Video/redigering-hjørnet

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Snikendeugle »

Gikk igjennom litt footage fra Europa tur i 2014. Fant en del snacks jeg tenkte å hive sammen litt video med i morgen!
Da mer av morsomme og ting vi opplevde, og ikke så mye kjøring i episke svinger (selv om det var mye av det også. Det tar seg ikke like godt ut med mindre det er i montage format :))
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av RuneMC »

Fusion 7 har blitt gratis for de som evt har en Hollywood-spire i seg.

Dette er et program a la Adobe After Effects, bare bedre (mener mange).
https://www.blackmagicdesign.com/products/fusion" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digitalartsonline.co.uk/news ... oming-mac/" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Såpass... Det er jo nesten for godt til å være sant :thumleft
Takk for tips Rune

Note 4

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Snikendeugle »

ENDELIG er det ikke så mye hassle å lage film med kammerater som kjører i front som ikke vil ha skiltnr sitt på internett (mest pga. tyveri etc)!
I nyeste Premiere Pro CC er det en funksjon som automatisk tracker objekter. Testet nå på skilt fra sykkel i front. Funker knallbra :)

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/ho ... cking.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verdt pengene :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:ENDELIG er det ikke så mye hassle å lage film med kammerater som kjører i front som ikke vil ha skiltnr sitt på internett (mest pga. tyveri etc)!
I nyeste Premiere Pro CC er det en funksjon som automatisk tracker objekter. Testet nå på skilt fra sykkel i front. Funker knallbra :)

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/ho ... cking.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verdt pengene :)
I know. Bruker Premiere Pro CC selv.
Den store bakdelen her er at det tar sinnsykt med tid denne trackingen. Kjører du bak en annen sykkel i la oss si 2 minutter og vil sladde skiltet ved hjelp av denne trackingen, så smør deg med tolmodighet.
Men det funker..ja...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Snikendeugle »

At det tar litt tid gjør ingenting så lenge jobben er delvis automatisert. Det må litt manuelle korrigeringer inn her og der, men fortsatt bedre enn en helmanuel jobb.
Jeg vet det finnes tracking funksjonalitet i tidligere After Effects også, men jeg liker å holde meg i Premiere.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:At det tar litt tid gjør ingenting så lenge jobben er delvis automatisert. Det må litt manuelle korrigeringer inn her og der, men fortsatt bedre enn en helmanuel jobb.
Jeg vet det finnes tracking funksjonalitet i tidligere After Effects også, men jeg liker å holde meg i Premiere.
Ja, det er sant. Men jeg skulle ønske Adobe hadde lagt inn en funksjon som gjorde at vi selv kunne endre nøyaktigheten ved å velge antall frames pr. oppdatering av trackingen. Man trenger strengt tatt ikke alltid å tracke noe frame for frame. Men jada.. det er en fin funksjon for all del :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror faktisk jeg blir å kjøpe meg Sony HDR-AS100V i stede for drift ghost.
Er omtrent samme størrelse, enkelt å montere samt at den steady mode funksjonen virker jo bare helt genial. Kamera får også veldig mye skryt.... Se om jeg finner en realistisk batteri kapasitet test.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=N5WXCyLfATg[/video]

Edit:
Problemet med mange av testene som blir gjort på nettet er at de ofte ikke omhandler nettopp min bruk. Så en må lese litt mellom linjene og gjøre seg opp en mening selv i forhold til bruk.
Jeg ser at batteri kapasiteten er på 2 timer, så lenge du ikke har wi-fi og andre greier slått på. Bare filming i normal modus. Noe som er greit, men ikke veldig bra. Det kommer nok sikkert batteri som er høyere enn 1240mAh etterhvert.

Her er også litt lektyre om kamera.
http://www.digitalversus.com/camcorder/ ... /test.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av KawaJens »

Vordan ser du på Sony AZ1VR i forhold til AS100V?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

KawaJens skrev:Vordan ser du på Sony AZ1VR i forhold til AS100V?
I forhold til mitt bruk, så passer egentlig az1vr langt bedre, pga sin størrelse. Men det er også her kamera har sitt største problem. Mindre kamera resulterer automatisk i mye mindre batteri. Jeg ser at sony oppgir ca 80 min med filming. Noe som rett og slett blir for dårlig til mitt bruk på sykkel. Mulig det hadde gjort seg om jeg hadde funnet en god måte å feste power bank til det, men siden jeg har planer om å ha det bare på hjelmen, vil dette resultere i ledning ned og på innsiden av dressen.

http://www.bikerumor.com/2014/10/11/han ... the-wrist/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er hvertfall liten tvil om at Gopro har fått en seriøs konkurrent.
Sony sitt kamera ligger på ca 2000,- mens nye gopro'en koster i overkant av 4000,-

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Bjerknez »

Som det blir sagt så må man se på kamera ut fra bruken og behovet man har. Min mening er at man bør sjekke om kameraet har mulighet for 60fps i 1080p. Grunnen til at 60fps. er viktig i mine øyne er fordi når man kjører motorsykkel så er det mange raske bevegelser og disse blir smoothere når man filmer i 60fps. En annen grunn er at man har muligheten til slowmotion med halve hastigheten og fremdeles få en smooth video. Selv bruker jeg alltid 60fps når jeg filmer. ALLTID!. Ikke et must for alle, men jeg liker å ha muligheten.

Jeg har testet spesielt GoPro og Drift Ghost S HD over lenger tid og disse to kameraene er i mine øyne vinnere på hver sin måte. Det store ankepunktet til GoPro (for min del) er den dårlige batterikapasiteten og ergonomien med tanke på sidemontering på hjelm. Å montere et GoPro på siden av hjelmen ser bare fjernt ut og det krever en del adaptere som bygger ut en del. Det funker, men det ser bare helt Johan ut. Skal man feste kameraet til å filme andre steder så vil nok GoPro være det beste valget i mine øyne. Her har man festemuligheter og braketter i stort monn og velge mellom.

Hvis vi stikker fingeren litt ned i jorden, så er vel videokvaliteten bra nok nesten uansett kamera med tanke på uhøytidelig filming av den typen vi gjør. Bra nok er dte uansett i mine øyne.

Fordelene med GoPro som ingen andre kan slå dem på er oppløsningen. GoPro Hero 4 Black kan filme i 4k 30fps. Ikke mye man kan bruke en slik oppløsning til i dag, men har man en video i 4k 30fps så kan man dra frem denne om 5 år og vise den på tv'ene som sikkert da har fått 4k oppløsning som finnes i mange stuer. Men igjen.. til vårt bruk så er nok dette ikke spesielt prioritert vil jeg tro. Vertfall så er det ikke det for meg.

Hvis ikke denne opløsningen er viktig, så gå for GoPro Hero 4 Silver. Den har bortsett fra mulighet for opptak i 4k 30fps alt det andre Black versjonen har å by på. I tillegg har den en LCD skjerm innebygget og batterikapasiteten er faktisk litt bedre også. Den koster også 1000-lappen mindre enn storebroren. En annen fordel med GoPro er at man har mulighet for filming med "Protune".

Drift Ghost S HD har en enorm fordel i forhold til GoPro og det er den fantastiske medfølgende fjernkontrollen som faktisk kan betjenes selv om man har boksehansker på. Den er vanntett rett ut av boksen (uten bruk av etui etc.) og den er enkel og montere på hjelmsiden. Den har også vridbar frontlinse så man kan rette opp skjevheter horisontalt. Batterikapasiteten er hele 3.5 timer og LCD skjerm er så klart også på plass. Den tar også opp i 1080p 60fps. Så til montering på siden av hjelmen så knuser dette kameraet alle de andre på det meste.

Sony har jeg ikke prøvd, men ser at det har fått mange gode tilbakemeldinger. Derimolt tror jeg ikke det støtter 60fps. i 1080p. Batterikapasiteten er vel heller ikke all verden tror jeg, men eller er det sikkert et flott kamera til en god pris.

Contour gikk så vidt jeg husker konkurs eller ble kjøpt opp av andre for ett års tid siden og siden har det ikke kommet noe nytt fra den kanten. I mine øyne et litt utdatert kamera til en litt stiv pris. Ellers så synes jeg det både ser bra ut og dette også passer fint til montering på hjelmsiden.

Så i mine øyne er det kun to kameraer som gjelder som har alt, og det er da altså Drift Ghost S HD hvis du skal montere den på siden av hjelmen, eller GoPro 4 Silver for festing andre steder.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av KawaJens »

LordShaft skrev:Jeg tror faktisk jeg blir å kjøpe meg Sony HDR-AS100V i stede for drift ghost.
Er omtrent samme størrelse, enkelt å montere samt at den steady mode funksjonen virker jo bare helt genial. Kamera får også veldig mye skryt.... Se om jeg finner en realistisk batteri kapasitet test.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=N5WXCyLfATg[/video]

Edit:
Problemet med mange av testene som blir gjort på nettet er at de ofte ikke omhandler nettopp min bruk. Så en må lese litt mellom linjene og gjøre seg opp en mening selv i forhold til bruk.
Jeg ser at batteri kapasiteten er på 2 timer, så lenge du ikke har wi-fi og andre greier slått på. Bare filming i normal modus. Noe som er greit, men ikke veldig bra. Det kommer nok sikkert batteri som er høyere enn 1240mAh etterhvert.

Her er også litt lektyre om kamera.
http://www.digitalversus.com/camcorder/ ... /test.html" onclick="window.open(this.href);return false;
AS100V blir erstattet av AS200V og di komer med X1000V som er 4k på.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=QhDlBJ6veTI[/video]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Sony støtter både 60fps og batterikapasiteten er bedre enn gopro, men ikke like god som ghost. Men kvaliteten i bilde er til tider bedre enn gopro og enda bedre en ghost. Pluss at du får kjøpt det i flere butikker her på berget.
Så langt jeg kan se av tester og filmer så går Sony godt forbi ghost. Eneste ghost har som er langt bedre enn de fleste... Batterikapasiteten

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Sony støtter både 60fps og batterikapasiteten er bedre enn gopro, men ikke like god som ghost. Men kvaliteten i bilde er til tider bedre enn gopro og enda bedre en ghost. Pluss at du får kjøpt det i flere butikker her på berget.
Så langt jeg kan se av tester og filmer så går Sony godt forbi ghost. Eneste ghost har som er langt bedre enn de fleste... Batterikapasiteten

Note 4
Ghost har også en ypperlig vellfungerende fjernkontroll, og er vanntett rett ut av boksen. Har selv Drift Ghost HD og for min del går funksjonalitet langt forran videokvalitet da denne er god nok uansett. Vertfall til vårt bruk. Men jeg sier ikke at Sony er dårlig. Har ingen erfaring med Sony som sagt.

Jeg kan vertfall ikke se noe nevneverdig forskjell mellom GoPro og Drift Ghost HD.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=m7ByofopUsU[/video]

Uansett... videokvaliteten bør i mine øyne være underordnet til bruket vi har hvis formålet er å filme mc turer. Da mener jeg funksjonalitet/ergonomi/batterikapasitet går forran. Vertfall så lenge videokvaliteten tross alt er mer enn bra nok på alle sammen.

Jeg kan lage en blindtest hvor jeg bruker Drift Ghost S HD og GoPro Hero 4 Silver og jeg kan vedde en hundrelapp på at du ikke kan tippe hvem som er hvem, selv om flaksen så klart kan gi deg en seier da det er 50/50 sjanse for å få rett/feil :roll
Mitt råd er å ikke lese seg blind på videokvalitet.

Men hvis du har funnet ut at det er Sony'en som er best for deg, så kjør på :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Flanker »

Den lille AZ1 tassen til Sony var ikke dum! Fjernkontroll med skjerm, GPS og svært plasseringsvennlig. Med et ekstra batteri tilgjengelig tror jeg denne er en vinner!

Svar