________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Tror også det blir el-sykler etterhvert.
Men det er nok en stund dit, og gass kan det også bli litt av.
Hybrider får vi helt sikkert.
Yamaha FJR 1300 er ombygget til gassdrift med godt resultat.
LYd og denslags er vel mye en vane.
Vi (eller de fleste av oss) vil ikke ha to-taktere, selv om det nå er fullt mulig å lage en miljøvennlig to-takter.
Yamaha gjør det stadis vekk, riktig nok i form av utenbrds motorer, men disse står ikke på noen måte tilbake for sine firtakts brødre når det gjelder forbruk.
Det kommer nok til å bli vanlig med EL-sykkler ville jeg tro.
Når det gjelder lyd...tror jeg ikke det vil være noe problem. Faktisk så er "lyd" veldig viktig, allerede i dag. Lyd er stor vitenskap. Ta bil f.eks. Lyden av en bildør som lukkes.... Hvem skulle tro at lyden av den er forsket mye på, for å få den til å høres ut som den er stor,tung og solid. Blinkelys, er en annen lyd som er forsket på... Lyden når en slår på brytere i biler... Her er det mye forskning på gang. Så lyd på en EL-sykkel...ja den kommer tror jeg.
Selv har jeg null tro på elektriske kjøretøy , batteriteknologien er ikke utviklet nok og er gammeldags. Noe av der mest forurensende vi kan produsere er batterier. Og hvem i huleste gidder å vente i evigheter for å lade de ? Ikke noen teknologi slår Otto motoren foreløbig.
Også er jeg så pessimist at jeg tror at jeg ikke får se begynnelsen på den nye teknologien som kan erstatte Otto motoren en gang i fremtiden men den kommer før eller siden, Steinalderen tok ikke slutt pga mangel på stein og nye energikilder vil bli funnet en dag men ikke nødvendigvis fordi det blir mangel på olje.
Leste noen kjøretester av den nye KTM 690'en og ble veldig fascinert av denne 'thumper'n'.
Fikk faktisk veldig lyst på en sånn en 690 kubikk fordelt på én sylinder? Det kan fort bety mye moro
Artig sykkel, dette. Tror jeg må se å få prøvekjørt den i løpet av sommer'n
2010-ktm-690-duke-r-1.jpg
KTM_speed.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
En MC-nyhet som vi lokalt i Trondheim har ventet på er åpningen av en ny MC-butikk. Etter at vi "mistet" en av våre butikker ved nyttår, har det nå kommet en ny, litt utenfor sentrum. Jeg var en kjapp tur innom på åpningsdagen. Var på vei til den sedvanlige helgashoppingen så det ble kun en kort tur innom for å se på lokalet og litt på utvalget.
Jeg skal ta meg en litt grundigere titt i løpet av uka.
Her er et mobilbilde jeg tok utenfor den nye "pusher'n" Mer info finnes også på facebook.