MLeikarnes's MC blogg - Suzuki DR350S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - England 1998!

Legg inn av MLeikarnes »

sotOle skrev:Som du sier, et fantastisk spennende land, og en fantastisk fin tur høres det ut som :thumleft

Selv har jeg som sagt mest erfaring fra England eller skal vi si UK i jobbsammenheng og har derfor ikke kommet så langt fra kysten.
Foruten et par kurs i Plymouth har det stort sett gått i Hartlepool, Newcastle, Dundee, Aberdeen og tjuvplasser som Peterhead, Invergordon og Wick. Riktig nok har jeg kjørt en del turer med bil mellom Aberdeen og Invergordon.

Du nevner Fort William, det jeg forbinder med den plassen er undervannsenteret der.
Når du nevner de hvite klipper så får det meg til å tenke på Vera Lynn og There’ll Be Bluebirds Over The White Cliffs of Dover :-)

Hmm. Skal jeg fortsette å mimre sånn, må jeg snart be AJ om å få skifte brukernavn til Vesper. :lol

Det kan høres ut som om du tilbringer tid på sjøen, og det er lavsesong for motorsykkelkjøring, om ikke for deg, så for de fleste av oss. Ikke har jeg noe mer å bidra med om reiser på landjorda i UK heller, så da får jeg drøse litt om en sjøtur i skotske farvann.. :eh


Uansett, vi jobbet vest av Shetland på Foinaven og Schiehallion og skulle til Invergordon for mannskapsbytte.
Det er vel en forholdsvis kjent sak at etter åtte uker i sjøen er de som skal hjem like blokkert i hodet som en harehund i full los. :prop:
Dette var også tilfelle med vår nederlandske førstestyrmann. Utålmodig som han var valgte han å gå gjennom Pentland Firth i stedet for den lengre veien nord om Orkenøyene. I og med at vi hadde tidevannstømmen med oss kunne dette virke som en god ide. Tidevannstrømmen her er jo en av de sterkeste i verden og renner med opp til 16 knop, så raskere seilas hadde dette skipet aldri gjort.
Haken ved dette opplegget var at det blåste full storm i Nordsjøen. Så når vannet fra Pentland Firth traff stormbølgene utenfor satte det opp en utrolig rotesjø. At det var mørkt hjalp eller ikke.
Vi traff denne rotesjøen med et voldsomt brak. Normalt sjøsikret utstyr fløy nå veggimellom. Folk på frivakt våknet opp og enkelte lurte på om styrmannen hadde tenkt å gjøre flyvende hollendere av hele gjengen. Etter hvert fikk vi stampet oss gjennom området med rotesjø og ting roet seg litt ned. Men ødeleggelsene var spektakulære. Jeg tror knapt det var en hel computer igjen om bord, messa var rasert, likeså byssa og i provianten vasset stuerten rundt i en blanding av mel,matolje og hermetikk mens han bantes og svor.

Vel,vel vi kom da til Invergordon og styrmannen reiste hjem på fri uten en eneste gjenværende venn om bord :lol
Har vært 1 år på Ankerhåndering på spot'en i Nordsjøen og rundtliggende områder og 1 år på Subsea i nordsjøen. Når jeg var på Far Scorpion var vi ett par ganger over dammen til Aberdeen og ankerhånderte på engelsk sektor, men båten var så stor at vi bare kunne gå inn på lavvann, vi kunne kun gå inn på høyeste flo, og måtte ofte ligge 12 timer inne for å vente på neste flo for å komme oss ut igjen. Men jeg var i maskin som maskinlærling, så jeg merket ikke så mye til været, men det er ikke alltid like tilgivelig å arbeide i Nordsjøen! Spesielt ikke denne helga! Nå sitter jeg på skolebenken i 2 år for å ta sertifkat M4 & M2 for å bli maskinist!
Har hatt en del turer på Haltenbanken og rundt stadt hvor mye har blitt ødelagt! Når hurtigruten brant i Ålesund gikk vi for full maskin fra Bergen rundt stadt over natta for å assistere hurtigruten og ligge i oljevernbedredskap, mange printere og annet utstyr gikk heden denne natten!
Må nesten spørre om hvilken type båt du var på da? :D

Var ute en runde og så på uværet "Hilde" her oppe nå! Det blåser og regner først ned mot bakken og deretter oppover igjen...
Var ute på Atlanterhavsveien med bil, det blåser noe veldig der ute! Men ikke så mye som under "Dagmar"
Bilde
Ellers så har dagen gått med til å overhale og bytte akslinger i kloa på tømmervogna:

Litt oppretting også:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Må til med ett strøk til!
Bilde
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: MLeikarnes's MC blogg - England 1998!

Legg inn av sotOle »

Lykke til med maskinistutdannelsen :thumleft  To år går fort.

Jeg tenkte faktisk på deg når du skrev i en tråd lenger opp at du skulle over Ørskogfjellet i helgen og at det kunne bli en ”bumpy ride” slik været er der nå.

Turen gjennom Pentland Firth var med Seaway Condor. Den ble levert som DSV (dykkerskip) i 1982. Da lå den i sjøen som en svane :prf
I -92 ble den ombygd til å legge styringskabler og umbilicals. Den ble da utvida 1,5m på hver side fra midskips og akterover for å få plass til karusellen og leggeutstyret. Men dette medførte også at alle sjøgående egenskaper forsvant. Den slingret så du vil ikke tro det :-)å 

Og der var tømmerklypa i stand igjen :thumleft . Jeg har en mistanke om at det kan bli bruk for den nå etter stormen.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - England 1998!

Legg inn av MLeikarnes »

Bilde
Det snør det snør tiddelibomm!

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MLeikarnes's MC blogg - England 1998!

Legg inn av Jompa »

Det siste bildet ditt minner meg om mopedtida mi som varte fra æ fylte 16 til billappen var i boks to år senere.
Kaldt og jævlig om vintern, varmekjeledress og boots med nedslitte hæler etter kilometervis med en fot på veien.
Stivfrosne støtdempere, fulle av kondensvann? Og moped som var nesten umulig å starte.

Etterhvert som æ e blitt eldre har æ bare fått mere og mer respekt for vinterkjørere, ser av og til en turist på tur til Ultima Thule.
Og det verste e at de ser ut til å trives med vinterkjøringa :mk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - England 1998!

Legg inn av MLeikarnes »

I går kveld var jeg og hentet ramme, motor, tank og bakfelg for å bygge BMW K1100GS iløpet av vinteren!
BMW GS med rekke 4 motor, etter hva jeg leser på internett her og der har det ikke vært gjort med K100/K1100 bare med K75. Skal sette på Suzuki DR750 framgaffel og eikefelger fra samme sykkel.

Bilde
Bilde
Litt skruing og boring av sidevognsramme i Furtebua også etter at vi var på lageret og hentet motor og ramme.
Bilde

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - BMW K1100GS!

Legg inn av MLeikarnes »

Når friminutter og timer med lite å gjøre på skolen samt en del fritid blir kjedelig når man bor på hybel kan man la fantasien løpe løpsk litt nå og da:
Bilde
Bilde

En av mine fritidshobbyer har vært tegning i mange år: liker enda veldig godt å tenge og bruke den nokså store fantasien inne i hodet, prøve å få fantasien ned på papieret!
Bilde
Bilde
Å se det gå fra hodet til en tegning gjennom photoshop for så å få produsert et produkt:
Bilde
Dekorasjon er da også morsomt syns jeg, lærte meg runeskrift på ungdomsskolen og det kommer til å sitte fast inne i hodet resten av livet.
Bilde


Dette blaffet av tegneinspirasjon kom da jeg fikk Joe Bar Team samleboksen tilsendt i posten her for noen uker siden!
Bilde
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MLeikarnes's MC blogg - BMW K1100GS!

Legg inn av SuperMorten »

Du verden.. :prf Du har jo talent jo :knegg :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - BMW K1100GS!

Legg inn av MLeikarnes »

SuperMorten skrev:Du verden.. :prf Du har jo talent jo :knegg :thumleft
Takker! :D

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MLeikarnes's MC blogg - BMW K1100GS!

Legg inn av Jompa »

Hei, jeg har stor sans for prosjektene dine, særlig BMWen med sidevogn.
Og det siste ser jo bærre lækkert ut, ihvertfall på papiret.
Enkelt, og ikke noen stor touringklump forkledd som terrengsykkel :thumleft :thumleft

Får du forresten registrert noen av prsjektene dine ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - BMW K1100GS!

Legg inn av MLeikarnes »

Jompa skrev:Hei, jeg har stor sans for prosjektene dine, særlig BMWen med sidevogn.
Og det siste ser jo bærre lækkert ut, ihvertfall på papiret.
Enkelt, og ikke noen stor touringklump forkledd som terrengsykkel :thumleft :thumleft

Får du forresten registrert noen av prsjektene dine ?
Er vel mest pappa sine prosjekter, som vi holder på med sammen i garasjen, Sidevognssykkelen er jo solgt nå, men det blir nok en til... Pappa tenker på noen nye ideer for navstyring og annen type vogn, men det er en stund frem i tid. Denne BMW'én som er på tegningene mune her oppe var det liksom planen å ha klær til Krystall Rally i Februar (må begynne snart...)
Registrert er jo syklene før man bygger litt om og på ting her og der! Så skilter står det jo på, men godkjent har de ikke vært, men nå som det er laget en godkjenningsordning for amatørbygg så blir alt plutselig mulig igjen!

Ting skal være enkelt og funksjonelt syns jeg, ikke mye kåpe som skjuler selve MOTORsykkelen :D må være mye motor som syns! Lyktekåpe, skjermer og hugger er jo veldig lurt da!

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - BMW K1100GS!

Legg inn av MLeikarnes »

Julekos med DR750 og BMW K1100 skruing idag!
K100 rammen har blitt lakkert og fått en ny bakstuss
Bilde
Bilde
Har hatt startproblemer med DR'n i det siste så vi tok ut startmotoren for å sjekke om det kunne være den, men den var helt fin. Så da var det bare å gå lengre inn i materien!
Bilde
Fant tilslutt ut at en bit av tennspilen har løsnet og ripet opp generatorringen og laget noen små uthevninger i metall som skaper for mye motstand etter start... Så nå er det pussing og gnikking til det går fint rundt igjen!
Bilde
Bilde

Og nebbet de snakker om i en tråd her:
Bilde





Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - Garasje oppdatering!

Legg inn av MLeikarnes »

Oppdatering av garasjen, bilen har fått sin egen psykologiske avdeling. Bilens avlukke skal også brukes til Lakkboks/sandblåsing, veggene får vel maling etterhvert.
Bilde
Bilde
Bilde
Alle sveiseapparatene hengt opp og klare til bruk! TIG (alu og stål), Mig Stål, Mig Alu, Pinner.
Bilde
Kunst på garasje veggen! Gamle drev fra Kawasaki ZZR1100, Suzuki SV1000S, GS500E, DR750 og Honda Varadero 125
Bilde
Styrer på lager frem til bruk! samt orginalt varadero eksosanlegg...
Bilde
Nyoppussede hyller med sortert innhold. Felger og dekk, eksosrør, orginale og aftermarket, hjullager til sidevognsbygg, forgafler, Bakdempere, bremsekalippere, bremsepumper...
Bilde
Bakdempere, forgafler, bremsekalippere, bremsepumper og bremseskiver.
Bilde
Bilde
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - Garasje oppdatering!

Legg inn av MLeikarnes »

En video pappa filmet i sommer på gamle sognefjellsveg, jeg er et stykke lengre bak, (stopper og fotograferer heletiden...)
Dette er filmet med et action camera fra Jula... 400kr, dårlig kvalitet er det jo, men det fungerer!
[video]http://www.youtube.com/watch?v=BvIFw9fJ ... e=youtu.be[/video]
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - Forgasser plunder!

Legg inn av MLeikarnes »

Justering av forgassere og forsøk å få de tehttps://lh4.googleusercontent.com/-w1-UDCwNeFw/UuLphdVLOSI/AAAAAAAAieQ/58MgJxXwMvM/w422-h563-no/FB_IMG_13905985179036791.jpgtte" onclick="window.open(this.href);return false;! Deler fra gamle forgassere og litt slikt må til!
Bilde
Bilde
Bilde

De må nok få seg ett nytt pakningssett med tiden, men lykkest til slutt å få de til å holde tett med rett flottørfunksjon! Mye lesing på tsjekkiske og russiske sider for å finne en enkel metode å justere de på! (google translate :prf )
Jeg kan ikke tsjekkisk, men forsto tegningen;
Bilde
http://suzuki-dr-big-750.howto.cz/mikuniBST33.php
Veldig enkelt å justere når tegningen viste hvordan i forhold til manualen på sykkelen;
Bilde
Bildet er faktisk feil, ser stor forskjell på det tsjekkiske bildet og det i Suzuki manualen, flottørhøyden skal måles og justeres til høyden er rett når flottøren er paralell med kanten på forgasserhuset. Når jeg justerte etter Suzuki manualen var det helt umulig å få forgasserene til å ikke flyte over... Men etter litt googling og den tsjekkiske løsningen og en kjapp tur ut i garasjen var de iorden på null komma niks! :prop:
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - Forgasser plunder!

Legg inn av MLeikarnes »

Har fått samen eksosanlegget, montert forgassere, luftfilterboks, batterikasse og satt sammen elnettet på DR750'N idag! Og ja, ikke minst startet den på første forsøk!
Bilde
Dysenål fra en Bergen Diesel medium speed skipsdieselmotor på 4500kW som kjørner!
Bilde
Kawasaki ZX10R original eksospotte denne gangen, mye lyd i denne også, Ducati Carbon potta var omtrent lik før DB-killer ble montert...
Bilde

Bilde
Bilde

Kommer en video etterpå!
Mangler kum bremseklosser og å montere resten av tankene og kåper, skjermer mm. Før den er kjørbar igjen!

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Svar