Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av cevillan »

jhn skrev: Jeg hadde egentlig tenkt å utdype dette med instinkt, men etter ordlyden i din kommentar om instinkt, har jeg en følelse av at du likevel ikke vil forstå ... men vi kan jo si at etter å ha gått på trynet noen ganger lærer man seg å beskytte utsatte kroppsdeler.
Wow, kongen av hersketeknikk slår til igjen :mk

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev: ... men vi kan jo si at etter å ha gått på trynet noen ganger lærer man seg å beskytte utsatte kroppsdeler.
Jeg forstår ihvertfall hva du sier og mener, men har sett mye rart de siste dagene (kun kortbukse, sandaler og hjelm), og jeg tenker:

Mange av de som ifører seg skinndress, ryggskinne osv, tror jeg "spiser opp" økt sikkerhet med høyere fart, dypere nedlegg osv. Akkurat på samme måte som at vi bytter til vinterdekk på vinteren, og tror at vi kan fortsette å kjøre som vi gjorde på sommeren.

Jeg mener holdningene våre er det viktigste sikkerhetsutstyret vi har. I en annen tråd er det snakk om 70%. Jeg kjører for det meste 99%, altså 99% full kontroll. Den siste ene prosenten er uforutsette ting som skjer så nær meg at jeg ikke har sjanse til å reagere.

Jeg mener jeg kunne kjørt naken, men gjør det ikke, for jeg har noen hjemme som venter, og de fortjener en følelse av trygghet også. Nå skal jeg og guttungen ut å kjøre, ATGATT :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:
jhn skrev: Jeg hadde egentlig tenkt å utdype dette med instinkt, men etter ordlyden i din kommentar om instinkt, har jeg en følelse av at du likevel ikke vil forstå ... men vi kan jo si at etter å ha gått på trynet noen ganger lærer man seg å beskytte utsatte kroppsdeler.
Wow, kongen av hersketeknikk slår til igjen :mk
Men nå har du benyttet deg av den ultimate hersketeknikken :prf Bedre enn dette blir det ikke

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LoneRider »

Etter fall på tråsykkel for en del år siden vet jeg hvor smertefullt et møte med naken eller tynt beskyttet hud mot asfalt kan bli, selv i lav fart. Derfor kjører jeg aldri med udekket hud, heller ikke på fingere, og bruker klær som er laget for mc kjøring, selv om sikkerhetsnivået ikke er på høyde med lordshaft sitt utstyr. Dagens tur kombineres ofte med div ærender, og da er ikke full skinn(ut)rustning det mest praktiske valget. I heten den siste tiden har jeg valgt å kjørt mindre enn jeg normalt ville gjort i så fint vær, snarere enn å droppe sikkerheten.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Sv: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av cevillan »

LordShaft skrev:Bilde
Her var det 27 grader.... Før og etter bildet, i lavlandet var det flere plasser med 30 grader. Var det varmt... Ja helt klart, valgte jeg å kjøre med full rustning.. Uten å blunke... Å kjøre uten er uaktuelt! Jeg alene, mener at det er idioti å kjøre uten. At du mener det er en sikkerhets vurdering får du selv stå for.
Ja jeg "dømmer" folk som velger å kjøre uten til en viss grad.
Har du selv opplevd eller vært med å skrape opp diverse kjøtt rester fra asfalt vet du hvor sinnsyke konsekvenser det kan få å kjøre uten.

Du/dere skal selvfølgelig få kjøre naken om det er best for dere. Om du blir en bedre sjåfør av å være mindre opphetet og varm... Strålende. Kjør på! Jeg og min mening er at det er komplett idioti :thumleft

Sony Z2
Så når du skal 2km til jobb i 50-sone i 27 grader er det dette du kjører i? Ok. Fortell mer om når du skrapte opp kjøttrester fra asfalten? Jeg har ofte vært med å spyle blod fra asfalt, men aldri skrapt opp kjøttrester. Det må du nesten utdype.

Hva mener du med "sikkerhetsvurdering"? Hvor har jeg nevnt det? Hvis du tror jeg snakker om hva som gir høyest sikerhet, bør du lese innlegget mitt en gang til...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Når jeg skal 2 km til jobb, tar jeg bilen om det er så varmt... Eller tar det som en trim, å bruker bena... Er det så varmt at jeg ikke vil ha på meg kjøreutstyret, lar jeg heller sykkelen stå.
Ta uttrykket "skrape opp" fra asfalten med en liten klype salt. Jeg jobber i nødetatene og har vært borti en del stygge moped og sykkel ulykker, uten at jeg trenger å gå i detaljer.

Nå tenker jeg ikke bare på ditt innlegg, men flere innlegg her der folk føler at de er bedre sjåfører ved å være mindre overopphetet. Mulig, selv må jeg innrømme at det ikke sløver meg nevneverdig å kjøre med skinndress i 30 grader. Men det blir varmt, klamt og vått.

Jeg driter 200 - 0 i hva du/dere måtte velge å kjøre sykkel i... Men jeg kan være den første i rekken å fortelle hva jeg syns om det! :thumleft



Sony Z2

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev: ... men vi kan jo si at etter å ha gått på trynet noen ganger lærer man seg å beskytte utsatte kroppsdeler.
Jeg forstår ihvertfall hva du sier og mener, men har sett mye rart de siste dagene (kun kortbukse, sandaler og hjelm), og jeg tenker:

Mange av de som ifører seg skinndress, ryggskinne osv, tror jeg "spiser opp" økt sikkerhet med høyere fart, dypere nedlegg osv. Akkurat på samme måte som at vi bytter til vinterdekk på vinteren, og tror at vi kan fortsette å kjøre som vi gjorde på sommeren.

Jeg mener holdningene våre er det viktigste sikkerhetsutstyret vi har. I en annen tråd er det snakk om 70%. Jeg kjører for det meste 99%, altså 99% full kontroll. Den siste ene prosenten er uforutsette ting som skjer så nær meg at jeg ikke har sjanse til å reagere.

Jeg mener jeg kunne kjørt naken, men gjør det ikke, for jeg har noen hjemme som venter, og de fortjener en følelse av trygghet også. Nå skal jeg og guttungen ut å kjøre, ATGATT :prf
Det er i grunnen nok å bli forstått, enighet er ikke nødvendig., men jeg er helt enig i det du sier her

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av cevillan »

SuperMorten skrev: Mange av de som ifører seg skinndress, ryggskinne osv, tror jeg "spiser opp" økt sikkerhet med høyere fart, dypere nedlegg osv. Akkurat på samme måte som at vi bytter til vinterdekk på vinteren, og tror at vi kan fortsette å kjøre som vi gjorde på sommeren.
Dette er jeg veldig enig og litt det jeg nevner også, at alt er veldig svart/hvitt når man diskuterer ATGATT. Kjører jeg i tropebekledning blir kjørestilen deretter. Det virker som det ofte snakkes om mc-kjøring som en av/på-bryter. Det er forskjell på å cruise i en by en varm sommerdag på vei til butikken for å kjøpe melk, og å presse rundetider på bane. For meg er ikke dette samme sak, og sikkerhetsutrustningen er deretter også.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av cevillan »

LordShaft skrev:Når jeg skal 2 km til jobb, tar jeg bilen om det er så varmt... Eller tar det som en trim, å bruker bena... Er det så varmt at jeg ikke vil ha på meg kjøreutstyret, lar jeg heller sykkelen stå.
Ta uttrykket "skrape opp" fra asfalten med en liten klype salt. Jeg jobber i nødetatene og har vært borti en del stygge moped og sykkel ulykker, uten at jeg trenger å gå i detaljer.

Nå tenker jeg ikke bare på ditt innlegg, men flere innlegg her der folk føler at de er bedre sjåfører ved å være mindre overopphetet. Mulig, selv må jeg innrømme at det ikke sløver meg nevneverdig å kjøre med skinndress i 30 grader. Men det blir varmt, klamt og vått.

Jeg driter 200 - 0 i hva du/dere måtte velge å kjøre sykkel i... Men jeg kan være den første i rekken å fortelle hva jeg syns om det! :thumleft



Sony Z2
Og jeg velger mc. Fordi risikoen er innenfor det jeg føler jeg kan akseptere. Men for deg er mc-kjøring mc-kjøring. Om det er 200 kmt eller 50 kmt. Det synes jeg er ganske snevert og firkantet syn.

Det borger heller ikke for en særlig trivelig diskusjon når du avslutter med en slags "jeg driter i hva dere gjør, men jeg synes det teit". Ok, good to know :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Det er mange typer for mc kjøring, det kan vi være enig i... Men ytterst få av oss kjører i 200, gjør du dette på landeveien, spiller det strengt talt liten rolle hva du har på deg.

For meg er dette en helt unødvendig ting å diskutere.... Mener ikke å gjøre det utrivelig å diskutere det, men jeg har ingen grunn til å bry meg om hva nettopp du velger å ha på deg når du kjører sykkel.
Jeg syns ikke det er teit... Jeg syns det er komplett idioti.... Men er jeg noe bedre enn deg for å kjøre med fult utstyr, nei på ingen måte.... Jeg velger å bruke fult utstyr, ellers så lar jeg sykkelen stå.


Sony Z2

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av 45316 »

LordShaft skrev:Det er mange typer for mc kjøring, det kan vi være enig i... Men ytterst få av oss kjører i 200, gjør du dette på landeveien, spiller det strengt talt liten rolle hva du har på deg.

For meg er dette en helt unødvendig ting å diskutere.... Mener ikke å gjøre det utrivelig å diskutere det, men jeg har ingen grunn til å bry meg om hva nettopp du velger å ha på deg når du kjører sykkel.
Jeg syns ikke det er teit... Jeg syns det er komplett idioti.... Men er jeg noe bedre enn deg for å kjøre med fult utstyr, nei på ingen måte.... Jeg velger å bruke fult utstyr, ellers så lar jeg sykkelen stå.


Sony Z2
Veldig enig!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg ser på megselv som et ATGATT fører, men, for det er et men for meg. Når tempratures steg opp i 42 grader og det ikke var noe valg å la sykkelen stå for jeg måtte hjemover da ble det litt lettelse i anntrekket. Kjørte med jakka oppkneppet, uten hansker og med åpningshjelmen åpen. Ettr et meget varmt museeums besøk så ble det også kjørt noen killometer i shorts for å kjøle meg selv ned.

Heteslag er faktisk ikke noe å spøke med og kan være dødelig. Tempraturer opp mot 35 gikk greit, men jeg slet når det ble over 40.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av mortenolb »

En ting jeg har tenkt litt på, som følge av den varmen vi har hatt nå i det siste.
Er det bare meg som ikke merker noe særlig til varmen, uansett klesmengde, så lenge jeg kjører i over 40-50km/t? Jeg merker godt at det koker når jeg stopper, da er det av med jakke og ryggskinne med en gang, ellers blir det søkkvått, men akkurat mens jeg kjører er det ikke noe problem. Selv da jeg hadde glemt å ta ut innerforet så opplevde jeg ikke den store varmen.
Nå forstår jeg at det blir litt annerledes med skinndress osv.
For ordens skyld så kjørte jeg med jofama tekstiljakka i varmen, med innerforet.

Sånn sett så har jeg jo ikke noen spesiell grunn til å droppe utstyret, annet enn latskap, men jeg synes det er klønete å gå rundt i butikken med fullt utstyr. Det sagt så har jeg jo også full forståelse for at man vil ha på seg alt, for det ér en risiko. Personlig driter jeg litt i kroppen min(frem til noe faktisk skjer), utenom hendene. Som gitarist er det greit å ha fingrene i behold, selv om det ikke er noe bedre å ødelegge andre kroppsdeler. Jeg kan også gå med på at det er idioti, og jeg merker at jeg selv kikker litt rart når jeg ser folk som kjører i tskjorte og shorts, eller lignende, på tross av at jeg fint kan finne på å kjøre i jeans selv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Bjerknez »

Dette er uansett opp til hver enkelt. Å diskutere hva som er riktig i diverse sammenhenger blir tullete. men å formidle hva man SELV velger å gjøre er jo greit. Men slike spørsmål som "Er du en ATGATT-kjører på MC?" er bare nødt til å ende i lange diskusjoner/krangler.

Det blir litt som å si at det er idioti å kjøpe seg en en bil som ikke er blandt de tre sikreste. For hvorfor kjøper du deg ikke den sikreste bilen? Er du ikke glad i barna dine? Setter du utseende/pris forran sikkerheten?

La oss si at en av dere hadde kjøpt en Ford Focus. Dere skryter av at dere sikrer barna i bilen og legger gjerne også ut bilder av dette. Du kjører så klart alltid med beltet på etc. Men så finner jeg ut at en VW Golf er langt sikrere og krasje med (bare et eksempel. Vet jo ikke om dette er sant). Er det da idioti å ikke bytte ut denne Forden med Golf'en?

Blir ikke heeelt det samme, men jeg er overbevist om at alle sammen skjønner hvor jeg vil hen.

Kan jeg feks. si at det er idioti og kjøre med dattera/sønnen sin bak på MC'en bare for at dem synes dette er kult og at DU kanskje får deg en unskyldning for å kjøre en tur? Er du ikke glad i barnet ditt?

Alt dette er veldig provoserende lesning og maner ikke til noen god diskusjon i det hele tatt og det er nermest som å slenge bensin på bålet.

Det skal sies at dette innlegget ikke er ment som tilsvar til noen her.

Ser jeg folk i kortermet og shorts på en motorsykkel så hilser jeg like mye på dem som alle andre. Jeg slår gjerne også av en prat med dem hvis vi treffes. Ja, jeg har min mening om bekledningen dems, men holder det for meg selv :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev:Dette er uansett opp til hver enkelt. Å diskutere hva som er riktig i diverse sammenhenger blir tullete. men å formidle hva man SELV velger å gjøre er jo greit. Men slike spørsmål som "Er du en ATGATT-kjører på MC?" er bare nødt til å ende i lange diskusjoner/krangler.

Det blir litt som å si at det er idioti å kjøpe seg en en bil som ikke er blandt de tre sikreste. For hvorfor kjøper du deg ikke den sikreste bilen? Er du ikke glad i barna dine? Setter du utseende/pris forran sikkerheten?

La oss si at en av dere hadde kjøpt en Ford Focus. Dere skryter av at dere sikrer barna i bilen og legger gjerne også ut bilder av dette. Du kjører så klart alltid med beltet på etc. Men så finner jeg ut at en VW Golf er langt sikrere og krasje med (bare et eksempel. Vet jo ikke om dette er sant). Er det da idioti å ikke bytte ut denne Forden med Golf'en?

Blir ikke heeelt det samme, men jeg er overbevist om at alle sammen skjønner hvor jeg vil hen.

Kan jeg feks. si at det er idioti og kjøre med dattera/sønnen sin bak på MC'en bare for at dem synes dette er kult og at DU kanskje får deg en unskyldning for å kjøre en tur? Er du ikke glad i barnet ditt?

Alt dette er veldig provoserende lesning og maner ikke til noen god diskusjon i det hele tatt og det er nermest som å slenge bensin på bålet.

Det skal sies at dette innlegget ikke er ment som tilsvar til noen her.

Ser jeg folk i kortermet og shorts på en motorsykkel så hilser jeg like mye på dem som alle andre. Jeg slår gjerne også av en prat med dem hvis vi treffes. Ja, jeg har min mening om bekledningen dems, men holder det for meg selv :thumleft
Jeg ser veldig godt hvor du vil med dette innlegget, å forstår deg godt! Noen vil alltid la seg provosere, noen vil ikke gidde å bry seg nevneverdig... vi er alle forskjellige, med mange forskjellige meninger.
Jeg kan ofte være krass i uttalelsen og kan oppfattes som støtende, men er langt fra slik du hadde tolket meg om vi hadde pratet ansikt til ansikt. Men jeg har helt klart sterke meninger rundt akkurat dette. Å de er jeg ikke redd for å diskutere her inne....
Møter jeg deg på veien iført shorts, gidder jeg ikke kommentere valgene dine, men kan godt stille vennlige spm rundt de :thumleft

Svar