Parkering: noen som vet..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av ArcticTiger »

Trist lesning for en Bygde-tulling dette, at det skal være så vanskelig, dyrt og uvennlig å være mottor-sykklist i "byn". Det virker som Oslo har blitt mye mer uvennlig siden jeg vokste opp og bodde der på -70tallet. Da parkerte vi mcen hvor som helst, uten at noen brydde seg med det.
Nå har jo Oslo vokst litt :roll siden da, så skjønner jo at det blir "trangere" i sentrum.

Jeg er jo i Oslo med Multistradan innimellom, da bruker jeg å parkere sykkern usjenert bak barndomshjemmet mitt på Tåsen, og ta Sognsvannsbanen ned til sentrum, hvis jeg har noe ærend der. Tar 8 min, veldig greit. Kanskje jeg skulle bli "parkerings-hai" og leie ut mc-parkeringsplasser der :knegg .

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

Jeg trodde ærlig talt det skulle være enklere å kjøre sykkel enn bil men nå er jeg jammen ikke så sikker. Kanskje best å satse på tog allikevel... får tygge litt på det....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av ArcticTiger »

En stor fordel med MC kontra bil i Oslo/Østlandet, er at du slepper iaffal gratis igjennom de utallige bompengestasjonene :-)å

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

ArcticTiger skrev:En stor fordel med MC kontra bil i Oslo/Østlandet, er at du slepper iaffal gratis igjennom de utallige bompengestasjonene :-)å
jepp, og det er like morsomt hver gang jeg kjører gjennom en bomstasjon :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev: Jeg ser heller på en rekke interessante MC'er enn på kjedelige biler på min vei til kantina.
Enig! Spiser lunsj i kantinen IT-Fornebu rett som det er. Parkerer da (bil) i gaten utenfor det som en gang var inngang til flyterminalen. Vi fikk forøvrig utdelt gult kort for 2 minutter over tiden der en gang, og vi ser en P-vakt stort sett hver gang vi er der, så hvis man klarer å parkere ulovlig der uten å få bot er man god! :P :p På det annen side er de ikke det minste opptatt av hvor man står, så lenge man har gyldig billett. Det er jo noen ganske få lommer som er merket opp, men vi har både spurt P-vakter på stedet, samt praktisert parkering utenom oppmerking uten noe problemer. Litt forbausende egentlig...

Men det jeg egentlig skulle si var bare at vi tidligere, etter lunsjen syns det var hyggelig å gå opp den bratte gressbakken (altså rett til høyre når man kom ut av sør-inngang kantinen) for å se på motorsykler som pleide å stå linet opp der. Dette er det nå dessverre slutt på. Om jeg ikke er helt på bærtur er det vel nettopp her det nye miljø-profil miljø-bygget med miljø-bensin i kjeller'n er under oppføring, og hvor dere mistet plasser Rune?

Ellers må jeg bare si at trafikk-løsningene ute på Fornebu er noe av det flaueste jeg har sett. Har jobbet ytterst på området (Koksa) siden 2006/2007 så har virkelig fått merke det trafikale forfallet. Her hadde man den helt unike muligheten til å skape den perfekte infrastruktur for en middels stor by, helt fra starten av, før byen er der. Det var flatt som en pannekake, ingen beboere å ta hensyn til, ingen rør, ledninger, ol, og så lenge det ikke var en sjelden ugress-art på stedet kunne man grave hvor som helst. Feks enkle ting som 2 dager med gravemaskin, så kunne man hatt underganger for fotgjengere ved alle bussholdeplassene i Snarøyveien. Kollektivfelt, planløse kryssninger, MC-parkering.

Isteden har vi endt opp med noe som er totalt underdimensjonert allerede nå, mens det fortsatt er mange tusen nye arbeidsplasser (og boliger) under oppføring. Kontorbygg blir satt opp med færre parkeringsmuligheter enn normalt, og det ble bygget en stadion/arena/konserthall helt uten parkeringsmuligheter, fordi det er kjempefint for miljø-profilen hvis alle bare kommer seg dit på annen måte. På de tetteste ettermiddagene bruker bussene nå ca 30 minutter i samme kø som bilene til Lysaker. Det er ganske ille på en strekning som før tok 2-3 min med bil.

Siden skaden allerede har skjedd og denne posten beklageligvis allerede har gått litt forbi MC-parkering må jeg ta med det siste i min lille Fornebu-"rant". Jeg lurer helt seriøst på om de som står bak dagens trafikkløsning selv kjører bil/MC, og eventuelt om de har prøvd å kjøre der selv?. Da tenker jeg egentlig på mindre detaljer som; dårlig skilting. Rundkjøring som munner ut rett i et trafikklys (som en del rett og slett ikke får med seg, og som stopper hele rundkjøringen). Total mangel på oppmerking før og i rundkjøringer (vanskelig å vite om det er 2 eller 3 utganger, og dermed riktig feltbruk). Rundkjøring med 2 definerte felt inn, som smuldrer inn til ett felt i selve rundkjøringen. =; Rundkjøring med prydbusker man ikke ser over, både i senter og langs ene kanten. Rundkjøring hvor det ene feltet munner rett ut i en buss-stopp så man må over i venstre, som så umiddelbart blir påbudt sving til venstre, så man må over i høyre felt, og til slutt tilbake til venstre. Alt dette i løpet av ca 200 meter, og rett foran bussen er det utkjørsel som kompliserer feltskiftingene ytterligere. Som en siste hilsen fra "veimaker'ne" står jeg nå på rødt lys i det siste lyskrysset retning Snarøya ved golf-senterert/Fornebu Senter hver morgen, og ofte flere ganger i løpet av dagen da jeg kjører en god del i jobb. Her er det svært sjelden kryssende trafikk og det finnes sensorer der som tidligere ble brukt så kryssende trafikk fikk grønt ved behov. Nå er det som standard rødt, og det tar en god stund før det blir grønt. Fryktelig vanskelig å forstå logikken bak dette, jeg mistenker at det ikke er noen... :mk

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

Tragisk lesning PCP
Går det ikke med forhøyede avgifter så er vel neste strategi å skvise ut alle som kjører noe med motor i seg :sk?

Men ang parkering ved konsertarenaen, er det noe mulighet for MC parkering der?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av PCP »

Carpa skrev:Tragisk lesning PCP
Går det ikke med forhøyede avgifter så er vel neste strategi å skvise ut alle som kjører noe med motor i seg :sk?

Men ang parkering ved konsertarenaen, er det noe mulighet for MC parkering der?
Hadde en rolig dag på jobb i dag, så tok meg tid til en liten kjøretur i området rundt arenaen. Var egentlig litt nysgjerrig på hvor dypt det enorme hullet de graver på nabotomten var blitt, som skal bli 270 leiligheter, og vanvittige 80.000 kvadratmeter næringsbygg. Det vil nok kunne bli et fint sted å parkere for arena-folket, dersom de klarer å bli enige om noe (Telenor lar ikke folk parkere i sitt kontorbygg i helgene).

Uansett, det jeg fant av MC-parkering var ca 1,5 vanlig bilplass reservert moped/MC. I tillegg var det meget bra med handicap-plasser, samt noen EL-bil-plasser. Skiltene var av mobil type, så dette kan nok endre seg (og bli til parkering forbudt når du kommer ut fra konsert! :lol )

Er i alle fall på vestsiden av bygget (dvs motsatt side av hovedveien), øverst i høyre ende av bygningen på bildet under;
IMG_7026.JPG
IMG_7025.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

Se der ja, det var ikke mye å skryte av. Har store planer om å kjøre sykkel når jeg skal på konsert der i august, men da bør man nok være tidlig ute ja. Trodde ærlig talt det skulle være enklere og rimeligere med parkering når man kjører MC men det ser jammen ikke slik ut...

Endte forresten opp med å kjøre bil til Oslo på mandag. 136 kr for 1.5 time hos Q-park..... Men, parkering i Asker + tog inn og ut hadde jo ikke blitt noe rimeligere
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av SuperMorten »

Har vært på en eneste konsert der. Var med min datter på One Direction den 7. mai. Hele tomten rundt Telenor Arena er sperret av med høye gjerder. Er ikke rom for parkering der i det hele tatt (ikke i nærheten heller så vidt jeg kunne se). Vi parkerte på Frogner i Oslo, og tok 31 bussen ut. Gadd ikke vente på bussen tilbake, og tok en taxi..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av PCP »

Det stemmer Super Morten, men det skal sies at det var ganske mye mer enn normalt. Først var det Justin Bieber, og da var det helt villt! Et vanvittig oppbud av politi, sperringer, gjerder, vakter, kryss stengt, gulblink, etc. Litt etter var det One Direction hvor det var en light-versjon av samme opplegget. Men det er normalt ikke fullt så voldsomt ved andre typer konserter. Man skal vel vokte seg vel for å insinuere noe rundt kvinners alder, men vil tippe at Carpa skal på noe med et litt annet publikum enn den typiske Belieber..? Eller..? :P

Noe som dog var interessant var at mange av oss som jobber der ute ble Bieber-fan over natten. Trafikken har ikke gått så greit siden 2007, som den gjorde under dette arangementet! :yeyeye

IT fornebu skal forresten visstnok tilby noe parkering på kveldstid/helger, men kjenner ikke detaljene, og det er jo et godt stykke å gå. Rune_MC vet kanskje mer om det?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

Du insinuerer nok ganske korrekt, jeg skal på Roger Waters konsert.
Så da er det kanskje håp allikevel.. Det er samme konsert kvelden før så planen er å kjøre inn dit og se hvordan det ligger an i forhold til parkering av MC
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av PCP »

Da er det nok litt roligere, men det er nok en god ide å sjekke ut dagen før.

For poenget til SuperMorten består altså, selv om jeg la til at det var noe ekstremt akkurat under konsertenen med disse unge kvinnebedårærane. Parkering der ute er helt ubrukelig dårlig uansett. :scratch

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av RuneMC »

PCP skrev:...
Noe som dog var interessant var at mange av oss som jobber der ute ble Bieber-fan over natten. Trafikken har ikke gått så greit siden 2007, som den gjorde under dette arangementet! :yeyeye

IT fornebu skal forresten visstnok tilby noe parkering på kveldstid/helger, men kjenner ikke detaljene, og det er jo et godt stykke å gå. Rune_MC vet kanskje mer om det?
Trafikken fløt nok mye bedre pga at Oksenøykrysset var stengt for kryssing fra sideveiene. Det bygges nå et nytt kjøpesenter der som kommer til å garantere mye ekstra trafikk fra nettopp sideveiene ved det krysset. Dvs mer kø...

P-huset til IT-Fornebu (kjør inn ved Scandic hotellet og ned innkjøring rett fram i rundkjøringen) kan brukes av alle med betalingskort (såfremt det er ledige plasser) men det er jo et lite stykke å gå tilbake til Telenor. (MC parkering gratis, rett til venstre etter å ha passert bommene. I motsetning til gateplan hvor det ikke finnes MC parkeringer). Alternativt parkering i P-hus på Lysaker, men det blir kanskje fortere fullt.

Ellers er kollektivt til Lysaker og en liten gåtur beste alternativ til konserter. T-bane kunne ha gjort det hele så mye mer elegant, men er vel minst 10 år unna.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av poulet_cavalier »

Noen som vet om mc-parkering på Lilleaker?

Tenkte CC-vest, men der er det Q-Park og dermed i praksis forbudt for MC (kommer ikke til å handle på CC-Vest mer).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av jongsanim »

Skal du handle leker får du kjøre litt lengre opp (til Røa) og besøke lekebutikken min ;) Eller bøker i bokhandelen for den saks skyld :P

Når det gjelder parkering ville jeg kanskje satset på en sidevei med gateparkering?
poulet_cavalier skrev:Noen som vet om mc-parkering på Lilleaker?

Tenkte CC-vest, men der er det Q-Park og dermed i praksis forbudt for MC (kommer ikke til å handle på CC-Vest mer).

Svar