hastighet.. Ettersom Polities UP folk blir frikjent, må vell en dyktigere sjåfør, med en bedre bil I ALLE FALL bli frikjent..

Dog... Tviler sterkt på at min fremtid hadde vert noe annet enn pallesnekrnig om jeg hadde blitt stoppet i den slags hastighet.
Hvis du leser det som står i oppslaget som SuperMorten linket ti, så står det:
"Av medieoppslagene kan det se ut som Spesialenheten har lagt vekt på at bilene som politiet brukte under øvelseskjøringen var særskilt egnet for kjøring i høy hastighet. Dette er ikke riktig."

Det du sier om dine biler og RR-lisens osv blir jo bare tåpelig.
Og det at øvelsen var avsluttet er jo bare en formell/administrativ/papir-sak ... det var de samme sjåførene, de samme instruktørene og de samme bilene ... forskjellen er at kjøringen foregikk noen minutter etter at øvelsen var formellt avsluttet.
Det står også i artikkelen:
"Ved vurderingen i denne saken la Spesialenheten til grunn at det var lite trafikk på tidspunktet da fartsmålingen ble gjort. Sjåførene foretok vurderinger av trafikksikkerheten i forhold til fart og de momentene det skulle øves på."
Dette burde de være i stand til å gjøre ... gi de litt tillit

Men misforstå meg rett ... jeg mener ikke at politiet skal få kjøre som de vil, når de vil ... det må være forhold for slik kjøring, og det formelle må være i orden ...altså en planlagt øvelse.
Men statister under en øvelse på offentlig vei, er vel ikke nødvendig, og heller ikke helt vanlig i forhold til de øvelsene jeg vet om i allefall

Der vi er uenige.. Jeg VET jeg har bedre biler enn UP sine, og jeg er NOKSÅ sikker på at jeg er en bedre sjåfør.. (joda. Håvmod står for fall er det noe som heter)...
Muligens 7 serien blir for tung, men 3 serien med justerbart understell vil jeg tørre å påstå er bedre en standard UP oppsett.
Dog.. Dynamic Drive forbløffer meg mer og mer... Føles ikke som en 2 tonn bil :prop:
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: politi i 205 km/t -

Legg inn av jhn »

EasyRider skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
Og nå kaster jeg brannfakkelen: For meg blir det paradoksalt når dette skjer på et MC forum av alle steder og kritikken er så ensidig. JEG, kunne aldri tenke meg å kritisere dette, for hva med meg selv? Som flere ganger har kjørt i de samme hastighetene på MC på offentlig vei? Er JEG den rette til å kritisere dette?

Jeg tør vedde på at mange her inne har gjort det samme og kommer til å gjøre det igjen. Og da er det enste argumentet som står igjen at: "de er politi og skal gå foran med gode eksempler". Joda, men de var jo relativt godt egnet for kjøringen og under kontroll av kyndige instruktører.

Hvor ofte kan VI si de samme når vi er ute å vrir på gassen og "bare tester litt" ute på veiene?
:thumleft Dette er tanker jeg også ofte gjør meg når jeg leser lignende tråder. Jeg har litt vanskelig med å kritisere alt for hardt, når jeg vet at heller ikke jeg alltid følger fartsgrensene. Det blir litt hyklersk i mine øyne ... spesielt på et mc-forum som har et hav av folk som i div sammenhenger innrømmer å ha hatt lignende hastigheter ... til og med en egen tråd om "hvor fort har du kjørt"
Hvis man har så høy moral at dette: "de er politi og skal gå foran med gode eksempler". er et stort og viktig moment, så burde de ha like høymoralske holdninger i forhold til egen adferd
Er ganske så stor forskjell på ansvarforholdet her kontra oss vanlige borgere og politiet.
De er annsatt til overvåke og passe på at vi vanlige brukere overholder lov og orden. De er også i bestittelse til å aresterre oss vanlige borgere og frarøve oss vår frihet. For å kunne ha denne myndigheten har de 3 års opplærring på høyskole. Her blir det sakt klart og tydlig i fra hviken ansvarsrolle og holdning det forventes av en politimann. Dette fordi dem har så stor "makt"
Ved siden av dette må også de overholde den loven de selv passer på. Dette er et stort ansvar. Hvis dette ikke passer en, så bør en helt enkelt ikke bli politimann eller kvinne.
Joda, en viss forskjell er det, helt klart ... men, når du fikk sertifikatet, etter en "utdannelse" ved en kjøreskole, så har du jo strengt tatt skrevet under på at du har forstått trafikkreglene og har til hensikt å følge dem ...Dette er et stort ansvar. Hvis dette ikke passer en, så bør en helt enkelt ikke bli sjåfør ... ingen prinsippiell forskjell der

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av jhn »

Crinos skrev:
jhn skrev:
Crinos skrev:Så lenge de er UNDER øvelse, så er jo slikt OK. Men i dette tilfellet var jo øvelsen avsluttet.
Det at de frifinnes fordi bilene de bruker er tilpasset forholdet, og sjåførene er trente..

Vell.. Jeg tør å påstå at begge BMW'nene mine er bedre egnet for den slags kjøring enn de crappy bilene UP farter rundt med.
Sjåførtrening.. vell... R lisens burde vell holde som bevis på at man kan kjøre teknisk og fort ?

Med andre ord, setter man opp en kvass bil, burde man få fri hastighet.. Ettersom Polities UP folk blir frikjent, må vell en dyktigere sjåfør, med en bedre bil I ALLE FALL bli frikjent..

Dog... Tviler sterkt på at min fremtid hadde vert noe annet enn pallesnekrnig om jeg hadde blitt stoppet i den slags hastighet.
Hvis du leser det som står i oppslaget som SuperMorten linket ti, så står det:
"Av medieoppslagene kan det se ut som Spesialenheten har lagt vekt på at bilene som politiet brukte under øvelseskjøringen var særskilt egnet for kjøring i høy hastighet. Dette er ikke riktig."

Det du sier om dine biler og RR-lisens osv blir jo bare tåpelig.
Og det at øvelsen var avsluttet er jo bare en formell/administrativ/papir-sak ... det var de samme sjåførene, de samme instruktørene og de samme bilene ... forskjellen er at kjøringen foregikk noen minutter etter at øvelsen var formellt avsluttet.
Det står også i artikkelen:
"Ved vurderingen i denne saken la Spesialenheten til grunn at det var lite trafikk på tidspunktet da fartsmålingen ble gjort. Sjåførene foretok vurderinger av trafikksikkerheten i forhold til fart og de momentene det skulle øves på."
Dette burde de være i stand til å gjøre ... gi de litt tillit

Men misforstå meg rett ... jeg mener ikke at politiet skal få kjøre som de vil, når de vil ... det må være forhold for slik kjøring, og det formelle må være i orden ...altså en planlagt øvelse.
Men statister under en øvelse på offentlig vei, er vel ikke nødvendig, og heller ikke helt vanlig i forhold til de øvelsene jeg vet om i allefall

Der vi er uenige.. Jeg VET jeg har bedre biler enn UP sine, og jeg er NOKSÅ sikker på at jeg er en bedre sjåfør.. (joda. Håvmod står for fall er det noe som heter)...
Muligens 7 serien blir for tung, men 3 serien med justerbart understell vil jeg tørre å påstå er bedre en standard UP oppsett.
Dog.. Dynamic Drive forbløffer meg mer og mer... Føles ikke som en 2 tonn bil :prop:
Bare for å klargjøre litt ... jeg diskuterer ikke hvilken bil eller sjåfør som er best .. men du har rett ...Håvmod står for fall.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av lasse_hansen »

Da blir det bare å gå til innkjøp av en slik "plastrakett" og kjøre fort..
For opplæring har jeg jo bevis på, det er jo førerkortet... Og en plastrakett er jo bygd for fart. Så hva lurer man på?

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av jonnykr »

Ombestemte meg. :thumleft
Sist redigert av jonnykr den 08 apr 2013, 17:01, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Svolp »

Det som også er litt artig er at alle som mener at dette var fy, huff og alt det der ikke kjører utrykkning, ikke bare her men det gjelder de fleste andre forumer der denne saken går!

160 lappen er et svært godt og interessant kurs der det legges stor vekt på fart, spessielt for politiet og det og trene på en tom flyplass tjener ingen. Da blir det fort farlig når vedkommende skal ut i trafikken. Skolebil er utstyrt med dobble pedaler og speil slik som på vanlig kjøreskolebil. Oppkjøring og teori prøve på biltilsynet er det også!

Denne saken er en vits.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Duville »

Svolp skrev:Det som også er litt artig er at alle som mener at dette var fy, huff og alt det der ikke kjører utrykkning, ikke bare her men det gjelder de fleste andre forumer der denne saken går!

160 lappen er et svært godt og interessant kurs der det legges stor vekt på fart, spessielt for politiet og det og trene på en tom flyplass tjener ingen. Da blir det fort farlig når vedkommende skal ut i trafikken. Skolebil er utstyrt med dobble pedaler og speil slik som på vanlig kjøreskolebil. Oppkjøring og teori prøve på biltilsynet er det også!

Denne saken er en vits.

Det du sier er at Politiet skal ha fri adgang til å kjøre som de vil når de vil. De er så mye bedre sjåfører enn alle andre at de har fritt spillerom.

NEI. Dette er akkurat det samme som når vi har vært på rally og blitt påvirket til å kjøre for fort hjem og blir tatt. Øvelsen til politiet var over og de hadde sansynligvis hatt en svært god dag på trening med fortkjøring. På vei hjemover har de så fått det samme som vi andre - ville fort hjem og fått ett kick med spederen og gitt bånn gass ------ og blitt tatt av noen andre enn politiet slik at det ble en rapport ut av det. De er ikke så mye anderledes enn oss andre men de hever seg over oss fordi de har makt til det og får lov hvis ingen reagerer.

Las nettopp avisen om en som hadde kjørt 126 km i 70 grense. Fin vei men en passende slette for UP å stå med laseren. Han mister lappen, han får en klekkelig bot, blir bura inn for ca 14 dager, må opp til nytt sertifikat og hva som skjer med jobben hans vet jeg ikke for det sto det ingen ting om.

Ikke kom her og si at det var så mye verre enn tunellkjøringa til UP

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:
Svolp skrev:Det som også er litt artig er at alle som mener at dette var fy, huff og alt det der ikke kjører utrykkning, ikke bare her men det gjelder de fleste andre forumer der denne saken går!

160 lappen er et svært godt og interessant kurs der det legges stor vekt på fart, spessielt for politiet og det og trene på en tom flyplass tjener ingen. Da blir det fort farlig når vedkommende skal ut i trafikken. Skolebil er utstyrt med dobble pedaler og speil slik som på vanlig kjøreskolebil. Oppkjøring og teori prøve på biltilsynet er det også!

Denne saken er en vits.

Det du sier er at Politiet skal ha fri adgang til å kjøre som de vil når de vil. De er så mye bedre sjåfører enn alle andre at de har fritt spillerom.

NEI. Dette er akkurat det samme som når vi har vært på rally og blitt påvirket til å kjøre for fort hjem og blir tatt. Øvelsen til politiet var over og de hadde sansynligvis hatt en svært god dag på trening med fortkjøring. På vei hjemover har de så fått det samme som vi andre - ville fort hjem og fått ett kick med spederen og gitt bånn gass ------ og blitt tatt av noen andre enn politiet slik at det ble en rapport ut av det. De er ikke så mye anderledes enn oss andre men de hever seg over oss fordi de har makt til det og får lov hvis ingen reagerer.

Las nettopp avisen om en som hadde kjørt 126 km i 70 grense. Fin vei men en passende slette for UP å stå med laseren. Han mister lappen, han får en klekkelig bot, blir bura inn for ca 14 dager, må opp til nytt sertifikat og hva som skjer med jobben hans vet jeg ikke for det sto det ingen ting om.

Ikke kom her og si at det var så mye verre enn tunellkjøringa til UP
"Det du sier er at Politiet skal ha fri adgang til å kjøre som de vil når de vil. De er så mye bedre sjåfører enn alle andre at de har fritt spillerom."

Jeg vet at vi leser med forskjellige briller på, men det er da ikke det han sier. Vi diskuterer en helt konkret sak og han sier ikke noe sted at han mener at dette skal gjelde Politiet genrelt, alle Polititjenestemenn i alle situasjoner og over alt slik du gir inntrykk av at han mener.

Han snakker om DENNE hendelsen og der er jeg enig, den er blåst opp langt utenfor sine faktiske proposisjoner.

Og nei, ditt rallyeksempel er ikke samme sak.

For øvrig er det morsomt å se når folk setter på seg profetbrillene sine som gjør at de ser hva som står mellom linjene og "tolker" det folk skriver i stedet for bare å lese det, for så å komme frem til sin egen konklusjon på hva den som skriver EGENTLIG mener. :lol
Tut & Kjør!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Duville »

Hvis ikke dette gjelder generelt så bør det ikke være unntak for alle de tilfellene de blir tatt for og i hvert fall ikke dette tilfellet som er fullstendig uansvarlig slik det ser ut fra utsiden og med alle de tiltak som er gjort på grunn av at tunellen er problemområde mht sikkerhet. Dette er kun noe de har gjort fordi de kan og ikke fordi de må.....

--- ellers tror jeg Svolp kan svare for seg selv...

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Jarodden »

Svolp skrev:Det som også er litt artig er at alle som mener at dette var fy, huff og alt det der ikke kjører utrykkning, ikke bare her men det gjelder de fleste andre forumer der denne saken går!

160 lappen er et svært godt og interessant kurs der det legges stor vekt på fart, spessielt for politiet og det og trene på en tom flyplass tjener ingen. Da blir det fort farlig når vedkommende skal ut i trafikken. Skolebil er utstyrt med dobble pedaler og speil slik som på vanlig kjøreskolebil. Oppkjøring og teori prøve på biltilsynet er det også!

Denne saken er en vits.
+1

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:Hvis ikke dette gjelder generelt så bør det ikke være unntak for alle de tilfellene de blir tatt for og i hvert fall ikke dette tilfellet som er fullstendig uansvarlig slik det ser ut fra utsiden og med alle de tiltak som er gjort på grunn av at tunellen er problemområde mht sikkerhet. Dette er kun noe de har gjort fordi de kan og ikke fordi de må.....

--- ellers tror jeg Svolp kan svare for seg selv...
Hvilken ALLE tilfeller de blir tatt for? Du roter deg jo bare bort. Dette er en enkeltsak under meget spesielle forhold, med biler utstyrt som skolebiler, trente utrykningssjåfører samt 2 instruktører for svarte.

Hvilken lik sak kan du vise til? Du som snakker om ALLE de tilfellene de blir tatt for. Dette skjedde i 2010. Har DU hørt om noen lignende saker i ettertid? Når du her viser til ALLE de tilfellene de blir tatt for mener jeg, så må du jo ha noen konkrete eksempler om du skal ha ordene dine i behold.

Og jeg vet Svolp kan svare for seg selv, men jeg valgte altså å kommentere DITT innlegg fordi du blander kortene her og tillegger folk helt andre meninger enn hva de faktisk skriver.

Og det er en forbannet uting, noe jeg tillater å kommentere.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av SuperMorten »

Debatter som handler om politiet eller NAV for den saks skyld, har en egen evne til å nå noen absolutte lavmål. Det blir litt som å lese kommentarfeltet under reportasjen i Dagbladet.. Noen ser visst på offentlige etater som "fienden"

Det er egentlig imponerende hvor lite man trenger oppe under topplokket for å klare å skrive.. :lol 185 kommentarer, mer eller mindre intelligente. Mest mindre.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av EasyRider »

SuperMorten skrev: Noen ser visst på offentlige etater som "fienden"
Jeg ser ikke på etaten som fienden, men rett skal være rett også når du er en offentlig tjenestemann.
Jeg har selv jobbet som offentlig tjenestemann i noen år, og må si det er viktig for meg å ta det ansvaret det er.
Men igjen min mening, og om det går alle i mot får så være.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Alas »

Saken er jo langt ifra en vits, det at Spesialenheten ikke finner at det er begått noe straffbart betyr jo ikke at det ikke er begått en feil. At Spesialenheten sender saken til administrativ vurdering tyder jo på det.

Det virkelige problemet er jo om kjøring i slike hastigheter er dagligdags, slik en kan få inntrykk av i enkeltes poster i denne tråden, og at det kun får konsekvenser om en blir "tatt".

Jeg kan simpelthen ikke se samfunnsnytten ved å kjøre i opp mot og over 200 km/t på norske veier i det samme trafikkbildet som alle oss andre.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Voodoodoo »

Jeg er så jævla misunnelig på de poltifolka altså.. Åffer ska de få låv når jeg ikke får. Jeg vil også shøre for i tunell.

Djezez for en gjeng med sytepaver det er her.

Klart up må få trene på høyhastighet både på bane og i tunell.


Memento mori
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar