Japansk kvalitet er best

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Akk ja, jeg er glad jeg har en såpass anonym og lite omstridt mc ... smyger meg utenom alle negative statistikker ... betydelig lettere enn GS og AT, betydelig billigere enn GS, betydelig sterkere enn AT, ubetydelig svakere enn GS ...
men samme bruksområde, og god komfort :prf


PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år
Men om en MC er sterk NOK og komfortabel NOK, så blir jo dette bare en "penismåling" egentlig. :lol
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tror denne statistikken det vises til er så marginal at gjennomsnitts mc-isten ikke merker noe til det. Jeg har ikke noen tall nå. Kanskje det står i post nr 1 men skitt au.. Av 1000 stk, så det 0,20 feil eller noe sånt, og 0,18 på ett annet merke.. Da er det faktisk ikke kvaliteten det kommer an på. Jeg kjørte tidligere en BMW X5, og leste sånne typiske Dagbladet-tester, og bilen min kom dårlig ut hver eneste gang. Men jeg hadde aldri et eneste problem med bilen min. Aldri. Men den fortsatte, og gjør det sikkert enda, å tape hver eneste test i sin klasse. Nå kjører jeg Nissan, og gjett om jeg angrer.. Angrer bittert. Har sikkert en bra bil nå, men BMW'n var mye bedre..

Jeg sitter og tenker på en annen statistikk som også angår oss enda mer. "Det er mange ganger så farlig å kjøre MC som å kjøre bil". Skulle vi fulgt denne på samme svart/hvitt måten som mye av debatten her, så skulle vi enten holdt oss langt unna mc hele gjengen, eller ligget 6 fot under torva. Men slik er det jo ikke. Vi er lykkelige MC-førere, som kjører rundt med et stort smil om munnen enten vi kjører japansk, tysk, engelsk, italiensk eller amerikansk. Alle er fornøyde :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av SuperMorten »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år
Men om en MC er sterk NOK og komfortabel NOK, så blir jo dette bare en "penismåling" egentlig. :lol
Men du vet at sko-størrelsen indikerer størrelsen ellers også.. Da holder ikke 43 altså... :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

Moby skrev:
knutk skrev:Våren som lar vente på seg har gitt oss mange strenger sterkt preget av PMS, og således tar man jo de ulike innlegg med en klype salt. Mange skriver nok med et ganske strort glimt i øyet.

Men når enkelte hardnakket insisterer på at eneste grunn til at BMW er mestselgende merke inneværende år er ønske om å eige et statussymbol, kombinert med muligheter for forbedring i våre reproduktive evner, vel hva skal man si ?
Hele utsagnet er vel i beste fall bakstreversk.
Siden ingen tør å si det, føler jeg, (i mangel på kjøreforhold) at det er på tide å slippe ut hemligheten.

Altså:
Grunnen til at BMW eigere kjøper samme merke flere ganger er ganske enkelt. BMW ER BEST, for BMW eigerne.

For undertegnede feks, jeg kjører K1300GT, og mine alternativ fra andre produsenter er FJR og GTR1400.
I forhold til disse gode syklene er det bare å slå fast at for undertegnede er 1300GT mye bedre.
- Lettere sykkel
- Sterkere motor
- Mer utstyr, og listen kan gjøres mye lenger.
Jeg sier ikke at de to alternativene er dårlige, men GT tilbyr alt det de andre gjør, + enda mer.

Strengen diskuterer egentlig kvalitet.
Hva er kvalitet?
For enkelte er det kun at man aldri trenger å besøke et verksted.
Vel, undertegnedes modell har vært på verksted. Men jeg har aldri behøvd å forandre reiseplaner, aldri hatt problem langs veien, og verkstedsbesøkene har vært kortfattet slik at jeg har kunnet drikke kaffe mens jeg har ventet.
For undertegnede er kvalitet ikke bare antall verkstedsbesøk, eller mangel på sådan.
Kvalitet er også egenskaper ved kjøretøyet.
Stabilitet, bremse-egenskaper, tilgjengelig utsyr som feks bagasje løsninger. Forhandler nett, tilgang til deler om man trenger det.
For undertegnede og flere med meg er slike egenskaper en del av pakka, og bidrar til at vi velger sykler fra BMW gang på gang.

Ser at en av talsmenn for statussymbol og xxx kjører en Africa Twin.
AT er en sykkel med godt renome. Men når man ser at AT veiger mer enn 1200GS, og man da vet at 1200GS er utstyrt med mye mere utstyr, har dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper.
Vel, jeg tviler på at noen ville bytte sin 1200GS mot en AT, uansett stattestikk.

Så mine herrer.
Dette er mitt PMS bidrag.
La oss nå alle i fellesskap åpne alle vinduer og fyre for fullt så vi kan bli kvitt denne helv.... hvite dritten :knegg

LOL, må hondaen du sammenligner med være 20 år gammel for at bmw'n skal kunne slå den? :-k
Det der tar jeg med stor ro. Jeg skal ikke ligge i høyhastighetstouring på Tyske motorveier. Asfalt er for meg kun transportetapper til nærmeste grusvei. Og ute i skauen på svingete trange grusveier og geitetråkk så har jeg mer en nok sykkel til mitt bruk. :thumleft
Sist redigert av jonnykr den 11 apr 2013, 02:10, redigert 2 ganger totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

SuperMorten skrev:Jeg tror denne statistikken det vises til er så marginal at gjennomsnitts mc-isten ikke merker noe til det. Jeg har ikke noen tall nå. Kanskje det står i post nr 1 men skitt au.. Av 1000 stk, så det 0,20 feil eller noe sånt, og 0,18 på ett annet merke.. Da er det faktisk ikke kvaliteten det kommer an på. Jeg kjørte tidligere en BMW X5, og leste sånne typiske Dagbladet-tester, og bilen min kom dårlig ut hver eneste gang. Men jeg hadde aldri et eneste problem med bilen min. Aldri. Men den fortsatte, og gjør det sikkert enda, å tape hver eneste test i sin klasse. Nå kjører jeg Nissan, og gjett om jeg angrer.. Angrer bittert. Har sikkert en bra bil nå, men BMW'n var mye bedre..

Jeg sitter og tenker på en annen statistikk som også angår oss enda mer. "Det er mange ganger så farlig å kjøre MC som å kjøre bil". Skulle vi fulgt denne på samme svart/hvitt måten som mye av debatten her, så skulle vi enten holdt oss langt unna mc hele gjengen, eller ligget 6 fot under torva. Men slik er det jo ikke. Vi er lykkelige MC-førere, som kjører rundt med et stort smil om munnen enten vi kjører japansk, tysk, engelsk, italiensk eller amerikansk. Alle er fornøyde :prf
HeHe, men ingen tviler på at BMW er driftssikre trass småfeil. Selv har jeg hatt 3 BMW biler før vi nå byttet til Volvo. Vi gikk bort fra BMW på grunn av irriterende småfeil med elektronikken. Det stanset jo ikke bilene, men det var veldig irriterende og den type feilsøking på verksted koster raskt "skjorta". Og Volvoen er MINST like god å kjøre som noen av de.

Men den undersøkelsen som er utgangspunkt for denne diskusjonen sier at så mye som 1 av 3 BMW eiere hadde hatt diverse tekniske problemer med BMW,n sin. Mens det var 1 av 4 HD eiere. Og selvfølgelig om ett enkelt merke er en gjenganger på feil, så ER det jo kvaliteten det kommer an på. Feil er Feil. Vi har jo også sett tidligere kommentarer som viser at BMW Motorsykler ikke nødvendigvis er de minst problemfrie.

Men det er vel sånn det blir med mer og mer elektronikk på Motorsykler også. For det som nevnes er f.eks. problemer med tilbehør, bremser samt elektriske og innsprøytingsrelaterte problemer.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:Akk ja, jeg er glad jeg har en såpass anonym og lite omstridt mc ... smyger meg utenom alle negative statistikker ... betydelig lettere enn GS og AT, betydelig billigere enn GS, betydelig sterkere enn AT, ubetydelig svakere enn GS ...
men samme bruksområde, og god komfort :prf


PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år
Han her sier litt om utseende. Se fra 45 sek til ca ett minutt.. :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=zyZ64Ef-yaY[/video]
Det var ikke uten grunn jeg ikke nevnte utseende ... men det har jeg forsåvidt gjort tidligere ... mange ganger

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:Akk ja, jeg er glad jeg har en såpass anonym og lite omstridt mc ... smyger meg utenom alle negative statistikker ... betydelig lettere enn GS og AT, betydelig billigere enn GS, betydelig sterkere enn AT, ubetydelig svakere enn GS ...
men samme bruksområde, og god komfort :prf


PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år
Men om en MC er sterk NOK og komfortabel NOK, så blir jo dette bare en "penismåling" egentlig. :lol
Men det er min penis ... og SuperMorten, 43 ... det e jo ikke så værst ... om æ må si det sjøl

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:
Ser at en av talsmenn for statussymbol og xxx kjører en Africa Twin.
AT er en sykkel med godt renome. Men når man ser at AT veiger mer enn 1200GS, og man da vet at 1200GS er utstyrt med mye mere utstyr, har dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper.
Vel, jeg tviler på at noen ville bytte sin 1200GS mot en AT, uansett stattestikk.
Tja, når du ikke klarer å finne på noe annet enn å sammenligne en BMW GS1200 med en gammel Africa Twin, da må du være desperat. :lol

Og uansett hjelper jo ikke det på hva undersøkelsen viser: Av henholdsvis BMW, Harley Davidson, Honda, Yamaha og Kawazaki, så er BMW det merket med mest feil. Slått av Harley Davidson til og med. :knegg
Tut & Kjør!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av EasyRider »

Det som overasket meg i denne undersøkelsen er hvor tro MC folk er mot merket.

Men når jeg ser på den tråden hvor du lister opp sykkler du har hatt, så er det ganske så mange som har hoppet rundt på diverse merker.
Så er vi egentlig så tro som denne undersøkelsen vil at det skal framstå?.

Noen her har vært innpå at disse undersøkelsene kan leses nesten som en vil, ut fra sine egne kriterier.
Vi vet jo ikke hvilke eksakte data denne undersøkelsen er basert på. Ei åssen spørsmålene var formulert.

Av de motoriserte kjøretøy jeg har eid oppigjennom (bil/2hjulinger) Så har jeg ikke vært tro for 5 øre.
For meg har behov, pris, tilgjenngelighet og tester/omtale spillt en stor rolle. For å ikke snakke om den store "forelskelsen" av det spesefikke kjøretøyet.

Så hvor stor påvirkning har kvalitet/driftsikkerhet i vuderingen av innkjøpet.
For noen vet jeg det spiller en stor rolle.

Personlig ønsker jeg selvfølgelig så driftsikker kjøretøy som mulig. Men kan det "behovet" kommet i annen rekke, bare fordi du ønsker deg DEN sykkelen?. Det har skjedd meg.
Når en først har funnet drømmesykkelen, så prøver en jo å finne mest mulig informasjon om den. Og i den undersøkelsen vil en jo finne de svakhetene og se etter sykkler som en vet dette har blitt utbedret på. Eller venter/finne en senere modell/revisjon hvor disse barnesykdomene har blitt luket ut.

Jeg tror vi kan finne oss i en noen "problemer" så lenge vi har skaffet oss den sykkelen som er for oss personlig har en spesiel affeksjon.

Og er en først fornøyd med den drømmesykkelen og samme firma gir ut en oppdatert eller en ny modell som ser badass ut. Da er vel ikke valget så vanskelig og en forsetter å kjøpe merket?.

Personlig så har slike rapporter som dette liten betydning for meg. Ingen produsenter i moderne tid kan ha for mye feil/lav kvalitet på sine produkter, har de det så vil de gå konkurs. Dette styrer markedkreftene dvs. oss.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:Akk ja, jeg er glad jeg har en såpass anonym og lite omstridt mc ... smyger meg utenom alle negative statistikker ... betydelig lettere enn GS og AT, betydelig billigere enn GS, betydelig sterkere enn AT, ubetydelig svakere enn GS ...
men samme bruksområde, og god komfort :prf


PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år
Men om en MC er sterk NOK og komfortabel NOK, så blir jo dette bare en "penismåling" egentlig. :lol
Men det er min penis ... og SuperMorten, 43 ... det e jo ikke så værst ... om æ må si det sjøl
Dette er bare noe forbanna tull gutter! Jeg har str 48 og jeg er langt ifra å kunne hvile på det tredje beinet :lol

Sendt med Note2

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av ejs »

jhn skrev:Akk ja, jeg er glad jeg har en såpass anonym og lite omstridt mc ... smyger meg utenom alle negative statistikker ... betydelig lettere enn GS og AT, betydelig billigere enn GS, betydelig sterkere enn AT, ubetydelig svakere enn GS ...
men samme bruksområde, og god komfort :prf


PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år
Hah..
Kawasaki KLV1000 er sikkert mye bedre enn Suzuki DL1000 vstrom. :-k
If it ain't broke, I'll break it.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av knutk »

jonnykr skrev: Tja, når du ikke klarer å finne på noe annet enn å sammenligne en BMW GS1200 med en gammel Africa Twin, da må du være desperat. :lol
Egentlig har jeg ikke lyst å skrive noe ufordelaktig om andre merker. Valget av MC er i veldig stor grad en følelse-sak, hvor de aller fleste sykler holder mål, uansett merke. Man velger sykkel utifra kjørestil og budsjett ramme, og koser seg med sitt valg.


Så jeg burde vel egentlig holde kjeft, for det hjelper ikke stort å svare til folk som ikke skjønner eller ønsker å lese svaret.
Men tilbake til referansen over:

Valget av AT vs 1200GS ble grunngitt i en senere streng, uten at det har gjort nevneverdig inntrykk.
I samme svar drog jeg også frem data for en Honda som er 20 år nyere, og påpekte at svært lite har skjedd i form av utvikling hos Honda i løpet av 20 år.
Således er en 20 år gammel Honda like bra som en ny, eller omvendt-- på papiret.

Når jeg først jabber i vei: Consumer report er vel som jeg oppfatter det en Amerikansk sak.

BMW har slitt med USA. Det nevnes feks innsprøytings problem og elektriske problem.
Greia er at i USA inneholder bensinen en god del metanol. I tillegg er de billigere bensintypene i USA av en heller grumsete kvalitet.
De nyere motorene til BMW trives best på 98 oktan bensin. K modellene går til nød på 95. I USA får man maks 92 oktan.
Det som skjer er at motoren ikke går som den er tiltenkt. Den dårlige bensinen har også urenheter som la seg på baksiden av gass-spjeldet og bygget opp avleiringer om man slapp gassen brått. Dette hadde ikke BMW regnet med.
Syklene blir testet i Europa, og selv i indre Sibir er bensinen av en bedre kvalitet.
Men etter hvert ble motorne programert til å holde igjen gassspjeldet slik at det ikke lukket for brått, og derved minimerte avleiring. Mappingen ble også omgjort for tilpassing av drittbensin, så nå er det hele på plass, også i USA. Kan nevnes at det på diesel siden er mye av de samme problemene. Volvos lastebiler feks vil ikke gå på den Amerikanske dieselen i det hele tatt (i følge en kollega fra broderfolket i øst). Audi/BMW/Volvo har heller ikke til nå solgt dieselbiler i USA.

Metanolen i bensinen drap også bensinmåler strippen som BMW brukte fra 2004 til 2008, derav elektriske problem. Man gikk så i 2009 tilbake til konvensjonelle bensinmålere med flotører.
Bremseproblemene var for alle. BMW la på en slitasje måler på bremseklossene, som på bil. På enkelte sykkler ble ledningen til sensor lagt litt for stramt, og resultatet var at ledningen røyk trigget slitasje varsel. Det var en god gammeldags glipp fra BMW sin side, men egentlig en fillesak hvor løsningen gikk ut på å klippe opp stripset på alle sykler med slitasje varsler og bare strekke ledningen litt.

Så ja, stattestikk kan brukes til mangt.
Og de som greier å se litt lenger enn å misunne andre og tenke på organet som ikke strekker til kan dra og kjøpe prima vare og kose seg glugg ihjel på de beste bygde syklene som industrien kan tilby, både kjøremessig, utstyrsmessig, sikkerhetsmessig og byggekvalitet.

Så får hver enkelt kose seg med sitt valg.
Hovedsaken er at man er fornøyd med det man har valgt.

For alle uten kompleks og med tilstrekklig lengde (gjelder ikke jentene :knegg ) må jeg bare beklage. Jeg blir bare litt oppgitt når andre skal fortelle meg hvor dårlig noe de ikke har peiling på er.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

ejs skrev:
jhn skrev:Akk ja, jeg er glad jeg har en såpass anonym og lite omstridt mc ... smyger meg utenom alle negative statistikker ... betydelig lettere enn GS og AT, betydelig billigere enn GS, betydelig sterkere enn AT, ubetydelig svakere enn GS ...
men samme bruksområde, og god komfort :prf


PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år
Hah..
Kawasaki KLV1000 er sikkert mye bedre enn Suzuki DL1000 vstrom. :-k
Sikkert mye penere også ... kanskje det må bli neste sykkel ... forandring fryder, sies det jo :knegg

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:
jonnykr skrev: Tja, når du ikke klarer å finne på noe annet enn å sammenligne en BMW GS1200 med en gammel Africa Twin, da må du være desperat. :lol
Egentlig har jeg ikke lyst å skrive noe ufordelaktig om andre merker. Valget av MC er i veldig stor grad en følelse-sak, hvor de aller fleste sykler holder mål, uansett merke. Man velger sykkel utifra kjørestil og budsjett ramme, og koser seg med sitt valg.
.
Tja, det er da ikke noe ufordelaktig det du skriver om Africa Twin. Tvert i mot, det er jo et kompliment. For når du begynner å sammenligne en moderne GS1200 med masse elektronikk og dippedutter med en gammel AT som i prinsippet bare har ramme, motor fjæring og styre, så er det et kompliment.

For det JEG vet og det DU vet er at der hvor det har vært en BMW GS1200 der kjører de i hjulsporene til gamle Honda Transalper og Africa Twin,er som ikke "som 1200GS er utstyrt med mye mere utstyr, har dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper".

Og det viser jo hvor bra de Japanske syklene er, de har gjort alt dette før UTEN å være utstyrt med mye mere utstyr, dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper.

Og det er da heller ikke å snakke nedlatende om BMW, men om å "sette skapet på rett plass". Det skulle bare mangle at ikke en moderne MC til kr 200000.- ++ skulle være bra sammenlignet med en 20 år gammel konstruksjon. Men det er ikke det samme som at den har bedre kvalitet, kun at den er nyere og mer moderne.

Jeg tviler ikke et sekund på at f.eks. en BMW GS1200 eller GS800 er bra sykler, spreke, gode kjøreegenskaper, o.s.v. men ærlig talt, det skulle da bare mangle. Det som blir interessant nå blir å se hvordan forholdet utvikler seg mellom de "store" merkene nå som Yamaha har kommet med sin Super Tenere 1200 og Honda med sin Cross Tourer 1200.

Jeg er ganske sikker på at de etter hvert vil komme med konkurrenter i GS800 klassen også som Triumph med sin Triumph Tiger 800. Og da blir det spennende å se om Japsene klarer å matche BMW og samtidig beholde forspranget på kvalitet.

Jeg tror at når de store Japanske nå begynner å satse skikkelig på de store Adventure syklene, så vil det bli bra. Spørsmålet er hvor mye "Adventure" det blir med store sykler proppet fulle av masse elektronikk, som hverken liker rystelser, sand eller vann.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:
knutk skrev:
jonnykr skrev: Tja, når du ikke klarer å finne på noe annet enn å sammenligne en BMW GS1200 med en gammel Africa Twin, da må du være desperat. :lol
Egentlig har jeg ikke lyst å skrive noe ufordelaktig om andre merker. Valget av MC er i veldig stor grad en følelse-sak, hvor de aller fleste sykler holder mål, uansett merke. Man velger sykkel utifra kjørestil og budsjett ramme, og koser seg med sitt valg.
.
Tja, det er da ikke noe ufordelaktig det du skriver om Africa Twin. Tvert i mot, det er jo et kompliment. For når du begynner å sammenligne en moderne GS1200 med masse elektronikk og dippedutter med en gammel AT som i prinsippet bare har ramme, motor fjæring og styre, så er det et kompliment.

For det JEG vet og det DU vet er at der hvor det har vært en BMW GS1200 der kjører de i hjulsporene til gamle Honda Transalper og Africa Twin,er som ikke "som 1200GS er utstyrt med mye mere utstyr, har dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper".

Og det viser jo hvor bra de Japanske syklene er, de har gjort alt dette før UTEN å være utstyrt med mye mere utstyr, dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper.

Og det er da heller ikke å snakke nedlatende om BMW, men om å "sette skapet på rett plass". Det skulle bare mangle at ikke en moderne MC til kr 200000.- ++ skulle være bra sammenlignet med en 20 år gammel konstruksjon. Men det er ikke det samme som at den har bedre kvalitet, kun at den er nyere og mer moderne.

Jeg tviler ikke et sekund på at f.eks. en BMW GS1200 eller GS800 er bra sykler, spreke, gode kjøreegenskaper, o.s.v. men ærlig talt, det skulle da bare mangle. Det som blir interessant nå blir å se hvordan forholdet utvikler seg mellom de "store" merkene nå som Yamaha har kommet med sin Super Tenere 1200 og Honda med sin Cross Tourer 1200.

Jeg er ganske sikker på at de etter hvert vil komme med konkurrenter i GS800 klassen også som Triumph med sin Triumph Tiger 800. Og da blir det spennende å se om Japsene klarer å matche BMW og samtidig beholde forspranget på kvalitet.

Jeg tror at når de store Japanske nå begynner å satse skikkelig på de store Adventure syklene, så vil det bli bra. Spørsmålet er hvor mye "Adventure" det blir med store sykler proppet fulle av masse elektronikk, som hverken liker rystelser, sand eller vann.
Lurer på hvorfor BMW er den mest solgte sykkelen år etter år?
Litt rart siden de er dritdyre, bare har feil og mangler, dårlig kvalitet, folk kikker på deg som en taper som må ha statussybolm for å veie opp mot liten p*** og japsesykler er mye bedre bare billigere.
Det er tydelig at de som kjører BMW er tjukke i huet og ikke har skjønt en dritt, og det er mange av den også....... :P :p

Svar