Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Svolp »

Bra bøker, jeg fikk kjøpt begge disse på kjøreskolen en gang.
Offtopic: ble du fornøyd med tempmåleren GV?

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Bare for å klargjøre litt da æ er litt usikker på om nån har misforstått mæ...

Har på ingen måte vært min mening å påstå at folk som har fått MC-lappen på "gammelmåten" nødvendigvis er dårlige sjåfører.

Det æ var sterkt uenig i var at dagens opplæring var for omfattende og for langvarig.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Æ trur vel egentlig ikke det va noen som misforstod, meen hvis man e litt glad i å krangle,så e jo det her et glimrende utgangspunkt

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Svolp skrev:Bra bøker, jeg fikk kjøpt begge disse på kjøreskolen en gang.
Offtopic: ble du fornøyd med tempmåleren GV?

Kenneth
Jepp, jeg har samme type i klokke så det passa bra.. :thumleft

MaxTron skrev:Har på ingen måte vært min mening å påstå at folk som har fått MC-lappen på "gammelmåten" nødvendigvis er dårlige sjåfører.
Jeg kan ikke forstå at noen kan ha tolket deg så feil...

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

MaxTron skrev:
Kawasaki skrev:Jeg ser ikke problemet med å slippe en som har bilsertifikat og som forstår trafikkregler ut i trafikken med motorsykkel,etter at personen har vist at han/hun mestrer motorsykkelen. La oss si 3-4 timer hos en kjøreskole.
Snakker av egen erfaring,hadde billappen et par år før jeg tok moppelappen.Kjører man sånn høvelig med vett,så går det stort sett bra. Er man ute etter å strekke grenser,så gjør man det uansett opplæring.
Er ganske skremmende utsagn dette :oh

Bø!! Vart du skræmt no? :lol Synes du er lettskremt.

Jeg mener fremdeles det jeg skrev,men så er jeg innhabil,da.
Hadde 3ogenhalv kjøretime på moppe,da kjørelæreren ikke så noen vits i å tyne mere penger ut av meg.Trafikkforståelsen var visstnok tilstede,og læreren på 120 kg følte seg komfortabel med måten jeg håndterte moppen på,med han bakpå.

24 år senere,er det ting som tyder på at han ikke vurderte så veldig gale. Vi snakker jo bare om en forvokst tråsykkel ;e
ikkebike.norwegianforum.net

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av mekkern »

Kawasaki skrev:24 år senere,er det ting som tyder på at han ikke vurderte så veldig gale. Vi snakker jo bare om en forvokst tråsykkel ;e
Sikkert bare flaks at vi har greid oss siden vi ikke lærte ordet "kontrastyring"...
uten dette"fenomenet" er det faktisk ikke mulig å sykle engang-det er hva vi kalte holde balansen en gang i tiden.. :doh

men hadde jo ikke 20 timer +x antall kurs i 1981 for å få lappen så jeg er sikkert farlig for meg selv og andre i trafikken. :mk

Største problemet er nok overdreven tro på egne evner når en har endelig kommet hjennom nåløyet. :prop: :mc1
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Kawasaki skrev:
MaxTron skrev:
Kawasaki skrev:Jeg ser ikke problemet med å slippe en som har bilsertifikat og som forstår trafikkregler ut i trafikken med motorsykkel,etter at personen har vist at han/hun mestrer motorsykkelen. La oss si 3-4 timer hos en kjøreskole.
Snakker av egen erfaring,hadde billappen et par år før jeg tok moppelappen.Kjører man sånn høvelig med vett,så går det stort sett bra. Er man ute etter å strekke grenser,så gjør man det uansett opplæring.
Er ganske skremmende utsagn dette :oh

Bø!! Vart du skræmt no? :lol Synes du er lettskremt.

Jeg mener fremdeles det jeg skrev,men så er jeg innhabil,da.
Hadde 3ogenhalv kjøretime på moppe,da kjørelæreren ikke så noen vits i å tyne mere penger ut av meg.Trafikkforståelsen var visstnok tilstede,og læreren på 120 kg følte seg komfortabel med måten jeg håndterte moppen på,med han bakpå.

24 år senere,er det ting som tyder på at han ikke vurderte så veldig gale. Vi snakker jo bare om en forvokst tråsykkel ;e
Mulig æ er lettskremt ja :knegg

Selvfølgelig bra det har gått bra med dæ :thumleft

Men syns fortsatt det er skremmende at du mener at så lenge en har bilsertifikat så er 3-4 kjøretimer nok.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Det kan se ut som om et par stk. mener den gamle ordningen med et par runder på parkeringsplassen e bra nok for å få tung-lappen. E myten om den sikkerhetsbevisste motorsyklisten avlivet? Skal vi kutte ut den opplæringa vi har for å gå tilbake til gammelordninga, eller e folk dummere i dag, og trenger grundigere opplæring.
Æ antar æ har misforstått et eller annet, og at det e et spørsmål om hvor mye penger
man er villige til å bruke på lappen

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev:Det kan se ut som om et par stk. mener den gamle ordningen med et par runder på parkeringsplassen e bra nok for å få tung-lappen.
Det klarer ikke jeg å se at noen mener. Tror ikke det er så lurt å tillegge noen meninger som de selv ikke har uttrykt... ;e

Når det er sagt så håper jeg ikke at vi kan tolke deg dit - at vi gamle menn som automatisk har fått MC-lappen for tung MC nødvendigvis er en stor eller større fare i trafikken en hva en guttevalp som har gått ørten antall timer på teorikurs mv. og som er helt ny i trafikken? Poenget er vel som en sa så riktig: Vi har alle fått et papir som tillater egenøving på MC-kjøring. Jeg tror hverken du eller jeg noen gang blir ferdig utlærte MC-førere. Den dagen vi tror det, så bør vi tenke på å parkere sykkelen for godt.
Sist redigert av Godtvoksen den 22 feb 2011, 23:55, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av mekkern »

Jeg har ikke sagt at en runde på parkeringsplassen er nok.jeg hadde noen kjøretimer for å vise at jeg kunne kontrollere kjøretøyet og hadde traffikal forståelse.
Opplæring er bra-men desverre er mantraet at mer opplæring løser alt.mange som aldri skulle vært i trafikken greier førerkortet-det er ofte det mentale som svikter, ikke ferdighetene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Nei, det e ikke sikkert noen mener det, men hvis f.eks. æ e litt vrien så KAN et par innlegg tolkes på den måten
Æ mene bestemt at 22åring med lappen e en bedre mc-fører enn en 55åring va i det øyeblikket han tok sin lapp i bruk, alt annet ville være meget rart.
Men du brukte ordet "nødvendigvis", selvfølgelig e det ikke nødvendigvis sånn,
det skjønne vel alle
"ingen regel uten unntak" var det visst et ordtak som sa
Æ trur ikke heller at vi blir utlært noen gang, æ trur også at det kan være lurt å, i det minste reflektere litt over at man har ei litt mangelfull opplæring.
Hvis du aldri har hørt om kontrastyring f.eks., så blir du kanskje aldri obs på fysikken bak det å styre en mc. I det øyeblikket du lærer det, så vil du være i stand til å foreta en mye kjappere unnamanøver med bevisste handlinger.
Dette er et eksempel på hva 30 år som bilist ikke lærer deg, og så finnes det sikkert andre eksempler også

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

jhn skrev:Nei, det e ikke sikkert noen mener det, men hvis f.eks. æ e litt vrien så KAN et par innlegg tolkes på den måten
Æ mene bestemt at 22åring med lappen e en bedre mc-fører enn en 55åring va i det øyeblikket han tok sin lapp i bruk, alt annet ville være meget rart.
Men du brukte ordet "nødvendigvis", selvfølgelig e det ikke nødvendigvis sånn,
det skjønne vel alle
"ingen regel uten unntak" var det visst et ordtak som sa
Æ trur ikke heller at vi blir utlært noen gang, æ trur også at det kan være lurt å, i det minste reflektere litt over at man har ei litt mangelfull opplæring.
Hvis du aldri har hørt om kontrastyring f.eks., så blir du kanskje aldri obs på fysikken bak det å styre en mc. I det øyeblikket du lærer det, så vil du være i stand til å foreta en mye kjappere unnamanøver med bevisste handlinger.
Dette er et eksempel på hva 30 år som bilist ikke lærer deg, og så finnes det sikkert andre eksempler også
nei, NEI, NEEI!! Du må jo ikke en gang antyde en 22 åring med flere kvelder med traffikalt grunnkurs, teoretisk MC-kurs, bykjøring, landeveiskurs, forbikjøringskurs, banekjøring og uendelig mange timer i kjøregården på noen måte er bedre skikket i trafikken enn en 55åring som plutselig fann ut at de va artig å bruke den A-en som jo har stått ubrukt siden den dagen han ha en runde med bilsakskyndig bakpå uten å tryne.
DET er å banne i kjerka!! OG har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre!! Så det så :prop:
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev: Æ mene bestemt at 22åring med lappen e en bedre mc-fører enn en 55åring va i det øyeblikket han tok sin lapp i bruk, alt annet ville være meget rart.
Akk ja , i grunnen svært rart at forsikringselskapene kan være så dumme og tro noe sånt og gi en 55 åring flere tusen kroner i avslag på den årlige forsikringen. Det faktumet må jo bygge på totalt mangel på kunnskap og erfaring fra selskapenes side, enten det eller veldedighet... :scratch :lol
Sist redigert av Godtvoksen den 23 feb 2011, 06:28, redigert 3 ganger totalt.

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

MaxTron skrev:
Har på ingen måte vært min mening å påstå at folk som har fått MC-lappen på "gammelmåten" nødvendigvis er dårlige sjåfører.
:-k
MaxTron skrev:
nei, NEI, NEEI!! Du må jo ikke en gang antyde en 22 åring med flere kvelder med traffikalt grunnkurs, teoretisk MC-kurs, bykjøring, landeveiskurs, forbikjøringskurs, banekjøring og uendelig mange timer i kjøregården på noen måte er bedre skikket i trafikken enn en 55åring som plutselig fann ut at de va artig å bruke den A-en som jo har stått ubrukt siden den dagen han ha en runde med bilsakskyndig bakpå uten å tryne.
DET er å banne i kjerka!! OG har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre!! Så det så :prop:
Disse to innleggende i samme diskusjontråd er vel kanskje litt selvmotsigende, eller kanskje bare du er litt forvirret i hodet og ikke helt har klart å sortere tankene om hva du egentlig mener... :scratch :oh

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Svein2 »

Godtvoksen skrev:
jhn skrev: Æ mene bestemt at 22åring med lappen e en bedre mc-fører enn en 55åring va i det øyeblikket han tok sin lapp i bruk, alt annet ville være meget rart.
Akk ja , i grunnen svært rart at forsikringselskapene kan være så dumme og tro noe sånt og gi en 55 åring flere tusen kroner i avslag på den årlige forsikringen. Det faktumet må jo bygge på totalt mangel på kunnskap og erfaring fra selskapenes side, enten det eller veldedighet... :scratch :lol
Honnørrabatt. :thumleft

Svar