Kjøring i rundkjøringer...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Nordlendingen »

Den derre engelske "super-rundkjøringa" ser ut som en ordentlig helvetesmaskin! Tenk å komme inn i noe sånt, og det i et land hvor de fortsatt krampholder på venstrekjøring!!! Alle planer om mc-kjøring på de britiske øyer, er herved makulerte!

Dere finner "Karibollen" i Svolvær på innkjørsveien mot sentrum, rett utafor Rema 1000 og byens kjøpesenter. Den er absolutt verd en prøvetur, men vær obs..kjører dere rett over, og blir sett av de lokale uniformerte, blir det bot! Lykke til!

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av frankh »

mekkern skrev:Drammen er tapetsert med brente femmere...står skilt om rundkjøring men er bare en flekk på asfalten. :lol
Før man kommer til Gulskogen (fra Strømsø) så er det jo en herlig rundkjøring som kun har to armer - altså, en rundkjøring som går rett fram :-)

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av mekkern »

genialt ikke sant? :doh
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

NatroN
Innlegg: 24
Registrert: 02 mai 2010, 23:43
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stealth

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av NatroN »

Dette tror jeg er et problem i hele Norge, ikke bare Oslo go Bærum... Bor selv i Tønsberg og kjører rundt i hele vestfold via jobben som telemontør, og kan si det sånn at MANGE
ikke skjønner hva en 2 felts rundkjøring er...

Vil ikke peke fingeren for mye, men har selv vært i 2 "nesten" ulykker, og begge gangene med eldre sjåfører bak rattet!
Første gangen var jeg MAKSIMALT 10cm fra rumpa på bilen etter en kutting, andre gangen satt jeg faktisk å tenkte på det da jeg så en gammel dame med nesa i frontruta, og heiv meg opp
på brosteinen i sentrun av rundkjøringa da hun ikke la seg ytterst! 4 gutter i bilen som stirra noe voldsomt mot hu når vi tuta! Var en liten fordel da! Første gang i rundkjøring uten å svinge "rundt" den!

Men skal ikke ødelegge et MC-forum med bil historier :)
Får håpe jeg slipper dette på MC neste sommer, ettersom sardinburet rundt bilen er tryggere :P

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Baron von Waffel »

Denne teksten sendte jeg til Aftenposten som leserinnlegg
Rundkjøring – kan det være så vanskelig da?

Jeg ser mye rar kjøring i rundkjøring. Og skjønner ikke at det kan være så vanskelig. Statens vegvesen har utgitt en utmerket brosjyre om riktig kjøring. Her er noen av punktene.

- Hvis rundkjøringen og tilførselsveien er bred nok til å kjøre den med to felt, så skal den kjøres som tofelts selv om den ikke er merket opp sånn.

- Skal du til høyre første vei ut av rundkjøringen, så sett på høyre blinklys noen sekunder før rundkjøringen.

- Skal du rett frem, så ikke blink inn i rundkjøringen, legg deg til høyre før rundkjøringen og hold yttersving. Rett etter siste avkjørsel før du skal ut, setter du på høyre blinklys.

- Skal du til venstre, så sett på venstre blinklys før du kommer til rundkjøringen, plasser deg til venstre inn mot rundkjøringen, og sett på høyre blinklys rett etter siste avkjørsel før du skal ut.

Hvis man skal plassere seg annerledes enn dette, så er det alltid merket opp / skiltet.


Selv om de ikke tok den inn som de opprinnelig sa, så har de følgende artikkel i avisen i dag.
http://www.aftenposten.no/bil/article3810453.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Gammelgutt

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Gammelgutt »

Det er ikke bare kjøring i rundkjøringer norske bilister ikke forstår. Doble stiplete skillelinjer mellom to kjørefelt, med korte streker på den ene siden og lange på den andre siden. Skraverte felt blir brukt som kjørefelt, oppmalt refuge(midtrabatt) kan en jo kjøre over, det er jo ikke noe fysisk hinder. + en masse andre ting i trafikken. ](*,)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Intruder »

Mange steder bygger de fine oversiktlige rundkjøringer :thumleft for
så å plante dem til med blomster og busker :dontknow :-k så en ser minst mulig...
I Molboland... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av pelsen »

Intruder skrev:Mange steder bygger de fine oversiktlige rundkjøringer :thumleft for
så å plante dem til med blomster og busker :dontknow :-k så en ser minst mulig...
I Molboland... :prop:
har sett en haug med granitt i midten også, greit å ha noe solid å stoppe mot hvis man skulle komme for fort inn i rundkjøringa ](*,)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av AJ »

Hordan kjøre i rundkjøringer?
Spørsmålet er stadig oppe til debatt, senest i denne tråden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=127254#p127254" onclick="window.open(this.href);return false;

Vegvesenet har laget denne orientering, som muligens kan feie enhver gryende tvil til side...?

http://www.vegvesen.no/_attachment/113251/binary/203631" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av AndreasB »

Jeg blinker meg konsekvent KUN ut av rundkjøring. Når jeg kjører INN i en rundkjøring, planlegger ejg å bli der inntil jeg blinker meg ut.

Men idioter som kjører inn i venstre felt, og ut i høyre, skulle hatt deng. (Ikke bare bot.. DENG!)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av RuneMC »

AndreasB skrev:Jeg blinker meg konsekvent KUN ut av rundkjøring. Når jeg kjører INN i en rundkjøring, planlegger jeg å bli der inntil jeg blinker meg ut.

Men idioter som kjører inn i venstre felt, og ut i høyre, skulle hatt deng. (Ikke bare bot.. DENG!)
Du har rett til det, du har også rett til å rope "Jeg hadde rett!" fra sykesenga, men sannsynligvis vil det være en bil midt imot som smetter ut og inn i deg, om du skal til venstre utkjøring og aldri blinker til venstre. Bilisten trodde selvfølgelig du skulle rett fram siden du ikke blinket... bilisten brøt selvfølgelig vikeplikten for rundkjøringen, men det hjelper deg lite der du ligger i sykesenga...

Blinke kun ut - kan være fornuftig i virkelig store rundkjøringer med mange utkjøringer, men her i landet bygges det så mange små rundkjøringer, ikke stort større enn vanlige kryss. Samtidig er bilistene som venter så utålmodige, at det er lurt for egen sikkerhet å blinke til venstre om du skal den retningen og skifte om til å blinke ut, rett før der du skal ut. Blinking viser hvor du skal. Ingen blinking blir gjetteleken og ikke like god trafikkflyt heller IMHO. Etterhvert er det ca 50% som gir tegn på den anbefalte måten og dermed enda større sjanse for at ingen blinking blir oppfattet som at du skal rett fram...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev:
AndreasB skrev:Jeg blinker meg konsekvent KUN ut av rundkjøring. Når jeg kjører INN i en rundkjøring, planlegger jeg å bli der inntil jeg blinker meg ut.

Men idioter som kjører inn i venstre felt, og ut i høyre, skulle hatt deng. (Ikke bare bot.. DENG!)
Du har rett til det, du har også rett til å rope "Jeg hadde rett!" fra sykesenga, men sannsynligvis vil det være en bil midt imot som smetter ut og inn i deg, om du skal til venstre utkjøring og aldri blinker til venstre. Bilisten trodde selvfølgelig du skulle rett fram siden du ikke blinket... bilisten brøt selvfølgelig vikeplikten for rundkjøringen, men det hjelper deg lite der du ligger i sykesenga...

Blinke kun ut - kan være fornuftig i virkelig store rundkjøringer med mange utkjøringer, men her i landet bygges det så mange små rundkjøringer, ikke stort større enn vanlige kryss. Samtidig er bilistene som venter så utålmodige, at det er lurt for egen sikkerhet å blinke til venstre om du skal den retningen og skifte om til å blinke ut, rett før der du skal ut. Blinking viser hvor du skal. Ingen blinking blir gjetteleken og ikke like god trafikkflyt heller IMHO. Etterhvert er det ca 50% som gir tegn på den anbefalte måten og dermed enda større sjanse for at ingen blinking blir oppfattet som at du skal rett fram...
Bilisten skal anta at jeg skal fortsette siden jeg ikke blinker. Du skal kjøre så aktsomt at en person kan løpe rett ut på E6, og du skal kunne stoppe. (Her failer jeg miserabelt btw)

Blir jeg påkjørt, jaja .. Sikkert bedre å ligge i sykesenga enn å sitte her.

Jeg blinker IKKE tilvenstre. Det er ikke lov å kjøre mot kjøreretningen... Man skal kjøre MOT klokka, ikke med.
Dessuten, de FLESTE jeg ser blinker til venstre, skal til venstre, og blinker aldri til høyre når de skal ut..

Det er IKKE påbudt å blinke inn i rundkjøringa, det ER påbudt å blinke ut. Jeg blinker ikke inn. Ekke i England nå.

Svenskene sin modell er annerledes. Skal du rett fram, ja da blinker du ikke i det hele tatt. Blinker du til høyre skal du til høyre, til venstre skal du til venstre.
Så fort jeg krysser grensa følger jeg den modellen. Ser du en bil som kommer mot rundkjøringa som ikke blinker, ja, da skal han rett fram.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av RuneMC »

AndreasB skrev:Svenskene sin modell er annerledes. Skal du rett fram, ja da blinker du ikke i det hele tatt. Blinker du til høyre skal du til høyre, til venstre skal du til venstre.
Så fort jeg krysser grensa følger jeg den modellen. Ser du en bil som kommer mot rundkjøringa som ikke blinker, ja, da skal han rett fram.
:scratch Er jo nesten lik den norske den med unntak av at man ikke skifter fra venstre til ut (høyre). Vil si 90% av de som skal rett fram ikke blinker i Norge heller.

Ja rundkjøringer kjøres alltid mot klokka. (Med unntak av en 80 år gml sjåfør jeg så engang på Bekkestua). Blinking til venstre litt før rundkjøringen betyr bare at jeg gir bilistene til høyre og rett imot god tid til å reagere (dvs stoppe, respektere vikeplikten og vente på at jeg passerer - spesielt viktig om jeg kommer i en viss fart). Skjønner de ikke det så er bærta neste og jeg skjønner at de enten er gamle/urutinerte eller a) har tatt lappen for lenge siden og b) ikke følger med og er oppdaterte på de gjeldende anbefalingene fra Vegvesenet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av AndreasB »

En ting er HELT forbanna sikkert! HELE Norge, (Ja, hele..) trenger en innføring i "Rundkjøring 101". Spesielt om hvordan felt funker...

I toppen av trondhjemsveien(? R4) over Carl Berner, er det mange som tuter på meg. De kommer i VENSTRE felt gjennom rundkjøringa.. Da kjører jeg ut i høyre felt når jeg kommer fra Carl Berner.. The f*** ? Fatter de ikke hva FELT er?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av RuneMC »

Vikeplikt ved feltskifte - og det faktum at alle rundkjøringer som har plass til to felt skal kjøres som om de har to felt (selv om det ikke er merket) - der tror jeg vi er enige...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar