Tråden om røyking og snus...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

EasyRider skrev:
jhn skrev:
dag-zzr skrev:Putter alle xrøykere i samme bås sånn for letthets skyld. :vs
Er også klar over at røyking kan være negativt for egen og andre sin helse. Det er den ensidige fokuseringen på tobakk sine negative sider jeg er dritt lei. Om det samme negative fokuset og restriksjoner også hadde vært rettet mot; alkohol, usunn mat og livstil. Da hadde det gitt mer mening. Men det er visst bare røykere som det skal fokuseres på og som skal tvinges til å gjøre bot for samfunnets dårlige samvittighet. :twisted

Sidestille - all risiko aktivitet, rusmidler - inklusive nikotin, usunn mat og alt annet som kan medføre skade på egen og andre sin helse. Det høres vel greit ut :scratch Eller skal vi fortsatt kun konsentrere oss om en gruppe? Majoriteten må selvfølelig uforstyrret kunnne fortsette sin usunne og farlige livsstil :sk?
Dette var jo ikke til meg, men jeg kommenterer likevel ... det er jo ikke riktig at det fokuseres ensidig på tobakk ... det dukker jo til stadighet opp kampanjer og debatter og oppslag i div media om både alkohol og usunn mat, prising av usunn kontra sunn mat, viktigheten av sunn mat i forhold til skolebarn osv osv.
Mat er vel det det er mest av i norsk media ... alle ukeblader og aviser er fulle av slanking, spis sunt osv osv.
Annenhver kokk ser ut til å ha sitt eget TV-program ... og alle fremhever viktigheten av å spise sundt.
Mosjon er det også mye av i media.
Men at det er stort fokus på tobakk og røyking er ikke det minste rart ...eller galt ... det er vel ingen andre ting her i verden som vi putter i oss med viten og vilje som er mere skadelig enn tobakk, og den har ingen positive sider ... ingen.
For min del så kunne de ha totalforbudt tobakk i Norge ... synes egentlig det er rart at ingen land har gjort det ennå.
Alle røykerne hadde selvfølgelig blitt veldig grinete fra forbudet ble foreslått til 3 uker etter at det var trått i kraft ... men etter det hadde 99% av befolkningen vært såre fornøyd. Vi hadde spart enorme summer, sykefraværet hadde minket betraktelig, det samme hadde sykehuskøene. Tusenvis hadde sluppet sorgen ved å miste et familiemedlem alt for tidlig.
Det eneste minuset hadde vært at vi måtte bygge mange nye eldreboliger.
For ordens skyld ... jeg er en røyker
Jøss. må bare gi deg :thumleft for dette innlegget her. :-)
At jeg skulle høre sånt fra en røyker er en overaskelse. :)
Jeg en ikke røyker, men om vi skal totalforby røyk er jeg ikke sikker på. Joda jeg ser alle fordelene ved det.
Men da blir det enda en ting vi blir "frarøvet" på listen over hva det frie menneske kan gjøre.
Vi begynner å få så mange lover og regler, og alt er så "farlig" at det begynner å gå på bekostning av vår frihet.
Muligens litt å overdrive mener mange, joda er satt litt på spissen. Men vi er virkelig på vei inn i et mer kontrollert samfunn en noen gang.. Dette går vel til den dag vi våkner og finner ut at vi har gjort oss selv til frivilige slaver.. Da smeller det :knegg

Så er vel snart på tide å rømme til femundsmarka og leve som livet som huleboer mens det enda er lovlig. :vs
Tja, nå lever vi i et meget regulert samfunn, så myten om "det frie mennesket" er en meget relativ myte. Vi må ikke glemme at vi lever i et samfunn hvor våe myndigheter både har en plikt og et ansvar til å ivarteta oss som samfunn på best mulig måte. I tillegg har røyking store samfunnsmessige kostnader både i form av helsemessige kostnader og samfunnsmessige da røyking for mange også gir en nedsatt livskvalitet.

F.eks. røyking er årsak til sykdommer som årlig med- fører tap av 1,4 millioner arbeidsdager. Omtrent halvparten av dem som røyker daglig i mange år, dør av sykdommer som skyldes tobakken. I tillegg rammes mange av sykdommer som fører til vesentlige helseplager og redusert livskvalitet.

Studier viser at de som røyker daglig, i snitt dør 10 år tidligere enn ikke-røykere. 25 prosent av dem som røyker daglig, mister 20-25 år av livet sitt i forhold til gjennomsnitts levealder for en ikke-røyker. Det er anslått at omkring 6 700 personer i Norge hvert år dør av sykdom de har utviklet på grunn av røyking.

Spørsmålet er da om dette som er konsekvenser av den "frihet" du mener du mister, kan aksepteres av våre myndigheter og at de bare skal sitte å se på uten å foreta seg noe. Det kan de rett og slett ikke gjøre. De MÅ prøve å gjøre noe med dette og da koker det egentlig bare ned til virkemidler.
Tut & Kjør!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av EasyRider »

jonnykr skrev:Tja, nå lever vi i et meget regulert samfunn, så myten om "det frie mennesket" er en meget relativ myte. Vi må ikke glemme at vi lever i et samfunn hvor våe myndigheter både har en plikt og et ansvar til å ivarteta oss som samfunn på best mulig måte. I tillegg har røyking store samfunnsmessige kostnader både i form av helsemessige kostnader og samfunnsmessige da røyking for mange også gir en nedsatt livskvalitet.

F.eks. røyking er årsak til sykdommer som årlig med- fører tap av 1,4 millioner arbeidsdager. Omtrent halvparten av dem som røyker daglig i mange år, dør av sykdommer som skyldes tobakken. I tillegg rammes mange av sykdommer som fører til vesentlige helseplager og redusert livskvalitet.
Men er ikke det et valg du gjør selv som et oppegående og ansvarsbevist menneske?
Er det da ikke bedre å si at, hvis du røyker så får det konsekvenser. Du får ikke medisinsk hjelp fra det offentlige osv?
jonnykr skrev:Studier viser at de som røyker daglig, i snitt dør 10 år tidligere enn ikke-røykere. 25 prosent av dem som røyker daglig, mister 20-25 år av livet sitt i forhold til gjennomsnitts levealder for en ikke-røyker. Det er anslått at omkring 6 700 personer i Norge hvert år dør av sykdom de har utviklet på grunn av røyking.
Kan jeg få spørre om dine kilder her? for jeg finner andre tall.
jonnykr skrev:Spørsmålet er da om dette som er konsekvenser av den "frihet" du mener du mister, kan aksepteres av våre myndigheter og at de bare skal sitte å se på uten å foreta seg noe. Det kan de rett og slett ikke gjøre. De MÅ prøve å gjøre noe med dette og da koker det egentlig bare ned til virkemidler.
Warning Off Topic!! :offtopic
Bare for å dra den helt ut, hva med alkohol?
Det koster samfunnet vårt minst like mye som røyking hvis ikke mer??
Hvorfor har folk synet som at de som drekker alkohol er "hellige" mens de som røyker er "fritt vilt?"

Det som var poenget mitt, er at først gjør vi røyking totalt forbud, hva med neste?
alkohol? neste? MC? Barn kan jo snart ikke klatre i trær, fordi det er en fare med det!!
Barnehager i england kutter de ned alle trær fordi de er redd for at barna kan skade seg.
Det var poenget mitt. Vi går mot et mer og mer kontrollert samfunn. Vil vi virkelig ofre vår frihet til å velge? og heller la andre gjøre det for oss? Off Topic ends. :offtopic
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jhn »

EasyRider sa
"... Er det da ikke bedre å si at, hvis du røyker så får det konsekvenser. Du får ikke medisinsk hjelp fra det offentlige osv?"
Det tror jeg blir et meget utrivelig samfunn ... det er en kjent sak at i de lavere inntektsklasser er det flere røykere enn i de høyere ... helsehjelp er dyrt, det vil ligge døende mennesker med vrengte lunger osv gatelangs ... en haug med ruinerte mennesker. Da er det bedre med et totalforbud ... det vil være til større glede og nytte for alle ... så får vi heller tåle at vår frihet til å langsomt ta livet av oss selv, og forpeste omgivelsene, blir innskrenket.
Jeg synes kanskje også at det å bli henvist til enkelte avkroker av samfunnet for å ta en røyk, er en like stor frarøvelse av frihet som totalforbud ... det snakkes jo også om å forby røyking i bil, og i hjem med barn ...

Det du sier om alkohol, mc og klatring i trær .... vi får bare ha tiltro til, og håpe på at nordmenn har mere vett i skallen enn som så ... at de klarer å skille mellom galskap og fornuft, mellom ting som kun har negative sider og ting som også kan brukes med fornuft.
Bruk (må ikke forveksles med misbruk) av alkohol skader ingen

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av EasyRider »

jhn skrev:

Det du sier om alkohol, mc og klatring i trær .... vi får bare ha tiltro til, og håpe på at nordmenn har mere vett i skallen enn som så ... at de klarer å skille mellom galskap og fornuft, mellom ting som kun har negative sider og ting som også kan brukes med fornuft.
Bruk (må ikke forveksles med misbruk) av alkohol skader ingen
Er så enig i det du sier. Bare lufter noen tanker.

Men at alkohol ikke skader er vel en litt drøy påstand?
Eller mener du at alle nordmenn som bare tar en halv liter med øl også bærer det rett hjem i seng?
Nei, det er ikke sånn. Alkoholen letter på folks dømmekraft ganske så bra, og de lovbruddene som blir gjort i alkohol runs i en typisk Norks lørdagskveld er ikke få og med de konsekvenser det får.

Sistat hentet fra Sette Grenser.

"Alkohol kan oppleves positivt i moderate mengder, men alkoholbruk har også en skyggeside, som blant annet omfatter ulykker, vold, seksuelle overgrep, omsorgssvikt, familieproblemer og alvorlige helseskader."

"Forskning viser at det er nær sammenheng mellom totalt alkoholkonsum i samfunnet og omfanget av skader. Kort sagt: Jo mer vi drikker, desto flere skader får vi."
http://www.settegrenser.no/fakta-om-alkohol/

sitat fra SIRUS, Helgfyll.
"Til tross for et relativt sett lavt forbruk er ikke alkoholskadene tilsvarende lave. Det skyldes at vi, som nevnt ovenfor, fremdeles i stor grad har et drikkemønster preget av vi drikker relativt sjelden, men at vi til gjengjeld drikker ganske store mengder alkohol per drikketilfelle. I den såkalte ESPAD-undersøkelsen fra 2007, som sammenligner alkoholvanene blant 15-16-åringer i 35 europeiske land, ligger Norge nest lavest både når det gjelder andel som har drukket alkohol i løpet av siste 12 måneder og siste 30 dager, men som nummer fire når det gjelder hvor mye som ble drukket i løpet av den siste dagen de drakk (Hibell m.fl. 2009). Tilsvarende undersøkelser har vi ikke for voksne, men de studiene som finnes tyder på at også voksne i Norge har dette drikkemønsteret, om enn i noe svakere grad enn ungdommen."
http://www.sirus.no/Forbruk+av+alkohol+ ... MJLOYS.ips

Jeg kan bare forsette, men gidder ikke det. Siden dette ikke har noe med tråden å gjøre.:-# :offtopic
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

EasyRider skrev:
jonnykr skrev:Tja, nå lever vi i et meget regulert samfunn, så myten om "det frie mennesket" er en meget relativ myte. Vi må ikke glemme at vi lever i et samfunn hvor våe myndigheter både har en plikt og et ansvar til å ivarteta oss som samfunn på best mulig måte. I tillegg har røyking store samfunnsmessige kostnader både i form av helsemessige kostnader og samfunnsmessige da røyking for mange også gir en nedsatt livskvalitet.

F.eks. røyking er årsak til sykdommer som årlig med- fører tap av 1,4 millioner arbeidsdager. Omtrent halvparten av dem som røyker daglig i mange år, dør av sykdommer som skyldes tobakken. I tillegg rammes mange av sykdommer som fører til vesentlige helseplager og redusert livskvalitet.
Men er ikke det et valg du gjør selv som et oppegående og ansvarsbevist menneske?
Er det da ikke bedre å si at, hvis du røyker så får det konsekvenser. Du får ikke medisinsk hjelp fra det offentlige osv?
jonnykr skrev:Studier viser at de som røyker daglig, i snitt dør 10 år tidligere enn ikke-røykere. 25 prosent av dem som røyker daglig, mister 20-25 år av livet sitt i forhold til gjennomsnitts levealder for en ikke-røyker. Det er anslått at omkring 6 700 personer i Norge hvert år dør av sykdom de har utviklet på grunn av røyking.
Kan jeg få spørre om dine kilder her? for jeg finner andre tall.
jonnykr skrev:Spørsmålet er da om dette som er konsekvenser av den "frihet" du mener du mister, kan aksepteres av våre myndigheter og at de bare skal sitte å se på uten å foreta seg noe. Det kan de rett og slett ikke gjøre. De MÅ prøve å gjøre noe med dette og da koker det egentlig bare ned til virkemidler.
Warning Off Topic!! :offtopic
Bare for å dra den helt ut, hva med alkohol?
Det koster samfunnet vårt minst like mye som røyking hvis ikke mer??
Hvorfor har folk synet som at de som drekker alkohol er "hellige" mens de som røyker er "fritt vilt?"

Det som var poenget mitt, er at først gjør vi røyking totalt forbud, hva med neste?
alkohol? neste? MC? Barn kan jo snart ikke klatre i trær, fordi det er en fare med det!!
Barnehager i england kutter de ned alle trær fordi de er redd for at barna kan skade seg.
Det var poenget mitt. Vi går mot et mer og mer kontrollert samfunn. Vil vi virkelig ofre vår frihet til å velge? og heller la andre gjøre det for oss? Off Topic ends. :offtopic
Vel, nå er dette en tråd om røyking og snus og ingenting av helsefarene med røyking og snus forsvinner med å sette det opp mot f.eks. alkohol. Det blir bare ENDA mer helseskader det. 2+2=4 du vet??

Så jeg foreslår at om du er opptatt av helsefarene med alkohol, så lag en egen tråd om det, for det er faktisk en helt annen debatt. :thumleft

Og hvor får du dette fra?: "Hvorfor har folk synet som at de som drekker alkohol er "hellige" mens de som røyker er "fritt vilt?"

Mine kilder? Tja, hva med Helsedirektoratet?
http://www.helsedirektoratet.no/publika ... 8yking.PDF
Tut & Kjør!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av EasyRider »

jonnykr skrev: Vel, nå er dette en tråd om røyking og snus og ingenting av helsefarene med røyking og snus forsvinner med å sette det opp mot f.eks. alkohol. Det blir bare ENDA mer helseskader det. 2+2=4 du vet??
Er med på den. :-)
jonnykr skrev:Så jeg foreslår at om du er opptatt av helsefarene med alkohol, så lag en egen tråd om det, for det er faktisk en helt annen debatt. :thumleft
Helt klart jonnykr, skal ikke ruinere denne tråden noe mer. =; Lover.
jonnykr skrev:Og hvor får du dette fra?: "Hvorfor har folk synet som at de som drekker alkohol er "hellige" mens de som røyker er "fritt vilt?"
Er vel bare noe jeg kastet ut, for å se om det ble noe reaksjon.
Og at debatten i samfunnet har blitt en liten heksejakt på de som røker som bruker dette som nytningsmiddel. Men de som drikker seg sanseløs hver helg får mindre oppmerksomhet. Men dette går jo litt i hånd i hånd også. =; :-#

jonnykr skrev:Mine kilder? Tja, hva med Helsedirektoratet? Er det bra nok for deg?
http://www.helsedirektoratet.no/publika ... 8yking.PDF
jada, dette er flott. :thumleft Jeg forstod det sånn at du brukte en kilde men ikke hvem. Jeg google litt selv og fant lavere tall en hva du oppgav.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jhn »

EasyRider skrev:
jhn skrev:

Det du sier om alkohol, mc og klatring i trær .... vi får bare ha tiltro til, og håpe på at nordmenn har mere vett i skallen enn som så ... at de klarer å skille mellom galskap og fornuft, mellom ting som kun har negative sider og ting som også kan brukes med fornuft.
Bruk (må ikke forveksles med misbruk) av alkohol skader ingen
Er så enig i det du sier. Bare lufter noen tanker.

Men at alkohol ikke skader er vel en litt drøy påstand?
Eller mener du at alle nordmenn som bare tar en halv liter med øl også bærer det rett hjem i seng?
Nei, det er ikke sånn. Alkoholen letter på folks dømmekraft ganske så bra, og de lovbruddene som blir gjort i alkohol runs i en typisk Norks lørdagskveld er ikke få og med de konsekvenser det får.
Bruk vs misbruk ... det du sier her går under misbruk ... hvor mange ganger har ikke du, eller jeg, eller noen andre gått ut og drukket noen halvlitere, gått hjem litt på en snurr,glad og fornøyd, uten skade hverken deg selv, noen andre eller belastet helsevesenet. Eler tatt et glass vin/øl/akevit til maten.
Dette er bruk som ikke skader noen

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

Tut & Kjør! :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av dag-zzr »


Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jhn »

Å fytti rakker'n =;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

Da var dagen kommet nok en gang. Jeg innser at å bruke 103,- kroner dagen på snus er rent og skjer idioti.

Jeg har tatt pause før, uten problemer. Denne gangen blir det for godt. Det er forbanna godt med snus, men faen så mye gøy jeg kan bruke de kronene på i stede. Det går minst 5 bokser i uken... en boks koster 103 kroner. Du skal ikke være sterk i matte for å skjønne at dette blir svimlende summer i løpet av et år.

Så nå kaster jeg inn håndkleet mine felles snusere. I'm done :thumleft

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg sluttet å røyke for snart to år siden og har siden den gang vert 100% røykfri. Men jeg unner meg en snus i blandt når jeg kjører sykkel etc. Jeg har den siste tiden snust ganske jamnt, men jeg trapper ned litt nå til å kun helgesnuse samt litt når jeg kjører sykkel. Jeg kan fint slutte å snuse hvis jeg vil, men jeg har rett og slett valgt å unne meg det, men ikke hver dag lenger.

En dobbel 06 under leppa en varm solskinnsdag mens man kjører sykkel er bare en helt episk oppelevelse jeg bare VIL unne meg. :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

Jeg har en lang liste på hvorfor jeg burde fortsette å snuse. Men for meg er det alt eller ingen ting. Sånn pysesnusing i helgene eller av og til blir bare å terge seg selv. Da kan jeg like godt kutte helt ut. :lol

Jeg vil nok si at jeg er relativt avhengig...men jeg er så satans sta at når jeg først bestemmer meg....klarer ikke ti ville hester å rikke meg

Note 4

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Jompa »

LordShaft skrev:Jeg har en lang liste på hvorfor jeg burde fortsette å snuse. Men for meg er det alt eller ingen ting. Sånn pysesnusing i helgene eller av og til blir bare å terge seg selv. Da kan jeg like godt kutte helt ut. :lol

Jeg vil nok si at jeg er relativt avhengig...men jeg er så satans sta at når jeg først bestemmer meg....klarer ikke ti ville hester å rikke meg

Note 4
OK, jeg hiver meg med.
En regel: den som evt sprekker MÅ innrømme det her.
OK ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av hakhap »

LordShaft skrev:Da var dagen kommet nok en gang. Jeg innser at å bruke 103,- kroner dagen på snus er rent og skjer idioti.

Jeg har tatt pause før, uten problemer. Denne gangen blir det for godt. Det er forbanna godt med snus, men faen så mye gøy jeg kan bruke de kronene på i stede. Det går minst 5 bokser i uken... en boks koster 103 kroner. Du skal ikke være sterk i matte for å skjønne at dette blir svimlende summer i løpet av et år.

Så nå kaster jeg inn håndkleet mine felles snusere. I'm done :thumleft

Note 4
Har aldri snuset eller røyket, men husker godt når min kamerater på vidergående bytte til snus fordi det var billigere, en boks 14-16 SEK, dette var dok i 1994 hvis jeg husker korrekt :-)å
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar