JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Pollti

Legg inn av Pollti »

Det kan jo være likså greit. De bekymrer meg litt de Karmøy damene . Jeg håper ikke alle liker Raspeball ihvertfall. :roll

Brukeravatar
Jalmar
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Rasper de for hardt kan det bli vondt. :O
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave

c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

De trenger bare kyndig veiledning på misjonshotellet tror jeg.

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Ja. Man kan i hvert fall ikke stole på at de har lært noe av de PDF-dokumentene som er lagt ut fra kommunen. :[-X

c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Vi må nok lære Karmøy damene hvordan de tar saken i egne hender.

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Godt at det er noen som tar ansvar her i verden :8)

Mamma var spesialpedagog på Karmøy en gang på søttitallet. Men hu fikk ødelagt folkevogna si på Karmsundbrua . Ble påkjørt bakfra av en eller annen fastboende. Motoren i bobla ble flytta 8 cm framover, sånn at den plassen som til vanlig ikke var i baksetet ikke var der lenger.
Så jeg har all forståelse for at det har vært et større forfall i kunnskapene til lærerstanden der på øya.

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

Nå skjønner jeg hva Karmøy har gjort med enkelte villbloggere. ](*,)
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Nå har jeg vært ute på glattisen igjen. I dag har det vært flott vintervær her på Lørenskog. - 9 grader og solskinn. Det var såpass stille i trafikken at jeg våget meg ut på "storveien" en tur. Det var kanskje en smule kaldt for saltet, for det var glatt og det virket som om det var en ishinne på asfalten.

Men nu gikk alt så meget bedre. Dekkene hadde greit nok grep. Lufttrykket jeg brukte var 20 psi foran og 30 psi bak. Bør kanskje gå opp litt foran, for han var litt myk og "svømte" litt.

I førstninga var jeg litt stiv og engstelig, men etter hvert som kilometrene gikk blei jeg mer fortrolig med bevegelsene i sykkelen på veien. Det gikk helt greit å følge trafikken i "mopedtempo", og de slippene som kom var ikke verre enn at de lot seg takle. Så nå ser jeg litt lysere på dette med vinterkjøring.

Islagte småveier er ikke paradegrenen til forhjulet mitt, så der er det rom for bedre saker.

Men alt i alt en hyggelig dag på to hjul. :thumleft

Bilde

Bilde

Bilde

c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Desmo skrev:Nå skjønner jeg hva Karmøy har gjort med enkelte villbloggere. ](*,)
Javel?
Jeg har aldri vært på Karmøy, og den historia med bobla var før jeg fikk sertifikat, men etter at jeg hadde lært både arealet av sirkelen og 10-gangen

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jalmar legger nok i vei for å sjekke hotelfasiltetene på Karmøy hvert øyeblikk. :=D>

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Ja, han bør så absolutt følge kallet

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Da har jeg endelig fått lagt ut Nordkapp-turen på hjemmesiden min. De som har lyst til å lese om den kan klikke på følgende link: http://www.jalmar-travel.com/side45.html

Og så er det rett til sengs for meg...

c")

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

Ja, en kan jo bli trøtt av mindre enn en Nordkapptur. :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev:Da har jeg endelig fått lagt ut Nordkapp-turen på hjemmesiden min. De som har lyst til å lese om den kan klikke på følgende link: http://www.jalmar-travel.com/side45.html
27 timer på 1600 km er jo tre timer for mye. Du brukte vel en drøy time på fergen. Uten den, og den drøye halvtimen på de ekstra 50 km, hadde du greid det da, tror du? Eller med andre ord: Skal man i Norge kjøre seg til det minste av alle IronButt sertifikatene (SaddleSore 1600K) må man kanskje regne med å måtte bruke Sverige som transittland.

Selv skal jeg gjøre et forsøk på SS2000 i januar (når Hustruen er bortreist). Men erfaringen fra i fjor er at jeg greier en gjennomsnittsfart på omlag 100 km/t alt inkludert. Da blir det en meget lang dag å kjøre 2.000 km. Men vi får se.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Man må holde ca 70 km/t i snitt for å klare minste strekningen (1000 US miles / 24 timer). Det er tøfft i Norge. Med Voyageren må jeg regne bensinfylling minimum hver 400 km. Egentlig strengt tatt 3 fyllinger på strekningen, men man kan regne 4 for å være sikker. Så man kan regne at 1 time går bort på fylling av bensin + litt diverse samtidig som man allikevel er nødt til å stoppe.

Så kan man trekke fra i hvert fall 1 time til mat og påfyll av væske i kroppen. Så strekningen må i praksis kjøres på 22 timer. Det vil si ca 73 km/t i snitt.

Altså, alt er muilg. Men det er ikke lett å holde 73 km/t i snitt på norske veier. Antagelig burde man starte i Stavanger og kjøre Kristiansand - Oslo - Trondheim osv. hvis man skulle kjøre i Norge. Og man måtte være godt orientert om veiarbeid og eventuelle kødannelser underveis.

Mitt mål på Nordkappturen var å få et inntrykk av hvor mulig det hadde vært. Jeg er intet konkurransemenneske, så for meg spiller det ingen rolle om jeg hadde klart det eller ikke. Jeg kunne dratt inn ganske mye tid på fjellovergangene ved å sette hastighetsbestemmelsene litt tilside, men jeg hadde ikke ordnet noe av det praktiske som skal til av papirarbeid eller noe på forhånd. Målet var som sagt bare å få et innblikk i hva dette innebar. Men skulle jeg kjørt inn et medlemskap, ville jeg valgt Oslo-Gøteborg-Malmø og så oppover mot midt-Sverige på en av de fine veiene. Da kan man holde jevn og forholdsvis høy hastighet.

Det jeg syns var mest interessant med min uhøytidelige test var at det faktisk gikk an å tilbringe ett døgn i sykkelsalen uten å bli farlig sløv og sliten. Det har jeg aldri klart med noen annen sykkel før.

c")

Svar