Yamaha fzs 600 fazer olje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: RE: Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Reodor Felgen »

kjellv skrev: Jeg vet ikke hvor du har disse forestillingene fra, men 3x stemmer ikke!
Selvfølgelig må også forhandlerne tjene penger, ellers er det vel ingen vits i å drive butikk. Men fortjenesten er ikke i nærheten av hva du antyder! Også BT tjener penger på sine varer, vi kan da bare gjette på hva deres varer koster i innkjøp :-k
Forestillingene mine er basert på egne innkjøp.

Egons
Innlegg: 27
Registrert: 17 sep 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Yamhaa XT660X
Sted: Drammen

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Egons »

Ble det for lite olje? Skal jeg etterfylle? Har starten den opp, lot den stå i ca 3-4min og skrudde av. Ventet litt og da kom oljen opp til det nivået der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1602
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Kjellrf »

Husker at da jeg hadde FZR1000, at oljemengden som blei oppgitt, var uten filter ( i motsetning til andre fabrikat jeg har vært borti). Mener det gikk på 2-3 dl ekstra ved filterbytte. På FZR'en var det oljenivåmåler, ikke oljetrykksbryter, og med nivået midt på øyet, blinket oljelampa ved pådrag.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Egons
Innlegg: 27
Registrert: 17 sep 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Yamhaa XT660X
Sted: Drammen

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Egons »

ble filter bytte ja. Men det ser ut til at det skal være litt mer som du sier?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Jompa »

Nivået skal være midt på glasset med loddrett sykkel og kald motor, hvis det ikke står annet i instruksjonsboka.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Egons
Innlegg: 27
Registrert: 17 sep 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Yamhaa XT660X
Sted: Drammen

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Egons »

Dette står på haynes

Egons
Innlegg: 27
Registrert: 17 sep 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Yamhaa XT660X
Sted: Drammen

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Egons »

Dette står på haynes
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vedrørende oljefilter. En kompis B King sprutet olje ut ved oljefilteret på E18. Han klarte med nød å neppe å stanse uten å gli inn i wirerekkverket!!! Det var nylig skiftet olje og filter. Filteret hadde blokkert og sprengt o ringen..!! Det var ikke orginalfilter...

Egons
Innlegg: 27
Registrert: 17 sep 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Yamhaa XT660X
Sted: Drammen

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Egons »

Mitt Oljefilter kjøpte jeg på yamaha forhandler, så det er originalt. Men oljen ligger midt på, er det greit?

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av SverreOlsen »

Er ikke merkert med max minst hoss deg? Men en skal normalt sett ha rett over mitten av glassen når den står i oppreist posisjon. Eg vill sei det ser helt fint ut i forhold til den kunnskapen eg selv sitter med.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Voksen »

Egons skrev:Mitt Oljefilter kjøpte jeg på yamaha forhandler, så det er originalt. Men oljen ligger midt på, er det greit?
Ja det er veldig greit. Er ikke så vanvittig nøye at det er midt på heller, men hold deg innforbi glasset.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Voksen »

ZZR-Erling skrev:
Voksen skrev:Har selv kjørt på Biltemaoljen på min MC i likhet med han jeg kjøpte den av. Ble også anbefalt den av en tidligere bilmekaniker. Fungerer optimalt for min del. Den blir skitten og har da renseeffekt. Bare pass på og bytte olje på varm motor slik at du får ut mest mulig av gammel olje og urenheter.
Filter har jeg aldri kjøpt på Biltema. Har en sperre der da jeg for lenge siden hørte at de kunne medføre dårlig oljetrykk på tomgang.
Det er vel ingen mekanikere eller forhandlere som anbefaler produkter fra Biltema da de også lever av å selge olje og deler. Biltema har jo mye lettere for å kunne gjøre store innkjøp og å holde mye lavere priser enn verksted og forhandlere. Deler på bilverkstedene er jo ca dobbelt så dyre som på nettet i Norge, så de må jo ha stor fortjeneste på å selge delene selv.
Funker sikkert bra det sålenge Bt handler hos Statoil.. Men...plutselig en dag er det ikke Statoil lenger...
Biltema er store og vi bør ikke undervurdere det de driver med. Tror du Biltema ville bytte til en olje forårsaker motorhavarier? Tar de den risken uten å stille krav og sjekke leverandør og kvalitet? Konsekvensene med å bytte til en olje som ikke holder mål er nok for store til det; eller er Biltema rett og slett så dumme?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev:Vedrørende oljefilter. En kompis B King sprutet olje ut ved oljefilteret på E18. Han klarte med nød å neppe å stanse uten å gli inn i wirerekkverket!!! Det var nylig skiftet olje og filter. Filteret hadde blokkert og sprengt o ringen..!! Det var ikke orginalfilter...
Var det filteret selv som tettet seg? I såfall helt klart en feil på filter.
Eller var det slagg og dritt inni motoren som løsnet og tettet filteret? I såfall ikke en feil på filter.

På RR-sykler kjøres det nesten utelukkende med uoriginale filter, og jeg har til nå ikke hørt om problemer med det.

Jeg tenker at B King-eieren kanskje har dratt til filter for hardt, og eller uten olje på o-ringen, slik at o-ringen på forhånd var deformert og "på vei ut".

Etter mitt syn er både BT-olje og "uoriginale" filter "the good shit". Og jeg tviler på at de finnes noe som egentlig heter "uoriginale" filter. "Originale" filter kommer nok fra oljefilterprodusentene, med lakkert merkenavn og dertil høy/dobbel(?) pris. Jeg kjøpte et "Honda" oljefilter en gang for mange år siden, i ren nød. Det var prismessig på grensen til svindel. Filteret ble brukt på en Yamaha, rett og slett fordi de bruker like filtre. Hva er da et "originalt" filter??

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1602
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Kjellrf »

Har hatt lekkende oljefilter (spin-on) en gang. Da hadde pakningen fra det gamle filteret løsnet og satt igjen på motoren, mens jeg skrudde på nytt filter uten å oppdage det. Selvfølgelig skjedde dette oljebyttet på morgenen og med dårlig tid, da jeg skulle kjøre inn til Oslo for å ta Kielferja på ferie...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av ZZR-Erling »

cannon skrev:
ZZR-Erling skrev:Vedrørende oljefilter. En kompis B King sprutet olje ut ved oljefilteret på E18. Han klarte med nød å neppe å stanse uten å gli inn i wirerekkverket!!! Det var nylig skiftet olje og filter. Filteret hadde blokkert og sprengt o ringen..!! Det var ikke orginalfilter...
Var det filteret selv som tettet seg? I såfall helt klart en feil på filter.
Eller var det slagg og dritt inni motoren som løsnet og tettet filteret? I såfall ikke en feil på filter.

På RR-sykler kjøres det nesten utelukkende med uoriginale filter, og jeg har til nå ikke hørt om problemer med det.

Jeg tenker at B King-eieren kanskje har dratt til filter for hardt, og eller uten olje på o-ringen, slik at o-ringen på forhånd var deformert og "på vei ut".

Etter mitt syn er både BT-olje og "uoriginale" filter "the good shit". Og jeg tviler på at de finnes noe som egentlig heter "uoriginale" filter. "Originale" filter kommer nok fra oljefilterprodusentene, med lakkert merkenavn og dertil høy/dobbel(?) pris. Jeg kjøpte et "Honda" oljefilter en gang for mange år siden, i ren nød. Det var prismessig på grensen til svindel. Filteret ble brukt på en Yamaha, rett og slett fordi de bruker like filtre. Hva er da et "originalt" filter??
Var en ventil inni filteret som blokka!

Svar