xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Kjøretur i kveld?]

Legg inn av xyvind »

Det ble sånn ca. turen som AJ foreslo. Så tusen takk til deg for et veldig godt tips!
Jeg likte veiene oppover veldig godt og hadde en alle tiders solnedgang å kose meg med.
Stoppet noen steder for å ta bilder og trekke litt luft, men det virker som om det er knottens år i år, så det ble korte stopp :scratch
En annen ting var at jeg begynte å tenke på viltfaren inni skogene der oppe, og det sotede visiret gjorde ikke akkurat underverker i skumringen.. man kan jo bli sånn passe paranoid av sånt :O

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: xyvind's logg [Kjøretur i kveld?]

Legg inn av Fsva »

Flott bike og bilder.
Skummelt mye elg langs vegene for tiden, den viltfaren er virkelig reell.
Jeg var selv ute å kjørte i kveld. Minnesund-Vormsund-Jessheim-Eidsvoll Verk-Minnesund og så 2 elger like ved vegen.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Kjøretur i kveld?]

Legg inn av xyvind »

Fsva skrev:Flott bike og bilder.
Skummelt mye elg langs vegene for tiden, den viltfaren er virkelig reell.
Jeg var selv ute å kjørte i kveld. Minnesund-Vormsund-Jessheim-Eidsvoll Verk-Minnesund og så 2 elger like ved vegen.
Såpass ja.. Jeg trodde jeg så en jeg også, men det var bare en svær stein :roll tror jeg.
Men jeg så en elg forrige uke da vi kjørte (bil) opp til Molde. Stod helt avslappa ved veien midt på lyse dagen.
Fin sykkel du har også. Jeg er veldig spent på den 800cc Triple'n som muligens kommer :knegg

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: xyvind's logg [Kjøretur i kveld?]

Legg inn av Fsva »

xyvind skrev:
Fsva skrev:Flott bike og bilder.
Skummelt mye elg langs vegene for tiden, den viltfaren er virkelig reell.
Jeg var selv ute å kjørte i kveld. Minnesund-Vormsund-Jessheim-Eidsvoll Verk-Minnesund og så 2 elger like ved vegen.
Såpass ja.. Jeg trodde jeg så en jeg også, men det var bare en svær stein :roll tror jeg.
Men jeg så en elg forrige uke da vi kjørte (bil) opp til Molde. Stod helt avslappa ved veien midt på lyse dagen.
Fin sykkel du har også. Jeg er veldig spent på den 800cc Triple'n som muligens kommer :knegg
Noen steiner, trær og busker ser jo ut som småvilt/elg i skumringen. Bedre å gripe bremsene en gang for mye ;-)
800cc Triple? Det blir sikkert artig, greier meg fortsatt bra med plombert 675cc og 48hp jeg da :P :p

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Kjøretur i kveld?]

Legg inn av LordShaft »

Flotte bilder! Ser ut som du har hatt den en fin tur. Skjønner hva du mener med å være litt lei av de mest lokale veiene. Men da er det bare en ting å gjøre. Planlegge lengre turer å komme seg ut å se andre deler av landet. Litt baggasje får du vel med på din også? ;-)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Kjøretur i kveld?]

Legg inn av xyvind »

LordShaft skrev:Flotte bilder! Ser ut som du har hatt den en fin tur. Skjønner hva du mener med å være litt lei av de mest lokale veiene. Men da er det bare en ting å gjøre. Planlegge lengre turer å komme seg ut å se andre deler av landet. Litt baggasje får du vel med på din også? ;-)
Jeg må absolutt komme meg ut av gryta og besøke nye trakter. Vil tro jeg får med meg omtrent like mye bagasje som hvem som helst :-) kommer til å kjøpe meg en Kriega-combo etterhvert. Grunnen til at det ikke ble noen langtur i sommer er pga. foreldrepermisjonen som var slutt midt i juni og poden begynner ikke i barnehage før uti august. Madammen og jeg har nesten ikke ferie sammen i år, så vi må være hjemme med sneipen hver våre uker over sommeren. Denne uken har jeg f.eks. ferie, men hun er på jobb. Så det blir kveldsturer på meg. Blir vel enklere å planlegge noe neste sommer med nye ferieuker i feriebanken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Kjøretur i kveld?]

Legg inn av Bjerknez »

Den 800cc Triplen som kommer tror jeg faktisk blir den perfekte sykkel. RS modellen har Øhlins dempere fremme og bak, elektronisk gassrulle med fem moduser. Ved siden av LITT større motor med mer moment og hester så tror jeg dette blir en skikkelig bestseller, så sant den da ikke blir for dyr. Skal jeg tippe, så kommer denne til å koste rundt 160.000,-

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Kjøretur i kveld?]

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:Den 800cc Triplen som kommer tror jeg faktisk blir den perfekte sykkel. RS modellen har Øhlins dempere fremme og bak, elektronisk gassrulle med fem moduser. Ved siden av LITT større motor med mer moment og hester så tror jeg dette blir en skikkelig bestseller, så sant den da ikke blir for dyr. Skal jeg tippe, så kommer denne til å koste rundt 160.000,-
Ja, må si at jeg er veldig spent på hva de kommer med. Det kunne vært min neste sykkel, hvis den blir som antatt. Så kommer det an på forsikringspremien osv osv. Vi får se, etter en sesong eller to til med Hondaen ;-)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [Justert bakdemper]

Legg inn av xyvind »

Etter kjøreturen til Sarpsborg og Fredrikstad her en kveld så bestemte jeg meg for å se litt nærmere på bakdemperen, da den er justerbar. Den går fra 1-7, og 2 er standardinstillingen. Jeg har tenkt at sykkelen kunne vært litt høyere bak, og har følt at setet kunne helt litt mer forover. Jeg er kanskje litt tyngre enn jeg burde vært (er Tjukk MC noe for meg?) og måtte justere demperen helt opp på nivå 5 før jeg følte at den holdt fast imot. Merket på kjøreturen i går kveld at den føltes kvikkere, jeg kjente underlaget fra bakhjulet gjennom rompa mye bedre og følte også at akterenden var en anelse høyere og stivere. Veldig fornøyd med resultatet og håper det ikke har noe å si at jeg stivet den opp såpass mye.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Justert bakdemper]

Legg inn av LordShaft »

Jeg har veldig lite peiling på dempere annet enn at det kan påvirke kjøreegenskapene i stor eller høy grad. Her får du spørre noen som har litt mere erfaring med slikt. Så lenge det føles bra har du nok beveget deg i riktig retning

Note4

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: xyvind's logg [Justert bakdemper]

Legg inn av RuneMC »

Har heller ikke stor erfaring, men mener å ha lest at den fiktive idealvekten som demperne er beregnet/innstilt på fra fabrikk er 77kg :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Justert bakdemper]

Legg inn av xyvind »

RuneMC skrev:Har heller ikke stor erfaring, men mener å ha lest at den fiktive idealvekten som demperne er beregnet/innstilt på fra fabrikk er 77kg :knegg
77kg?? Da er jeg på riktig spor ved å klikke den opp 3 hakk :-D hehe Er da en voksen kar.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Tur i regnet, bakhjulsspinn og bytte sykk

Legg inn av xyvind »

Det ble en to-timers kjøretur i duskregnet i kveld. Kjeda meg så fælt, så jeg måtte kjøre litt selv om det var vått. Jeg er uansett nødt til å bli mer fortrolig med vått føre. Med de nye regnklærne er det null stress at det regner. Vannet preller bare av. Sykkelen føles veldig trygg på vått føre, nesten litt kjedelig..

På vei hjem fikk jeg rødt lys i et lyskryss. Jeg var helt fremme ved den hvite linja. Jeg registrerte at det var noe grus på asfalten foran stripa. Var nok litt for frisk på gasshånda da det ble grønt. Bakhjulet spant så til de grader på grusen og bakhjulet smatt veldig raskt ut til høyre side. Det var ikke noe problem å kontrollere det, heldigvis. Bare slapp litt på gassen før det var full gass igjen :prop: og jeg så skikkelig tøff og kul ut, antar jeg.

Så var det kanskje på tide med en liten oppsummering av inntrykket jeg sitter med etter 3000+ km på den nye Honda'n.
Jeg har vært og er veldig fornøyd med sykkelen totalt sett, den fungerer og er komfortabel - men det er et par ting. Et par essensielle ting. Jeg synes sykkelen er utrolig kjedelig! Den er for oppreist og traust. Den er like spennende som et strykejern :sk?
Føles nesten som jeg har en litt sprek moped, og den gir meg bare sånn ca. 50% godfølelse. Jeg må ha noe med mer lyd og sjel. Akkurat nå er det så ille at jeg til og med kan savne gamlesykkelen til tider :redface Neida.
Sykkelen jeg drømte om i vinter som var, var en Ducati Monster 796. Vet ikke om den hadde gitt meg noe mer kick enn Honda'n, men den har ihvertfall mer lyd og appeal. En ny en var akkurat litt for dyr, og det var svært få brukte på markedet i våres. Så da ble det som det ble.

Men hva skal jeg gjøre? Kunne tenke meg å bytte ut Honda'n med en noe sprekere nakensykkel, eller touring/sport touring. Gjerne bruktsykkel, siden jeg ikke ønsker å overstige 100K-limiten. Jeg liker utseendet på Ducati Monster, jeg liker sykler med kåpe, jeg liker tanken på å ha en mer behagelig tursykkel, jeg liker sykler med lyd.. så jeg vet ikke. Det er ikke enkelt å ha det sånn som stakkars jeg har det nå :sorry snufs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Tur i regnet, bakhjulsspinn og bytte sykk

Legg inn av Bjerknez »

Ojoj, da slår du meg med tanke på hyppig sykkelbytte hehe :lol

Jeg vil vel tørre påstå at de aller fleste sykler vil føles mer "spennende" enn den du har når det kommer til motor. Ikke noe galt med den sykkelen du har i utgangspunktet. Honda er sykler med godt rykte på seg, men jeg har vel aldri fått blod i røret når jeg har sett en.

Ta en titt og se om du finner en Street Triple R. Rå lyd, bedre drag enn i den du har og det er ikke så mange som eier en slik. Den vinner de fleste tester i sin klasse. Ønsker du mer plass og litt mer touring preget sykkel så kikk litt på Yamaha Tracer. Den motoren der vil få deg til å drite i buksa i forhold til den du har. Artig sak som også kun koster 130.000,- ny. Bang for the bucks.

Vi får ta en prøvekjøringsrunde en dag. Lyst til å utvide horisonten litt jeg også, hehe.

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: xyvind's logg [Tur i regnet, bakhjulsspinn og bytte sykk

Legg inn av Lasse Liten »

Hvis du synes sykkelen er kjedelig kan du ta en titt her https://www.youtube.com/watch?v=g9VjA_HulCE en gammel CB500 som får kjørt seg skikkelig.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Låst