Japansk kvalitet er best

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev: ... Skulle gjerne hatt en GS800 ved siden av Africa Twinen jeg. :lol
Blir ikke det litt "smør på flesk"? .... men med den forskjellen at smøret er nytt og ferskt, mens flesket er gammelt og harskt.
Tror ikke AT'n hadde blitt brukt så mye
Det skal du ikke være så sikker på. Jeg har faktisk kjørt GS800 og et var ingen aha-opplevelse for meg det. Selvfølgelig, god å kjøre, mer motor, kjappere gassrespons grunnet innsprøytninga, men utover det står min AT seg godt i sammenligning, spesielt med tanke på at det er en 21 år gammel sykkel.

Synes jeg. :thumleft
Hva vet vel jeg egentlig om det ... jeg tenkte bare at med to så like sykler mtp bruksområdet, så finner man en favoritt, og vil bruke den ...
Om jeg skulle ha to sykler, så skulle det være større forskjell på de ... kanskje en feit sportstourer med 140-150-160 hk+ hadde vært no i tillegg til V-stromen :-k :-k .... ja det trur æ bestemt hadde vært saker :prf
HeHe, ja det er jeg enig i. Og den uttalelsen var jo ment som en fleip. :-)
Jeg hadde heller kjøpt knastedekk og veltebøyler til V-Strommen jeg. Og kjørt uttafor asfalten hvor den funker aldeles utmerket. Hvis det er en 1000cc så har du motor nok til å oppleve adrenalinkick så det holder i lange baner på grusveier, noe som er meget spesielt. :thumleft

Her er en V-Strom 1000 offroad. Og jeg påstår at dette er maks "offroad" for 90% av de av oss som kjører store adventuresykler. De fleste kjører 90% asfalt. :punch

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JSGDcyakGMY[/video]
Har prøvd meg litt på grusen ... også tilsvarende veier som i videoen ... men altfor lite, og litt mere forsiktig enn den fyren. Jeg er nok fremdeles litt feig :-# .... mener selvfølgelig forsiktig, men håper på å utfordre meg selv litt mere denne sesongen.
Sykkelen er 1000 ccm ja, og kapabel for det meste jeg måtte finne på å bruke den til.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av knutk »

Hm...
Av en eller anne grunn føler jeg nå visse trekk med å diskutere med madammen en uke i måneden... :knegg

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev: ... Skulle gjerne hatt en GS800 ved siden av Africa Twinen jeg. :lol
Blir ikke det litt "smør på flesk"? .... men med den forskjellen at smøret er nytt og ferskt, mens flesket er gammelt og harskt.
Tror ikke AT'n hadde blitt brukt så mye
Det skal du ikke være så sikker på. Jeg har faktisk kjørt GS800 og et var ingen aha-opplevelse for meg det. Selvfølgelig, god å kjøre, mer motor, kjappere gassrespons grunnet innsprøytninga, men utover det står min AT seg godt i sammenligning, spesielt med tanke på at det er en 21 år gammel sykkel.

Synes jeg. :thumleft
Hva vet vel jeg egentlig om det ... jeg tenkte bare at med to så like sykler mtp bruksområdet, så finner man en favoritt, og vil bruke den ...
Om jeg skulle ha to sykler, så skulle det være større forskjell på de ... kanskje en feit sportstourer med 140-150-160 hk+ hadde vært no i tillegg til V-stromen :-k :-k .... ja det trur æ bestemt hadde vært saker :prf
HeHe, ja det er jeg enig i. Og den uttalelsen var jo ment som en fleip. :-)
Jeg hadde heller kjøpt knastedekk og veltebøyler til V-Strommen jeg. Og kjørt uttafor asfalten hvor den funker aldeles utmerket. Hvis det er en 1000cc så har du motor nok til å oppleve adrenalinkick så det holder i lange baner på grusveier, noe som er meget spesielt. :thumleft

Her er en V-Strom 1000 offroad. Og jeg påstår at dette er maks "offroad" for 90% av de av oss som kjører store adventuresykler. De fleste kjører 90% asfalt. :punch

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JSGDcyakGMY[/video]
Har prøvd meg litt på grusen ... også tilsvarende veier som i videoen ... men altfor lite, og litt mere forsiktig enn den fyren. Jeg er nok fremdeles litt feig :-# .... mener selvfølgelig forsiktig, men håper på å utfordre meg selv litt mere denne sesongen.
Sykkelen er 1000 ccm ja, og kapabel for det meste jeg måtte finne på å bruke den til.
Den funker like bra på grusveier som andre store "dualsport" Motorsykler. Men min erfaring er at det står mye på dekkvalg. Har man gode grusdekk, så kommer tryggheten også. Resten er kun snakk om å tilegne seg erfaring. Det handler heller ikke om å kjøre fortest, men om den spesielle naturopplevelsen og kjøreopplevesen å kjøre ute i naturen gir. Det er noe helt spesielt og min og andres erfaring er at om man først får smaken på det, så er det ingen vei tilbake. :D

Jeg tror at f.eks. Continental TwinDuro TKC 80 knastedekk funker bra på din V-Strom. Eller Michelin Anakee 2 som er et mer såkalt on/offroad dekk. Begge dekk velegnet for store dualsport/adventuresykler. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av JohnnyTh »

FJZZR skrev:Oktan angis i USA etter RON. Her i Europa brukes ROZ. Disse er ikke like. Legg til 4 på Amerikanske pumper så vil 87 bli 91, 92 bli 96 osv. Mener at de har 10 etanol, om ikke jeg husker helt feil da.
Marine fuel i usa er uten etanol. De aller fleste i militærhistorisk miljø bruker den på sine kjøretøy. Oktanen er egentlig ikke så nøye. Dodgen min har minimum 72 okt rating. Det er sikkert angitt i Ron
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

Her er for øvrig et spionbilde fra Afrika av uttestingen av den nye BMW GS1300R som kommer til neste år i følge pålitelige kilder. Her har man kloke av erfaring, valgt å gå helt tilbake til basic og kuttet ut all elektronikk og dippedutter for å redusere sjansene for feil. :knegg
Bilde
Tut & Kjør!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av knutk »

jonnykr skrev:Her er for øvrig et spionbilde fra Afrika av uttestingen av den nye BMW GS1300R som kommer til neste år i følge pålitelige kilder. Her har man kloke av erfaring, valgt å gå helt tilbake til basic og kuttet ut all elektronikk og dippedutter for å redusere sjansene for feil. :knegg
Bilde
Nå feilsiterer dere igjen.

Neste GS blir med firehjulstrekk.
2012-01-15-Ur-GS.gif
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

Nei, den neste BMW GS1300R kommer med en terrenggående modell også, en BMW GS1300R Adventure_All Terrain, som i motsetning til dagens modeller kan kjøres Off Road. :lol
TankBike copy.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev: ...
Jeg tror at f.eks. Continental TwinDuro TKC 80 knastedekk funker bra på din V-Strom. Eller Michelin Anakee 2 som er et mer såkalt on/offroad dekk. Begge dekk velegnet for store dualsport/adventuresykler. :D
Dekk ja, jeg har hittil kjørt på Metzler Tourance, og de funker godt etter hva jeg kan bedømme ... i allefall på landeveien ... på grusen har jeg dårlig sammenligningsgrunnlag ...
så Metzler eller Michelin eller Continental? :scratch ..eller noen andre?

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev: ...
Jeg tror at f.eks. Continental TwinDuro TKC 80 knastedekk funker bra på din V-Strom. Eller Michelin Anakee 2 som er et mer såkalt on/offroad dekk. Begge dekk velegnet for store dualsport/adventuresykler. :D
Dekk ja, jeg har hittil kjørt på Metzler Tourance, og de funker godt etter hva jeg kan bedømme ... i allefall på landeveien ... på grusen har jeg dårlig sammenligningsgrunnlag ...
så Metzler eller Michelin eller Continental? :scratch ..eller noen andre?
Metzler Tourance funker dårlig på grus. Altså det går, men de er ikke bra på grus. Det kommer an på om du vil prioritere asfalt eller grus, for noe kompromisser må du inngå i såfall.

De 2 dekkmerkene jeg oppgir over her er begge konstruert for litt tyngre sykler og vil være mye bedre på din V-Strom enn Metzler Tourance.

Continental TCK80 er som du ser knastedekk med hovedvekt på grus, men som funker godt på asfalt også. God komfort til knastedekk å være.
Bilde

Michelin Anakee 2 funker godt på grus mye bedre enn Tourance, men har bedre asfaltegenskaper enn TCK80, spesielt på våt asfalt.
Bilde

Så da gjenstår det egentlig bare å bestemme seg for hva man skal prioritere mest. Men begge er gode allround dekk.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

Ok, takk for info :thumleft

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Ok, takk for info :thumleft
Bare hyggelig. Og forøvrig kjører jeg på TCK80 foran på min Africa Twin og et Metzeler Karoo bak . :) Når Karoo dekket er oppbrukt blir et TCK80 rund baut. Kjører bare litt mer defensivt på våt asfalt noe som er greit uansett, men får det igjen i feste på grusveiene. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

Et tips til. Mange har gjerne med seg en pumpe også og slipper ut litt luft når de kommer til grusen. Litt lavere dekktrykk enn på asfalt gir bedre feste på grus. Men da slites dekket mer og feil på asfalten, derfor pumper man det gjerne opp til normaltrykk igjen når man skal ut på asfalten. :thumleft
Tut & Kjør!

Svar