Side 12 av 31

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 20:54
av AJ
Artig at den tråden ble vekket til live igjen :-) .
Det gir meg muligheten til enda en gang å skryte av Etesian4 jeg kjøpte for en stund siden og som vi har brukt på flere treff, sist Norgestreffet på Lista i fjor, hvor teltet holdt stand mot tidvis svært kraftig vind. Her noen bilder fra første prøveoppsetting hjemme på plenen:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120904#p120904" onclick="window.open(this.href);return false;

Veldig fornøyd med dette teltet, som veier kun 6 kg med alt tilbehør.

Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Uten at det har noen særlig relevans i en tråd om valg av telt... :roll
Men artig å nevne likevel... :P :p
Hvordan GS'en ligger an husker jeg ikke i farten... ;-)

For øvrig selges Etesian4 til samme pris her i landet fortsatt som da jeg kjøpte det, nemlig kr. 5990,-. Jeg betalte dog en god del mindre idet jeg kjøpte det fra utlandet...

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 21:21
av Bringisen
SuperMorten skrev:
Kmann skrev:Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og ;) :lol
Jepp, og vi som ikke har GS har Visa eller Mastercard.. Trenger ikke telt da vel.. :lol
Problemet mitt er at der jeg liker å sove kan Visa eller Mastercard kun brukes til å smøre brødskiven med :knegg

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 21:34
av JohnnyTh
Bringisen skrev:
SuperMorten skrev:
Kmann skrev:Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og ;) :lol
Jepp, og vi som ikke har GS har Visa eller Mastercard.. Trenger ikke telt da vel.. :lol
Problemet mitt er at der jeg liker å sove kan Visa eller Mastercard kun brukes til å smøre brødskiven med :knegg
:thumleft

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 21:36
av Bringisen
AJ skrev:Artig at den tråden ble vekket til live igjen :-) .
Det gir meg muligheten til enda en gang å skryte av Etesian4 jeg kjøpte for en stund siden og som vi har brukt på flere treff, sist Norgestreffet på Lista i fjor, hvor teltet holdt stand mot tidvis svært kraftig vind. Her noen bilder fra første prøveoppsetting hjemme på plenen:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120904#p120904" onclick="window.open(this.href);return false;

Veldig fornøyd med dette teltet, som veier kun 6 kg med alt tilbehør.

Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Uten at det har noen særlig relevans i en tråd om valg av telt... :roll
Men artig å nevne likevel... :P :p
Hvordan GS'en ligger an husker jeg ikke i farten... ;-)

For øvrig selges Etesian4 til samme pris her i landet fortsatt som da jeg kjøpte det, nemlig kr. 5990,-. Jeg betalte dog en god del mindre idet jeg kjøpte det fra utlandet...
Litt av et skip du har med å gjøre hvis Guzzien din veier 604kg når du er på tur AJ.

291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 21:37
av JohnnyTh
AJ skrev:
Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Jeg skjønte ikke helt den. Hvor mye er nyttelast totalt? før du setter på passasjer og fører.

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 21:39
av JohnnyTh
Bringisen skrev:

291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Tror han mente 163kg før passasjer... men skjønte det ikke helt jeg heller. Er jo ikke sikkert de veier 75 kg heller

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 21:45
av AJ
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 22:02
av Bringisen
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok , jeg vet hva nyttelast er. Regnet mye på dette under kl II sertifikatet for mange år siden :D Men jeg tenkte annerledes enn deg med dette med passasjer akkurat nå.
Jeg ser at tillat totalvekt på min sykkel er 450kg og på en Stelvio er den 475kg.
I følge MotoGuzzi Norge sin side veier Stelvio 291kg kjøreklar.
I følge BMW Norge sin side veier min sykkel 238kg kjøreklar.
Det var derfor jeg ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte det :thumleft

Ellers er jeg relativt heldig som veier 75 kg, siden det er dette som regnes som vekten til føreren.

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 22:04
av JohnnyTh
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 22:07
av Bringisen
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?
Og her står kjøreklar vekt 291kg

http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 22:07
av JohnnyTh
Bringisen skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok , jeg vet hva nyttelast er. Regnet mye på dette under kl II sertifikatet for mange år siden :D Men jeg tenkte annerledes enn deg med dette med passasjer akkurat nå.
Jeg ser at tillat totalvekt på min sykkel er 450kg og på en Stelvio er den 475kg.
I følge MotoGuzzi Norge sin side veier Stelvio 291kg kjøreklar.
I følge BMW Norge sin side veier min sykkel 238kg kjøreklar.
Det var derfor jeg ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte det :thumleft

Ellers er jeg relativt heldig som veier 75 kg, siden det er dette som regnes som vekten til føreren.
Det kan jo ikke stemme for da hadde det blitt 109kg nyttelast etter 75kg fratrekk for fører. Dette var rart

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 22:08
av JohnnyTh
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?
Og her står kjøreklar vekt 291kg

http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Sikkert med og uten bensin?

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 22:09
av Bringisen
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?
Og her står kjøreklar vekt 291kg

http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Sikkert med og uten bensin?
Jo , men kjøreklar vekt er vel med bensin ?

"Fully fuelled/road-ready. EU Directive 93/93/EEC, filled With all operation fluids, fuelled to at least 90% of usable tank capacity"

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 22:11
av JohnnyTh
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?
Og her står kjøreklar vekt 291kg

http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Sikkert med og uten bensin?
Jo , men kjøreklar vekt er vel med bensin ?
Sikkert, jeg leste curb weight og tenkte det var med bensin.

Re: Telt, what to choose?

Lagt inn: 02 jan 2014, 22:20
av ejs
:thumleft
curb weight = kjøreklar med full tank-