Min første MC er på plass :D

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ingar
Innlegg: 12
Registrert: 13 aug 2012, 14:31
Motorsykkelen din: 1996 Yamaha XV750 Virago

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ingar »

Tilbake til valg av sykkel. Jeg begynner å få alvorlige symptomer på finn.no-avhengighet og tar meg selv i å stadig oftere sikle på sykler som er et godt stykke over mitt budsjett. Argumentasjonen jeg prøver på meg selv er derfor følgende:
  • Om to tre (toppen fem) år vil jeg kunne legge meg opp penger til en dyrere sykkel enn det jeg har råd til nå.
    De fleste(?) bytter sykkel i løpet av denne tiden.
    Det er derfor bedre å finne en ok sykkel her jeg bor og innenfor mitt budsjett enn å prøve å finne drømmesykkelen jeg likevel ikke har råd til.
    Dersom jeg behandler den pent vil ikke verdifallet være veldig stort da den er ganske rimelig nå.
Så heller enn å kjøpe førstevalget (Freewind, eneste av den typen sykkel som er nesten innenfor rekkevidde) mitt som sprekker budsjettet med 25% og som må kjøpes usett, så får jeg "ta til takke" med andrevalget selv om jeg i utgangspunktet ikke var på jakt etter en cruiser (Virago). Det viktigste er tros alt at jeg får meg en sykkel. :-k

Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av jolan »

Grattis med lappen i lomma :) Husker det var en stor dag for meg for snart ett år siden, det nærmer seg et jubileum og 10000km på tripteller'n :)

Jeg har en relativt stor vindskjerm på min sykkel. Kjøring på motorvei i Norge i 100km/t har aldri vært et problem mtp vind, ei helle kjøring i 130+km/t på motorveiene i Tyskland. Men det gjelder så klart kun fartsvind. Vind fra siden kan jo være forstyrrende uavhengig av sykkeltype :) Hvis jeg husker min skolefysikk riktig, så er det mer problematisk på lettere (vektmessig, altså) sykler enn på de tyngre. Men det røsker godt noen ganger og da må man jobbe litt for å holde retningen. Man merker det spesielt godt på flate strekninger når det blåser fra høyre og man kjører forbi lastebiler (eller ut av en tunnel, eller et skogholt el.). Da må man være forberedt på solide vindkast. Men det er bare å holde fast i styret og ellers løs og ledig i kroppen, og korrigere. Men sånn er det med motorsykkel :mc1 Og det støyer mer bak en stor vindskjerm pga. luftturbulens, sies det...

Ang. klær handler det vel mest om hva du sikter mot. Et eller annet sted har jeg lest at norske motorsyklister er blant de som bruker mest penger på kjøreutstyr. Det kan stemme, men det har nok noe med at nordmenn generelt har råd til det meste. Så hvis man bestemmer seg for å få det beste av det beste, så har nok de fleste råd til det. Det er bare snakk om prioriteringer. Jeg kunne sikkert kjøpe en Goretex-sett til flere tusen kroner og det hadde vært mye bedre enn klærne jeg har nå. Det er bare det at det jeg har nå (en skinnjakke fra Bullfighter som jeg er godt fornøyd med, skinnbukse som jeg kjøpte for 600kr for 5 år siden, tilsammen 3000kr) vurderer jeg som godt nok. Det er ikke vanntett, det holder vannet unna i en periode ved lett til moderat regn, men ikke over lengre tid eller i pøsregn. Jeg har kjørt en del i regnvær og fant ut at jeg klarer meg fint med de klærne jeg har pluss et regntøysett fra Biltema til 500kr. Hvis alternativet er klær det doble eller tredoble av prisen så tror jeg jeg bruker de penga på noe annet... Problemet med å ha det beste utstyret er at det: 1. er dyrt og 2. er ikke det beste om 3 måneder, for da kommer det noe som er bedre :-) Så det er rett og slett en vurdering - hvor mye er du redd for å bli litt våt og hvor mye er du villig til å betale for å forbli tørr ;-) Ellers er det jo viktig med beskyttelse, men det er annen historie...

Så er det det med stil :knegg For meg: custom/cruiser/chopper=skinn, andre typer=valgfritt :P :p Men det er nå bare meg, posøren :vs

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Carpa »

Chevy1974 skrev:Takk for endå fleire gode råd :)

Carpa, hehe, synest den ideen var god eg :)
Er vel eit par butikkar i Drammens-området tenker eg? :D

Fekk forresten den nye lappen i posten i dag. Det var rekordtid, berre 2 dagar på produksjon og postgang? Dei snakka om 10 dagar på biltilsynet :)

(Jada... "Fekk lappen i posten"... Hehe, høyrest ut som eg har kjøpt lappen på postordre :lol :lol :lol )

I posten? Får du den ikke der og da altså?

Ja jeg er klar for å titte litt jeg. Bare si ifra når du skal en tur til Drammen :-)
Jeg vet om en butikk på Åssiden men det finnes sikkert flere.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av TheHaughom »

Carpa skrev:
Chevy1974 skrev:Takk for endå fleire gode råd :)

Carpa, hehe, synest den ideen var god eg :)
Er vel eit par butikkar i Drammens-området tenker eg? :D

Fekk forresten den nye lappen i posten i dag. Det var rekordtid, berre 2 dagar på produksjon og postgang? Dei snakka om 10 dagar på biltilsynet :)

(Jada... "Fekk lappen i posten"... Hehe, høyrest ut som eg har kjøpt lappen på postordre :lol :lol :lol )

I posten? Får du den ikke der og da altså?

Ja jeg er klar for å titte litt jeg. Bare si ifra når du skal en tur til Drammen :-)
Jeg vet om en butikk på Åssiden men det finnes sikkert flere.
Du får et midlertidig bevis på papir etter oppkjøring. Deretter tar det 2-3 dager før du får det nye sertifikatet. :-)
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Carpa »

Ok, da var det vel mer fancy for .. skal vi se :scratch ...27 år siden..... Lappen på bil fikk jeg i hånda da jeg besto førerprøven :D
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ArcticTiger »

Carpa skrev:Ok, da var det vel mer fancy for .. skal vi se :scratch ...27 år siden..... Lappen på bil fikk jeg i hånda da jeg besto førerprøven :D
Har du.... den Gamle Grønne lappen ennå :-k

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Coach »

TheHaughom skrev:
StigRoar skrev:Nå har jeg et lite problem med disse klæra da. Det er ingen som har store klær av de kjente og gode merkene. For min del ble det merke Bullfighter da det var kun de som hadde store nok klær altså 4xl.

Tror ikke jeg vil anbefale disse hvis du skal ha klær som varer litt og puster når det er varmt og holde tett når det regner.
Det er greie klær og bruke når det er slik 10-15 grader.
Jeg har byttet jakka 2 ganger grunnet glidlås som går istykker.

Jeg skal invistere i Rukka til neste år da dette er gode/de beste som jeg har hørt. Disse ligger i en helt annen prisklasse en Bullshit.

Jakke og bukse i Bullshit koster ca 3500.-
Jakke og bukse i Rukka koster fra 11000.- og oppover.

Jeg bruker hansker fra Halvorsson, støvler fra Lindstrand og ryggskinne fra Halvorsson.
Når det gjelder hjelm kjøpte jeg en Scuberth C3 åpningshjelm. Har også valgt com system fra Scuberth som ligger i kragen på hjelmen slik at jeg kan høre musikk og svare på telefon. Denne er også koblet til GPS.
Dette utstyret er jeg veldig godt fornøyd med.
IXS har store klær av grei kvalitet. Selges i alle fall hos MC-Utstyr or BikerStreet :thumleft
Har snakket med forhandler her i byen om IXS, de kommer ikke til å ta inn klær i store størrelser da de selger for lite til å lagerføre sa de. Dette sa de i starten av sesongen. Du skjønner jeg ønsker å prøve klær før jeg kjøper. må vel ut på tur til Oslo for å få meg gode klær.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av TheHaughom »

Vet ikke hvor du handler, og hvor stor trafikk det er i den MC-sjappa.
Bikerstreet Stavanger har bukser opp til 4XL og jakker opp til 3XL i sortiment i alle fall :thumleft
Har bare bukse i ISX, og jakke i Speed & Strength som en kompis kjøpte med fra USA. :-)
Buksa har alltid holdt meg tørr i alle fall (verre med jakken, får vel kjøre en imprigneringsvask)...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Carpa »

ArcticTiger skrev:
Carpa skrev:Ok, da var det vel mer fancy for .. skal vi se :scratch ...27 år siden..... Lappen på bil fikk jeg i hånda da jeg besto førerprøven :D
Har du.... den Gamle Grønne lappen ennå :-k
Nei men jeg har den store rosa... men må vel bytte ut den til våren :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Coach »

TheHaughom skrev:Vet ikke hvor du handler, og hvor stor trafikk det er i den MC-sjappa.
Bikerstreet Stavanger har bukser opp til 4XL og jakker opp til 3XL i sortiment i alle fall :thumleft
Har bare bukse i ISX, og jakke i Speed & Strength som en kompis kjøpte med fra USA. :-)
Buksa har alltid holdt meg tørr i alle fall (verre med jakken, får vel kjøre en imprigneringsvask)...

Nå er jeg Trønder da, så det er Ride her i byen som forhandler disse. Må vel kjøre en tur ti byen din da.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av TheHaughom »

Jeg stiller kaffe!
Bor 500 meter fra Bikerstreet :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

@Ingar: Tenker det blir slik for meg også. No er det viktig å få tak i ein sykkel så eg kan få brukt lappen litt, så får godsakene komme etterkvart :)

@jolan: Takk :) Er litt enig i det du seier om lær til chopper. Er ikkje fastlåst på det, men ser at det passar godt saman.

@Carpa: Skal seie ifrå ja. Mulig det blir kikking allerede på laurdag, men er redd for at det blir litt overtidsjobbing, så eg må sjå kva eg får til. Kan sende deg ein PM dersom eg har mulighet til å planlegge litt bedre :)


Når det gjeld type sykkel, så blir eg meir og meir overbevist om at det må bli ein "halv-chopper" eller "cruiser". Har spurt eit par kollegaer også, og ein av dei ristar oppgitt på hodet og seier at eg bør ha ein høg "rett-opp-og-ned-sykkel". Men eg klarar ikkje heilt å sjå meg sjølv på ein slik sykkel, og når eg ser "den riktige typen" parkert rundt omkring er eg umiddelbart borte og kikkar. :yeyeye Trur rett og slett eg berre må følge drømmen og gå for det som eg synest er finast å sjå på. :D

Av dei eg har vurdert så langt har vi følgande:

Bilde
Yamaha Virago

Bilde
Yamaha Royal Star

Bilde
Suzuki Intruder

Bilde
Kawasaki Vulcan

Bilde
Honda Shadow

Det er sjølvsagt mange fleire, og det er mange variantar av dei syklane eg har tatt med (størrelse, spesialmodellar, osv). Sidan det er Yamaha eg først "oppdaga" er det dei eg har studert mest, men det er ikkje dermed sagt at det blir dette merket. Dei har ein del andre variantar av Star-serien som eg også likar, men desse er stort sett for dyre for meg i denne omgang.

Eg er veldig svak for den klassiske stilen, typisk Honda Shadow ACE, Yamaha Royal Star, osv. Typisk for desse er den store skjermen over framhjulet, gjerne også stor og delvis dekkande skjerm rundt bakhjulet. Kan ikkje forklare kvifor akkurat dette tiltalar meg, men eg synest desse syklane er heilt nydelege :) :yeyeye

Ein rimeleg Virago manglar sjølvsagt desse detaljane, men eg vil tru at køyrestilen blir i samme gate uansett. Virago startar på ca 20k på Finn, og då har eg mulighet til å komme i gang allerede i haust :)

Eg har bestemt meg for å prøve ut mange ulike sykkeltypar uansett kva eg måtte ha lyst på :)

For ordens skuld: Alle bilder er henta frå Wikipedia.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av omaas »

Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

Takk, den kjente eg ikkje til. Er nok mange ukjente for min del enno.
Dessverre er denne over mitt budsjett for i år, men absolutt ein sykkel eg skal studere litt nærmare.
Litt uvant med motoren i lengderetninga. Vart ganske brei framme :)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ArcticTiger »

Ja satt akkurat og tenkte på at Moto Guzzi California måtte være tingen, hvis du absolutt må ha en kruser.
Fra ca 1998 er de utstyrt med Marzochi fullt justerbar gaffel, White Power fullt justerbare bakdempere og dobble 4-stempla 320 mm Brembo bremser. Dette er komponenter som gjerne forbindes med langt sportsligere sykkler. Califfornian ble kåret til beste krusern i de årene, den med best kjøreegenskaper. En Jakal som vist på linken over er en "strippet" California.

Svar