Noen datanerder her?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av Onsløv »

Min personlige mening om en 10" PC, er at den er irriterende liten å bruke. Størrelsen er helt grei, men oppløsningen er ikke mer enn 1024x600. Dette fører til at man må scrolle mye og bilder, f.eks på finn.no blir for store.

Jeg trives best med en 11,6" eller 12" med litt høyere oppløsning, den jeg har, kjører 1280x800 og jeg trives godt med det.

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av StigRune »

Dere som ikke har alvorlig god greie på datautstyr burde sjekke ut komplett sine ferdigmaskiner: http://www.komplett.no/k/kd.aspx?bn=10306" onclick="window.open(this.href);return false;
disse er fullt oppgraderbare og dere velger selv hver eneste bit som skal være i dem, noe som er en fordel om du vil ha f.eks litt mer ram e.l, som fort blir dyrt hos f.eks dell eller apple.

Skal dere ha laptop vil jeg egentlig ikke uttale meg for mye, for jeg er ikke representabel for "den gemene hop" da jeg er spillutvikler og har et monster av en tallknuser til oppunder 30.000 jeg drasser med meg, og har således liten erfaring med "billigmaksiner".

få råd annet enn å sørge for at det sitter en i5/i7 i dem på minst 2Ghz, at de har 4 Gb ram eller mer og at de har GeForce 530m e.l skjermkort. Har dere råd er SSD en stor ytelsesboost, men en god SSD koster 2000+ for det som kune er en systemdisk (128gb), og du trenger dermed en egen datadisk i tillegg, samt såpass sans for utfirskning at du finner ut hvordan du reallokerer brukerfiler til datadisken.

Gjelder egentlig stasjonære maskiner også...

Jeg har forøvrig dette monsteret som jeg kjøpte fra multicom for rundt halvannet år siden: http://www.avadirect.com/gaming-noteboo ... PRID=13880" onclick="window.open(this.href);return false;
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Online
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av mekkern »

StigRune skrev:Skal dere ha laptop vil jeg egentlig ikke uttale meg for mye, for jeg er ikke representabel for "den gemene hop" da jeg er spillutvikler og har et monster av en tallknuser til oppunder 30.000 jeg drasser med meg, og har således liten erfaring med "billigmaksiner".
Ser ut som den jeg linket til er noe ala den du kjøpte for 1,5 år siden... :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av Banditmannen »

mekkern skrev:Guttungen skal konfirmeres i vår og har lovet ham en bærbar pc,siden søstra fikk en ..prøver å finne en som er litt fresk til spilling også til max 11000,-
Har funnet et alternativ:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609971#extra
som virker bra,men er det andre med bra ytelse?

Skal handle meg en 10" for å ha med på reiser/mc.
fant da en som så litt spennende ut:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607084#extra

Noen synspunkter på disse? :scratch :dontknow
Her er en 17,3" med så å si samme spec. til en tusenlapp mindre.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616330" onclick="window.open(this.href);return false;

Niesa mi kjøpte denne, og virker godt fornøyd. :janikk

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av Haeggis »

Crinos skrev:
Haeggis skrev:HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!
KAN noen hjelpe? -jeg har nettopp installert Kubuntu 10.10 på min datters FujitsuSiemens K7600, ... finner ikke driver og/eller modulering av driver til Kubuntu...
:(
Onboard WiFi kan være noe trickey av og til.... Jeg har et miniITX Intel ION hovekort på HTPC'n, og der sleit jeg med drivere.

Men prøv dette:
...
MASSE kommandolinjer til Linux
...
GENIALT! Tusen takk! Dette skal testes i morgen! ...eller senere i dag :s
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

svaagan
Innlegg: 43
Registrert: 01 nov 2009, 22:42
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2016

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av svaagan »

mekkern skrev:Guttungen skal konfirmeres i vår og har lovet ham en bærbar pc,siden søstra fikk en ..prøver å finne en som er litt fresk til spilling også til max 11000,-
Har funnet et alternativ:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609971#extra
som virker bra,men er det andre med bra ytelse?

Skal handle meg en 10" for å ha med på reiser/mc.
fant da en som så litt spennende ut:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607084#extra

Noen synspunkter på disse? :scratch :dontknow
Den første skal jeg ikke mene noe om, men den lille har jeg noe erfaring med. Erfaringen min knytter jo opp mot størrelsen da. Jeg har selv en liten Acer One. Den er faktisk for liten til at den kan sies å være praktisk på noe som helst vis. På jobb fikk jeg en 14" for en tid tilbake. Det er det mest hendige jeg har hatt. Den har "normal" ytelse, og den er liten nok til å være "bærbar" og den har fantastisk batteritid. Skal du først ha en liten pc, så kjøp likevel en som er så stor at du kan bruke den som en bærbar, og ikke bare som kalkulator...
Til spilling anbefaler jeg på det sterkeste å se bort ifra bærbar PC! Ville heller gått for stasjonær spill-PC + en skolelaptop. Bærbare PCer vil alltid ha mindre guffe enn stasjonære, samt at det er mye værre å oppgradere senere.

Online
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av mekkern »

Han har maskin hjemme med doble skjermkort osv...dette blir noe skole og hos kompiser..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

svaagan
Innlegg: 43
Registrert: 01 nov 2009, 22:42
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2016

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av svaagan »

mekkern skrev:Han har maskin hjemme med doble skjermkort osv...dette blir noe skole og hos kompiser..
Da kan det være verdt å ta en titt på denne: http://www.idg.no/pcworld/tester/pcogsk ... 199995.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av mekkern »

Det ble en Asus gamer pc på guttungen i våres..kjøpte meg liksågodt en mini pc med 2kjerners atomprossessor og eget skjermkort-en asus Eee sak for å ha på tur. :-J

men etter en periode med W.O.T (world of tanks) spilling med Acer laptoppen som sliter med varmen 75gr opp til blåskjerm,så har jeg krøpet til korset og handlet stasjonærmaskin. :redface

ble litt mere fres med "deleplukkemaskin" og skikkelig gamingmus med forskjellige spillprofiler.
6kjerners prosessor-ssd-16G ram-2G ram skjermkort++++ :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:Det ble en Asus gamer pc på guttungen i våres..kjøpte meg liksågodt en mini pc med 2kjerners atomprossessor og eget skjermkort-en asus Eee sak for å ha på tur. :-J

men etter en periode med W.O.T (world of tanks) spilling med Acer laptoppen som sliter med varmen 75gr opp til blåskjerm,så har jeg krøpet til korset og handlet stasjonærmaskin. :redface

ble litt mere fres med "deleplukkemaskin" og skikkelig gamingmus med forskjellige spillprofiler.
6kjerners prosessor-ssd-16G ram-2G ram skjermkort++++ :-J
Prislappen på gilset snakkes selvsagt ikke høyt om til den andre halvdel... hehe..
Eventuelt flytte komma et hakk til venstre!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Online
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av mekkern »

Njaaa.. 13 høvdinger...
kjøpte 125ccm i forige uke til guttungen..
penga skal rulle.

for 12 år siden så flyttet "Dragen"... så her styres alt av meg sjøl..
Min maddam styrer sin egen økonomi og bolig-så er vi sammen i helger og ellers når vi har lyst..
dette funker gull-rekker ikke gå for mye oppå hverandre. *mas :orefk *mas
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av Svein2 »

Virus, trojanske hester og andre ulumskheter. :ills

Nå har jeg fått lånt meg en annen jobbPC. Den jeg hadde dro på seg noen trojanske hester som viruskontrollen
ikke tålte og måtte slippe gjennom. Vet da neimen ikke hva slags lumske sider jeg har vært innpå, men noe må det ha vært. :dontknow :-J

PC`n gikk tregt, halve startskjermen var svart og advarsler kom opp vært 10 minutt. Svineriet som kalte seg
Security Defender og Windows Security Alerts dro i gang med noen fæle advarsler om snusk de hadde funnet på PC`n.
Mot å få kontonummeret mitt og diverse sikkerhetskoder skulle de glatt rette opp i feilene og fjerne alt av ulumskheter.
Den gikk jeg ikke på, dataansvarlig her fikk jobben i stedet. Han ser litt svart på det og er usikker på hva svineriet kan være. ](*,)

Noen med tips her som jeg kan videreformidle til ham?

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av Northman »

Svein2 skrev:Virus, trojanske hester og andre ulumskheter. :ills

Nå har jeg fått lånt meg en annen jobbPC. Den jeg hadde dro på seg noen trojanske hester som viruskontrollen
ikke tålte og måtte slippe gjennom. Vet da neimen ikke hva slags lumske sider jeg har vært innpå, men noe må det ha vært. :dontknow :-J

PC`n gikk tregt, halve startskjermen var svart og advarsler kom opp vært 10 minutt. Svineriet som kalte seg
Security Defender og Windows Security Alerts dro i gang med noen fæle advarsler om snusk de hadde funnet på PC`n.
Mot å få kontonummeret mitt og diverse sikkerhetskoder skulle de glatt rette opp i feilene og fjerne alt av ulumskheter.
Den gikk jeg ikke på, dataansvarlig her fikk jobben i stedet. Han ser litt svart på det og er usikker på hva svineriet kan være. ](*,)

Noen med tips her som jeg kan videreformidle til ham?
Formater maskina, slett alt og start fra scratch. Beste måten å bli kvitt alt på, ulempen er at man blir kvitt alt...

Ellers er det en del gratis programmer(muligens ikke til firmabruk) man kan kjøre for å rense opp.

Malwarebytes
Superantispyware
Spybot Search & Destroy
Avast

I grunn disse fire jeg bruker, har så langt funket veldig greit, men har du først fått den type dritt på maskina ville jeg valgt å formatere.
It is better to exist unknown to the law.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av Svein2 »

Takk for det Northman, vet at sønnen min bruker noen av de gratisprogrammene du nevner.
Blir nok formatering det ender med, ingen krise det, har sikkerhetskopier av alt. (Tror jeg). :-k

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Noen datanerder her?

Legg inn av Duville »

Svein2 skrev:Virus, trojanske hester og andre ulumskheter. :ills

Nå har jeg fått lånt meg en annen jobbPC. Den jeg hadde dro på seg noen trojanske hester som viruskontrollen
ikke tålte og måtte slippe gjennom. Vet da neimen ikke hva slags lumske sider jeg har vært innpå, men noe må det ha vært. :dontknow :-J

PC`n gikk tregt, halve startskjermen var svart og advarsler kom opp vært 10 minutt. Svineriet som kalte seg
Security Defender og Windows Security Alerts dro i gang med noen fæle advarsler om snusk de hadde funnet på PC`n.
Mot å få kontonummeret mitt og diverse sikkerhetskoder skulle de glatt rette opp i feilene og fjerne alt av ulumskheter.
Den gikk jeg ikke på, dataansvarlig her fikk jobben i stedet. Han ser litt svart på det og er usikker på hva svineriet kan være. ](*,)

Noen med tips her som jeg kan videreformidle til ham?

Kaan du har forsøkt å installere "Uniblue". de annonserer med gratis sjekk av pc og nå du har installert så er eneste mulighet til å bli kvitt problemene de finner (de 500 og ørten "potensielle farene) er å kjøpe programvare for en del kroner, Inntil det er utført går pcen enda tregere enn før siden programmet ligger og sjekker alt....

Svar