Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
ja grattis med ny bike (igjen hehe)
nei man vet best selv hva man liker og noen ganger så blir det ikke slik man hadde trodd det skulle bli og da er det greiest å skifte
sånn det er med alt det jobb osv også. trivdes man ikke så skifter man jo
men tror igrunnen at visst man kjører mest dagsturer og kveldsturer så er de små og kjappe morsommere å kjøre en svære turtraktorer.
jeg begynner også og sette meg opp en mening rundt neste sykkel og hva det skal bli, men om jeg velger riktig da er jeg neimen ikke sikker på før jeg har tilbakelagt de første 2000km det er da man får et grundigere innblikk og er blitt godt nokk kjent mener jeg, men en ting er ihvertfall sikkert at det kommer til å bli noe mere svingvillig redskap neste gang
men uasnsett grattis med ny bike og skal bli artig å høre hva du syntes om denne kontra duken
nei man vet best selv hva man liker og noen ganger så blir det ikke slik man hadde trodd det skulle bli og da er det greiest å skifte
sånn det er med alt det jobb osv også. trivdes man ikke så skifter man jo
men tror igrunnen at visst man kjører mest dagsturer og kveldsturer så er de små og kjappe morsommere å kjøre en svære turtraktorer.
jeg begynner også og sette meg opp en mening rundt neste sykkel og hva det skal bli, men om jeg velger riktig da er jeg neimen ikke sikker på før jeg har tilbakelagt de første 2000km det er da man får et grundigere innblikk og er blitt godt nokk kjent mener jeg, men en ting er ihvertfall sikkert at det kommer til å bli noe mere svingvillig redskap neste gang
men uasnsett grattis med ny bike og skal bli artig å høre hva du syntes om denne kontra duken
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Takk Freddy, begynner å bli en vane:) skal gi en rapport om noen uker:)
Fant en engelsk test også:
http://www.bennetts.co.uk/bikesocial/re ... QhMGNm9Kc2" onclick="window.open(this.href);return false;
Fant en engelsk test også:
http://www.bennetts.co.uk/bikesocial/re ... QhMGNm9Kc2" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Grattis med ny sykkel,
som Triumphist var det jo litt synd at du ikke helt blei venn med Tigeren. (syns nå jeg da )
Men det er viktigere at du har en sykkel du vil trives med. Og den BMWen har jeg bare lest godord om. Blir spennende å følge deg med den, bra at ikke alle her inne kjører det samme, da hadde vi fått lite input på de ulike syklene
som Triumphist var det jo litt synd at du ikke helt blei venn med Tigeren. (syns nå jeg da )
Men det er viktigere at du har en sykkel du vil trives med. Og den BMWen har jeg bare lest godord om. Blir spennende å følge deg med den, bra at ikke alle her inne kjører det samme, da hadde vi fått lite input på de ulike syklene
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Takk! Triumphen var veldig fin og god på mange måter, spesielt motor/gir, men passer meg nok bedre om 15-20 årOlav K skrev:Grattis med ny sykkel,
som Triumphist var det jo litt synd at du ikke helt blei venn med Tigeren. (syns nå jeg da )
Men det er viktigere at du har en sykkel du vil trives med. Og den BMWen har jeg bare lest godord om. Blir spennende å følge deg med den, bra at ikke alle her inne kjører det samme, da hadde vi fått lite input på de ulike syklene
F800r en tror jeg blir flott, med mye oppgradering på årets utgave og lav vekt blir det en artig og stilig roadster
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Virker som en flott sykkel dette
I mine øyne kan det kanskje se ut som om det er Ducati 821 Monster som er den nærmeste direkte konkurrenten... kan det stemme?
I mine øyne kan det kanskje se ut som om det er Ducati 821 Monster som er den nærmeste direkte konkurrenten... kan det stemme?
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Ja, det kan nok fort stemme det altså, men denne er nok mer romslig og komfortabel for større førere. Har kjørt Monster 796 eller hva det er, og den var altfor liten for meg, men specs er absolutt sammenlignbare....Bjerknez skrev:Virker som en flott sykkel dette
I mine øyne kan det kanskje se ut som om det er Ducati 821 Monster som er den nærmeste direkte konkurrenten... kan det stemme?
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Så altså en sykkel som skiller seg litt ut. Det liker viTobben84 skrev:Ja, det kan nok fort stemme det altså, men denne er nok mer romslig og komfortabel for større førere. Har kjørt Monster 796 eller hva det er, og den var altfor liten for meg, men specs er absolutt sammenlignbare....Bjerknez skrev:Virker som en flott sykkel dette
I mine øyne kan det kanskje se ut som om det er Ducati 821 Monster som er den nærmeste direkte konkurrenten... kan det stemme?
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Gratulerer med ny sykkel, ser lit spennende ut ja (Hvis man liker å kjøre med ei bombe (bensintanken)
under ballene (Ikke bli lei deg, jeg bare tuller)
Men jeg så raskt igjennom anonsen fra Speed (Tittet på bildene) og "Fastnade før denher setningen".
Touring- og allround-egenskapene til F 800 R gjenspeiles ikke bare i det brede utvalget av setehøyder og oppbevaringsløsninger, men også i de mange lakkfargene. Ærremulig :-)å
Igjen gratulerer med sykkel som passer deg bedre Man blir tidsnok gammel nok til å kjøre Triumph
under ballene (Ikke bli lei deg, jeg bare tuller)
Men jeg så raskt igjennom anonsen fra Speed (Tittet på bildene) og "Fastnade før denher setningen".
Touring- og allround-egenskapene til F 800 R gjenspeiles ikke bare i det brede utvalget av setehøyder og oppbevaringsløsninger, men også i de mange lakkfargene. Ærremulig :-)å
Igjen gratulerer med sykkel som passer deg bedre Man blir tidsnok gammel nok til å kjøre Triumph
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
@Bjerknez
Tiden der jeg kjører one in a million japse-sykkel er i allefall forbi for min del, kommer nok alltid til å velge europeisk, amerikansk eller noe med litt mer sjel enn mange japanse har. Jeg får ingen connection hverken med asiatiske biler eller sykler altså
Tiden der jeg kjører one in a million japse-sykkel er i allefall forbi for min del, kommer nok alltid til å velge europeisk, amerikansk eller noe med litt mer sjel enn mange japanse har. Jeg får ingen connection hverken med asiatiske biler eller sykler altså
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Hehe, gjør vel sitt for balansen i chassiet da vil jeg tro? Bensinen ligger jo lavere i sykkelen kan gjøre sånn når man har baller av stål vettuojda skrev:Gratulerer med ny sykkel, ser lit spennende ut ja (Hvis man liker å kjøre med ei bombe (bensintanken)
under ballene (Ikke bli lei deg, jeg bare tuller)
Men jeg så raskt igjennom anonsen fra Speed (Tittet på bildene) og "Fastnade før denher setningen".
Touring- og allround-egenskapene til F 800 R gjenspeiles ikke bare i det brede utvalget av setehøyder og oppbevaringsløsninger, men også i de mange lakkfargene. Ærremulig :-)å
Igjen gratulerer med sykkel som passer deg bedre Man blir tidsnok gammel nok til å kjøre Triumph
Mente egentlig ikke at Triumph er gubbete altså, men Tiger XC var altfor sedat satt opp fant jeg ut, les myk og syltynne slangedekk med lite utvalg i gategummi. Tiger 800 gateversjon hadde nok passet meg bedre.....
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Ikke for at det bør ha noen betydning bortsett fra selve utseendet, men er den noen grunn til at en sykkel som Tiger 800/Explorer ikke har bredere dekker som standard enn 90/110 forran og 150 bak?
Er det for at de er mer beregnet for offroad bruk slik at feste i løst underlag blir bedre?
Er det for at de er mer beregnet for offroad bruk slik at feste i løst underlag blir bedre?
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Det har en veldig stor betydning for kjøreegenskapene faktisk, og for gatebruk så ble 21" framhjul med 90mm dekk altfor stort og ga meg svært lite feedback slik at jeg ble utrygg i inspirert tempo. Til offroadbruk er dette en kjempefordel og en sånn dekkdimmensjon eter store og små ujevnheter MYE bedre. Du har sikkert kjørt på grus med 17" og gatedekk, og det er ikke spesielt gøy :-)Bjerknez skrev:Ikke for at det bør ha noen betydning bortsett fra selve utseendet, men er den noen grunn til at en sykkel som Tiger 800/Explorer ikke har bredere dekker som standard enn 90/110 forran og 150 bak?
Er det for at de er mer beregnet for offroad bruk slik at feste i løst underlag blir bedre?
Exploreren er litt bedre stillt, og det er også gateversjonen av Tiger 800 da den har støpte felger med muligheter for mer gatetilpassede dekk og dimmen er også hakket bredere. Begge de to har vel også 19" framhjul som gjør stor forskjell.....
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Touring- og allround-egenskapene til F 800 R gjenspeiles i de mange lakkfargene. Ærremulig :-)å
Da har jeg redigert så det ikke kan misforstås Den fikk meg til å flire.
Alternativ plassering av bensinen er kun positivt (mer lavtliggende vekt)
og ikke minst stabil vektfordeling for/bak uansett tankinnehold.
Hva Allroad-sykler angår heller jeg nok til å mene at 17"/19" varianten er den som fungerer best
Det er mulig ikke du mener Explorer er gubbete, men det gjør jeg.
Den har all komforten "Gubbene" kan tenke seg og oppreist sittestilling
for kranglete knær, rygg og nakke.
Det er jo det jeg liker så godt med den, samtidig er det en overraskende
sporty "Gubbesykkel" som har greit med krefter, som villig lar seg tuktes på veldig svingete vei.
Og fungerer glimrende på motorvei i 120-160 km-området.
Det er ikke helt uten grunn at jeg har kjøpt Tiger nr 2
Når det gjelder ditt valg, mener jeg seriøst at det er et spennende valg.
Litt synd at BMW har droppet rem-driften på den, men ser ut til
å være en flott sport/tur-sykkel.
Tiger`n med 21" forran er et stort kompromiss som funker mye bedre
på røft tereng, men man må betale på asfalt. Eikene er vel også
noe med på å forsterke det.
Da har jeg redigert så det ikke kan misforstås Den fikk meg til å flire.
Alternativ plassering av bensinen er kun positivt (mer lavtliggende vekt)
og ikke minst stabil vektfordeling for/bak uansett tankinnehold.
Hva Allroad-sykler angår heller jeg nok til å mene at 17"/19" varianten er den som fungerer best
Det er mulig ikke du mener Explorer er gubbete, men det gjør jeg.
Den har all komforten "Gubbene" kan tenke seg og oppreist sittestilling
for kranglete knær, rygg og nakke.
Det er jo det jeg liker så godt med den, samtidig er det en overraskende
sporty "Gubbesykkel" som har greit med krefter, som villig lar seg tuktes på veldig svingete vei.
Og fungerer glimrende på motorvei i 120-160 km-området.
Det er ikke helt uten grunn at jeg har kjøpt Tiger nr 2
Når det gjelder ditt valg, mener jeg seriøst at det er et spennende valg.
Litt synd at BMW har droppet rem-driften på den, men ser ut til
å være en flott sport/tur-sykkel.
Tiger`n med 21" forran er et stort kompromiss som funker mye bedre
på røft tereng, men man må betale på asfalt. Eikene er vel også
noe med på å forsterke det.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
Jeg bare spør av uvitenhet:
Hva er greia med disse eikene? Tåler felgene mer hjuling med slike eiker? Må jo være et helvete og holde rent? Ikke ser det vel voldsomt "tøft" ut heller...eller..?
Som sagt, jeg bare spør...
Hva er greia med disse eikene? Tåler felgene mer hjuling med slike eiker? Må jo være et helvete og holde rent? Ikke ser det vel voldsomt "tøft" ut heller...eller..?
Som sagt, jeg bare spør...
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:
@ojda
Ja, da henger jeg med fargen har jo veldig mye å si for spesielt touring-egenskapene, det er jo viktig å se bra ut
Tror nok tiger 1200 er langt mer stabil i fart ja, og takket være mer moderate dekkdimmensjoner er den nok lettere å kose seg på asfalt med. Tiger 800xc var på ingen måte dårlig til det den heller, bare ikke god nok.
@Bjerknez
Ja, eikefelger tåler mye mer juling enn støpte felger, og jeg synes den er grisetøfft på motarder og adventure-sykler. Ulempen er jo at de i noen tilfeller må kjøres med slange i og dermed begrenser dekkutvalget for gatebruk en del....
Ja, da henger jeg med fargen har jo veldig mye å si for spesielt touring-egenskapene, det er jo viktig å se bra ut
Tror nok tiger 1200 er langt mer stabil i fart ja, og takket være mer moderate dekkdimmensjoner er den nok lettere å kose seg på asfalt med. Tiger 800xc var på ingen måte dårlig til det den heller, bare ikke god nok.
@Bjerknez
Ja, eikefelger tåler mye mer juling enn støpte felger, og jeg synes den er grisetøfft på motarder og adventure-sykler. Ulempen er jo at de i noen tilfeller må kjøres med slange i og dermed begrenser dekkutvalget for gatebruk en del....