Japansk kvalitet er best

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av lasse_hansen »

Pølser? Japanske pølser?

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av lasse_hansen »

ejs skrev:
lasse_hansen skrev:
EasyRider skrev:BMW og H-D med nedslående resultat i kvalitetsundersøkelse :-k

"Consumer Reports har gjennomført sin første motorsykkelundersøkelse, og kjempene BMW og H-D kommer svært dårlig ut av det. Begge merkene blir av kundene vurdert som mindre pålitelige enn sine japanske konkurrenter. Om lag 1 av 4 Harley-eiere melder om kvalitetsproblemer de siste tre årene, mens BMW kom enda dårligere ut. Hele 1 av 3 av deres kunder rapporterer om tilsvarende problemer. Yamaha-eierne var gruppen som rapporterte færrest feil, ca 10%. Kawasaki og Honda fulgte hakk i hel.

De fleste av problemene som rapporteres på BMW og HD eierne er av den mindre alvorlige sorten som problemer med tilbehør, bremser samt elektriske og innsprøytingsrelaterte problemer.

BMW og H-D har like fullt svært lojale kunder, 75% av dem oppgir at de vil kjøpe samme merke neste gang de skal handle motorsykkel. Honda kundene var like trofaste, med Yamaha og Kawasaki like bak. Betyr dette at motorsykkeleiere flest ikke bytter merke?"

Hentet fra MCavisa, under nyheter:

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... f9ab9e8299" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmm, problemer med mc oppstår vel bare ved at man ikke bruker den slik brukerhåndboka tilsier? :scratch

Ikke alltid bruken som gir problemer.

s1000sx har for eksempel hatt recall på venstre bremseslange rubbet mot skiva ved hard bremsing.(kan jo vært litt alvorlig..
Skifte 4 bolter for veskefestene.
bytte til lenger bolt for pottefeste.
Hmm, hvor kan man f.eks søke på forskjellige sykler for å se forskjellige recall? F.eks på Kawasaki sykler, honda sykler osv? Noen som vet?

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
knutk skrev:
jonnykr skrev: Tja, når du ikke klarer å finne på noe annet enn å sammenligne en BMW GS1200 med en gammel Africa Twin, da må du være desperat. :lol
Egentlig har jeg ikke lyst å skrive noe ufordelaktig om andre merker. Valget av MC er i veldig stor grad en følelse-sak, hvor de aller fleste sykler holder mål, uansett merke. Man velger sykkel utifra kjørestil og budsjett ramme, og koser seg med sitt valg.
.
Tja, det er da ikke noe ufordelaktig det du skriver om Africa Twin. Tvert i mot, det er jo et kompliment. For når du begynner å sammenligne en moderne GS1200 med masse elektronikk og dippedutter med en gammel AT som i prinsippet bare har ramme, motor fjæring og styre, så er det et kompliment.

For det JEG vet og det DU vet er at der hvor det har vært en BMW GS1200 der kjører de i hjulsporene til gamle Honda Transalper og Africa Twin,er som ikke "som 1200GS er utstyrt med mye mere utstyr, har dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper".

Og det viser jo hvor bra de Japanske syklene er, de har gjort alt dette før UTEN å være utstyrt med mye mere utstyr, dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper.

Og det er da heller ikke å snakke nedlatende om BMW, men om å "sette skapet på rett plass". Det skulle bare mangle at ikke en moderne MC til kr 200000.- ++ skulle være bra sammenlignet med en 20 år gammel konstruksjon. Men det er ikke det samme som at den har bedre kvalitet, kun at den er nyere og mer moderne.

Jeg tviler ikke et sekund på at f.eks. en BMW GS1200 eller GS800 er bra sykler, spreke, gode kjøreegenskaper, o.s.v. men ærlig talt, det skulle da bare mangle. Det som blir interessant nå blir å se hvordan forholdet utvikler seg mellom de "store" merkene nå som Yamaha har kommet med sin Super Tenere 1200 og Honda med sin Cross Tourer 1200.

Jeg er ganske sikker på at de etter hvert vil komme med konkurrenter i GS800 klassen også som Triumph med sin Triumph Tiger 800. Og da blir det spennende å se om Japsene klarer å matche BMW og samtidig beholde forspranget på kvalitet.

Jeg tror at når de store Japanske nå begynner å satse skikkelig på de store Adventure syklene, så vil det bli bra. Spørsmålet er hvor mye "Adventure" det blir med store sykler proppet fulle av masse elektronikk, som hverken liker rystelser, sand eller vann.
Lurer på hvorfor BMW er den mest solgte sykkelen år etter år?
Litt rart siden de er dritdyre, bare har feil og mangler, dårlig kvalitet, folk kikker på deg som en taper som må ha statussybolm for å veie opp mot liten p*** og japsesykler er mye bedre bare billigere.
Det er tydelig at de som kjører BMW er tjukke i huet og ikke har skjønt en dritt, og det er mange av den også....... :P :p
Kansje av samme årsak som at Harley Davidson har vært den mest solgte sykkelen i Norge i flere år? Og HD blir jo stemplet nord og ned for ræva kvalitet og kjøreegenskaper som "ei bøtte møkk" ofte fra BMW eiere faktisk.

Det er tror jeg ingen klar fasit på dette, heller en kombinasjon. Noen handler med hjerte. Andre grunnet bruksområdet. Andre grunnet mote. Og andre for statussymbolet sin skyld. Akkurat som med HD.

Og det er litt artig å se ressonnementene her. For uansett viser jo denne undersøkelsen at BMW i den hadde flest feil. Slått av Harley Davidson til og med. Og mange av oss har hørt at BMW ikke er feilfrie i mange år. Gjengangere er rykkete gange, innsprøytning, elektronikk og akkurat som med BMW biler trøbbel med lamdasonder.

Og det er når du prøver å bortforklare dette med din fremstilling av BMW eiere, at man nesten kan svare ja på at dere er tjukke i huet. Ikke FORDI du kjører BMW, men fordi dere finner på så mange merkelige "forklaringer" på et faktum som ikke lar seg bortforklare.

Som f.eks. når du sier at BMW har dårlig kvalitet. Hvem sier det? Undersøkelsen sier DÅRLIGERE enn sine Japanske konkurrenter i sammenligning, ikke at det er dårlig kvalitet på BMW. Det er fortsatt snakk om småfeil.

Men småfeil er jo også noe som går inn under begrepet "kvalitet". Og når undersøkelsen viser at Japsene har mindre feil, så HAR Japsene mindre feil. Det lar seg ikke bortforklare. Og da har også Japsene bedre kvalitet. Noe som HELLER ikke lar seg bortforklare.

Men, det er da ingen som påstår at BMW er en "dårlig" Motorsykkel. :[-X

Skulle gjerne hatt en GS800 ved siden av Africa Twinen jeg. :lol
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

Jonnykr sa:
"For uansett viser jo denne undersøkelsen at BMW i den hadde flest feil"

De har jo en del nyskapninger innen elektronikkens verden ... det har nok en viss innvirkning på statistikken.
Så det er ikke usannsynlig at de har flest "rette" også ... hva nå det måtte bety :scratch

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av simpson »

lasse_hansen skrev:
ejs skrev:
lasse_hansen skrev:
EasyRider skrev:BMW og H-D med nedslående resultat i kvalitetsundersøkelse :-k

"Consumer Reports har gjennomført sin første motorsykkelundersøkelse, og kjempene BMW og H-D kommer svært dårlig ut av det. Begge merkene blir av kundene vurdert som mindre pålitelige enn sine japanske konkurrenter. Om lag 1 av 4 Harley-eiere melder om kvalitetsproblemer de siste tre årene, mens BMW kom enda dårligere ut. Hele 1 av 3 av deres kunder rapporterer om tilsvarende problemer. Yamaha-eierne var gruppen som rapporterte færrest feil, ca 10%. Kawasaki og Honda fulgte hakk i hel.

De fleste av problemene som rapporteres på BMW og HD eierne er av den mindre alvorlige sorten som problemer med tilbehør, bremser samt elektriske og innsprøytingsrelaterte problemer.

BMW og H-D har like fullt svært lojale kunder, 75% av dem oppgir at de vil kjøpe samme merke neste gang de skal handle motorsykkel. Honda kundene var like trofaste, med Yamaha og Kawasaki like bak. Betyr dette at motorsykkeleiere flest ikke bytter merke?"

Hentet fra MCavisa, under nyheter:

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... f9ab9e8299" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmm, problemer med mc oppstår vel bare ved at man ikke bruker den slik brukerhåndboka tilsier? :scratch
Vet ikke hvor du finner alle, men i forrige Bike sto det vel en del om feil på Kawa GTR.
Tror du nok må lese fagtidsskrifter.

Ikke alltid bruken som gir problemer.

s1000sx har for eksempel hatt recall på venstre bremseslange rubbet mot skiva ved hard bremsing.(kan jo vært litt alvorlig..
Skifte 4 bolter for veskefestene.
bytte til lenger bolt for pottefeste.
Hmm, hvor kan man f.eks søke på forskjellige sykler for å se forskjellige recall? F.eks på Kawasaki sykler, honda sykler osv? Noen som vet?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev: ... Skulle gjerne hatt en GS800 ved siden av Africa Twinen jeg. :lol
Blir ikke det litt "smør på flesk"? .... men med den forskjellen at smøret er nytt og ferskt, mens flesket er gammelt og harskt.
Tror ikke AT'n hadde blitt brukt så mye

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Jonnykr sa:
"For uansett viser jo denne undersøkelsen at BMW i den hadde flest feil"

De har jo en del nyskapninger innen elektronikkens verden ... det har nok en viss innvirkning på statistikken.
Så det er ikke usannsynlig at de har flest "rette" også ... hva nå det måtte bety :scratch
Sikkert noe i det. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av AJ »

Hmm, hvor kan man f.eks søke på forskjellige sykler for å se forskjellige recall? F.eks på Kawasaki sykler, honda sykler osv? Noen som vet?
Sjekk her:

http://motorcycleviews.com/recalls/moto ... ecalls.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
og denne tråden...:

http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=58622#p58622" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev: ... Skulle gjerne hatt en GS800 ved siden av Africa Twinen jeg. :lol
Blir ikke det litt "smør på flesk"? .... men med den forskjellen at smøret er nytt og ferskt, mens flesket er gammelt og harskt.
Tror ikke AT'n hadde blitt brukt så mye
Det skal du ikke være så sikker på. Jeg har faktisk kjørt GS800 ved et par anledninger og et var ingen aha-opplevelse for meg det. Selvfølgelig, god å kjøre, mer motor, kjappere gassrespons grunnet innsprøytninga, men utover det står min AT seg godt i sammenligning, spesielt med tanke på at det er en 21 år gammel sykkel.

Synes jeg. :thumleft

Her, en ekte Adventuresykkel. :yeyeye
Adventure 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev: ... Skulle gjerne hatt en GS800 ved siden av Africa Twinen jeg. :lol
Blir ikke det litt "smør på flesk"? .... men med den forskjellen at smøret er nytt og ferskt, mens flesket er gammelt og harskt.
Tror ikke AT'n hadde blitt brukt så mye
Det skal du ikke være så sikker på. Jeg har faktisk kjørt GS800 og et var ingen aha-opplevelse for meg det. Selvfølgelig, god å kjøre, mer motor, kjappere gassrespons grunnet innsprøytninga, men utover det står min AT seg godt i sammenligning, spesielt med tanke på at det er en 21 år gammel sykkel.

Synes jeg. :thumleft
Hva vet vel jeg egentlig om det ... jeg tenkte bare at med to så like sykler mtp bruksområdet, så finner man en favoritt, og vil bruke den ...
Om jeg skulle ha to sykler, så skulle det være større forskjell på de ... kanskje en feit sportstourer med 140-150-160 hk+ hadde vært no i tillegg til V-stromen :-k :-k .... ja det trur æ bestemt hadde vært saker :prf

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev: ... Skulle gjerne hatt en GS800 ved siden av Africa Twinen jeg. :lol
Blir ikke det litt "smør på flesk"? .... men med den forskjellen at smøret er nytt og ferskt, mens flesket er gammelt og harskt.
Tror ikke AT'n hadde blitt brukt så mye
Det skal du ikke være så sikker på. Jeg har faktisk kjørt GS800 og et var ingen aha-opplevelse for meg det. Selvfølgelig, god å kjøre, mer motor, kjappere gassrespons grunnet innsprøytninga, men utover det står min AT seg godt i sammenligning, spesielt med tanke på at det er en 21 år gammel sykkel.

Synes jeg. :thumleft
Hva vet vel jeg egentlig om det ... jeg tenkte bare at med to så like sykler mtp bruksområdet, så finner man en favoritt, og vil bruke den ...
Om jeg skulle ha to sykler, så skulle det være større forskjell på de ... kanskje en feit sportstourer med 140-150-160 hk+ hadde vært no i tillegg til V-stromen :-k :-k .... ja det trur æ bestemt hadde vært saker :prf
HeHe, ja det er jeg enig i. Og den uttalelsen var jo ment som en fleip. :-)
Jeg hadde heller kjøpt knastedekk og veltebøyler til V-Strommen jeg. Og kjørt uttafor asfalten hvor den funker aldeles utmerket. Hvis det er en 1000cc så har du motor nok til å oppleve adrenalinkick så det holder i lange baner på grusveier, noe som er meget spesielt. :thumleft

Her er en V-Strom 1000 offroad. Og jeg påstår at dette er maks "offroad" for 90% av de av oss som kjører store adventuresykler. De fleste kjører 90% asfalt. :punch

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JSGDcyakGMY[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av JohnnyTh »

knutk skrev:
jonnykr skrev: Tja, når du ikke klarer å finne på noe annet enn å sammenligne en BMW GS1200 med en gammel Africa Twin, da må du være desperat. :lol
Egentlig har jeg ikke lyst å skrive noe ufordelaktig om andre merker. Valget av MC er i veldig stor grad en følelse-sak, hvor de aller fleste sykler holder mål, uansett merke. Man velger sykkel utifra kjørestil og budsjett ramme, og koser seg med sitt valg.


Så jeg burde vel egentlig holde kjeft, for det hjelper ikke stort å svare til folk som ikke skjønner eller ønsker å lese svaret.
Men tilbake til referansen over:

Valget av AT vs 1200GS ble grunngitt i en senere streng, uten at det har gjort nevneverdig inntrykk.
I samme svar drog jeg også frem data for en Honda som er 20 år nyere, og påpekte at svært lite har skjedd i form av utvikling hos Honda i løpet av 20 år.
Således er en 20 år gammel Honda like bra som en ny, eller omvendt-- på papiret.

Når jeg først jabber i vei: Consumer report er vel som jeg oppfatter det en Amerikansk sak.

BMW har slitt med USA. Det nevnes feks innsprøytings problem og elektriske problem.
Greia er at i USA inneholder bensinen en god del metanol. I tillegg er de billigere bensintypene i USA av en heller grumsete kvalitet.
De nyere motorene til BMW trives best på 98 oktan bensin. K modellene går til nød på 95. I USA får man maks 92 oktan.
Det som skjer er at motoren ikke går som den er tiltenkt. Den dårlige bensinen har også urenheter som la seg på baksiden av gass-spjeldet og bygget opp avleiringer om man slapp gassen brått. Dette hadde ikke BMW regnet med.
Syklene blir testet i Europa, og selv i indre Sibir er bensinen av en bedre kvalitet.
Men etter hvert ble motorne programert til å holde igjen gassspjeldet slik at det ikke lukket for brått, og derved minimerte avleiring. Mappingen ble også omgjort for tilpassing av drittbensin, så nå er det hele på plass, også i USA. Kan nevnes at det på diesel siden er mye av de samme problemene. Volvos lastebiler feks vil ikke gå på den Amerikanske dieselen i det hele tatt (i følge en kollega fra broderfolket i øst). Audi/BMW/Volvo har heller ikke til nå solgt dieselbiler i USA.

Metanolen i bensinen drap også bensinmåler strippen som BMW brukte fra 2004 til 2008, derav elektriske problem. Man gikk så i 2009 tilbake til konvensjonelle bensinmålere med flotører.
Bremseproblemene var for alle. BMW la på en slitasje måler på bremseklossene, som på bil. På enkelte sykkler ble ledningen til sensor lagt litt for stramt, og resultatet var at ledningen røyk trigget slitasje varsel. Det var en god gammeldags glipp fra BMW sin side, men egentlig en fillesak hvor løsningen gikk ut på å klippe opp stripset på alle sykler med slitasje varsler og bare strekke ledningen litt.

Så ja, stattestikk kan brukes til mangt.
Og de som greier å se litt lenger enn å misunne andre og tenke på organet som ikke strekker til kan dra og kjøpe prima vare og kose seg glugg ihjel på de beste bygde syklene som industrien kan tilby, både kjøremessig, utstyrsmessig, sikkerhetsmessig og byggekvalitet.

Så får hver enkelt kose seg med sitt valg.
Hovedsaken er at man er fornøyd med det man har valgt.

For alle uten kompleks og med tilstrekklig lengde (gjelder ikke jentene :knegg ) må jeg bare beklage. Jeg blir bare litt oppgitt når andre skal fortelle meg hvor dårlig noe de ikke har peiling på er.
Det stemmer ikke helt at det er max 92 oktan å få tak i, i USA. Den er bare værre å få tak i. Når jeg var i Florida så kjøpte vi marine fuel til gamle militærbiler, som heller ikke er så glad i den amerikanske drittbensinen. Litt dyrere men langt fra norske priser fremdeles.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

JohnnyTh skrev:
knutk skrev:
jonnykr skrev: Tja, når du ikke klarer å finne på noe annet enn å sammenligne en BMW GS1200 med en gammel Africa Twin, da må du være desperat. :lol
Egentlig har jeg ikke lyst å skrive noe ufordelaktig om andre merker. Valget av MC er i veldig stor grad en følelse-sak, hvor de aller fleste sykler holder mål, uansett merke. Man velger sykkel utifra kjørestil og budsjett ramme, og koser seg med sitt valg.


Så jeg burde vel egentlig holde kjeft, for det hjelper ikke stort å svare til folk som ikke skjønner eller ønsker å lese svaret.
Men tilbake til referansen over:

Valget av AT vs 1200GS ble grunngitt i en senere streng, uten at det har gjort nevneverdig inntrykk.
I samme svar drog jeg også frem data for en Honda som er 20 år nyere, og påpekte at svært lite har skjedd i form av utvikling hos Honda i løpet av 20 år.
Således er en 20 år gammel Honda like bra som en ny, eller omvendt-- på papiret.

Når jeg først jabber i vei: Consumer report er vel som jeg oppfatter det en Amerikansk sak.

BMW har slitt med USA. Det nevnes feks innsprøytings problem og elektriske problem.
Greia er at i USA inneholder bensinen en god del metanol. I tillegg er de billigere bensintypene i USA av en heller grumsete kvalitet.
De nyere motorene til BMW trives best på 98 oktan bensin. K modellene går til nød på 95. I USA får man maks 92 oktan.
Det som skjer er at motoren ikke går som den er tiltenkt. Den dårlige bensinen har også urenheter som la seg på baksiden av gass-spjeldet og bygget opp avleiringer om man slapp gassen brått. Dette hadde ikke BMW regnet med.
Syklene blir testet i Europa, og selv i indre Sibir er bensinen av en bedre kvalitet.
Men etter hvert ble motorne programert til å holde igjen gassspjeldet slik at det ikke lukket for brått, og derved minimerte avleiring. Mappingen ble også omgjort for tilpassing av drittbensin, så nå er det hele på plass, også i USA. Kan nevnes at det på diesel siden er mye av de samme problemene. Volvos lastebiler feks vil ikke gå på den Amerikanske dieselen i det hele tatt (i følge en kollega fra broderfolket i øst). Audi/BMW/Volvo har heller ikke til nå solgt dieselbiler i USA.

Metanolen i bensinen drap også bensinmåler strippen som BMW brukte fra 2004 til 2008, derav elektriske problem. Man gikk så i 2009 tilbake til konvensjonelle bensinmålere med flotører.
Bremseproblemene var for alle. BMW la på en slitasje måler på bremseklossene, som på bil. På enkelte sykkler ble ledningen til sensor lagt litt for stramt, og resultatet var at ledningen røyk trigget slitasje varsel. Det var en god gammeldags glipp fra BMW sin side, men egentlig en fillesak hvor løsningen gikk ut på å klippe opp stripset på alle sykler med slitasje varsler og bare strekke ledningen litt.

Så ja, stattestikk kan brukes til mangt.
Og de som greier å se litt lenger enn å misunne andre og tenke på organet som ikke strekker til kan dra og kjøpe prima vare og kose seg glugg ihjel på de beste bygde syklene som industrien kan tilby, både kjøremessig, utstyrsmessig, sikkerhetsmessig og byggekvalitet.

Så får hver enkelt kose seg med sitt valg.
Hovedsaken er at man er fornøyd med det man har valgt.

For alle uten kompleks og med tilstrekklig lengde (gjelder ikke jentene :knegg ) må jeg bare beklage. Jeg blir bare litt oppgitt når andre skal fortelle meg hvor dårlig noe de ikke har peiling på er.
Det stemmer ikke helt at det er max 92 oktan å få tak i, i USA. Den er bare værre å få tak i. Når jeg var i Florida så kjøpte vi marine fuel til gamle militærbiler, som heller ikke er så glad i den amerikanske drittbensinen. Litt dyrere men langt fra norske priser fremdeles.
Og det er IKKE bare i USA man opplever dette. Det er velkjent at BMW (innsprøytningsutgavene) kan slite med rykkete/ujevn gange. Også i Norge. Og da holder ikke bensinkvalitetsargumentet.

Feil på innsprøytning/elektronikk/lamdasonde, o.s.v. har ingenting med bensinkvalitet å gjøre. Heller ikke ABS bremsene, som også er en kjent feil.
Tut & Kjør!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av FJZZR »

Oktan angis i USA etter RON. Her i Europa brukes ROZ. Disse er ikke like. Legg til 4 på Amerikanske pumper så vil 87 bli 91, 92 bli 96 osv. Mener at de har 10 etanol, om ikke jeg husker helt feil da.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

For øvrig har min Africa Twin en artig historie med seg. I 2011 var det 5 Nordmenn som hadde jobbet for Bettania i Vest-Afrika, som ønsket å realisere en drøm om å kjøre motorsykkel hjem til Norge. De kjøpte inn henholdsvis 3 stk Transalp og 2 stk Africa Twin der nede.

Han som kjøpte det som nå er min AT, fikk tips om denne og at den hadde deltatt i Dakar Rally kjørt av en Europeer og deretter satt igjen der ned. På plata på ramma står det at den er solgt i Frankrike, så dette kan nok stemme. I tillegg er den utstyrt med kraftigere fjærer og demper enn orginalt.

Uansett, i Juni 2011 startet turen hjem til Norge. Turen gikk fra Vest-Afrika og hovedstaden i Mali - Bamako, via Dakar i Senegal, opp vestkysten gjennom Mauritania, Vest Sahara/Marokko, over til Gibraltar, langs kysten av Spania til Roses på Costa Brava, opp gjennom Andorra, Frankrike, Sveits, Tyskland, Danmark og så opp til Oppdal/Melhus/Stjørdal.

Så min Africa Twin er en ekte Adventuresykkel og jeg kommer aldri til å selge den. :thumleft

I 2012 fikk den Norske skilt og på høsten 2012 fikk tilfeldighetene det til at mens jeg hadde en 1983 Honda GL1100 og ønsket å bytte i en AT, så hadde forrige eieren en drøm til, nemlig å eie en Honda GL1100. :D

Og dermed ble det MC Bytte på Otta 10, September 2012. :thumleft
Otta_copy.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Svar