Pysestriper...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Snikkeren »

Poenget er jo ikke å ha mest mulig nedlegg. Poenget er jo å ha minst mulig nedlegg i en gitt hastighet. Men så er det det med fun factor da. Når man fint klarer å kjøre gjennom en sving med lite nedlegg, så øker gjerne farten deretter også. :-)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Gammelgutt

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg tror aldri jeg har hatt fothvilerskrap. Det er vel forskjell på syklene og hvor fort de tar nedi?. Jeg har jo en forholdsvis liten, smal og "høy" sykkel, så jeg tror det skal veldig mue nedlegg til. :-k

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Globe »

Relax skrev:Blandet drops...........
For meg er mc kjøring det ... og det kan virke som denne tråden gjenspeiler noe av de samme tankene,,
Akselrasjon, hastigheter og nedbrekk så adrenalinet spruter,,... og nå og da en påminnelse i form av ulykker om hvilken risiko vi løper.. det er ”riding” ..

Pusestriper , forhvilerskraping osv.. :D hehehe.. selv noen gubbedoninger som Goldwing ( unnskyld noen :sk? ) ) som har aluminiumsbrett har innlagt stål i fot brettet for å få fram gnistsprut når man skraper i svingen...så tøft at fytterakkern ..


Jeg kjører selv en tung cruiser og med et bredt bakdekk så de fleste slår meg i svingene, men likevel har jeg lest både Keith Code's bok og andre om "teknikk og taktikk" og tatt meg selv et kurs mer enn en gang ,,,,for det er jo morro for pokkern...og adrenalingivende.. Å kjøre to opp som jeg vanligvis gjør hjelper heller ikke for di hun bakpå er mer gal etter akserasjon og fart enn meg........selv om hun har vært litt bekymret for støvelsålen sin et par ganger i noen svinger... ( Jeg har satt på forlengere på fothvilerne hennes bak for å bedre sittestillingen hennes, De er nå like lave som mine foran )

Til tross for denne fornøyelsen som dette gir oss og meg ,,,vil jeg nevne noen andre tanker som slår meg stadig vekk...
Det lages flere statistikker ang ulykker med MC , men det de har til felles er følgende:

Rundt 75 % av ulykkene skyldes føreren av MC'n!!!
For høy hastighet på MC regnes som årsak/ en del av årsaken på over 50%
Mer enn 50% av ulykkene skyldes utforkjøring ( høyre side) eller velt/ krasj i veibanen.
I 9 av 36 dødsulykker i 2008 var føreren ruspåvirket. I 7 av tilfellene var det mc føreren, i to var det en bilfører.
MC kjørere snakker ofte om ” idioter av noen bilførere”, vi diskuterer gule vester, lysbruk, veier og skilting opp og ned stolper …men statistikken viser det jo klart…. VI KJØRER FOR FORT I FORHOLD TIL VÅRE KVALIFIKASJONER OG FORHOLD!!
Det er IKKE bilistene som er idiotene, men i flertall av ulykkene det OSS!!! DEG OG MEG !

Vi kan ønske oss bedre veier, bedre skilting smartere bilførere og fandes oldemor… men vi BØR rett og slett se litt nærmere på oss selv først!! VI må kjøre etter slik føre og forhold ER, ikke hvordan de burde være. Vi MÅ legge in n marginer for biler uten blinklys, uforutsette sideveier , berusede bilister …. Etterpåklokskap har liten verdi for oss, forhåndsregler kan ha verdien av ditt liv, i verste fall..
Å bedre egne kvalifikasjoner er BRA, men å lære seg å kjenne sin egen begrensning er kanskje ennå bedre ;e
Så øv,øv ØV .,,.slit pysestriper, skrap forhvilere og testbrems så småstein spruter…. MEN ,under sikre forhold og kun med en liten økning av vanskelighetsgraden om gangen,,,, OG kjør innenfor din begrensning og etter rådende forhold ute i trafikken..

Vår avdøde venn sa det fortreffelig i ” Man in the mirror”

If You Wanna Make The World
A Better Place

Take A Look At Yourself, And
Then Make A Change
:=D> :=D> Veldig enig i den oppfordring du kommer med her!! :=D>

I tillegg til den statistikken du viser til, slår det meg at mange av de ulykker vi har vært vitne til i nyhetsbildet er skjedd med motorsyklister uten nødvendig føreropplæring ](*,)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Pysestriper...?

Legg inn av ejs »

Gammelgutt skrev:Jeg tror aldri jeg har hatt fothvilerskrap. Det er vel forskjell på syklene og hvor fort de tar nedi?. Jeg har jo en forholdsvis liten, smal og "høy" sykkel, så jeg tror det skal veldig mue nedlegg til. :-k

Er selvfølgelig forskjell på syklene..
På den forrige sykkelen min (Suzuki GS1000L)sleit jeg fothvilere og ytterkantene på støvlene når
han jeg kjørte sammen med hadde 3-4 cm klaring.

En bok om mc kjøring som jeg vil fremheve er "Motorcycle ROADCRAFT"
Skrevet av The Police Foundation, for Englands MC-politi.
If it ain't broke, I'll break it.

Pollti

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Pollti »

Globe skrev: I tillegg til den statistikken du viser til, slår det meg at mange av de ulykker vi har vært vitne til i nyhetsbildet er skjedd med motorsyklister uten nødvendig føreropplæring ](*,)


Hvordan vet du det ?

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Pysestriper...?

Legg inn av mekkern »

Dessuten er fakta at de fleste ulykker er det et annet kjøretøy innblandet.
Når det er snakk om DØDSulykker er det definert at 80% er førerfeil-men hva som ligger i dette er meget uvisst ennå før undesøkelseskomiteen med statensvegvesen MNCU bla har analysert ulykkene bedre/bredere,men hvis en sluker rått alt vg og andre skriver i tabloidpressen er en jo død før en er født.

EDIT:Tror faktisk at hittil i år har det vært stort sett biler/mc dødsulykker-bare 2-3 singeldødsulykker
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Globe »

Pollti skrev:
Globe skrev: I tillegg til den statistikken du viser til, slår det meg at mange av de ulykker vi har vært vitne til i nyhetsbildet er skjedd med motorsyklister uten nødvendig føreropplæring ](*,)


Hvordan vet du det ?
Skrev ikke at jeg visste, skrev (mente) at det er mitt inntrykk!
Det inntrykket sitter jeg med etter å ha lest situasjonsbeskrivelser av ulike ulykker i media!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av tagesk »

Her er et tips til den som er interessert i hvordan en motorsykkel faktisk oppfører seg, og som forstår at
det er nødvendig med en god del matematikk for å beskrive hva som skjer og hvordan ting
henger sammen.
Som kjent (?) består en forenklet modell av en motorsykkel som svinger av seks likninger.
De seks beskriver likevekten av kreftene langs X, Y og Z-aksen og likevekten av bevegelsene langs X, Y og Z-aksen.
Da kan man, for eksempel, sette hellningsvinkelen (nedlegget, i grader) som en funksjon av
svingen (kurvaturen) og radius på sirkenel forhjulet beskriver, og beskrive de sideveise krefter
som virker på dekkene som en funksjon av deres glidning utover (side slip) og nedlegget (i grader);
med alt dette kan man regne ut de seks ukjente.

Noe for deg?
Boken heter Motorcycle Dynamicsog er skrevet av professor Vittore Cossalter.
Du kan faktisk lese utdrag av boken (og om den forenklede modellen) her (gå til side 124 og les til øyet blier stort og vått).

Finn frem kalkulatoren (RPN åpenbart) og lær hva som skjer!
Alt annet er synsing :jada:

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Pollti

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Pollti »

Globe skrev: Skrev ikke at jeg visste, skrev (mente) at det er mitt inntrykk!
Det inntrykket sitter jeg med etter å ha lest situasjonsbeskrivelser av ulike ulykker i media!


Tja, mene noe kan vi jo. Sistemann som ble drept var 46 år og det er vel nærliggende å tro at han hadde gjennomgått opplæring og hadde kjørekunnskap. Selv kjører jeg så sakte i svingene at jeg ikke har kyllingstriper, det er vel mere å beskrive som kalkunstriper. Enhver dødsulykke er bare trist uansett.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Relax »

Noe å fundere på der mens man er ute å sykler.... :lol
Hvilke friksjon er tatt hensyn til i teoriene...hvilken dagsform på kjøreren,,hvor mage fluetreff, insektbitt og regndråper..hvilken temperatur på dekk og under hjelmen,,,hva med pene jenter langs veien som distraherer sjåføren, er dette langs Y eller Z aksen...eller Åååååå aksen kanskje ;e ,,, og hvordan tar teoriene hensyn til norske, hullete, sporete, uvisse veier ,,banning and annen f skap ... :scratch :D :D
"Do the right thing"

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Pysestriper...?

Legg inn av frankh »

Statistikker er fint å ha. Men når folk flest begynner å blande statistikker, sette de opp mot hverandre o.l., så avslører ca. 99% at de ikke behersker matematikken som skal til for å bruke statistikk med flere "dimensjoner". Det enkleste man kan gjøre for å unngå å trekke irrelevante og evt. direkte feil konklusjoner er å skille statistikker for forskjellige områder tydelig fra hverandre. Dette innebærer f.eks. å skille singelulykker fra ulykker med et eller flere andre kjøretøy innvolverte tydelig fra hverandre. Jeg tror ikke jeg har sett ett eneste eksempel på riktig bruk av de to sammen, og det sier sitt om hvor komplisert fagområdet statistikk egentlig er.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Baron von Waffel »

Det er derfor jeg alltid prøver å gå til kilden når pressen gjengir en statistikk. Jeg vil hvite hva som er utvalgskriterier, definisjoner etc. Når jeg finner det har jeg også mulighet til å bruke tallene selv. Og jeg vil heller bruke enn å gjengi.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Relax »

Rapporter hos NMCU

http://arkiv.nmcu.org/publ/sintef_mc-ul ... a00560.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://nmcu.org/files/Hoyrisikogrupper% ... 0res_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Do the right thing"

Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Spiff »

Et godt tips er filmen/boken Keith Code, Twist of The Wrist vol. 2. Der tar de for seg ting helt fra grunn av, og man lærer masse. Jeg hadde fremdeles ca 5 mm igjen av kyllingstripene på bakdekket før jeg så den filmen, men på første tur etterpå var de vekk, og jeg hadde hatt min første fothvilerskrap.
Har nettopp sett denne filmen etter å ha last.... eh kjøpt den på nettet. :-J Tror egentlig jeg har hørt det meste før men likevell så var det interessant med en påminner og ikke minst å gå gjennom tingene i detalj. Må ut og teste dette i praksis og tøye grensene litt lengre. Tror mange kan ha interesse av å se filmen. Nå skal det sies at skuespillerprestasjonene og kulhetsfaktoren til instruktøren fikk meg til å rødme og tenke i mitt stille sinn at dette er som å se pornofilm. Du gjør det helst alene og med gardinene trukket for.

Spiff

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Snikkeren »

Spiff skrev:
Et godt tips er filmen/boken Keith Code, Twist of The Wrist vol. 2. Der tar de for seg ting helt fra grunn av, og man lærer masse. Jeg hadde fremdeles ca 5 mm igjen av kyllingstripene på bakdekket før jeg så den filmen, men på første tur etterpå var de vekk, og jeg hadde hatt min første fothvilerskrap.
Har nettopp sett denne filmen etter å ha last.... eh kjøpt den på nettet. :-J Tror egentlig jeg har hørt det meste før men likevell så var det interessant med en påminner og ikke minst å gå gjennom tingene i detalj. Må ut og teste dette i praksis og tøye grensene litt lengre. Tror mange kan ha interesse av å se filmen. Nå skal det sies at skuespillerprestasjonene og kulhetsfaktoren til instruktøren fikk meg til å rødme og tenke i mitt stille sinn at dette er som å se pornofilm. Du gjør det helst alene og med gardinene trukket for.

Spiff
He he. Ja, er ikke akkurat noen klasse skuespillere nei, men så er heldigvis ikke det poenget. Er jo som med pornofilm. Morsomt å se den med kompiser, men man har best utbytte av å se den aleine. :P

Det jeg føler hjalp meg mest var å få riktig gasskontroll. Følte meg faktisk sikrere etter det. Tidligere har jeg holdt jevnt gjennom hele svingen, og det funker ikke like bra.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar