Lysbruk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Lysbruk

Legg inn av fikse »

ega16 skrev:Ser det er flere som engster seg for å bli kjørt på bakfra. Hvor mange ganger har dette egentlig skjedd i ulykker? Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen til nå, bortsett fra en elev med kjørelærer bakpå som brådbremset på veien fordi han trodde noen gutter kom til å løpe ut med en trailer bak som ikke rakk å bremse end sikkelig.
Flere tilfeller her jeg bor iallfall. Mitt poeng er at påkjørsel bakfra er en type ulykke det er vanskelig å sikre seg mot. Når jeg lusker meg forbi køen om morgenene ser jeg nok av grauthuer som er mer opptatt av radio/mobil enn de er av å se hva som skjer foran :evil
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lysbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Påkjøring bakfra er noe jeg og bekymrer meg for. Somregel prøver jeg å ligge bittelitt over farsgrensene slik at jeg skjeldent blir tatt igjen bakfra. Men spesielt inn mot kø kan det være litt skummelt. Fort gjort for bilen bak å fokusere på bilen forran og ikke legge merke til at det er en sykkel i mellom. Jeg prøver alltid å komme meg forbi minst en bil år jeg tar igjen en kø. Tror en gul jakke/vest hjelper mye bakfra. Jeg pleier å blinke litt med bremselyset hvis jeg blir stående bakerst.

I nest siste episode av Long way round blir Ewan McGregor påkjørt bakfra på en Amerikansk highway av personbil. Helt rett strekk og oversiktlig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Lysbruk

Legg inn av hakhap »

Bel påkjørt bakfra første døgn jeg hadde sykkelen for noen uke siden, var i et kryss og veldig lav hastighet.
Fra da ser jeg til å alltid ha brems lys aktiv når jeg er i kø eller vid kryss. Bakfra kan lede til vanskelige skader som ikke alltid føles direkte.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Lysbruk

Legg inn av fikse »

ZZR-Erling og SuperMorten:
Målet er å få til "noe" som vekker sløve medtrafikanter, men helst uten å blende/irritere. Har nettopp bestilt det bremselyset som skal være under skiltet, gleder meg til å teste ut den :thumleft Er litt redd den kan bli litt _vel_ kraftig, men det må bare testes ut. Den modulatoren jeg lenket til kan jeg absolutt anbefale: Dønn vanntett, pitteliten, og et moderat blinkemønster som ikke trigges om en nettopp har bremset. Det er mye kina-jalla-junk å få tak i der ute...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lysbruk

Legg inn av Crinos »

Det å kjøre med langlys/fjernlys på dagtid har jeg hatt en legnre samtale med representant i fra vegvesenet. Dvs min søster.
Hun er UENIG i at det er en god praksis, men hun er enig i at det er en forståelig praksis på de sykler som kun har et hovedlys.

Tidligere mente jeg selv at det var god skuring å kjøre med fjernlysa på, for å være mer synlig. I dag tenker jeg at joda, jeg blir sett, men samtidig så er faren for at jeg blender motgående kjøretøy såpass mye at de mister fokus på veibanen.

Nå kjører jeg bare med nærlys utenom når det er bekmørkt. Der jeg derimot HAR fokus er mangelen på tilstrekkelig lys BAK sykkelen.
Et enslig lys som også lyser opp skiltet er ikke mye i tussmørket. Ikke så lett å få bestemt avstand til heller, så jeg ser på muligheten for å utvide kjørelys bak sykkelen.

Muligens må jeg bite i det sure eplet og montere blinklys, og bruke disse som markeringslys og ekstra bremselys.

Som ung og testosteronfylt 18åring, ble jeg så forbanna på de bilene som kjørte hakk i rumpa på meg, at jeg pelte en defekt prosjektør i biter og brukte lampa som lyskaster bakover. Festet i sizzybaren. Var litt effektift på "tilhengere", men kanskje ikke fult så trafikksikkert da bilisten bak plutselig fikk en liten sol i trynet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lysbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Når vi snakker om å bruke fjernlys i dagslys så er det vel bare ved høylys dag. Ikke tidlig morgen og sen kveld. Jeg bruker kun fjernlys i solskinn, og da begriper jeg ikke at noen skal bli så blenda at de ikke ser andre. Ved dårligere lysforhold er det vel ikke aktuelt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Lysbruk

Legg inn av Kawasaki »

Kølla skrev:Jeg har ved mange anledninger irritert meg over mc førere som kjører med fullt lys midt på dagen. Mange har såpass gode lys at man blir blendet. Flott vil sikkert mange si da har du sett meg ! Ja, men jeg synes det er mer profft og plassere seg riktig avpasse fart og slike ting for å bli sett. Ikke basere seg på å bli sett pga lysbruk. De værste fulltlyskjørerene er de som råkjører mellom køen med fulltlys ufint spør du meg. Selv kjører jeg allt fra det tyngste og største som lovlig kan kjøre på norsk vei til mc og jeg bruker ikke fjernlys annet enn da det er meningen at det skal brukes.
Håper på innspill fra dere andre !
Helt enig. Jeg irriterer meg grønn over de tusseladdene som setter fjernlyset rett i speilet eller trynet på meg,uansett om det er natt eller dag.Og uansett om jeg kjører bil eller moppe.Hilser konsekvent ikke på sånne :[-(
Slutt med det,vi ser dere uansett.

Kjørte sammen med en som nettopp hadde fått lappen,og han hadde lagt seg til den uvanen å kjøre med fullt lys.Dæven så irriteranes å ha han bak meg,med den "blinkinga" i speilene mine det medførte når vi kjørte svinger.Det tok fokus bort fra min egen kjøring.

Ble så irritert at jeg kjørte fra ham,og siden har jeg ikke sett fyren :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38143
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lysbruk

Legg inn av AJ »

Kjører kun med nærlys, men vqar frista til å slå på fjernlyset end el ganger da jeg kjørte Tiger 1050.
Dette fordi flere burister blinka med lysene for å varsle om at det ene lyset var gått. Noe det ikke var siden den ene lampa var forbeholdt fjernlyset...

Nå når jeg kjører Stelvio blinker buristene kanskje neda oftere selv om begge lampene lyser på nærlyset. Dette fordi dise to gir rimelig kraftig lys, såpass godt lys sånn at møtende trafikk antakelig tror at jeg kjører med fjernlys...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Lysbruk

Legg inn av ega16 »

Jeg tar meg selv i å sjekke speilene ofte for å se om det er noen bak meg og hvor nærme. Merker jeg fort blir stressa dersom jeg har noen oppi ræva, men noe av det jeg uroer meg mest for er dersom noe skjer forran meg i det jeg sjekker speilet. Å sjekke speil på motorsykkel tar jo litt mer tid og oppmerksomhet enn på bil, så dersom man konstant sjekker speilet så har man noen sekunder hvor man ikke er oppmerksom på veien forran.

Så ja man har jo et dliemma. Må man nødbremse så må man nødbremse og da har man ikke akkurat så mye tid til å engste seg for de som ligger bak deg.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Lysbruk

Legg inn av knutk »

Har en bil hvor alle speilene dimmes automatisk om der kommer kraftig lys bakfra. Har således ved et par anledninger opplevd at mc med langlys på dagtid har trigget dimmingen. Resultatet er at man ikke får fulgt med i speilet om/når de kjører forbi.
Sterkt lys i speilet, selv når speilet ikke dimmes, gjør at man unngår å se i speilet, siden det oppleves som ubehaglig. Således kan det virke som kjøring med langilys til tider kan virke mot sin hensikt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lysbruk

Legg inn av JohnnyTh »

ega16 skrev:Jeg tar meg selv i å sjekke speilene ofte for å se om det er noen bak meg og hvor nærme. Merker jeg fort blir stressa dersom jeg har noen oppi ræva, men noe av det jeg uroer meg mest for er dersom noe skjer forran meg i det jeg sjekker speilet. Å sjekke speil på motorsykkel tar jo litt mer tid og oppmerksomhet enn på bil, så dersom man konstant sjekker speilet så har man noen sekunder hvor man ikke er oppmerksom på veien forran.

Så ja man har jo et dliemma. Må man nødbremse så må man nødbremse og da har man ikke akkurat så mye tid til å engste seg for de som ligger bak deg.
En av grunnene til at jeg kjøpte GTR'en er at speilene er jo som speilene på en lastebil:) føles i værtfall sånn etter å ha kjørt den gamle syzukien min jvor jeg stort sett kun så skuldrene mine.
Tok mye lengre tid å sjekke speilene på den, måtte helst bruke dem i svinger
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Innlegg: 7650
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lysbruk

Legg inn av mekkern »

JohnnyTh skrev:
ega16 skrev:Jeg tar meg selv i å sjekke speilene ofte for å se om det er noen bak meg og hvor nærme. Merker jeg fort blir stressa dersom jeg har noen oppi ræva, men noe av det jeg uroer meg mest for er dersom noe skjer forran meg i det jeg sjekker speilet. Å sjekke speil på motorsykkel tar jo litt mer tid og oppmerksomhet enn på bil, så dersom man konstant sjekker speilet så har man noen sekunder hvor man ikke er oppmerksom på veien forran.

Så ja man har jo et dliemma. Må man nødbremse så må man nødbremse og da har man ikke akkurat så mye tid til å engste seg for de som ligger bak deg.
En av grunnene til at jeg kjøpte GTR'en er at speilene er jo som speilene på en lastebil:) føles i værtfall sånn etter å ha kjørt den gamle syzukien min jvor jeg stort sett kun så skuldrene mine.
Tok mye lengre tid å sjekke speilene på den, måtte helst bruke dem i svinger
Med de speilene er det vel ikke artig med fulltlys i fra en bak??muligens litt irriterende hvis en blir liggende der? ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Lysbruk

Legg inn av Lauri »

- hva med å justere lysene først før man velger å gå fra nær- til fjernlys. Nærlys skal jo pr definisjon være tilstrekkelig for synligheten.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lysbruk

Legg inn av JohnnyTh »

mekkern skrev:
JohnnyTh skrev:
ega16 skrev:Jeg tar meg selv i å sjekke speilene ofte for å se om det er noen bak meg og hvor nærme. Merker jeg fort blir stressa dersom jeg har noen oppi ræva, men noe av det jeg uroer meg mest for er dersom noe skjer forran meg i det jeg sjekker speilet. Å sjekke speil på motorsykkel tar jo litt mer tid og oppmerksomhet enn på bil, så dersom man konstant sjekker speilet så har man noen sekunder hvor man ikke er oppmerksom på veien forran.

Så ja man har jo et dliemma. Må man nødbremse så må man nødbremse og da har man ikke akkurat så mye tid til å engste seg for de som ligger bak deg.
En av grunnene til at jeg kjøpte GTR'en er at speilene er jo som speilene på en lastebil:) føles i værtfall sånn etter å ha kjørt den gamle syzukien min jvor jeg stort sett kun så skuldrene mine.
Tok mye lengre tid å sjekke speilene på den, måtte helst bruke dem i svinger
Med de speilene er det vel ikke artig med fulltlys i fra en bak??muligens litt irriterende hvis en blir liggende der? ;-)
Kan ikke huske å ha hatt det problemet. Ikke på noen sykkler. Men så har jeg jo ingen bak meg heller, ikke uten grunn jeg kaller meg lonely rider. Har kjørt en tur med en kompis og lyset hans så ut som ei lommelykt med dårlig batteri. Husker jeg anbefalte ham å bytte til fultlys. Det hjalp litt.
Ellers prøver jeg å kjøre litt fortere en gjennomsnittstrafikken, så jeg slipper biler tett bak meg. 4-5km/t er nok.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lysbruk

Legg inn av MaxTron »

JohnnyTh skrev:Påkjøring bakfra er noe jeg og bekymrer meg for. Somregel prøver jeg å ligge bittelitt over farsgrensene slik at jeg skjeldent blir tatt igjen bakfra. Men spesielt inn mot kø kan det være litt skummelt. Fort gjort for bilen bak å fokusere på bilen forran og ikke legge merke til at det er en sykkel i mellom. Jeg prøver alltid å komme meg forbi minst en bil år jeg tar igjen en kø. Tror en gul jakke/vest hjelper mye bakfra. Jeg pleier å blinke litt med bremselyset hvis jeg blir stående bakerst.

I nest siste episode av Long way round blir Ewan McGregor påkjørt bakfra på en Amerikansk highway av personbil. Helt rett strekk og oversiktlig.
Gul jakke/vest hjelper kanskje, men bare vist du IKKE har toppboks eller tilsvarende høy bagasje.
Da er det nok bare baklys og reflekser som syns...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar