KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Det ENESTE jeg ikke liker når det kommer til KTM 1290 Super Adventure er vindskjermen. Jeg har riktignok ikke kjørt den men har prøvesittet den på messa samt kikket litt på AJ sin i går. Jeg synes rett og slett det blir for mye forstyrrende detaljer i vindskjermen som "sperrer" eller distraherer sikten fremover. AJ mente også dette var et lite problem hvis jeg forsto han rett?

En annen ting jeg lurer på gjelder mer generelt for slike typer sykler muligens, men har for meg at de fleste syklene i denne klassen har smalere bakdekk/fremdekk samt er høyere etc. Vil ikke dette kreve ganske ekstreme nedleggsvinkler for å opprettholde samme hastighet som en annen type sykkel? Eller tenker jeg litt feil nå?
Vil ikke si det er noe problem, men kan være en utfordring for noen. Spesielt ved svingkjøring hvor forhøyningene på hver side ("horna" på skjermen... :twisted ) kan komme midt i synsfeltet.
Faktum er at SA vindskjermen har detaljer med blant annet den vertikale luftspalten øverst på skjermen, som gjør den vanskelig å se gjennom.
Men det skal man jo ikke gjøre på en sykkel som dette. Blant annet derfor er den justerbar og kan tilpasses de aller fleste.
En annen detalj er den mørke 'innerskjermen', som jeg egentlig synes er unødvendig.
Men ingenting av dette forstyrrer eller plager meg på noen måte under kjøring, hverken i høyeste eller laveste posisjon.
Foretrekker for øvrig å ha skjermen i laveste posisjon. Kunne gjerne hatt den enda lavere også, men da må jeg fram med sagen. Og det er ikke aktuelt på denne sykkelen.
Funker veldig bra i laveste posisjon og er den beste skjermen jeg har hatt på noen av syklene mine med tanke på støy og turbulens.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:
poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:<snip>

En annen ting jeg lurer på gjelder mer generelt for slike typer sykler muligens, men har for meg at de fleste syklene i denne klassen har smalere bakdekk/fremdekk samt er høyere etc. Vil ikke dette kreve ganske ekstreme nedleggsvinkler for å opprettholde samme hastighet som en annen type sykkel? Eller tenker jeg litt feil nå?
180 grader feil :-)

Dekkbredden har veldig lite å si for nedleggsvinkel. Svingradius er mer styrt av avstand mellom framhjul og bakhjul.
Mulig jeg ordla meg litt feil her...

Bare så det er sagt, så tviler jeg ikke på adventure syklenes egenskaper da jeg har blitt imponert over disse ved flere annledninger. Men når man har smalere dekk samt sitter høyere på sykkelen så vil vel nedlegget komme raskere (grunnet mindre dekkbredde) samt nedleggsvinkelen virke mer ekstrem da man sitter høyere på sykkelen?

Jeg er litt på tynn is her, men prøver bare å forstå hvorfor feks. litersykler har større dekkbredde enn feks. sykler i 600cc klassen. Går det mest på utseendet elelr har det seg slik at bredere dekk gir bedre veigrep?
For egen del kan jeg si at jeg synes faktisk Stelvio'en var mer lettsvingt og nedleggsvillig enn 1290'en. Lik konfigurasjon på begge om en ser bort fra hvordan V-motoren er plassert. Dvs. 19" hjul foran og 17" bak. Lik dekkdim. foran, mens SA'en har 170/17 og Stelvio'en 150/17.

Men bevares! 1290'en svinger bra nok for mitt bruk :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:<snip>
Og før jeg glemmer det: gratulere med ny GS :thumleft .
Takk for det - liten endring egentlig, litt ekstra gadgets på den nye bare.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

Kanskje flyttes til dekktråden? Beklager at jeg bidro til avsporingen :P :p .
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:Kanskje flyttes til dekktråden? Beklager at jeg bidro til avsporingen :P :p .
God idé :drg

Stenger tråden midlertidig til flyttingen av poster er gjort.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

AJ skrev:
poulet_cavalier skrev:Kanskje flyttes til dekktråden? Beklager at jeg bidro til avsporingen :P :p .
God idé :drg

Stenger tråden midlertidig til flyttingen av poster er gjort.
Da er nedleggspostene skilt ut og lagt til egen tråd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har prøvd å lese meg fram til et fornuftig svar, men ikke faen! Noen av dere som kan fortelle meg hva som er forskjellen på den originale 2 delte salen og den svarte hele salen? Uten det opplagte at den er hel istede for 2 delt :roll

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

Det er en comfortsal, så litt mykere og bedre å sitte på.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:Det er en comfortsal, så litt mykere og bedre å sitte på.
Skal visstnok også være 2 cm. høyere (smalere foran og litt bredere helt bakerst på førerdelen).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Er ikke den som er der original comfort nok? :-k
Likte bare det svarte designet. Meget oppegående

Note4

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

Skjønner at du har vært vandt til trefjøl, for jeg synes ikke den er komfortabel nok. Skulle gjerne hatt en litt mykere sal.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Ja men kan ikke du prøve den nye salen da? Så får vi andre se om det er verdt å invistere i selv :knegg

Note4

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

He he. Skulle gjerne gjort det, men fruen har stengt kontoen. Ihvertfall for i år. :p
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av norse900 »

Muligens en meeeeget fornuftig kone??? :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg skal ikke klage. Har jo tross alt brukt temmelig mye penger på sykkel med utstyr, tur til ACR, nye dekk, og på toppen av alt må jeg ha meg nye støvler pga. banekjøringen på ACR. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar