Ducati Multistrada 1200

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Gammel sykkel solgt, ny bestillt!

Legg inn av Pollti »

Er litt enig i det med digitale instrumenter. Vi skulle "stille" om gearinga på en Aprilia 850 fra automat til manuell. Tok oss mesteparten av dagen med nitid studering av en manual som var bortimot uforståelig når en ikke er særlig ædabæda kyndig og har tungt for de enkle elektroniske ting. Men vi fant ut av det tilslutt og da var det plutselig ikke så vanskelig mere :roll
Gratulerer med godt salg og godt,smakfullt valg av ny sykkel ! Er noe spesiellt med røde italienere da.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Gammel sykkel solgt, ny bestillt!

Legg inn av Andreas »

Hei igjen :D

På mandag reiser jeg ned til Bologna og Borgo Panigale for å se hvordan de skrur sammen sykkeln min og andre Ducatier :thumleft Det blir gøy \:D/ Reiser ned med god plass i koffertn, i tilfellet man skulle finne noe fint å handle :knegg

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Gammel sykkel solgt, ny bestillt!

Legg inn av Busa Trond »

Andreas skrev:Hei igjen :D

På mandag reiser jeg ned til Bologna og Borgo Panigale for å se hvordan de skrur sammen sykkeln min og andre Ducatier :thumleft Det blir gøy \:D/ Reiser ned med god plass i koffertn, i tilfellet man skulle finne noe fint å handle :knegg

Husk å ta masse bilder :D

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Gammel sykkel solgt, ny bestillt!

Legg inn av Andreas »

Det var morro å besøke fabrikken og museet til Ducati :D Fabrikken ligger i et hjørne av bydelen Borgo Panigale i Bologna. Ikke et typisk industriområde, det er bare vanlige boliger og blokker vedsiden av.

Selve omvisningen startet selvfølgelig med muligheten for å få seg en cappuccino eller esspresso i fabrikkens egen cafe. Hver gruppe besto av 10stk, lett blandet med folk fra hele verden. Jabbet en del med en jappse som hadde 3 Ducatier hjemme i Japan og en gammel amerikaner som hadde kjørt Ducati i en mannsalder. Å nå endelig hadde han fått dratt med seg kona på tur til Italia. Morro å treffe slike folk :D
Rett vedsiden av cafeen der så hadde de et mellomlager, hvor de parkerte sykkler som skulle sendes videre. Mesteparten av de som sto der var 1199, Diavel og noen Multistradaer, sikkert over 100 av de. Det var et spesielt syn :yeyeye

Så inn i hovedfabrikken fikk vi se maskineringen av veiver og kammer. Jeg er jo litt teknisk nerd, så lukten av maskinering er jo hærlig, ivertfall når du vet at lukten her var av motordeler til en Ducati :knegg
Vidre gikk vi inn der de skrudde motorene sammen. Det var to linjer, delt opp i 2v luftkjølte og 4v vannkjølte motorer.

Neste stopp var selve sammensettingen av syklene. Dette var delt opp i 3 produksjonslinjer: Hypermotard og Monster i en. Diavel, Streetfighter og 848 i den andre også 1199 og Multistrada i den siste. På enden ble alle sykler testet inne i et bur med ruller på begge hjul. Først ble de startet og kjørt rolig opp i noen gir mens alle funkjsoner ble testet. Så til slutt ble de kjørt ganske hardt oppigjenom alle girene.. Var jo en del brumming hær :knegg Og mye bærting, hornet på alle ble jo testet også.. Ingen sykler inne i fabrikken hadde kåper, speil og seter osv. Slik ferdigstilling ble foretatt en annen plass som vi ikke så. Fotoforbud inni produkjsonen dessverre...

Men opp i andre etasjen der Museo Ducati ligger, der var det ikke fotoforbud. Gikk først runden med guiden, som var en dame som hadde mye kunnskap om merket hun jobbet for :prf Etterpå gikk jeg rundt og studerte mer selv og tok masse bilder. I selve utstillingen var det bare en vanlig gatesykkel og det var den første sykkelen de laget, mopeden Cucciolo. Resten var bare racing utgaver helt fra den første Cucciolo R (!) og til Moto GP Desmosediciene.

Her er noen bilder fra turen min:

Bilde
"Via Antonio Cavalieri Ducati" gata hvor fabrikken ligger
Bilde
Bilde
Første Ducati 2hjulingen, Cucciolo
Bilde
Cucciolo R
Bilde
Bilde
Paul Smart`s 750 Desmo prototype
Bilde
Mike "the Bike" Hailwood`s vinnersykkel fra Isle of Man 1978
Bilde
Carl Fogarty`s første 916
Bilde
Bilde
Supermono, 1 sylindra Desmoquattro motor
Bilde
998R Testastretta
Bilde
Desmosedici-hjørnet
Bilde
Multistrada som en kar kjørte verden rundt på et år
Bilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Gammel sykkel solgt, ny bestillt!

Legg inn av Andreas »

Her er en artikkel med noen bilder fra produksjonslinjen inne i Borgo Panigale fabrikken :D

http://www.twowheelsblog.com/galleria/d ... anigale-03" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ArcticTiger »

Artig lesning fra ditt fabrikkbesøk, og flotte bilder :thumleft Er det lenge til du får ny-sykkern eller :yeyeye ?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

Forhandler har sagt ca rundt månedskifte april/mai.. Så det bli spennende å se :-k Det er midt i min friperiode fra jobb, så det hadde jo isåfall passet perfekt :[-o<

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Globe »

OOhhh....vannvittig spennende...april..den går KJAPT unna :thumleft

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ArcticTiger »

Blir det Holmestrand-tur sist i april, eller har du handla mer lokalt?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

ArcticTiger skrev:Blir det Holmestrand-tur sist i april, eller har du handla mer lokalt?
Jeg var å prøvekjørte MTS`n hos Løvaas og har vært innom Eker Performance. Fikk greie dealer på handel hos begge. Men vi har jo en liten Ducati forhandler i Trondheim.

Stakk innom han å jabbet litt her rett etter nyttår. Endte jo med at jeg fikk et godt tilbud av han også.. Så da tenkte jeg at jeg like greit kunne støtte opp en lokal forhandler, hvis ingen bruker de så vil de jo forsvinne.

Da slipper jeg å styre så langt avgårde for å hente sykkelen, + at jeg kan være tilstede når den kommer i esken og kan få pakke den ut selv :thumleft

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ArcticTiger »

Det blir stas å pakken ut kan jeg tenke meg :knegg :yeyeye
Vi fikk låne Løvaas sin demo-MTS til MCsidens Hadelad-tur sist høst, så da har vi (og noen av MCsidens medlemer) prøvekjørt samma sykkel :D Det er vel den flotteste sykkel jeg har kjørt noensinne :thumleft

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

ArcticTiger skrev:Det blir stas å pakken ut kan jeg tenke meg :knegg :yeyeye
Vi fikk låne Løvaas sin demo-MTS til MCsidens Hadelad-tur sist høst, så da har vi (og noen av MCsidens medlemer) prøvekjørt samma sykkel :D Det er vel den flotteste sykkel jeg har kjørt noensinne :thumleft

Hehe, ja, blir gøy å pakke henne ut! Plukke av beskyttelsespapp og plast hær å dær osv :D Får bare håpe at det går en stund før den første ripen kommer :eh

Så bilder fra turen deres der dere hadde med MTS fra Løvaas. Så vidt jeg kunne se så var det en Touring utgave uten karbon deler..? Den jeg lånte var en Sport versjon med karbon. De selger vell og bytter ut demosykklene ettervert for å ikke få for mange km på de :scratch

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg vet ikke riktig hvilken utgave vi fikk låne, men Morro var det, uansett :thumleft :thumleft Tenker de bytter ut demoene hvert år, de nevne at den vi lånte var til salgs i høst. Vi rulla så mange km på den, at jeg vet ikke om jeg tør å spørre om å få prøve flere demoer der :knegg

Løvaas-gutta nøda meg flere ganger at det var bare å prøve 1200en når den var inne, de hadde en svart demo året før. Men egentlig så hadde jeg bestemt meg for ikke å prøve 1200 Multistradan :[-X , for jeg vet at jeg kom til å få mark i hodet.
Og det stemmte det :knegg

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av Andreas »

:bananas :bananas :jada: :jada: :hallo :hallo :cheers :mc2
Sist redigert av Andreas den 24 feb 2017, 02:35, redigert 2 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200

Legg inn av AJ »

Andreas skrev:Fikk telefon om at en STOR pakke med mitt navn på, hadde kommet i dag :vs

Bilde


:bananas :bananas :jada: :jada: :hallo :hallo :cheers :mc2
Du verden...
Snakk om å "få" pakker i rett tid :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar