Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Gratis annonsering (kun for private, ikke bedrifter):
Til MC, bil og ting & tang til motorsykkelturene osv., osv. ...
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av tullestein »

Hei MrErling. Takk for en veldig grundig og god argumentasjon på denne sykkelen :thumleft . Respektabelt å bli kåret som verdens beste flere år på rad. Herlig motorlyd også :knegg . Ikke helt det jeg ser etter, men det lurer jeg på om CBen er også nå...Må si jeg ikke er så glad i motorkarakteristikken(om det kan kalles det). Virker som den hakker og jukser nærmest på lave turtall. Nesten for dumt å avskrive en sykkel pga. det (ikke at jeg har gjort det) :scratch , men har da mye mer sansen for en rekkefirer eller v-twin.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av ArcticTiger »

tullestein skrev:Hei MrErling. Takk for en veldig grundig og god argumentasjon på denne sykkelen :thumleft . Respektabelt å bli kåret som verdens beste flere år på rad. Herlig motorlyd også :knegg . Ikke helt det jeg ser etter, men det lurer jeg på om CBen er også nå...Må si jeg ikke er så glad i motorkarakteristikken(om det kan kalles det). Virker som den hakker og jukser nærmest på lave turtall. Nesten for dumt å avskrive en sykkel pga. det (ikke at jeg har gjort det) :scratch , men har da mye mer sansen for en rekkefirer eller v-twin.
Hvis CB500 jukser og hakker, så er det enten noe feil med den, eller du har kjørt den på for lavt turtall. Alle motorer har sitt optimale arbeidsområde (turtallsregister), er du utenfor det, liker ikke motorn seg.
Da jeg var en tur med vår CB i forrige uke, la jeg merke til at den vil ha litt turtall. Den går jevnt fra tomgang, men trivs best over ca. 3.000 omdr, og ved 4.000 mol den veldig fornøyd :D Turtellern er rødstreka på hele 10.500 omdr :oh . Ved en forbikjøring dro jeg den nesten helt ut på turtallet, og ble overrasket over hvor "frisk" den var når nåla passerte ca 8.000, den kvikkna virkelig til :D
Det er faktisk en liten "turtallsmotor", som er bygd for å snurre litt. Den må kjøres litt friskt for å trives. Ellers blir det bare Tull :vs

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av tullestein »

Ja det var faktisk dette jeg erfarte. Under 3-4000 så liker den seg virkelig ikke. Men klart sånn er det bare. Jeg er helst interessert i en rolig motor som ikke trenger noe veldig turtall på vanlig kjøring. Har ingen behov for å kjøre så veldig "friskt" (ja vet jo at 3-4000 o/min ikke er mye på en sykkel) ;e Prøvde en bandit litte grann og det merket jeg var noe helt annet med sin rekkefirer selv om den hadde rødlinje på 12.000. Var lettere å bruke den synes jeg. Men greit å finne ut av slike ting som dette, hva man liker av sånt.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av Banditmannen »

tullestein skrev:Ja det var faktisk dette jeg erfarte. Under 3-4000 så liker den seg virkelig ikke. Men klart sånn er det bare. Jeg er helst interessert i en rolig motor som ikke trenger noe veldig turtall på vanlig kjøring. Har ingen behov for å kjøre så veldig "friskt" (ja vet jo at 3-4000 o/min ikke er mye på en sykkel) ;e Prøvde en bandit litte grann og det merket jeg var noe helt annet med sin rekkefirer selv om den hadde rødlinje på 12.000. Var lettere å bruke den synes jeg. Men greit å finne ut av slike ting som dette, hva man liker av sånt.
Temmelig nære min erfaring med disse to syklene! :janikk
På kjøreskolen hadde de to sykler, en CB 500 og en Hornet 600, og da kjørelæreren spurte hvilken sykkel jeg ville kjøre med, valgte jeg CB 500... :sk?
Valget var basert på synsing, siden jeg bare hadde kjørt lett sykkel til da. Trodde CB'n var mye letter å kjøre en et "beist" med nesten 100 hk ! :oh
Så da sleit jeg med krypkjøring i kjøregården, og de første timene på veien, en varm vårdag i rushtrafikken...
Men så, under en av de obligatoriske timene, hvor vi var to elever, og begge syklene, fikk jeg prøvd Horneten!
Wow!!! Makan til smidighet og lettkjørthet skal du leite lenge etter!

Så da lappen var i havn, og med dette i bakhodet begynte jeg jakten på min egen.
Etter hele 14 dagers tålmodig sjekking av Finn.no, blei det en prøvetur med en Bandit 600, og siden den siden den føltes ganske lik i smidighet, var valget enkelt!
Ville vært feil å si at jeg ikke har angret, men det har stort sett vært justeringer og småpirk, sånn som ny sal, og litt kåpeglassjusteringer.
Alt i alt en strålende sykkel, men... Ja det har dukka opp et aldri så lite men!
Har jeg blitt bortskjemt? Hva er det med meg? For nå har flere ganger følt at min kjære Bandit rett å slett er litt kjedelig!
Og aldri så lite masete... Motoren er lissom litt "symaskinaktig", hvi du sjønner hva jeg mener? :mk

I 80 km/t ligger turtallet på 4000 o/min, og det er rett å slett litt "surrete"!

Så da har jeg vel vokst fra den da, allerede etter 1 1/2 år.
Har lyst på noe med litt mer "karakter". Lurer på om jeg trenger mer volum, eller færre sylindre, eller kanskje begge deler? :knegg

Men når alt det er sagt, tror jeg du bare bør hive deg på sykkel du føler har noe "riktig", og ikke vente på den som har alt riktig, for den tror jeg ofte kan ta laaaang tid og flere sykkelbytter! Du er rett å slett nødt til å bygge opp ditt eget erfaringsgrunnlag! Andres synsing og gode råd er vel å bra, men når alt kommer til alt, er det bare DU som kan ta dine valg :thumleft

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av tullestein »

Veldig bra utdypet her Banditmannen :thumleft Tenker mye dette her selv om jeg ikke har sykkel. Ingenting er perfekt. Handler vel om å finne noe som har sånne egenkaper man liker og "feil" man kan leve med. Siden du snakker om symaskinaktig og ønsker færre sylindre kanskje. Har du hørt Suzuki Gladius. Jeg synes den ihvertfall har en fin v-twin som drønner avgårde. Har jo kun hørt dette på videosnutter :redface , men det bør jo være desto bedre i real life :knegg Interessant motor synes jeg ihvertfall.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av Banditmannen »

Prisen på en Gladius er dessverre i høyeste laget, må nok vente noen år...
Men kanskje det lar seg gjøre å få seg en prøvetur på en! :thumleft

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av bergenser83 »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28332048" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27991221" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Hei igjen Tullestein!
Jeg har kjørt med CB500 til og fra jobben noen dager i det siste, ca 5 mil pr dag, og tankene har da streifet deg og denne tråden :D Hvordan gikk det, fikk du deg noen sykkel? Det ble jo en lang diskusjon, og mange sykkler ble foreslått.
Det er virkelig ikke så lett å finne Den Ultimate Sykkel, den perfekte mc som tilfredsstiller alle krav. Og iallfall ikke hvis du har et begrenset budsjett.
Jeg tenker det viktigste er tross allt å ha en sykkel. Som går, som du har råd til å eie, og som er i trafikksikker stand. Merke, alder, type og størrelse speller egentlig ikke noen rolle. Det viktigste er å få komme ut på veien og kjenne på den herlige Mc-Kjøregleden :thumleft
Se nye plasser, kjenne vinden og nyte friheten. Og opparbeide seg egne erfaringer, og slik finne ut hva slags sykkel skal jeg ha neste gang. For det kommer alltid til å dukke opp en neste sykkel som du "må ha".

Ha en god Mc-Sommer Tullestein :hallo

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av tullestein »

Hallo arcticTiger :vs Ja det skal være visst at det har vært en livlig og fin tråd dette. Har desverre ikke fått meg noe sykkel ennå. Det spiller ikke en så stor rolle hvilken sykkel jeg kjøper egentlig, sant det. Har bare ikke hatt tid de siste månedene til å lete rundt med så mye å gjøre på jobb. Av den grunn sank interessen litt, også ble bare noen kikk på finn.no av og til for å følge litt med. Dårlig vær har nok spilt en liten rolle også tror jeg :P :p . Men snart er det jo ferie, og da hadde det virkelig vært noe og hatt en sykkel og frest rundt på. Det skal nok ordne seg :-)

En virkelig god Mc sommer til deg også arcticTiger :thumleft
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av ArcticTiger »

I sommer har jeg som sagt brukt CB500 til/fra jobben litt, og for en tid siden lånte vår eldste sønn den for en litt lengre tur fra Narvik og ned til Piteå i Sverige. Han likte sykkern godt, og syns den var god og grei å kjøre på en litt lengre tur. Vel hjemme igjen fra Sverige-turen viste triptellern 135 mil :D

Her før avreise, påmontert noen nusselige soft-bager som rommer et par ekstra t-skjorter, tannbørste og kredittkort, altså allt man trenger for en langhelg på mc-tur :knegg
Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Hei Tullestein, ser du er tilbake på forume :thumleft :thumleft
Her inne tuller vi som aldri før, hvordan er det med deg :-k ? Nå må vi få høre hvordan sommern har forløpt :D !

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av tullestein »

Hehe kjekt å se at dere følger med :thumleft . Trodde ikke noen hadde merket jeg var borte.

Når det gjelder sommeren så har ikke det vært noen stor mc opplevelse. Det ble aldri noe kjøp. Tida gikk og jeg ble mer og mer lei av søket etter mc, så jeg la det fra meg for i år. Derfor ble det mindre engasjement her inne også. Selvfølgelig skal jeg ha meg en mc, forhåpentligvis til neste sesongstart (HA! den har dere hørt før :redface ). Men tror ikke det blir så vanskelig da, for jeg har bestemt meg for å være en del mindre kritisk til valg av sykkel.

Og hvordan står det til med deg? Hatt en bra sesong håper jeg :D ?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av AJ »

Kjenner ei som skal selge en Kawa 500, samma typen som ArcticTiger har... (er Kawa han har, om jeg ikke husker helt feil... :8-[ Eller er det en Honda 500
... :-k ). En 1995 modell som har gått bare litt over 20K.
Burde være et godt kjøp :thumleft

Kan formidle tlf.nr. om ønskelig :-)

Ellers ønsker også jeg deg tilbake her på MCsiden.no :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av ArcticTiger »

Joa, jeg har det brukbart :D , og det ble mye mc-kjøring på meg i sommer. Ikke noen årntlie langturer(jaja, Ålandsturen var det litt lengde på), men kjøring jevnt og trutt, du får sjekke ut loggen min. Jeg har virkelig kost meg med mc-kjøringen :thumleft Og gleder meg allerede til sommern og nye turer!
Du får bruke vintern og våren intenst på finn, du er jo en erfaren spotter nå! Så skal du se det dukker opp en sykkel før du veit ordet av det! Og som du vet, vi på forume sitter klare for å "hjelpe" deg med dine valg :knegg

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ønskes kjøpt - CB500 eller noe i den duren

Legg inn av Lauri »

Det får'n si .... en vil kjøpe, men vet ikke helt hva - og andre pøser på med tips og rips.

Skal man komme i mål med sykkelkjøp (som alle andre store begivenheter i livet) så må man ta en sjefsavgjørelse basert på tilgjengelig informasjon nuhh - og ikke tillegge alle eventualiteter. Hvis det er slik at mc-valget skal basere seg på utseende av en hekk ... hmm ... da tror jeg man har gravd seg så langt ned at fjellene omkring roper: Rykk tilbake til start, førr' dettane herrane blir itt'no ta'.

Og det er med sykler som med kjæ ... det går seg til etterhevrt som milene ruller på - og med interresse for fikling og stell så skal selv den træææægeste fjordingen se at det blir varig kjærlighet.

Hmm - kanskje jeg skulle droppe Zephyr' kjøpet og slå til på Arctic sin 500. For det var vel kr 15k der i garasjen i disse juletider?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar