Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:Hei, har du fått motorn te å snurre rundt ?
No-padi-nope... Litt mye jobb siste uka. Får tatt en tur snarest imorgen for litt mekking. Suger balle, men sånn er livet...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Tok meg endelig litt tid til å fikse lys og div. i kjelleren. For de som ikke er kjent med undergrunnsopplegget til Karl Johan og kryssende gater, er kjellerne som regel oversvømt. Noe med steingrunn og dårlig drenering, som jeg forstår. Sagde kanaler fra de mest utsatte områdene til dreneringspumpene, i håp om at vannstanden skal synke i løpet av natten.

Så til Secaen:
Tok av kjedestrammeren, kammene, og ventilblokka. Så til at kamkjedet ikke hang noen steder, satte stemplene til TDC igjen, og monterte blokka ihht. verkstedsboka. Min antakelse er at timingen var "off" pga feil innstilling. Kammene er satt på, men ikke skrudd igjen. Venter tilbakemelding på om merket på timinghjulene til kammene skal peke rett opp, eller vinkelrett ift. kammene...

Bilde

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

detta ser gæli ut...er stempel 1og 4på topp---2og 3 på bunn samtidig? og den står nå på topp på 1?

i så fall er innsugsventil på 4 rett i stemplet..og eksos på tenningspunkt..

edit-insugskammen ser 180 grader feil ut i forhold til eksos...og veiva 360 feil for tenning på syl 1-selv om det kan du drite i....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av taco »

Du har vel slike merker på kammene? På min Kawa 650 skulle streken på tannhjulet matche med kanten på godset. Er det no' slikt på din?
IM000583.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Det jeg har er at tannhjulene på kammen matcher begge veier, altså at om jeg vrir kammene 180 grader på sin akse, ser det likt ut. I tillegg har tannhjulene en prikk som skal peke opp når veiva står på "T".

Mekkern: Jeg er litt forvirret over det du skriver. Veiva er laget slik at 1-4 peker opp samtidig som 2-3 peker ned. Det jeg har glemt å skrive, er at veiva skal vris tilbake til "C" på timinghjulet før man strammer med kammene..
taco skrev:Du har vel slike merker på kammene? På min Kawa 650 skulle streken på tannhjulet matche med kanten på godset. Er det no' slikt på din?
IM000583.jpg
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

insugsventilen på sylinder 4 butter i stemplet-OK?? det står feil montert.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

mekkern skrev:insugsventilen på sylinder 4 butter i stemplet-OK?? det står feil montert.
Ta det med ro, den skal stilles tilbake ca 45 grader før man strammer ned kammene :prf
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Med kammakslingene på plass og 1 ( og 4) cylinder på topp skal kammene på begge akslingene peke rett opp fra ventilene,
både på innsug og eksosventil. Dvs rett ut i fortsettelsen av ventilen
Samtidig skal innsug og eksosventil på cylinder nr 4 være såvidt påvirket av kammene.

Og da skal også merkene stemme, hvis ikke må enten kamakslingene være byttet om eller snudd 180 grader høyre/venstre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Ermans verksted

Legg inn av Tysnes »

Erman skrev:
mekkern skrev:insugsventilen på sylinder 4 butter i stemplet-OK?? det står feil montert.
Ta det med ro, den skal stilles tilbake ca 45 grader før man strammer ned kammene :prf
Blir fremdeles feil, når du har strammet ned kammene og vrir frem 45 grader vil vel ventilen ta i stempelet.
tenker på syl 4.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

Erman skrev:
mekkern skrev:insugsventilen på sylinder 4 butter i stemplet-OK?? det står feil montert.
Ta det med ro, den skal stilles tilbake ca 45 grader før man strammer ned kammene :prf
skaff hjelp.....Greit med noen til å sjekke "hands on" på delene. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Sjekka ut dette med lokaliseringsmerke på kammene, og det er jaggu som du sier, mekkern.
Disse var installert feil ved forrige forsøk. Takk for oppklaring.
Fikk motoren til å dreie rundt, dog med litt feil timing. Regner med å få fikla litt mer etterhvert.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Gikk tilbake mange steg i monteringsboka igår, etter ting som kan ha gjort at timingen ikke stemte.
Denne gangen er merkene på kammene på linje med markeringene på lokkene.

Bilde

Utfordringen er å få tenningsensoren til å stemme overens. Det er kun to monteringshull på tannhjulene til kammene, dermed får man ikke stilt T-merket noe annet sted enn her. Spørs om dette er akseptabelt. Tenningssensoren er heller ikke mulig å justere på, da denne har en lokaliseringsbolt...
Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Ermans verksted

Legg inn av KrankenWagen »

Følger du boken slavisk, den beste beskrivelsen hvordan gjøre det finner du der, og ikke bytter om på kammene skal ikke dette være så vanskelig. Nøyaktighet!
Få evt hjelp av noen hvis du ikke er sikker, bøyd ventil (er) er ikke noe gøy...

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

tenningsensoren-den skal heller ikke stå på T men på tenningsmerke(F??)-Før øvre dødpunkt(i rotasjonsretningen)

kammene skal stemme med T
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Stahet og tid lønner seg. Fikk endelig merkene på kammene og timingsensoren til å stemme overens.
Feilen lå i at tannhjulene på kammene var forskjøvet to hakk. Da jeg fant ut av dette, var det en smal sak å rette opp.
Nå trenger jeg bare å få på topplokk, så skal motoren inn i ramma...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar