Side 3 av 3

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 13:52
av gordone
Så det du sier er at Gel batteriet til Biltema levere 180CCA, mens Yuasa levere 120...

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 14:59
av cannon
ejs sier det. Stemmer sikkert. Du kan få enda større startstrøm, men du bør gå for den CCA-verdien som din sykkel er spesifisert med. Du trenger ikke masse ekstra start-strøm, men du trenger det som denne sykkelen krever.

Jeg ville uansett gått for et vedlikeholdsfritt GEL-batteri. Har god erfaring med disse, bl.a. fra BT. Lithium kan være et alternativ, men det koster mer, og hovedeffekten er å spare vekt. Det er som regel ikke særlig viktig på en vanlig gatesykkel.

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 15:13
av Bjerknez
Men i forhold til å kjøpe en karbonskjerm etc. som koster minst like mye, så er jo vektbesparelsen enorm i forhold :)
For dem som tror at gatesykkelen får helt uante kjøreegenskaper med karbondeler :knegg

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 15:24
av gordone
hehe :)

Dette er enn sykkel fra 1981, så det er ikke oppgitt CCA verdi, men samme batteri som jeg har kjøpt er oppgitt altså Yuasa YB10L-A2 11 Ah.

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 15:56
av KawaKjetil
gordone skrev: 27 nov 2020, 08:08
KawaKjetil skrev: 27 nov 2020, 07:25 Hei. Ville heller gått for et vedlikeholdsfritt batteri (hvis det ikke er akkurat den fysiske str du linket til du trenger?)
Kjøper du i Norge er det enklere mtp reklamasjon og bytte om noe ikke passer. Du får til og med hjelp over telefon.
Her er et godt utgangspunkt å starte https://sonnak.com/produktsortiment/mc/ På nettsiden får du all info du trenger samt forhandler oversikt. Er selv godt fornøyd med AGM til Exide.
Batteriet må verre innen for de målene ja, blir det da problem ?
Tenkte på hvis du ikke fant det hos andre, som feks Sønnak.
Et eks på når garanti er god å ha, en kompis kjøpte nytt batteri til sin 2017 R1 som tok kvelden etter kun et par uker. Siden det var kjøpt hos forhandler her i byen fikk han både feilsøking og hjelp gratis samt nytt batteri når de fant ut at det var batteriet som var problemet.

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 16:09
av cannon
Bjerknez skrev: 27 nov 2020, 15:13 Men i forhold til å kjøpe en karbonskjerm etc. som koster minst like mye, så er jo vektbesparelsen enorm i forhold :)
For dem som tror at gatesykkelen får helt uante kjøreegenskaper med karbondeler :knegg
Jeg kjenner ingen som kjøper carbon for å få en bedre sykkel. Der er nok målet mer på utseende, og i enkelte tilfeller for beskyttelse av ramme og baksving. Jeg har litt carbon på et par sykler, av kosmetiske årsaker.

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 16:30
av Bjerknez
Legg merke til :knegg

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 16:58
av ejs
CCA Viser hva batteriet klarer å levere....
Starteren bestemmer hvor mye den bruker.
Det er ikke sånn at batteriet bare pøser på.

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 17:49
av gordone
Ohms lov gjelde vell her også, men tipper gamle sykler hvor de er trimmet med høyere komp. trenger mere kraft, så minst mulig motstand i batteriet kommer godt med, unngå at batteriet er flaskehalsen?

Re: Lade nytt batteri

Lagt inn: 27 nov 2020, 18:40
av ejs
Tykke nok kabler, kraftig nok starter, god starterclutch, nok CCA... Da funker det. Du må muligens bytte til strammere clutchfjærer også dersom mye trimming. Ett mål er at volt ikke går under 10v når du kjinner motoren...