Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mekkern
Innlegg: 7638
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Litt mer lengde kan en få ved å øke trykket- dekket flexer mindre og er da kaldere ,kalde dekk har mindre grep og slitasje.
Men i regn er det også greit med mer trykk for å få høyere marktrykk på mindre flate.
Men vi snakket om små forskjeller.
Men for lavt trykk gir stor slitasje, spesielt ved svingkjøring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5411
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Takker for info som for meg ikke var kjent @mekkern :thumleft På bil er det noe annet, justerer trykket for å få jevn slitasje på hele dekkets flate. På lavprofil dekk er det økt trykk som i mitt tilfelle gir jevn slitasje på hele dekkets flate. Må riktignok kontrollmåle noen ganger underveis i starten for å ha kontroll.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7638
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Ja på «blåbæret» (fiestaen) kjører jeg max anbefalt på 17toms sommerdekka. Hvis ikke så tenderer den til slitasje på ytterkantene, men er jo litt gocart kjøring med den da.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4746
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

J.L skrev: 17 mai 2024, 17:26 Hvar ikke for å få mest kjørelengde, men om en har 150-200 mil igjen til en er hjemme fra tur, hvordan da kunne ha best dekk helt hjem. Nye dekk ligger jo hjemme
Veldig dumt å legge avgårde på slitte dekk. Jeg skal nedover til alpene i midten av Juni. Det blir med splitter nye dekk selvfølgelig.

Thunderace
Innlegg: 64
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Thunderace »

Hei:) :D

Er det noen som kan hjelpe meg med valg av bakdekk?
Jeg trenger tips :scratch

Litt info:
Jeg har en ktm 1290 super duke knallert. Kjører en del på langtur og litt aktivt på svingete vei.
Er vel i utgangspunktet ute etter et dekk som gir tålig grep men som også varer litt :D

Jeg leser tester på nett, ser youtube videoer, leser på forum men blir bare forvirret.

Setter stor pris på all hjelp! :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4746
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Ofte går dette litt på hvilket merke man foretrekker. Noen kjører Michelin, andre Pirelli, Bridgestone og Metzeler. For meg virker det som at de fleste finner sitt dekk man er fornøyd med og går videre med det.

For eget vedkommende har jeg prøvd Michelin, Bridgestone og Metzeler.
Jeg har etter første sett med Metzeler holdt meg til det. Årsaken er først og fremst at dekket passer sykkelen godt gjennom hele dekkets levetid. Da mener jeg først og fremst svingegenskaper. Michelin oppfattet jeg som noe mer tungstyrt og mindre lekent. Bridgestone sleit jeg ut på kort tid.

Jeg har kjørt på Metzeler Roadtec01 og 01SE i mange sesonger nå og har et nytt sett med 01SE på vei. Kanskje det jeg verdsetter mest med dekkene etter svingegenskapene er forutsigbarheten under alle forhold i motsetning til Michelin, hvor det var litt av hvert.. Jeg har ikke enda opplevd noe ubehagelig/skummelt med Roadtec01/01SE.
Anbefales!
Nå har du en sprek KTM, kanskje skulle du prøve Roadtec02 som akkurat kom ut? Sportsligere variant, av det samme dekket, ikke like sterkt fokus på drenering.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23210
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

De alle fleste dekk har grep nok for de fleste av oss for veibruk er min mening. Gå for magefølelsen og et kjent merke med riktig dimensjon så er du i mål. Ingen av dekkene jeg har hatt på mine sykler har noen gang mistet grepet på tørr asfalt vedrørende nedlegg etc. på våt vei er trolig forskjellene litt større, men da kjlrer vi jo pent uansett.

Men generelt sett er det vel slik at mykere gummi gir bedre grep og kortere levetid. Typisk sportsdekk. De færreste av oss trenger sportsdekk til veibruk. Så har man såkalte veidekk. Pilot Road 5 eller 6 er et typisk godt veidekk med godt grep. Kanskje ikke det billigste, men en av de bedre etter min mening.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5411
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Ønsker du ett bestemt dekk sett er det en fordel å kjøpe i forkant for den dagen du må bytte dekk kan du være sikker på at det ikke er på lager, bestille kan ta lang tid. Uansett hvilke merke du velger av de store kjente er det veldig liten prisforskjell. Selvopplevd det å ha ønske om ett bestemt dekkmerke men må ta det de har :P
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4746
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 18 mai 2024, 12:07 De alle fleste dekk har grep nok for de fleste av oss for veibruk er min mening. Gå for magefølelsen og et kjent merke med riktig dimensjon så er du i mål. Ingen av dekkene jeg har hatt på mine sykler har noen gang mistet grepet på tørr asfalt vedrørende nedlegg etc. på våt vei er trolig forskjellene litt større, men da kjlrer vi jo pent uansett.

Men generelt sett er det vel slik at mykere gummi gir bedre grep og kortere levetid. Typisk sportsdekk. De færreste av oss trenger sportsdekk til veibruk. Så har man såkalte veidekk. Pilot Road 5 eller 6 er et typisk godt veidekk med godt grep. Kanskje ikke det billigste, men en av de bedre etter min mening.
Det er forskjell på sportstouringdekk, så det går på preferanser. Jeg har ikke prøvd Road5 og Road6, men hadde PilotRoad 3 og PilotRoad 4. Skal mye til før jeg prøver de førstnevnte.
Leser man litt om Roadtec02 er det et spennende dekk å prøve ut.

mekkern
Innlegg: 7638
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Road6 er et stabilt dekk men krever mer input enn andre for å svinge men ganske nøytralt når en ligger i sving.
Pirelli Angel GT2 synes mer lettsvingt.-men blir forholdsvis fort borte. Road6 er jeg ikke sikker på ennå.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4746
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Det er min erfaring med Michelin selv, og en tidligere kollega som klagde på at sykkelen var tung å dra gjennom svingene. Han gikk til Roadtec01 etter min anbefaling og kjører på det enda.
Jeg har vurdert å prøve Pirelli Angel GT2 selv, men har valgt det trygge og kjente som jeg er fornøyd med gang etter gang.

Hvor langt kom du på et sett Angel GT2?

mekkern
Innlegg: 7638
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 18 mai 2024, 18:10 Det er min erfaring med Michelin selv, og en tidligere kollega som klagde på at sykkelen var tung å dra gjennom svingene. Han gikk til Roadtec01 etter min anbefaling og kjører på det enda.
Jeg har vurdert å prøve Pirelli Angel GT2 selv, men har valgt det trygge og kjente som jeg er fornøyd med gang etter gang.

Hvor langt kom du på et sett Angel GT2?
Tjaaaa...tror det var slutt på en 700mil hvilket er litt under snittet på 800mil.har brukt opp 5 sett hjul på ca 40000km det 6 paret (road6)er nå på 200mil og ser ikke så ille ut ennå.alt på cbr1000f-88.
De andre syklene er ikke direkte sammenlignbare.
Sist redigert av mekkern den 18 mai 2024, 18:24, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23210
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 mai 2024, 18:10 Det er min erfaring med Michelin selv, og en tidligere kollega som klagde på at sykkelen var tung å dra gjennom svingene. Han gikk til Roadtec01 etter min anbefaling og kjører på det enda.
Jeg har vurdert å prøve Pirelli Angel GT2 selv, men har valgt det trygge og kjente som jeg er fornøyd med gang etter gang.

Hvor langt kom du på et sett Angel GT2?
Jeg jadde Angel GT på begge S1000R'ene jeg hadde. Jeg kjlrte dem jo aldri helt til stria, men jeg fikk rundt 8-10.000 km. Ut av dem. Men byttet dem uansett hvert år. Liker å starte sesongen med ferske dekk.

Svar