JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Pollti skrev:Forresten så lurer jeg på hvorfor det å sove kalles skjønnhetssøvn ? Selv sover jeg hver natt men ikke blir jeg noe penere av den grunn. Det er det samme stygge trynet jeg ser i speilet hver dag. Av dette så konkluderer jeg med at han dærre prinsen som vekket Tornerose må ha vært ekstremt opprådd for kvinnfolk. :O Hun må jo ha vært ubeskrivelig schtøgg etter å ha purket og sovet i 100 år. :knegg
Du sier jo at stygt er pent?
Og det gjelder kanskje for flere av gutta boyz? :roll

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jeg sa ikke det. Det var Frank Zappa som sa det.

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Ja, men når du siterer den godeste Zappa i siggen din, er det jo nærliggende å tro at du mener noe tilsvarende sitatet?

Pollti

Legg inn av Pollti »

Det kan jo så være at jeg er enig i utsagnet men han sa det først.

Brukeravatar
Jalmar
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

hansraymond skrev:
Jalmar skrev:Nei, oljefilter er oppskrytt. Det var ikke oljefilter på boblene, og de var da solide nok? Ikke måtte man bytte dørene heller.

Trenger du karosserideler til Corolla, er det bare å ta litt sølvpapir og forme til. Blir mer solid også enn det rispapiret som sitter der originalt.
:roll njaa Det er en sannhet med modifikasjoner!!! det er faktisk en sil i bånn av bunnpanna avBobla, men det er noe de fleste ikke veit da de fleste ikke har gidda å sett i brukerhåndboka hahahahha :lol :lol :lol
snakker av erfaring da jeg har hatt en haug av disse bilene, 5 for å være eksakt :knegg
ta av ei bunnpanne å se sjøl...litt søl da men...
Joda, har da bygget noen slike motorer opp gjennom "karrieren". Den sila kunne vel knapt regnes som noe annet enn plunder. :lol Men man behøvde ikke ta av bunnpanna, det holdt å skru av lokket der tappepluggen satt på de nyere boblene. De eldre hadde ikke tappeplugg i lokket, og det var nødvendig å skru ned lokket for å tappe olja. Da renset man silen samtidig. Disse silene blei av mange fjernet når de monterte motorvarmer. Varmeren var jo bare et nytt bunnlokk med varmeelement i. (Forøvrig var det jo ikke bunnpanne i ordets rette forstand på disse motorene heller. Det var to-delt blokk og ingen egen bunnpanne som kunne skrues av) ;)

Løsningen på boblene når man trimmet dem var jo å montere en adapter der oljekjøleren satt, så blei det filter. Spesielt hvis man kunne få tak i de nyeste kjølekåpene som hadde oljekjøleren utenfor "hovedveien" til kjølelufta. De eldre kjølekåpene var smale og hadde oljekjøleren stående midt i luftstrømmen fra vifta mot venstre sylinderrekke, mens de nyeste kåpene hadde et påbygg framover som tillot flytting av oljekjøleren ut av hovedstrømmen. Men det var tilgang på en adapter som tillot montering av et ekstern oljefilter, og det var absolutt en fordel. Det optimale var selvfølgelig Porche-vifte liggende oppå motoren og glassfiber kjølekåpe. Men da fikk man vinkel på viftereima, og det kunne gå seriøst utover levetiden på reima. Imidlertid tillot dette en svær oljekjøler montert f.eks. under luftinntaket under bakruta. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave

c")

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Satt her ved pc'n og funderte på formlene for areal og omkrets på sirkler. Kunne begge formlene, men kunne ikke huske hvem som var hvem. :roll

Nuvel, Google er jo alltid til hjelp. Så jeg søkte. Og jeg fikk opp en link til et PDF-dokument som Karmøy Kommune hadde forfattet. Dette dokumentet var laget for å veilede barn i bruk av enkle matematiske formler. Altså midt i blinken for meg.

http://www.skole.karmoy.kommune.no/wava ... 0volum.pdf

Stor var overraskelsen da jeg snart fikk se følgende utregning:

Sirkel

Du skal vite at en strek som går fra den ene
siden av sirkelen til den andre, gjennom
sirkelens sentrum, kalles en diameter.
Du skal vite at en strek som går fra sirkelens
sentrum til sirkelens side, kalles radius.
Du skal vite at sirkelens midtpunkt kalles
sirkelens sentrum.
Du skal vite at formelen for areal er Jr2
Du skal vite at formelen for omkrets er 2Jr
Du skal vite at J uttales pi og at J er det samme som tallet 3,14.

Du fører stykket slik:
Areal, sirkel: Jr2 = 3,14 * 10m * 10m = 31400 m2
Omkrets, sirkel: 2Jr = 2 * 3,14 * 10 = 62,8 m

Så på Karmøy er 3,14 ganger 10 ganger 10 altså 31400 ??? :O

Jeg har sendt en mail til Karmøy kommune og rettet krass kritikk til den ansvarlige for dokumentet. Anbefaler Karmøy kommune å sørge for at forfatteren får delta noen timer i matteundervisningen for 1. klassetrinn slik at han kan få en innføring i 10-gangen.

Noen må ta ansvar her i verden !!!!! :[-o<

c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Enkelte lærere burde vært sendt i konsentrasjonleier. Der lærte de virkelig å konsentrere seg ihvertfall. Og gidder de ikke å lære å konsentrere seg så kan de sendes til en Gulag i Sibir. Der lærer de å jobbe og det er noe lærere er redde for. :O

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Kanskje dokumentet egentlig er ment for lærerne??? :O Det er jo ganske høy strykprosent på lærerhøyskolene har jeg lest.

Men konsentrasjonsleire er nok en god løsning. For det ville nok være en fordel for unga at lærerne ikke deltok for mye i undervisningen. :-k

c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Ja. Med sånne lærere som det er på Karmøy så er nok det best.

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Tror vi bør fokusere på barnas ve og vel på Karmøy. Danne interesseorganisasjoner og støttegrupper. Kanskje søke om tilskudd fra Halvorsen slik at vi kan opprette filialer rundt omkring.

Vi trenger i grunnen en organisator til disse oppgavene. :-k

c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Vi får trå til og offre oss med litt spesial undervisning for å rette opp skaden etter lærerene. Jentene må ihvertfall lære Braastad stabling og nytten av øl i kjøleskapet.

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Hvis det er misjonshotell på Karmøy kan vi ha det som hovedkvarter.

Braastadstabling og etterfylling av øl er undervurderte oppgaver. Her er det viktig at undervisningen starter så tidlig som mulig, slik at jentene kan benytte sine medfødte egenskaper for omsorgsarbeid i hjemmet. Går det for lang tid vil likestillingsdamene ødelegge disse egenskapene og erstatte de med vranglære om lik lønn for likt arbeid osv. :roll

c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jeg har bare bodd i brakkeleir på Karmøy. Den var dønn tørrlagt, hvilket jeg fant bekymringsverdig. Men faktum er jeg ble så full der at jeg ikke rakk flyet hjem. Der var det forresten ikke noen damer så likestilling ble ikke pjaktisert.

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Damene der jobber sikkert i kommunen. Og der har de så mye å gjøre med å rette opp feilene sine at de ikke rekker å gå uttafor døra.

c")

Svar