Side 148 av 172

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 20:33
av kjellv
pekle skrev: 16 aug 2021, 17:20 Men hvor mye fikk han ut av neste sett? 6500-7000 er det jeg har fått ut av de 6 siste dekksettene mine.
Det vet jeg ikke. Jeg har ikke sett ham siden. Vet ikke om han har sykkelen lenger eller om han fortsatt bor i vårt distrikt heller.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 20:39
av lazyboy
kjellv skrev: 16 aug 2021, 16:20 Nei dette er ikke en myte. Jeg tok det opp med en distriktsagent for et meget kjent premiummerke da han var innom oss for et par år siden.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Hvilket merke var han agent for?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 20:56
av dypen
Selv får jeg 12 - 13000 km på fabrikkmonterte Pirelli Scorpion før det går på nye, da er fordekket veldig trappa og bakdekket nede på merkene.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 21:06
av kjellv
lazyboy skrev: 16 aug 2021, 20:39
kjellv skrev: 16 aug 2021, 16:20 Nei dette er ikke en myte. Jeg tok det opp med en distriktsagent for et meget kjent premiummerke da han var innom oss for et par år siden.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Hvilket merke var han agent for?
Dette er en praksis som gjelder flere dekkmerker, derfor har jeg valgt å ikke nevne hvilket som var omtalt i dette tilfelle. Motorsykkelfabrikantene ber om pris på x antall dekksett til en modellserie hos flere dekkprodusenter. Totalpris avgjør hvilke dekk som velges.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 21:12
av SilverSmurfer
kjellv skrev: 16 aug 2021, 21:06
lazyboy skrev: 16 aug 2021, 20:39
kjellv skrev: 16 aug 2021, 16:20 Nei dette er ikke en myte. Jeg tok det opp med en distriktsagent for et meget kjent premiummerke da han var innom oss for et par år siden.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Hvilket merke var han agent for?
Dette er en praksis som gjelder flere dekkmerker, derfor har jeg valgt å ikke nevne hvilket som var omtalt i dette tilfelle. Motorsykkelfabrikantene ber om pris på x antall dekksett til en modellserie hos flere dekkprodusenter. Totalpris avgjør hvilke dekk som velges.
Jeg var under inntrykk av at dekkene som kommer på sykkelen når man kjøper dem i praksis ikke er de samme som de som man kjøper senere?

At et Michelin dekk som kommer på sykkelen kanskje er produsert på en fabrikk i Asia eller Sør-Amerika mens det man kjøper hos forhandler er produsert i Europa til langt høyere standarder.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 21:21
av kjellv
SilverSmurfer skrev: 16 aug 2021, 21:12
Jeg var under inntrykk av at dekkene som kommer på sykkelen når man kjøper dem i praksis ikke er de samme som de som man kjøper senere?

At et Michelin dekk som kommer på sykkelen kanskje er produsert på en fabrikk i Asia eller Sør-Amerika mens det man kjøper hos forhandler er produsert i Europa til langt høyere standarder.
Dette kjenner jeg ikke til og kan ikke verken bekrefte eller avkrefte.
Men slik er verden blitt. Man vet ikke lenger hvor i verden ting blir produsert. Vi får sette vår lit til at når et hvilket som helst anerkjent varemerke leverer en vare med sitt eget navn påskrevet så står de inne for at varen holder den kvalitet den skal.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 21:27
av cannon
SilverSmurfer skrev: 16 aug 2021, 21:12
kjellv skrev: 16 aug 2021, 21:06
lazyboy skrev: 16 aug 2021, 20:39
kjellv skrev: 16 aug 2021, 16:20 Nei dette er ikke en myte. Jeg tok det opp med en distriktsagent for et meget kjent premiummerke da han var innom oss for et par år siden.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Hvilket merke var han agent for?
Dette er en praksis som gjelder flere dekkmerker, derfor har jeg valgt å ikke nevne hvilket som var omtalt i dette tilfelle. Motorsykkelfabrikantene ber om pris på x antall dekksett til en modellserie hos flere dekkprodusenter. Totalpris avgjør hvilke dekk som velges.
Jeg var under inntrykk av at dekkene som kommer på sykkelen når man kjøper dem i praksis ikke er de samme som de som man kjøper senere?

At et Michelin dekk som kommer på sykkelen kanskje er produsert på en fabrikk i Asia eller Sør-Amerika mens det man kjøper hos forhandler er produsert i Europa til langt høyere standarder.
Hvis du kjøper Pirelli Angel GT/GT2 hos forhandler, hvor tror du det er produsert? Eller Michelin Road 5? Uansett hvor de produseres så oppfyller begge "ZR" hastighetsrating, altså +150mph. Hvilke høyere standarder tror du gjelder i Europa?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 22:01
av lazyboy
[
Nei dette er ikke en myte. Jeg tok det opp med en distriktsagent for et meget kjent premiummerke da han var innom oss for et par år siden.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
[/quote]


Hvilket merke var han agent for?
[/quote]
Dette er en praksis som gjelder flere dekkmerker, derfor har jeg valgt å ikke nevne hvilket som var omtalt i dette tilfelle. Motorsykkelfabrikantene ber om pris på x antall dekksett til en modellserie hos flere dekkprodusenter. Totalpris avgjør hvilke dekk som velges.
[/quote]

Hadde blitt enklere og faktasjekke dette dersom fabrikant ble nevnt. Hva med serienr/ prod nr på dekkene er disse i en serie med eget nr?
Jeg var med og måle 2 stk nye oem dekk opp imot nye fra dekk import pirelli og bridgestone om jeg husker riktig.
Mønsterdybden var lik og dekkene veide +/- noen få gram i differanse.
Grunnen til måling den gang var det samme som nå, mange mente orginaldekket ble raskere slitt.

En skulle også tro at og omstille produksjon av dekk ville koste mere enn og selge di dekkene man allerede produserer med noe mindre marginer.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 22:15
av cannon
Å levere skrotdekk på nye sykler er jo omtrent det samme som selvmord for dekkfabrikken. De får jo garantert ikke salget av neste sett på den sykkelen. MC-merket vil også lide av dette.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 aug 2021, 22:51
av AJ
cannon skrev: 16 aug 2021, 22:15 Å levere skrotdekk på nye sykler er jo omtrent det samme som selvmord for dekkfabrikken. De får jo garantert ikke salget av neste sett på den sykkelen. MC-merket vil også lide av dette.
Enig.
Det er vel heller naturlig å tro at at dekkprodusentene ser det som en anerkjennelse når en MCprodusent velger nettopp deres dekk til en eller flere bestemte modeller og anstrenger seg deretter for å lage et godt og overbevisende produkt.
Selv om det naturligvis også er andre faktorer som spiller inn som godt forhandlede avtaler, leveransesikkerhet osv. osv.

Selv er jeg ganske sikker på at KTM på sin 1290 S, 2021 mod. har gjort god research før de valgte Mitas Terra Force-R som standarddekk på denne som fabrikkny. Bare for å nevne et eksempel med et dekk jeg selv er storfornøyd med på nettopp KTM 1290 S, dog ikke -21 mod., men 2018.
Er kommet litt ut av tellinga, men er på mitt fjerde sett nå - tror jeg... :8-[

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 17 aug 2021, 19:08
av SilverSmurfer
kjellv skrev: 16 aug 2021, 21:21
SilverSmurfer skrev: 16 aug 2021, 21:12
Jeg var under inntrykk av at dekkene som kommer på sykkelen når man kjøper dem i praksis ikke er de samme som de som man kjøper senere?

At et Michelin dekk som kommer på sykkelen kanskje er produsert på en fabrikk i Asia eller Sør-Amerika mens det man kjøper hos forhandler er produsert i Europa til langt høyere standarder.
Dette kjenner jeg ikke til og kan ikke verken bekrefte eller avkrefte.
Men slik er verden blitt. Man vet ikke lenger hvor i verden ting blir produsert. Vi får sette vår lit til at når et hvilket som helst anerkjent varemerke leverer en vare med sitt eget navn påskrevet så står de inne for at varen holder den kvalitet den skal.
Jeg tror egentlig også at dette er veldig variabelt fra sykkel til sykkel. Jeg har absolutt hørt om eksempler hvor folk var helt sikre på at det jeg nevner blir gjort. Men i mange andre tilfeller blir jo faktisk kvalitetsdekkene fra kjente fabrikanter brukt.

Jeg tror kanskje også at dette er et "mellomklasse" fenomen, altså at det skjer mye på sykler mellom 60 og 120 tusen kroner. En måte å kutte kostnadene i de mest prisbevisste markedene. Mens du ser mindre av de på de billigste syklene (ettersom dekkene uansett er billige) og de dyreste (som leveres med kvalitetsdekk).

Forøvrig så hører jeg at veldig mange bytter til samme dekk som sykkelen kom med når de bytter dekk. Og at det derfor har verdi for dekkprodusentene å ha dekkene deres som orginaldekk. Jeg vet ikke om dette er en myte du kan bekrefte eller avkrefte?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 17 aug 2021, 20:53
av supersic
cannon skrev: 16 aug 2021, 22:15 Å levere skrotdekk på nye sykler er jo omtrent det samme som selvmord for dekkfabrikken. De får jo garantert ikke salget av neste sett på den sykkelen. MC-merket vil også lide av dette.
Det er ikke noen hemmelighet at battlax dekkene levert på f.eks mt07 ikke er det samme som du får når du kjøper samme dekk selv, tror ikke Yamaha sliter så veldig akkurat

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 17 aug 2021, 21:31
av lazyboy
Har du en link til dette fra en pålitelig kilde?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 17 aug 2021, 22:02
av supersic
lazyboy skrev: 17 aug 2021, 21:31 Har du en link til dette fra en pålitelig kilde?
Bare å Google difference between non oe and oe motorcycle Tire så har du lesestoff til i morgen , det er ikke akkurat noen hemmelighet at mcmerkene ber om egne spesifikasjoner , vekt gummiblanding etc

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 17 aug 2021, 22:42
av lazyboy
Har googla som bare det jeg, sliter med og finne en kilde i bransjen som understøtter påstand din.
Hjelp meg gjerne med en link med litt tyngde.